Konijnenhok bouwen! (?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Konijnenhok bouwen! (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 01:32

Ik ben van plan een konijnenhok te bouwen, maar met mijn leuke creatieve ideen ben ik bang dat het geheel misschien een puinhoop wordt. Ik heb hier en daar al op internet gespeurt en ben nog niet helemaal het hok tegengekomen wat ik nou wil. Ben erg benieuwd of iemand hier technisch is aangelegd en tips heeft waar ik het beste kan beginnen. Kan ik met wat planken hier en daar een basis maken, of moet ik eerst met smalle latten beginnen? (timmermannen/ vrouwen hier op bokt: sta mij bij Knipoog )
Daarom wil ik zelf iets maken, heeft iemand hier weleens een hok gebouwd?.. veel werk, gemakkelijk, of echt een mannenklusje Clown ?
Een 2 delig hok wil ik bouwen, boven voor 2 cavia's beneden voor konijnen met een uitloop en het moet voor binnen zijn.
Dus dakbedekking en geimpregneerd hout daar hoef ik niet mee te werken.

Yucome

Re: Konijnenhok bouwen! (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:41

Ik zou als ik jou was eerst een tekening maken van hoe je het wilt, met de afmetingen erbij en dan naar het goede materiaal gaan zoeken. Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 01:52

ja ga ik ook doen, ik weet alleen nog niet hoe ik het helemaal wil Verward

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 02:00

Al eens op bunnybunch.nl gekeken? Haha!
Bij zelfgemaakte konijnenhokken en zelf een konijnenhok maken staan goede tips Lachen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 02:02

Wij hebben toenertijd samen met mijn vader een "konijnenflat" zelf gemaakt. Was een ontzettend handige kooi, omdat we ook zoveel konijnen hebben. Zal er eventjes een foto van zoeken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 02:05

Hoeveel konijnen heb jij dan lonniejj?
Ik heb een aantal jaren geleden met mijn vader een hok gemaakt.
Heb eerst grond uitgegraven en volgegoten met beton. Daarna zijn we beginnen timmeren. Inmiddels wonen er 2konijnen in.
In het hok kan een persoon van 1m80 volledig in staan. Dus hoog en de lengte is ongeveer 1,5m. Bovendien kunnen ze door midden van een trap naar boven gaan in het schuilhok

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 02:07

Zelf hadden we inderdaad eerst een idee getekent van hoe we het ongeveer wilden hebben, daarna gezorgd voor alle materialen bij elkaar gehaald en toen in 3 dagen in elkaar gezet Haha!
Het dak erboven is echt niet mooi, maar het ging erom dat wij droog waren als we in de regen naar de konijnen moesten.
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 02:07

Armaris schreef:
Hoeveel konijnen heb jij dan lonniejj?
Ik heb een aantal jaren geleden met mijn vader een hok gemaakt.
Heb eerst grond uitgegraven en volgegoten met beton. Daarna zijn we beginnen timmeren. Inmiddels wonen er 2konijnen in.
In het hok kan een persoon van 1m80 volledig in staan. Dus hoog en de lengte is ongeveer 1,5m. Bovendien kunnen ze door midden van een trap naar boven gaan in het schuilhok

7 konijnen en 1 cavia.
Maar ze zitten het merendeel van de dag in de ren buiten. dus niet in de kooi.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:33

Wow die is wel erg mooi gemaakt zeg, die konijnen flat Haha!. Ja daar heb ik gekeken, daar staan wel wat goede tips in, maar ik wil een binnenhok bouwen. Ik denk dat ik maar gewoon een tekening ga maken en kijken hoe het uitpakt. Hebben jullie een fokkerij Lonniej?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:49

vergis je niet in de kosten van materialen, die liggen vaak erg hoog. je kan ook een standaard hok kopen en deze uitbouwen naar jouw wensen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:15

Wij beginnen morgen aan ons hok.
Ben dalijk aan kosten ongeveer 150 euro kwijt geweest, en heb dan een 2 verdiepingshok waarvan elke verdieping 2.00*1.00*70 is.
Laatst bijgewerkt door mirriejj op 03-01-08 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:20

Ik heb jaren terug ook zelf een hok gebouwd, maar was eentje voor buiten. ik had de mazzel dat familie een nieuwe keuken hadden gekocht en toen kon ik het oude aanrechtblad krijgen. deze heb ik toen gebruikt voor de bodem en deze is heel wat jaren goed gebleven. De urine wil gewoon hout nog weleens aantasten en daar had ik dus gen last van...

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:39

Noah2006 schreef:
Wow die is wel erg mooi gemaakt zeg, die konijnen flat Haha!. Ja daar heb ik gekeken, daar staan wel wat goede tips in, maar ik wil een binnenhok bouwen. Ik denk dat ik maar gewoon een tekening ga maken en kijken hoe het uitpakt. Hebben jullie een fokkerij Lonniej?

Nope, we hebben gewoon veel dieren Clown

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:06

Zoiets zoek ik ook Mirriej, voor 2 verdiepingen, heb je toevallig een bouwtekening Haha!?? 150 euro is nog wel te doen, want als je een nieuwe koopt en die uitbouwt ben je ook meer geld kwijt.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:14

Lastig hè?
Ik had hier zelf een ontwerp gemaakt en het was de bedoeling dat ik zelf het hok zou bouwen. Maar mijn vader heeft het maar overgenomen Haha!

Je kunt tegenwoordig heel makkelijk je hout op maat laten zagen in de DIY-zaak. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met de zijkanten. Schroef daar 3 latten tegen aan. 1, waar de bodemplaat op kan liggen, 1 voor de verdieping en 1 voor het dak. Leg dan de platen erop en schroef deze ook weer vast. Dan heb je nu een stellingkast idee. Schroef dan de achterplaat ertegen aan, en dan hoef je alleen nog maar deurtjes.

Je kunt ervoor kiezen om een frame te maken door 4 latten vast te schroeven. Maar je zou ook een plaat kunnen gebruiken waar je een gat uit zaagt. Het hout wat je over houd zou je dan weer kunnen gebruiken om het gaas mee te bevestigen.
Dan nog een paar slotjes/haakjes en je hebt je hok. Knipoog

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:47

Ik heb niet echt een tekening.

Zal wel steeds foto s maken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:35

Troost je dat het 'maar' 150euro is.Een nieuw hok uit de winkel kost veel meer. En voor mijn terrarium(zelf gemaakt)was ik minstens 500euro aan kwijt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:21

Armaris: die 150 euro was omdat wij zelf de balken al hadden, en een goedkoop adres voor het hout.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:32

Wij waren echt niet veel kwijt aan de kooi, geloof nog onder de 100 euro, maar we hadden veel materiaal van 't bouwbedrijf van m'n pa gebruikt Schijnheilig

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 23:01

Ja klopt dat is inderdaad een goed idee, ik zit alleen te denken hoe ik het beste die losse ladens kan maken. Ik heb trouwens op een website een mooi hok gezien voor 159,- op konijnenpaleis.nl. Best wel mooi, alleen is het weer net te hoog voor mij konijn om uit te springen. (er zit een opberg kast onder die ik niet echt nodig heb). Die kan ik er altijd afzagen, maar 159 euro is ook geen kattenpis Haha!. Ik ben benieuwd naar de foto's. Ik spaar nog eventjes en ik ga eens kijken of ik ergens aan hout kan komen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:00

We hebben het frame af Haha! Morgen halen we het hout op, en zondag beginnen we dan, plaats dan ook wel alle foto's.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 19:29

Ben erg benieuwd,succces morgen met het bouwen!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:54

Ik heb zelf een dubbelkonijnen hok op maat laten maken. Was voor 2 konijnenhokken dus in totaal 4 hokken, 350 euro kwijt. Is min geld zeker waard!

http://www.konijneninjetuin.nl/

Dit is een erg leuke link. Hier zie je veel eigen creaties

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:59

Kan heel goed.
Heb hier een mega hok staan, mijn ouders zelf gebouwd.
2 m. lang, 1 m. breed. 2,5 m. hoog. Lachen

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:56

Ik heb dit hokgebouwt met wat hulp van mijn vader:

Afbeelding

Een erg groot nachthok maar toch met 2 raampjes, daarboven zit een zolder voor
het voer, stro, hooi en speeltjes.

Ik kan het gemakkelijk schoonmaken, de bodem is van betonplex (dat spul waar kubskisten van gemaakt worden)
dat is namelijk veel beter te reinigen als een houten bodem. Verder zit er ook nog een drinkflesje in het binnenhok, deze
is erin gemaakt zodat hij binnenin zit en dus niet bevriest mocht het echt gaan vriezen. Verder zitten er nog wat luxe dingen
in die niet echt van belang zijn maar die ik erg praktisch vond.

Dit is dan een buitenhok, maargoed wel een beetje hetzelfde principe.
Wij zijn er 2 weken mee bezig geweest. Wil je meer weten stuur me gerust een PB Knipoog