mager konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

mager konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:48

Nu komt een heel lang verhaal, maar ik hou het een beetje kort!

Mijn vlaamse reus pien is al enkele weken ziek na onderzocht te zijn bij een dierenarts en Pien met pijn bleef zitten en mijn rekening hoger werdt ben ik naar een andere dierenarts gegaan die meer verstand zou hebben van klein huisdieren.
Pien was op korte termijn heel veel afgevallen en at niet op een dag niet meer.
Ik heb dat toen niet zo goed in de gaten kunnen houden omdat ikzelf in de lappenmand zat en in de rolstoel zat en mijn man de verzorging overnam.
Het begon ermee dat ie mijt had dit kwam door zijn verminderde weerstand en dat kwam door een abces in zijn mond.
De prognose voor een abces is zeer slecht.
Ik heb hem toch laten helpen hieraan en hij krijgt nu om de drie dagen een prik duplociline (antibiotica), woensdag krijgt hij de laatste en dan is de kans heel groot dat het abces terugkeert.
Als dat gebeurt laat ik hem inslapen want dan zal hij er nooit helemaal vanaf komen.

Maar mijn probleem is dat hij ontzettend mager is geworden en hij niet aankomt en ik wil toch dat ie weer een echte vlaamse reus wordt.
Zijn er dingen die goed aanzetten en die je mag geven aan je konijn.
Hij krijgt nu: onbeperkt hooi, supreme sience brokjes, droog brood een beetje en wat fruit en/ of groente ook een beetje.
Verder loopt hij overdag veel op het gazon en knabbelt gras en blaadjes en af en toe krijgt hij een prakje met zemelen maar de pest is daar zit verder niks in voor hem.
Hebben jullie een idee wat ik hem kan geven voor weer wat spek op die ribjes te krijgen.

Anoniem

Re: mager konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:01

Vroegah Knipoog gaf mijn opa de slachtkonijnen haver die geweekt was in melk omdat de konijnen daar 'lekker vet' van werden.
Maar of dat ook VERANTWOORDE dikmakers zijn, dat betwijfel ik...

Overigens (ff iets heel anders) heeft mijn laatste konijn nog vrij lang geleefd ondanks zijn af en toe terugkerende kaakabces. De dierenarts heeft op een gegeven moment niet alleen het abces gespoeld, maar ook een klein stukje van de kaak weggeschraapt. Daarna is het abces langer weggebleven.
Misschien kun je iets met die info.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:50

abcessen zijn zeker naar. waar zit het precies? duplociline zijn wel de betere injecties bij abcessen is mijn ervaring.
nijnen krijg je over het algemeen lekker dik van brood. van science worden ze niet dik, dit is gewoon heel erg goed voer voor de darmflora.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:23

Sonja schreef:
Vroegah Knipoog gaf mijn opa de slachtkonijnen haver die geweekt was in melk omdat de konijnen daar 'lekker vet' van werden.
Maar of dat ook VERANTWOORDE dikmakers zijn, dat betwijfel ik...

Overigens (ff iets heel anders) heeft mijn laatste konijn nog vrij lang geleefd ondanks zijn af en toe terugkerende kaakabces. De dierenarts heeft op een gegeven moment niet alleen het abces gespoeld, maar ook een klein stukje van de kaak weggeschraapt. Daarna is het abces langer weggebleven.
Misschien kun je iets met die info.

Ik zal het eens aan kaarten bij de da als het zover is, haver in melk weken dat is opzicht geen probleem maar het moet idd wel verantwoord blijven.
Brood krijgt hij al.
En van de ene kant wil ik ook niet dat ie teveel brood en alles gaat eten dat ie minder brokjes gaat eten want hij heeft zijn vitamine ook heel hard nodig.
Het moet iets zijn wat ik minimaal 3 keer per dag aan hem kan geven, dat dik maakt toch wat vitamine heeft en iets dat hij superlekker vind.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:32

Wat ik momenteel gebruik bij een konijn met een abces in de poot is havermout en brinta aangemaakt met water. Dit heb ik meegekregen uit de opvang en ben er tevreden over echter helpt het bij haar niet zo goed. Ze komt niet erg aan, maar voelt gelukkig wel wat voller. Ze eet wel goed en snap dus niet waarom ze zo mager is. Eet je vlaam verder ook goed brokken etc.?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 10:53

Faniek schreef:
Wat ik momenteel gebruik bij een konijn met een abces in de poot is havermout en brinta aangemaakt met water. Dit heb ik meegekregen uit de opvang en ben er tevreden over echter helpt het bij haar niet zo goed. Ze komt niet erg aan, maar voelt gelukkig wel wat voller. Ze eet wel goed en snap dus niet waarom ze zo mager is. Eet je vlaam verder ook goed brokken etc.?

Dit soort prakjes met brinta en zemelen krijgt hij ook maar daar zit niet veel in voor een konijn en is puur vulling.
Ik ga morgen met haar terug op controle en dan wegen ze hem ook weer.
Hij eet verder super goed van de supreme sience brokjes (via dierenarts) en ook droog brood en fruit en groenten weet hij wel raad mee.
Alleen hooi eet hij nog niet heel veel.
Morgen is zijn laatste prik duplociline en dan is het afwachten of het weg blijft.
Maar misschien dat de dierenarts morgen beslist om nog even door te gaan met de duplociline, dat zien we wel.

Jij ook sterkte met je konijn!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 10:58

mais is voor konijnen ook een dikmaker Haha!
in principe kun je je konijn nu alles geven wat lekker is...wortel,appel.
alle verse groenvoer maakt ze wel dikker.

brood is ook een hele goede dikmaker,wel wat ouder brood voeren en niet teveel inens maar werkt wel heel goed!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 11:43

Ja maar ik moet ook oppassen met diaree met teveel groen.
En mais heb ik gelezen dat dat in te grote hoeveelheden niet goed is.

Zou een prakje met maismeel ofzo wat kunnen doen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:26

veel groen kunnen ze wel hebben wanneer ze hier aan gewend zijn. mijn nijnen zijn met z'n 3-en en krijgen 's middags altijd een bord groenvoer. dit bestaat uit 2 flinke winterpenen, 6 blaadjes andijvie, 4 blaadjes witlof en vaak nog een klein stukje peer o.i.d. erbij. ze zijn allen netjes op gewicht, zeker niet te zwaar en nog nooit aan de diaree geweest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:25

Helaas is Pien weer achteruit gegaan en ik moet dadelijk weer met hem naar de dierenarts.
Het abces is volgens mij weer dikker geworden waardoor hij weer niet durft te eten ,hij wil wel.
Hij eet nu de prakjes ook niet meer.
Hij krijgt nu een van de betere antibiotiacas en dan zou het ondanks de antibiotica toch opkomen.
Ook ademd hij nu moeilijker en dat was de vorige keer niet, het abces zit heel ver achter in zijn mond en zorgt daar natuurlijk voor problemen met voer en ademhaling.
Dus het abces met iets vullen gaat niet echt en helemaal wegsnijden ging volgens mij ook niet.
Ik had gelukkig nog wat metacam staan en die krijgt hij want hij hoeft geen pijn te lijden.
Maar ben toch bang dat ik een beslissing moet gaan nemen straks, hij heeft gewoon de pech dat het op een rotplek zit.
Maar misschien dat het ook anders uitpakt, het is afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:27

He jakkie wat naar. Ik duim voor je dat je dierenarts nog een goede ingeving heeft, maar ik betwijfel het... Sterkte dr mee!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:31

zijn rotabcessen bij konijnen die je eigelijk bijna nooit wegkrijgt het is een gewoon een vieze "fusobacterie" de heel erg hardnekkig is. Je zou het kunnen proberen, een enkele keer werkt het, is spoelen met pure jodium, 2 keer per dag, maar dan moet je wel een lange adem hebben.
Sterkte met je konijn

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:40

He bah, ik hoop dat je direct met je konijn terecht kan... Vervelend zijn die dingen met dieren altijd. Sterkte

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:25

weet je al wat meer?
ik heb goede ervaringen met het inspuiten van duplociline, ken je deze ab?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:29

Balen dat het weer slechter gaat! Ons konijn was 12 en had een enorm gezwel in zn buik. Zijn laatste twee weken heeft ie roosvicee door zn water gehad, daar kreeg ie extra energie van en hij was er gek op! Hij was sowieso een zoetekauw Knipoog Op de lange termijn is het alleen niet zo gezond vanwege de suikers. Veel sterkte er mee!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:33

duplociline krijgt ie al een tijd maar ondanks deze beter antibiotica is het weer erger geworden.
Het is open gemaakt en helemaal gespoeld twee weken geleden en moest hem zelf iedere drie dagen een prik met de duplociline geven.
Zelf kom ik er niet aan want het zit ver achter in zijn mond.
Ik ben al bij twee dierenartsen geweest met hem en in voor 400 euro gedoktert, maar de dierenarts zelf ziet het ook somber voor hem in.
Dit is zo'n lief konijn en hij is pas 2 jaar.
Ik moet zo met hem gaan maar ik zie er echt tegenop, kon ik hem maar helpen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:34

zet 'm op, je klinkt alsof je weet wat de juiste keuze is en ik denk dat je daar heel reeel in bent.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 16:10

Dat is juist het erge van mij, nu ook.
Het gaat nu even redelijk met hem maar dan denk ik al meteen zie je nou wel hij komt er wel.
Dat hij straks een flinke shot metacam (pijnstiller) heeft gehad vergeet ik dan voor het gemak even.
Ik wacht het verhaal van de dierenarts af.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:40

en? hoe was het?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:48

Ik heb hem helaas in moeten laten slapen.
Ik ben er kapot van, zo'n lief beest.
Het abces had zich uitgebreid achter het oog vandaar dat het oog uitpuilde en het belemmerde ook zijn ademhaling.
Ook waren zijn longen slechter en hij was nog steeds niet veel aangekomen.
De dierenarts zei: het enige dat je kunt doen is twee antibioticas samen geven maar ze gaf het niet veel hoop omdat verslechterd is ondanks de antibiotica.
Ook omdat hij best veel pijn moet hebben gehad en hij alleen nog maar kon leven op antibiotica en pijnstilling en daardoor een grote kans is dat de darmen aangetast zouden worden.
Ik heb de dierenarts gevraagd wat ik ermee moet maar ze zij ook dat we hem niet meer konden helpen.
Dus nu ben ik hem kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:49

Agossie wat rot voor je. Gecondoleerd en sterkte...
Je hebt een moeilijke maar juiste keuze gemaakt... Aan blijven dokteren terwijl het niet meer beter kan worden is ook zielig...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:51

och jeetje heel veel sterkte!!!

Zat het (kaak)abces IN de mond of was er een bult aan de buitenkant te zien?
Meestal krijg je de meeste kans om die krengen de nek om te draaien bij speciale combinaties van ab en spoelen spoelen spoelen spoelen en nog eens spoelen ( zelf dus thuis dat spoelen ) van dat ding met de groende originele badedas of iig een eiwitdodend spul.

Ik ken de machteloosheid bij (kaak)abcessen.
Zonder operationeel leeghalen en een combinatie van 2 ab's en het spoelen is het een wonder als een dier opknapt en het abces weg gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:03

Het abces was leeggehaald maar het zat ver achter in zijn mond dus ik kon er niet bij en spoelen met allerlei spul was geen optie ook het opvullen met antibioticabeat was geen optie, maar hij was nu ook al te ver verslechterd.
Als het aan de buitenkant had gezeten had ik nog wat kunnen doen misschien.
Ik heb er naar mijn mening alles aan gedaan wat ik kon.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:07

Nou, bah zeg, heel veel sterkte. Zo te horen heb je inderdaad alles gedaan wat je kon, en nu ook de goede keuze gemaakt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:09

gedverderrie, waar je bang voor was is waarheid geworden.

was je nijn alleen of had hij nog een maatje?