konijnen 2 baarmoeders??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

konijnen 2 baarmoeders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 00:59

dit moet ik namelijk dringend weten..

we hebben van school een project ''kans''

de bedoeling is dan dat we een diersoort uitkiezen....hok ontwerpen en het hok ook daadwerkelijk bouwen en dan met het diersoort gaan fokken en uiteindelijk zou alles verkocht/geveild worden...

ik heb samen met een vriendin voor het roodoog pooltje gekozen....heb van een goede kennis 2 stamboek konijntjes gekregen...ze zijn dus raszuiver...geen inteelt....en getatoeeerd...voedster is verschillende keren op tentoonstellingen geweest...

nu hebben we haar 2 weken terug op woensdag laten dekken en de leraar zei dat het beter was het nog een keer te doen...dit was dus vorige week woensdag...nu is ze op 5 januari of 12 januari uitgerekent....

MAAR....

nu kreeg ik van iemand hier op bokt te horen dat een konijn 2 baarmoeders heeft en dat het dus goed mogelijk is dat ze op beide datums een nestje jongen krijgt.....

maar klopt dit helemaal?
en heeft het nadelige gevolgen voor de voedster/jongen?

ik wil dit graag weten want we willen niet dat de voedster of de jongen er onnodig onder lijden....

alvast bedankt voor jullie hulp!!!!!

loez

Re: konijnen 2 baarmoeders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:03

Hee Marousch.. Heb het nog nooit gehoord! Misschien kun je een van onze leraren even mailen? Weet niet of ze het lezen nu in de vakantie?
Wanneer is is de datum dat ze jonge moeten krijgen? Ben benieuwd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 01:05

5 of 12 januari
net na de vakantie....wel mooi...

dan word ze de eerste dagen in elk geval met rust gelaten.....kan geen kaartjes aan de hokken hangen want daar kijken de leerlingen toch niet naar....

ik betwijfel trouwens of de leraren het wel weten....ik denk dat we weer rare gezichten krijgen als ik het vertel...daarom vraag ik het hier.....hier zitten tenminste echte fokkers ook...

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:08

hmm weet niet zeker maar volgens mij hebben ze gewoon een baarmoeder anders moet je even googlen. bij ons komt het ook wel eens voor dat we twee baarmoeders hebben Tong uitsteken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 01:09

ik hoop toch echt dat ik er maar 1 heb.....

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:09

Ja is idd ook zo. Maar de rest van de leerlingen bij ons kijken er idd niet naar. Volgens mij ook niet naar de papiertjes die jullie op de 2 hokken hebben gehangen van de 2 nijntjes. Weet niet wie er de rest van de dagen voert? Maargoed, weer even ontopic Haha! Ben zeer benieuwd wanneer ze geboren worden en OF er idd 2 nestjes geboren worden. Wel leuk project of niet?

[edit] Anders wordt het gewoon op school overnachten Marousch! Gezellig man Tong uitsteken

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:21

Oeh, ik ga even terugdenken wat ik hiervan nog bijstaat.
Wat ik nog zeker weet is dat alle dieren die meer dan 1 jong krijgen, 2 baarmoeders hebben.
Als zijn het niet echt 2 baarmoeders maar 1 baarmoeder met een zogenaamde twijg/T-splitsing. Ik ga even een foto uit 1 van mijn online studieboeken voor je zoeken om het duidelijk te krijgen, ondertussen schaam ik me diep Bloos , heb eerst 4 jaar Barneveld gedaan en ben nu sinds 1,5 jaar klaar met HBO Diermanagement )

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:28

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:30

De baarmoeder verschilt per diersoort.
De mens heeft een zogenaamde Simplex vorm. Dit betekent dat de baarmoeder zo goed als uit 1 geheel bestaat.
Bij de andere kleine huisdieren bestaat de baarmoeder uit een midden gedeelte, de 'corpus' en daarboven twee 'hoornen' ; dit is de Bicornis vorm. De baarmoederhals is echter niet gesplitst en je kan dit beschouwen als een geheel met twee toeters erboven.
Knaagdieren en konijnen hebben een Duplex baarmoeder. Dit betekent dat hij zo goed als geheel in 2 delen gesplitst is. Dit kan tot de baarmoederhals zijn, maar dit verschilt.

*pikt plaatje uit hoorcollege.

Afbeelding

Links is van 't konijn.
Dubbele bevruchting is mogelijk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:39

mij is op school ook geleerd dat een konijn 2 netjes tegelijk kan dragen klopt dus toch. twijfelde ook al wel niet aan de leraren(zijn dierenartsen)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:41

'n konijn heeft gewoon 1 baarmoeder... Haha!

Of je moet wel een heel bijzonder konijn getroffen hebben.... Knipoog
zie plaatjes hierboven en uitleg..

Trouwens belachelijke opdracht!!! Boos!
Niet jullie schuld hoor...

Maar realilseren ze zich bij jullie op school niet, dat er al
dieren genoeg op deze planeet baasloos zijn??
Wat is het nut van nog meer dieren de wereld in helpen??
Zodat mensen ze ondoordacht kunnen kopen, er na een jaar
weer schoon genoeg van hebben en ze weg doen?? Verdrietig

Zeer nuttig om iets te leren over een diersoort, super hok maken ook!
Maar geef dat hok dan vervolgens aan een asiel of een opvang!
Iedereen gelukkig, nu straks diertjes ongelukkig...als ze een beetje
pech hebben.... Huilen

Dieren veilen bah.... zitten straks weer ongewenste dieren
in eenzaamheid weg te kwijnen in hun eentje achter in de
tuin bij iemand thuis.... met ook nog eens het verkeerde of
veels te veel voer...

Nou ja, weer genoeg gezanikt.. Prettig kerstfeest!
Niet jouw schuld per slot van rekening...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:50

Inderdaad geen 2 baarmoeders, maar 2 hoornen en ze kan dus wel dubbel bevrucht worden, maar ik kan zeggen dat dit zelden voorkomt eigenlijk amper. Mijn voedster kwam uit Duitsland en na een week laten dekken. Echter was de ram bij haar in de vervoerskist al eens overgesprongen heb ik gehoord en ik kreeg dus een week eerder totaal onverwacht jongen. Maar een week later niks hoor. En zo heb ik wel meer van dit soort dingen, maar nog nooit dubbele nesten gehad. Ik ken wel een fokker die dit ooit eens gehad heeft.

Trouwens staan de konijntjes binnen? Pooltjes staan er natuurlijk bekend om, om kleine nestjes en het is niet de ideale fokperiode vooral veel kou, gezien ze vaak kleine nesten hebben en kans op lethale jongen etc. kan het soms te koud zijn als ze buiten staan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:50

Sjolvir schreef:
'n konijn heeft gewoon 1 baarmoeder... Haha!

Of je moet wel een heel bijzonder konijn getroffen hebben.... Knipoog
zie plaatjes hierboven en uitleg..

Trouwens belachelijke opdracht!!! Boos!
Niet jullie schuld hoor...

Maar realilseren ze zich bij jullie op school niet, dat er al
dieren genoeg op deze planeet baasloos zijn??
Wat is het nut van nog meer dieren de wereld in helpen??
Zodat mensen ze ondoordacht kunnen kopen, er na een jaar
weer schoon genoeg van hebben en ze weg doen?? Verdrietig

Zeer nuttig om iets te leren over een diersoort, super hok maken ook!
Maar geef dat hok dan vervolgens aan een asiel of een opvang!
Iedereen gelukkig, nu straks diertjes ongelukkig...als ze een beetje
pech hebben.... Huilen

Dieren veilen bah.... zitten straks weer ongewenste dieren
in eenzaamheid weg te kwijnen in hun eentje achter in de
tuin bij iemand thuis.... met ook nog eens het verkeerde of
veels te veel voer...

Nou ja, weer genoeg gezanikt.. Prettig kerstfeest!
Niet jouw schuld per slot van rekening...

ze hebben 1 baarmoeder maar kunnen in allebei de hoornen een appart nestje dragen dus ze kunnen wel 2 nestjes tegelijk hebben

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 08:17

Ze hebben inderdaad in beide hoornen jongen liggen, maar dat valt dan wel onder één en hetzelfde nestje. Ze worden dus tegelijk geboren. Overigens is dit hetzelfde als bij bijvoorbeeld het varken. Het ligt er eigenlijk aan dat het konijn veel jongen tegelijk kan hebben en dus niet al die jongen in hetzelfde stukje baarmoeder kan dragen. Daarom liggen ze verdeeld in de twee hoornen.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 08:37

Ik heb vroeger een konijn gehad die een nestje had liggen en 3 weken later lagen er weer kleintjes bij ( dacht eerst dat er muizen in lagen , verschoot gruwelijk)
Mijn da zei toen dat konijnen wel 2 baarmoeders hadden .

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 08:47

Is dit ook de reden waarom een poes kittens van verschillende vaders kan hebben? Of een konijn...?
(nee, géén kittens ván een konijn, hihi) Clown

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 08:52

Wij hebben een dubbele bevrychting weleens meegemaakt.. Haar vorige jongen waren net 14 dagen oud en toen wierp zij weer een nest.. Dier was trouwens wel per ongeluk gedekt (bezoeker had ram gedumpt en gewoon bij de groep voedsters gegooit)...

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:43

Yinari schreef:
Ze hebben inderdaad in beide hoornen jongen liggen, maar dat valt dan wel onder één en hetzelfde nestje. Ze worden dus tegelijk geboren.

Nee hoor, dat hoeft niet..? Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:43

het kan idd dat ze op beide datums gaat werpen. Een konijn heeft idd twee baarmoederhoornen, (niet twee baarmoeders). Plus een konijn heeft geinduceerde ovulatie. Dit wil zeggen dat er een eitje vrijkomt als het konijn bevrucht worden. Op die manier kunnen katten en konijnen van verschillende rammen/katers bevrucht worden en dus kleintjes geven van versschillende vaders. Ze hoeven niet op hetzelfde moment geboren te worden. Meestal zal een voedster die gedekt is, niet echt meer een ram verdragen bij haar in het hok, iig mijn voedster niet, die wil het zelfs niet als het volgens haar nog te koud is, (groot gelijk heeft ze).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 19:49

maar stel dat ze standaard 4 jongen zou krijgen(weet dat dat niet gebeurd) krijgt ze dan als ze op beide datums zou werpen een nestje met 4 jongen(dus 8 in totaal) of gewoon 2 per keer(4 dus in totaal)

dit is echter maar een vergelijking hoor.....ik weet dat er weinig pooltjes zijn die 4 jongen krijgen...meestal blijft het bij 2 of 3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:52

Hangt een beetje af hoeveel eitjes er na de eerste keer zijn en hoeveel na de tweede keer. Het zou natuurlijk kunnen dat ze maar 1 keer gedekt is. Maar op zich kan het niet zoveel kwaad. Hou ze alleen goed in het oog. Voer ze goed bij, je zal wel vanzelf gaan voelen wanneer ze meer gaat eten. Ook na de bevalling goed voer geven, en goed hooi. Dacht ook dat ik de eerste keer een klein nestje ging hebben (vader was ook een kleurdwergje, moeder niet heel veel groter, maar met iets meer haar, was een leeuwenkopje) en ik had een nestje van 6.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:54

Het kan idd
Is een lerares van mij ook overkomen. ik weet niet hoeveel jongen er toen waren en hoeveel tijd er tussen de 2 geboortes zat, maar er zijn iig wel een aantal jongen overleden, omdat de voedster niet tegelijk voor zoveel jonkies kon zorgen
Veel succes verder met je project Lachen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:02

dit is dus ook mijn zorg,
ik ben bang dat ze ze dan allemaal niet kan zogen....

er zit niets anders op dan afwachtten....misschien is ze niet eens drachtig...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:17

inowa schreef:
dit is dus ook mijn zorg,
ik ben bang dat ze ze dan allemaal niet kan zogen....

er zit niets anders op dan afwachtten....misschien is ze niet eens drachtig...

Ik kon bij mijn voedster gelijk zien dat ze drachtig was. Ze is de dag erna onmiddelijk begonnen met een nestje maken, nuja het was meer een flatgebouw, ze had het nogal hoog gemaakt. Bij mij zijn er twee overleden, maar niet direct door zwakte, want die twee waren goed dik en gevoed. Maar eentje is vermoedelijk buiten het nest terecht gekomen met zogen en er niet meer terug ingeraakt. Het andere is met 6 weken doodgegaan, waarschijnlijk een beetje verstoten door de rest want hij had de laatste 2dagen amper nog gegeten. De rest is volledig goed uitgegroeid. Er was er eentje die echt een week op de rest achter was, maar hij bleef het wel goed doen gewoon een beetje achter in ontwikkelijk. Op 3weken gaf mijn voedster dan ook geen melk meer en die kleine had het duidelijk nog nodig waardoor ik nog een paar dagen af en toe een flesje gaf. Daarna had die er ook geen nood meer aan en was dit niet meer nodig.
Het is op zich het beste de natuur zn gang te laten gaan. Niet iedere voedster vind het fijn dat je de jongen oppakt of aanraakt. dus het veiligste is alles met rust laten. Als ze ze niet allemaal kan voederen, zullen ze vanzelf doodgaan. zo beschermt de voedster zichzelf ook een beetje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:01

Als een konijntje met 6 weken amper nog eet is die echt niet verstoten door de rest. Dat gebeurd niet, dan zal er van binnen wat mis zijn geweest of hij had gas of een verstopping of iets anders, maar dat zal het niet zijn. De meeste voedsters beginnen overigens niet direct na de dekking met een nest, maar op het laatste moment. Ik ben voorstander van wel elke dag jongen bekijken en wegen, maar aangezien dit een schoolkonijn is en jullie ze dus niet goed kennen zou ik het inderdaad niet doen.