Castratie kater, waar aan te denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Castratie kater, waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 13:54

Morgen wordt mijn kleine monster gecastreerd Ach gut
Het was hard nodig, want hij terroriseert heel de boel als ik er niet ben, stinkt een uur in de wind en heeft van de week voor het eerst gesproeid. Dat is gelukkig bij 1x gebleven, dus niet blijvend hoop ik.
Verder is hij overigens heel lief en speels, alleen die typische katertrekjes en zijn wat dominante houding naar de andere katten worden wat vervelend nu.
Voor jullie een verkeerd beeld krijgen Knipoog

Morgenochtend kan ik hem om 9 uur brengen en morgenmiddag rond half 4 weer halen.
Uiteraard zal ik ook wel adviezen van de DA meekrijgen. Maar hebben jullie nog meer adviezen en ervaringen op dit gebied?
Mijn andere 2 poezels waren al geholpen toen ze bij mij kwamen, dus ik weet er helemaal niks van Lachen

luuntje

Re: Castratie kater, waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:02

Toevallig is gisteren onze poes gesterriliseerd.
Zij moet een week een kraag omhouden (ook met eten en drinken, gewoon kleine bakjes gebruiken) en mag een week niet naar buiten.
Volgend de dierenarts lossen de hechtingen vanzelf op.

Toen ik haar ging ophalen stond ze erg wankel op haar poten.
Ook ervaart ze geluid anders met een kraag om.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:08

Een kraag om???? Verward Vorig jaar is mijn poes gesterriliseerd en ze toen ik haar thuis had nog een uurtje duf en daarna gewoon weer topfit (zijn buitenkatten). Ze heeft nooit een kraag omgehad en ze heeft ook nooit aan haar hechtingen gezeten! En onze kater is pas gecastreerd en die is niet eens echt van de wereld geweest volgens mij, toen ik hem kwam halen was ie alweer top! Thuis direct weer naar buiten gegaan!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:10

Je moet gewoon zorgen dat ie een lekker warm plekje heeft om bij te komen na de narcose..

Ze zullen morgen wel vertellen na hoelang hij weer te eten mag.. En volgens mij moet je ze altijd minimaal een dag binnenhouden vanwege de sufheid.

En volgens mij krijgt een gecastreerde kater geen kraagje om.. Tenminste die van ons niet, ons gesteriliseerde poesje wel, maar dat is ook een veel groter wondje... (en mijn moeder werkt als dierenarts assistente).

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:20

Bij katers worden er oha geen hechtingen geplaatst. Die kunnen ze er dus ook niet uit slopen en dus mag hij rustig een beetje aan de wond likken. Alleen als het heel erg wordt en hij de boel kapot likt moet hij misschien even een broekje aan of kraag om. Overigens worden in de meeste praktijken de poezen tegenwoordig in de huid aan de binnenkant gehecht, dus kunnen zij ook niet bij de hechtingen en hoeven dus geen kraag om.
Meestal zijn ze nog een beetje van slag van de narcose, wacht dus met eten geven tot hij weer helemaal bij is, dit ivm goed kunnen slikken. Vaak zijn ze een beetje misselijk van de narcose en eten dezelfde avond nog niet, is helemaal niet erg, dat komt de volgende dag wel weer.
Leg hem ergens warm neer, maar hoe hem wel in de gaten, soms is het te warm maar zijn ze nog te sloom om weg te lopen. Liever in de buurt blijven dus tot hij weer wat rondscharrelt.
Hou even in de gaten dat evt. andere katen hem niet in elkaar meppen, hij heeft een vreemde `dierenarts` geur bij zich en dat kunnen andere katten niet altijd waarderen.
Sommige dierenartsen doen antibioticumzalf in de castratiewond, in dat geval even een dekentje onder hem leggen want anders is je bank/vloerbedekking 1 grote vette vlek.
Bij twijfel altijd even bellen met de dierenarts voor overleg.

Succes er mee!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:43

Als je thuis komt met hem op een donkere en warme plek neerzetten. Het liefst met een kruik, warmtefles. Dan ook met rust laten en niet steeds gaan kijken(hoe moeilijk dat is). Ze zijn nog erg duf en hebben ook geen zin aan knuffelen.
De wond hoef je je geen zorgen over te maken. Hechtingen lossen vanzelf op en de kat gaat er meestal niet bij. Zowel dan zal die een kraag opmoeten maar dat komt zelden voor.
S'avonds later kan je weer wat eten geven en wat melk.

Dus niet zo moeilijk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:48

zorg dat hij echt nuchter is. verder kap om hoeft niet gaan geen hechtingen in. zorg dat hij een rustige liefst donkere warme plek heeft als hij thuiskomt en nog wat duf is. en hou hem dan een tijdje goed in de gaten. het stelt niet veel voor maar voor de eigenaar wel heel veel.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:56

Toen mijn Moortje gecastreerd werd liep ik stage bij de DA.
Ik heb het zelf gedaan, onder toeziend oog Knipoog en kreeg hem meeen weer mee, om thuis wakker te worden. ( dit omdat hij nog al link is bij de DA.. hij heeft hem als eens opgehaald en was toen zo in paniek dat ik hem thuis wakker mocht laten worden, dat zou beter zijn voor zijn rust.)
Ik heb hem op mijn kamer gelegd, lekker warm, met kruikje, verwarming wat aan..
Ben lekker naast hem gaan zitten lezen en zo gauw hij wat bij was kroop hij op schoot.
Hij is de hele dag wat hangerig geweest, maar nadat hij weer wat mocht eten ( toen hij goed wakker was) gin ghet al snel weer beter!

Warmte en rust is echt het belangrijkste!

Sterkte voor je poezel morgen! Lachen

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:59

Ik denk dat de DA heel goed advies heeft. Niet iedereen werkt het zelfde. Dus ik denk dat je met goed advies naar huis wordt gestuurd Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:28

wij hebben al zoveel katten heen gehad haha.. helaas veel aangereden door een auto (komen nu ook niet meer buiten)

wij konden ze ook vaak 's ochtends heen brengen en 's avonds halen.. wel een raar gezicht hoor als je je eigen kat daar ziet zitten.. maar ja het heeft voordelen en na delen.. voor jou je poremonee is aardig leeg haha en voor de kat geen baby's mar of hij daar veel last van zou hebben.? Tong uitsteken

je bent in ieder geval wel van het gesproei af Lachen

verder geen advies.. laat hem wel na de tijd even rustig bij komen. en heb je nog meer katten.? het kan zijn dat ze weer gaan blzen tegen hem.. bij ons in ieder geval wel.. en het heeft wel een week geduurt, maar nu liggen ze weer lekker bij elkaar te slapen ahaha

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:34

Er gaan wel degelijk hechtingen in. De bloedvaten worden afgebonden. Als deze worden verwijderd dan kan de kater doodbloeden. Dat komt niet of nauwelijks voor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 12:36

Bedankt voor alle tips!
Ik heb Solo vanochtend om 9 uur gebracht. Om 12 uur mag ik bellen hoe het is gegaan en wanneer ik hem op kan halen.
Zal rond een uur of 2/3 zijn.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:38

Onze katers zijn 2 weken geleden gecastreerd. Ik moest ze om half 9 wegbrengen en mocht ze om 1 uur weer halen. Ze waren idd nog wat duf van de narcose, maar ze wilden wel meteen eten. Ze mochten een dagje niet naar buiten en ze moesten even rustig aand oen met springen en traplopen e.d. Maar ze hebben er eigenlijk helemaal geen last van gehad!
Ze stonken alleen een beetje naar pies, dus ik was blij toen ze zichzelf weer gingen wassen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:43

Wilawander, dat is misschien een verschil met Duitsland. In Nederland knopen we zaadstreng en plexus om elkaar af en gaat er dus helemaal geen hechtmateriaal in.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:50

of het wordt dichtgedraaid heeeel soms zetten ze er hechtingen in maar dat zijn er niet veel die dat nog doen.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:53

onze kat was ook gecastreerd, hechtingen en dichtgenaaid wordt haast nooit omdat het niet zo veel is bij een kat. Ik zal ook niet te veel eten geven, want dat komt er waarschijnlijk weer uit, ook is hij nog een beetje dizzy van de castratie en alles eromheen. Gewoon lekker zn hummetje laten gaan en na 2 dagen is hij weer de oude Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:06

De mijne wil ik ook binnenkort laten castreren, om onbekende reden (katergedrag, te vroeg bij moeder weggehaald, verlatingsangst?) markeert hij z'n slaaplekken nogal eens door er te plassen. Verder roept hij sinds kort naar de poes hier, loopt vreselijk te wouwelen.
Hoe oud waren de katers bij jullie?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:09

Onze katers waren 7 maanden toe ze werden gecastreerd.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:10

De mijne was 6/7 maand, heb hem gewoon laten castreren omdat ze in de buurt geen jongen van mijn kat hoeven. Inderdaad wat warm houden, die van mij mocht ook niet eten tot de volgende dag, tegen de avond wel wat drinken. Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:21

1 van onze katten was wat te vroeg maar volgens de da kon dat.. we weten namelijk niet hoe oud de kat is.. alleen hebben we een schatting Lachen

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:24

onze kater is 2/3 weekjes geleden gecastreerd maar hij kwam zo wakker als maar kan terug nergens last van gehad en toen die thuis kwam was het alsof er niks was gebeurd.. hij heeft ook geen extra zorg nodig gehad..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:26

zodra de balletjes goed te voelen zijn kan je ze laten castreren. verschild ook erg per dierenarts ene doet het heel vroeg andere pas erg laat.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:35

Kelly_ann schreef:
De mijne wil ik ook binnenkort laten castreren, om onbekende reden (katergedrag, te vroeg bij moeder weggehaald, verlatingsangst?) markeert hij z'n slaaplekken nogal eens door er te plassen. Verder roept hij sinds kort naar de poes hier, loopt vreselijk te wouwelen.
Hoe oud waren de katers bij jullie?

ik geloof iets van 7 maanden..

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:38

die van ons was 5 maanden maar hij moest gewoon gedaan worden hij begon op z'n zusje dekneigingen te krijgen en z'n balletjes waren groot zat Ja

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:10

lovekomeet schreef:
die van ons was 5 maanden maar hij moest gewoon gedaan worden hij begon op z'n zusje dekneigingen te krijgen en z'n balletjes waren groot zat Ja

hihi arm zusje Ach gut