Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 14:54

Simpele vraag.

Is het kortwieken van een grasparkiet zielig?

Ik wil namelijk mijn grasparkietje weer kortwieken (voor een paar jaar terug werd ie altijd gekortwiekt)
Zodat ik hem weer wat tammer kan gaan maken en wat meer met hem kan knuffelen.
Want nu vliegt ze iedere keer weg en dat is eeuhhh... nogal irritant Clown

Maar mijn moeder vind het zielig, maar ze zegt wel dat ik het zelf moet weten.

Vinden jullie het zielig?

Nakisha

Re: Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:06

Bij kortwieken moet je goed opletten; als je teveel afknipt, groeit het nooit meer goed aan. Dit is dan ook verboden. Laat kortwieken dus altijd doen door iemand die weet hoe het moet.

Zielig.. tja. Mijn vogels worden niet gewiekt, maar aangezien de veren na de rui weer aangroeien, zeg ik; ieder moet het zelf weten.

Maar opnieuw; laat het dus wél doen door iemand die er verstand van heeft.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:41

Waarom kortwieken om de vogel tam te willen maken? Zit de vogel in een grote voilere dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:46

Ja, ik vind het dus wel sneu.

Ze hebben die vleugels niet voor niets. Je berooft ze van hun dagelijkse beweging en manier van bewegen.

Je hoeft een vogel absoluut niet te kortwieken om ze tam te maken. Dat is echt een fabeltje van de bovenste plank.
Ik heb vroeger altijd grasparkieten gehad die tam waren, en ze zijn nooit gekortwiekt.
Nu heb ik 2 valkparkieten die ook niet zijn gekortwiekt, en tammere vogels vind je echt niet.
Het gaat er niet om dat ze niet weg kunnen vliegen. Het gaat erom dat jij op een goede manier genoeg aandacht aan ze geeft, zodat ze tam worden.
Daar heeft kortwieken helemaal niets mee te maken.

Wanneer je ze op een goede manier benaderd en veel geduld hebt, dan is kortwieken nergens voor nodig.
Kortwieken om een vogel tam te maken vind ik sowieso erg egoistisch Lachen Ze hebben hun vleugeltjes niet voor niets gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:28

Ja, dat is zielig. Jij wordt toch ook niet vastgebonden op een stoel als iemand jou zonodig wil aaien o.i.d.

Een vogel kan ook tam worden zonder kortwieken. En daar zijn mijn 8 tamme parkieten (die ook nog eens buiten leven), het levende bewijs van.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:06

Ik vind het ook zielig, ik heb ook altijd parkieten gehad die allemaal tam waren, zonder dat ze gekortwiekt zijn. Het duurt misschien iets langer voordat ze tam zijn, maar het is wel eerlijker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:09

Ja...dat is niet alleen zielig...maar grenst in mijn ogen aan dierenmishandeling.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:37

Ik ben eruit.
ik doe het niet

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:38

Heel verstandig Ja
Je zult zien dat hij heus wel tam wordt zolang je iedere dag een paar keer met hem bezig bent Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:40

lijkt me een goede beslissing, ik vind het ook zielig.
Tammer maken kun je proberen met honingzaadjes (dierenwinkel) daar was mijn parkiet vroeger gek op.
Ik vergelijk het maar met een paard, als die niet naar je toekomt bind je hem ook niet vast aan een muur.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:32

hoezo is het zielig ????

mijn valkparkieten zijn ook gekortwiekt Knipoog en nee niet om ze tam te maken ...
die van mij gaan nu overal mee naar toe , lkkr mee naar buiten naar de winkels
en ze vinden het geweldig !
wat ik zielig vind is dat als het zomer lkkr weer is en iedereen buiten is dat jullie vogels in een kooitje zitten ! dat is pas dier vriendenlijk een kooi Knipoog
die van mij mogen heel de dag los zitten Knipoog en zijn altijd bij mij ...
dus zielig is het echt niet !

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:33

Cayenne schreef:
Ja, ik vind het dus wel sneu.

Ze hebben die vleugels niet voor niets. Je berooft ze van hun dagelijkse beweging en manier van bewegen.

een vogel in een kooi beroof je van alles Knipoog

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:37

Nee het is niet zielig, ik heb zelf 2 vogels, 2 gekortwiekt en 2 niet. De kans op, eregens tegenaan vliegen ofzo is veel kleiner, het tam maken gaat idd makkelijker. Maar ik wil niet zeggen dat ze met 'vleugels' niet tam te maken zijn. Ik merk ook helemaal niet dat mijn niet gekortwiekte gelukkiger zijn dan de welgekortwiekte vogels. Sommigen mensen zeggen: Een vogel hoort te vliegen dus is het zielig. Dat is ook zo maar ze horen ook niet in een kooi, een hond hoort ook niet aan een lijtje te lopen en ga zo maar door Lachen. Daarom vind ik het niet zielig Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:49

Ik ben ook tegen kortwieken, je moet de natuur laten zoals hij is

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:51

Candorlover schreef:
Nee het is niet zielig, ik heb zelf 2 vogels, 2 gekortwiekt en 2 niet. De kans op, eregens tegenaan vliegen ofzo is veel kleiner, het tam maken gaat idd makkelijker. Maar ik wil niet zeggen dat ze met 'vleugels' niet tam te maken zijn. Ik merk ook helemaal niet dat mijn niet gekortwiekte gelukkiger zijn dan de welgekortwiekte vogels. Sommigen mensen zeggen: Een vogel hoort te vliegen dus is het zielig. Dat is ook zo maar ze horen ook niet in een kooi, een hond hoort ook niet aan een lijtje te lopen en ga zo maar door Lachen. Daarom vind ik het niet zielig Knipoog

Vogels zijn gedomesticeerd en voor hun veiligheid leven ze in huis in kooien. Dat is heel wat anders dan kortwieken Lachen
Vooral kortwieken omdat ze dan tammer zouden worden. Dat is echt een fabeltje.
Wanneer jouw vogel overal tegenaan vliegt, dan ligt dat aan het vlieggedrag en inschattingsvermogen van jouw vogel.
Mijn vogels vliegen bijna nooit ergens tegenaan. (Tenzij ze jong zijn, maar dat is gewoon een kwestie van wennen).

Bovendien is overal mee naar toe nemen niet altijd goed. Ze kunnen van alles oplopen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:54

Mijn vriend heeft thuis een papegaai, misschien wel iets anders als een parkiet maar die laat hem ook nooit kortwieken. Hij vind het ook best zielig en helaas is het niet éénmalig maar moet het iedere keer opnieuw. Voor de vogel is het in ieder geval zeker geen pretje!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:56

Cayenne schreef:
Bovendien is overal mee naar toe nemen niet altijd goed. Ze kunnen van alles oplopen.

duuuhhh als je zo gaat denken ... kan je zelf ook de deur niet meer uit Knipoog

edit : die van mij zijn nog nooit ziek geweest ...

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:03

Cayenne schreef:
Candorlover schreef:

Vogels zijn gedomesticeerd en voor hun veiligheid leven ze in huis in kooien. Dat is heel wat anders dan kortwieken Lachen
Vooral kortwieken omdat ze dan tammer zouden worden. Dat is echt een fabeltje.
Wanneer jouw vogel overal tegenaan vliegt, dan ligt dat aan het vlieggedrag en inschattingsvermogen van jouw vogel.
Mijn vogels vliegen bijna nooit ergens tegenaan. (Tenzij ze jong zijn, maar dat is gewoon een kwestie van wennen).

Nee want door het kortwieken breng je hem wel in veiligheid. Dat is niet iets heel anders.
Een vogel (valkparkiet en grasparkiet) word ongeveel tussen de 15 en de 20 jaar oud. Als hij al die jaren in het zelfde huis en kooi zit, is dat toch ook niet leuk voor hem. Mijn vogel vind het echt geweldig buiten, eens is wat anders.
Als je een site leest van een vogeldokter met de voor en nadelen vind ik dat er veeeel meer voordelen zijn.
Je zegt dat een vogel zonder 'vleugels' geen goede lichaamsbeweging krijgt, maar vogels die gekortwiekt zijn hebben een veel betere conditie omdat ze vooral in het begin wat meer moeite moeten doen om dingen voor elkaar te krijgen, en krijgen zo dus sterkere borstspieren, ook lopen ze dus meer. Maarja, ieder zijn mening.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:10

Of het zielig is of niet, laat ik in het midden. Wel vind ik dat je niet meteen naar het kortwieken moet grijpen om je vogel tam te krijgen. Een (jonge) vogel waar je veel aandacht aan besteedt, zal in principe ook gewoon tam te krijgen zijn, ook zonder dat je hem/haar kortwiekt. Zo heb ik het tenminste wel ervaren met onze grasparkieten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:46

Ik ben ook absoluut tegen kortwieken. dan is de kans op ongelukken juist nog groter. daar ze willen vliegen en het niet kunnen of scheef vliegen daar het niet juist gedaan wordt.

Ik zou zeggen laat ze lekker eraan waar ze horen. Verder hoort een parkiet in een grote kooi waar hij vliegen kan en hoort deze ook vrij te kunnen vliegen. Ik heb er 12 die weleens los in de kamer vliegen allemaal tegelijk en er heeft er nog geen één een ongeluk gehad.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:49

Ik had inmiddels al aangegeven dat ik haar niet meer ga kortwieken.

Ze mag lekker af en toe los vliegen en dan hoef ik haar niet te knuffelen o.i.d. als zij dat niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:09

XxSultanxX schreef:
hoezo is het zielig ????

mijn valkparkieten zijn ook gekortwiekt Knipoog en nee niet om ze tam te maken ...
wat ik zielig vind is dat als het zomer lkkr weer is en iedereen buiten is dat jullie vogels in een kooitje zitten ! dat is pas dier vriendenlijk een kooi Knipoog

Ho ho ho. Mijn vogels zijn niet gekortwiekt, en zitten niet in een kooitje, maar in een voliere waarin ze naar hartelust rond kunnen vliegen met vriendjes, en kunnen spelen met speelgoed en verse takken met verse blaadjes.

En ja, ze zijn tam. En nee, ze zijn niet gekortwiekt.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:06

IvysToeter schreef:
Ik had inmiddels al aangegeven dat ik haar niet meer ga kortwieken.

Ze mag lekker af en toe los vliegen en dan hoef ik haar niet te knuffelen o.i.d. als zij dat niet wil.

Als ze in haar kooi zit, kun je haar voer aanbieden uit de hand.
Wij benaderen de grasparkieten ook altijd de eerste paar weken alleen in de kooi (uit de hand voeren, hand aanbieden om op te zitten, etc.). Pas als ze tam waren, mochten ze rustig los vliegen in de huiskamer. En dat omdat we de parkiet dan makkelijker konden pakken als dat nodig was.
Bij mij werkte het wel in ieder geval, misschien heb jij er wat aan.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:18

Wuis schreef:
XxSultanxX schreef:
hoezo is het zielig ????

Ho ho ho. Mijn vogels zijn niet gekortwiekt, en zitten niet in een kooitje, maar in een voliere waarin ze naar hartelust rond kunnen vliegen met vriendjes, en kunnen spelen met speelgoed en verse takken met verse blaadjes.

En ja, ze zijn tam. En nee, ze zijn niet gekortwiekt.

tam maken en kortwieken heeft niks met elkaar te maken hoor Knipoog want je kan hem wel kortwieken en dan zegt iedereen ja hij is tam , maarja hij kan niet anders omdat hij niet bij je weg kan Knipoog

mijn vogels waren al tam voordat ze gekortwiekt waren Knipoog enja als ze in een voliere zitten is dat natuurlijk leuk dat ze kunnen vliegen ....
maar jammer genoeg hebben de meeste mensen ze in een kooi waar ze net de vleugels in kunnen strekken Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:22

Ik denk dat ze niet voor niks met vleugels worden geboren. En een vogel in een kooitje opsluiten dat vind ik pas zielig! Een vogel hoort de ruimte te hebben net als andere dieren!