Kat in flat: dilemma!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Kat in flat: dilemma!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:13

Sorry lang verhaal Knipoog

Ik heb mijn kat nu zo'n 4 jaar. Toen ik haar kreeg, woonde ik samen met mijn ex-vriend in het centrum. Ik was toen bewust op zoek naar een kat die goed binnen kon blijven, ze kon namelijk niet zomaar naar buiten daar. Ik vond toen een kat die bij mensen vandaan kwam, waar ze wel naar buiten mocht, maar niet wilde. Ze moest weg omdat ze niet met hun andere kat (of welke kat dan ook Knipoog ) overweg kon. Na een half jaar liep de relatie op de klippen, en ben ik een tijdje bij mijn ouders gaan wonen. Hier kon ze naar buiten, ze ging soms wel op het balkon zitten (vooral met sneeuw, dat vind ze dan wel weer leuk Clown , maar verder ging ze niet. Daarom vond ik het geen probleem om een flat te kopen, Chita (de kat) wilde toch niet naar buiten. Ik wilde haar er wel aan laten wennen om naar buiten te kunnen, ik woon in een vrij rustige buurt, en ik ben toch nog van mening dat katten naar buiten horen te kunnen. Nou is er een lift en een trappenhuis, en beiden vind ze doodeng!! Met veel moeite (oppakken vind ze niet grappig) toch maar in de lift, en naar buiten gelaten. Ik ben er toen even bij gebleven, ze kende immers de buurt (en de ingang Knipoog ) niet. Ze ging toen onder een bosje zitten en bleef daar zitten tot de deur weer open ging, toen schoot ze naar binnen. Ok, dan niet... Aantal keer geprobeerd, nooit met succes, altijd met veel stress. Ik heb het toen opgegeven, ze had het binnen prima naar haar zin.

Ik woon inmiddels ruim 2 jaar hier, en in die tijd is Chita best wel veranderd. Ze heeft meer zelfvertrouwen, minder bang en ondeugender Vork Sinds kort wil ze opeens wel érg graag op het balkon, als ze daar zit, zie je haar echt genieten. Het probleem is een beetje dat ze nogal onvoorzichtig is, en soms opeens op de railing springt... Ik vind dit doodeng, straks valt ze va 3 hoog naar beneden!! Eigenlijk is mijn balkon ook te klein, ze kan daar niet even lekker spelen. Ook loert ze nu de hele dag naar buiten, naar de vogels, voorheen had ze hier nooit oog voor. Mijn geweten begint dus op te spelen, en ik wil haar eigenlijk toch weer proberen naar buiten te laten. Nu zit ik alleen met een anatal dilemma's: ze is inmiddels 5, en omdat ze nooit in het verkeer heeft gelopen, ben ik bang dat ze daar een beetje "dommig" in is... Stom ik weet het, maar ben doodsbang dat ze onder een auto komt Bloos Ook speelt het lift/trappenhuis weer op. Daaranast kent ze onze ingang niet, de ingang ernaast lijkt er precies op, hoe leer je een kat waar ze naar binnen kan? En last but not least: ze kan niet naar binnen en naar buiten waneer ze dat wil, alleen als ik haar breng en haal. Op zich geen probleem, maar ben bang dat ze weg zal lopen als ze na een uurtje niet binnen wordt gelaten.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Iemand goede tips?

Babsiej

Re: Kat in flat: dilemma!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:31

Mijn schoonzus in amsterdam heeft haar balkon afgezet met gaas poezen kunnen wel op het balkon zo maar niet naar beneden vallen ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:32

uitlaten aan een tuigje?

De eerste paar keer vinden katten dat een verschrikkelijke vernedering Extreme duivel, maar uiteindelijk wennen ze er wel aan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:34

mijn poezen zitten op een met gaas omheind balkonnetje....
ben ook bang dat ze naar beneden storten.... de zijkanten van de reling ook afgezet met gaas zodat ze niet naar de buren kunnen.
Ze blijven gewoon binnen, weten niet beter en ben bang dat ze platgereden worden.
Ook kunnen ze als ze bang zijn buiten niet naar binnen rennen oid, mijne blijven dus gewoon binnen-poezen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:34

Ik deed mijn kat (vergelijkbare situatie) een tuigje aan met een lijn zodat ik als het ware met hem kon wandelen. De flat was direct aan een park, was wel succesvol altijd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:36

Kun je op de een of andere manier via een kattentrappetje vanuit de keuken oid haar naar de galerij laten gaan? Dan kan ze vanaf daar zelf bedenken of ze naar trappenhuis/lift wil komen. Op die manier leert ze zelf de buitenboel kennen en merkt ze vanzelf wel hoe ver ze wil gaan.

Onze oude kat ging zo zelf vanaf 5 hoog naar beneden, danwel via de brandtrap, danwel via het trappenhuis. Omhoog deed hij graag met de lift (gewoon wachten tot er iemand omhoog ging en de lift in stappen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:47

Stoere kat Apple Haha!

Hier op het dorp is een kat die met een superarrogant porem zo de bibliotheek inloopt. hij weet precies hoe de schuifdeuren werken Haha!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:21

Ik zit niet aan een galerij, dus zo naar buiten gaat niet werken. Mijn portiek is samen met 2 buren, en de trap is ook afgesloten met een (zware) deur, dus zou haar echt binnen of buiten moeten laten. De voordeur is ze ook nog eens bang voor, dus denk niet dat ze met iemand anders mee naar binnen loopt... Balkon afzetten met gaas heb ik ook al eens bedacht, leek mij ook een beter plan, maar ik ben een beetje bang dat ze daar in gaat klimmen Bloos Ik ben nogal bang aangelegd als het om mn klat gaat Knipoog

Nou ja, ze heeft nu even een nieuw speeltje, namelijk de kerstboom Clown Dus ze is weer even zoet...

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:46

Ik heb met mijn ene kat hetzelfde probleem, bij vlagen zou zij echt graag buiten willen zijn ook al heeft ze hier al 10 jaar geen mogelijkheid voor. Op het balkon mogen ze alleen met begeleiding, ik heb een soort gedeeld balkon en heb de buurman nog niet over kunnen halen het af te zetten met gaas. Maar ik zie ze dan echt genieten van de buitenlucht.
Ik ga toch ook maar eens aan de slag met een tuigje, deed ik vroeger ook wel dus nu maar weer eens tijd voor vrij maken om te oefenen.
Op dit moment zit ik trouwens wat meer thuis, scheelt denk ik ook want heb geen kind aan ze. Toch een stukje aandacht denk ik.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:38

Ik heb wel een tuigje, en ook geprobeerd haar eraan te wennen, maar met dat ding om gaat ze het liefst ergens onder zitten. Binnen ging het nog wel, maar buiten dook ze meteen onder fietsen door en toen de bosjes in.... Compleet in paniek omdat het lijntje even bleef hangen... Ze gaat er heel hard aan trekken en is natuurlijk niet helemaal de bedoeling om hard terug te trekken. Hoe wennen jullie je katten daaraan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:42

onze kater mocht in ons oude huis niet naar buiten, hij liep wel eens buiten, maar nooit ver. nu komt hij wel buiten, en hij let wel goed op hoor Ja hij is nu 13, en is tot zijn 10e niet buiten geweest, nu geniet hij echt van het buiten zijn, rent over het grasveld, probeert vlinders te vangen enz. ik heb hem echt zien veranderen.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:50

Apple schreef:
Onze oude kat ging zo zelf vanaf 5 hoog naar beneden, danwel via de brandtrap, danwel via het trappenhuis. Omhoog deed hij graag met de lift (gewoon wachten tot er iemand omhoog ging en de lift in stappen).

Afgod *LOL*

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:59

balkon afzetten met een net, ze zijn niet duur ! je kunt ze bestellen bij www.neckermann.nl

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 20:22

klimmen ze daar niet in dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:41

jaja mods, ik weet dat 't een oud topic is Vork

Zou je je kat eraan kunnen wennen dat jij 'm met een mandje aan een lang touw naar beneden en naar boven takelt? Dan heeft 'ie een prive-kattenliftje dat jij vanuit bijvoorbeeld een raam kunt bedienen. Wel even de mensen die onder je wonen inlichten... Haha! En eerst oefenen met een dicht mandje (reiskooitje), dan heb je ook iemand nodig die beneden het deurtje opendoet tot je kat eraan gewend is en in een kooitje zonder deurtje kan. Het schijnt dat er kattenbaasjes-in-flats zijn die het zo doen (al ziet mijn eigen binnentijger me aankomen maargoed Clown )

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:55

hihihi die kattenlift, geweldig!

Tja ik weet niet hoor, onze katten blijven ook mooi binnen aangezien we aan een drukke weg wonen. Zou het niet een 'fase' zijn dat ze nu wat meer naar buiten lijkt te willen? Het balkon afzetten lijkt me ook wel een goede, maar hoe zorg je dat ze er niet overheen gaan; je hele balkon van topt tot teen verschuilen achter gaas?
Zodra we wat vrijer wonen (ligt momenteel in de planning Lachen willen we onze katten ook wel buiten hebben. Ze zijn 2 van1,5 en 1 van 15weken ongeveer.

Heb eens iets gelezen over boter aan de pootjes bij de deur zodat ze er daar aan gaan likken en dan weten dat ze daar terug moeten komen maar weet daar het fijne niet van eigenlijk...Misschien iemand anders wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:26

Ik weet niet hoe je het een kat kunt leren, maar bij mij in de straat in de flat woont dus een kat op drie hoog, en iedere bewoner van de flat kent die kat en laat haar dus binnen. Poeslief weet precies wanneer ze de lift uit meot en gaat exact bij de goede deru zitten om weer naar binnen te kunnen.

Het kán dus wel! Haha!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:36

Mijn katten kwamen veel buiten voordat ze met mij naar een flat verhuisden, maar het is altijd goed blijven gaan. Ook met de boerderijkatten die ik later kreeg. Na een tijdje kwamen de ex-katertjes van mijn zusje tijdelijk bij mij en mijn kattenspul inwonnen, deze heren zijn ook altijd aan een flat gewend geweest, maar waren wel een stuk ondernemender, zo ook op het balkon.

We hebben toen houten latten gekocht, die rechtop gezet tegen de balkonrand en daar een net tegenaan gespannen m.b.v. tieraps. Daar konden ze niet in klimmen, dat werkte prima. Dan liet ik de balkondeur gewoon een stukje open staan en dan rauste het hele spul door de flat, zo roetsj naar buiten en roetsj weer terug. Of ze lagen in de stoel of op het tafeltje lekker in het zonnetje te dutten. Nu woon ik weer in een gewoon huis, maar Pimmetje gaat nog steeds niet heel veel naar buiten, en ze blijft altijd in onze toch echt niet al te grote tuin die niet eens is afgezet aan één kant.

Een tuigje heb ik wel eens geprobeerd, dat was geen succes, ook de lift of brandtrap bleken geen optie. Een vriendin liet haar katertje idd via een mandje zaken en weer omhoog komen, maar die van mij waren al te oud om ze dat te leren, en 5-hoog vond ik ook wel een flinke afstand voor zoiets. Daarbij woonde ik in een grote galerijflat met veel zware deuren en niet zo veel diervriendelijke mensen en vrij veel verkeer, ik durfde het echt niet aan ze buiten te laten.

De katten van vrienden van mij gaan wel gewoon met de trap naar beneden, er is altijd wel weer iemand die hen binnen laat en ze weten hun appartement prima te vinden. Zij hebben een appartement waarbij de voordeur meteen in het trappenhuis uitkomt en ze wonen aan een soort hofje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:37

Ik weet niet of het bij driehoog ook te doen is, maar voor eenhoog zijn een soort poezentrappen op de markt. Dat is gewoon een soort loopplank met kleine latjes erop gemaakt en die loopt van het balkon naar beneden. Zo kan poes naar hartelust op en af het balkon. Maar ik denk dat driehoog daar eigenlijk te hoog voor is....

Zoiets dus, al is deze behoorlijk geavanceerd en kan het natuurlijk veel simpeler:
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:37

anniee schreef:
Heb eens iets gelezen over boter aan de pootjes bij de deur zodat ze er daar aan gaan likken en dan weten dat ze daar terug moeten komen maar weet daar het fijne niet van eigenlijk...Misschien iemand anders wel?

Dat is zo'n, eh hoe heet dat, praatje. Wat ervan klopt is dat een kat waarschijnlijk wel gek zou zijn als ie niet terug gaat naar een huis waar ze 'm lekkere dingen onder de poten smeren.
Voor de gein bij mijn eigen katten geprobeert. Ze vonden het heel raar (OMG nu is vrouwtje écht gek...) maar wel lekker én ze kwamen weer thuis. Maar of dat iets met die boter te maken had...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:43

baker--praatje Haha!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:46

Mijn katten zouden die boter ook geen probleem vinden *LOL* , maar thuiskomen doet Pimmetje toch wel. (De andere poes durft niet eens naar beneden, laat staan naar buiten).

Die trap is gaaf, zeg!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:11

Zo'n trap heb ik inderdaad wel naar gekeken, een vriendin van me eheft iets dergelijks. Het schijnt wel te kunnen voor 3 hoog, alleen een probleempje: ik woon in een hele "nette" flat, met een zeer strenge vereniging van eigenaren. Toen er afgelopen week een paar kerstbomen naast de ingang lagen, flipte de voorzitster al (denk om de brandveiligheid!!!!) dus het is gewoon geen optie. Daarnaast zou het trappetje dan uitkomen voor de voordeur, zodat mensen er niet langs kunnen, en dat wil ik mijn (vooral bejaarde Haha! ) medebewoners niet aandoen Knipoog

Zo'n kattenlift is zéker geen optie, een dicht mandje is al een hele worsteling om haar in te krijgen, dus om het te oefenen zou al bijna niet lukken. Maar een open mandje Boos! Ze is behoorlijk eigenwijs, en zou daar echt niet in blijven zitten Clown

Inmiddels is haar "ik wil naar buiten!!" periode weer een beetje over, en lijkt ze weer volkomen tevreden, dus ik laat het maar even zo. Misschien ga ik, als het weer wat beter is, weer eens kijken of ik haar aan de lift kan laten wennen. Daar laten mensen haar wel in, de trap is geen optie omdat ze dan op mijn verdieping ook weer door een zware deur gelaten moet worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:14

Dan zou je in de lift een vriendelijke mededeling moeten ophangen of mensen als de poes instapt de lift op de derde verdieping willen laten stoppen? Hoe weten mensen anders op welke verdieping poes eruit moet?

Ik vind het wel een geinig idee. Zit daar met een engelengeduld poeslief voor de lift, en loopt gewoon mee als er eindelijk eens een mens opduikt die ook met de lift moet. Ik zie het al helemaal voor me!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:39

Ze moeten dat knoppenpaneel ook gewoon niet zo hoog hangen Clown .