Ik heb mijn kat nu zo'n 4 jaar. Toen ik haar kreeg, woonde ik samen met mijn ex-vriend in het centrum. Ik was toen bewust op zoek naar een kat die goed binnen kon blijven, ze kon namelijk niet zomaar naar buiten daar. Ik vond toen een kat die bij mensen vandaan kwam, waar ze wel naar buiten mocht, maar niet wilde. Ze moest weg omdat ze niet met hun andere kat (of welke kat dan ook
) overweg kon. Na een half jaar liep de relatie op de klippen, en ben ik een tijdje bij mijn ouders gaan wonen. Hier kon ze naar buiten, ze ging soms wel op het balkon zitten (vooral met sneeuw, dat vind ze dan wel weer leuk
, maar verder ging ze niet. Daarom vond ik het geen probleem om een flat te kopen, Chita (de kat) wilde toch niet naar buiten. Ik wilde haar er wel aan laten wennen om naar buiten te kunnen, ik woon in een vrij rustige buurt, en ik ben toch nog van mening dat katten naar buiten horen te kunnen. Nou is er een lift en een trappenhuis, en beiden vind ze doodeng!! Met veel moeite (oppakken vind ze niet grappig) toch maar in de lift, en naar buiten gelaten. Ik ben er toen even bij gebleven, ze kende immers de buurt (en de ingang
) niet. Ze ging toen onder een bosje zitten en bleef daar zitten tot de deur weer open ging, toen schoot ze naar binnen. Ok, dan niet... Aantal keer geprobeerd, nooit met succes, altijd met veel stress. Ik heb het toen opgegeven, ze had het binnen prima naar haar zin. Ik woon inmiddels ruim 2 jaar hier, en in die tijd is Chita best wel veranderd. Ze heeft meer zelfvertrouwen, minder bang en ondeugender
Sinds kort wil ze opeens wel érg graag op het balkon, als ze daar zit, zie je haar echt genieten. Het probleem is een beetje dat ze nogal onvoorzichtig is, en soms opeens op de railing springt... Ik vind dit doodeng, straks valt ze va 3 hoog naar beneden!! Eigenlijk is mijn balkon ook te klein, ze kan daar niet even lekker spelen. Ook loert ze nu de hele dag naar buiten, naar de vogels, voorheen had ze hier nooit oog voor. Mijn geweten begint dus op te spelen, en ik wil haar eigenlijk toch weer proberen naar buiten te laten. Nu zit ik alleen met een anatal dilemma's: ze is inmiddels 5, en omdat ze nooit in het verkeer heeft gelopen, ben ik bang dat ze daar een beetje "dommig" in is... Stom ik weet het, maar ben doodsbang dat ze onder een auto komt
Ook speelt het lift/trappenhuis weer op. Daaranast kent ze onze ingang niet, de ingang ernaast lijkt er precies op, hoe leer je een kat waar ze naar binnen kan? En last but not least: ze kan niet naar binnen en naar buiten waneer ze dat wil, alleen als ik haar breng en haal. Op zich geen probleem, maar ben bang dat ze weg zal lopen als ze na een uurtje niet binnen wordt gelaten. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Iemand goede tips?
, maar uiteindelijk wennen ze er wel aan. 
hij is nu 13, en is tot zijn 10e niet buiten geweest, nu geniet hij echt van het buiten zijn, rent over het grasveld, probeert vlinders te vangen enz. ik heb hem echt zien veranderen.
willen we onze katten ook wel buiten hebben. Ze zijn 2 van1,5 en 1 van 15weken ongeveer.
Ze is behoorlijk eigenwijs, en zou daar echt niet in blijven zitten