Witte katten vaak doof?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Witte katten vaak doof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 19:00

Hoi Doei!

De meeste mensen zeggen dat witte katten vaak doof zijn.
Wij hebben een witte kat, en die is zo goedhorig als ik weet niet wat.
Maar hoe zit dat nou precies?
Is het dan van een speciaal ras witte katten ofzo dat vaak doof is?
En blablabla..
wie van jullie weet dr meer over, lijkt me wel leuk om te weten Tong uitsteken

Groetjes Doei!

Nikki__

Re: Witte katten vaak doof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:33

Volgens mij gaat het er vaak om of dat de oren wit zijn? Want wij hebben 2 katten, groten deels wit, maar geen witte oren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:34

Witte dieren hebben vaker afwijkingen als doofheid oid. Honden, katten, albino's. Het is een genetische afwijking geloof ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:35

net als honden die helemaal wit zijn, hebben katten die helemaal wit zijn ook grotere kans om doof geboren te worden
geen idee waarom eigenlijk zal met wel de genen te maken hebben

edit, zelfde als hierboven, plaatsten gelijkertijd
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 10-12-07 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:35

Sommige katten zijn "stiekem" wit: die lijken dan helemaal wit, maar heb bijvoorbeeld een miniscuul vlekje ergens.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:36

Ze zeggen ook dat bijna alle dalmatiers doof zijn, maar dat is ook lang niet waar, alhoewel er toch veel doof geboren worden schijnt.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:38

@Riss, klopt, maar dan moeten ze helemaal wit zijn. Wij hebben er vroeger ook eentje gehad, die was echt wit én echt doof, volgens onze dierenarts is dat een afwijking die bij ongeveer 80% van de witte katten voorkomt. In dit geval klopte dat in ieder geval wel, de onze kwam uit een nest van 4, waarvan 3 spierwitte katjes, alle 3 doof.......

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:41

Is idd een genetische afwijking, veel witte katten (en andere dieren) zijn doof.. Heb ik toevallig op school geleerd Tong uitsteken

KidoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:44

Hier een witte kat die is absoluut niet doof!

Afbeelding

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:59

een witte kat is vaak blind of doof.. hoe dat precies zit weet ik ook niet maar heel erg veel katten die hebben daar wel 'last' van..

wij hebben zelf een witte met klein beetje zwart.. de kans is kleiner om doof te worden of blind Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:02

Mn moeder had vroeger ook n witte kat. Die was ook doof.
Hij ging altijd midden op de weg liggen.Maar is nooit aangereden ofzo.
Hij voelde dan de trillingen ofzo..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:03

Dalmatiers hebben idd ook erg vaak last van dit soort afwijkingen. Ze zijn over het algemeen alles behalve gezond op hoorgebied Tong uitsteken

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:08

Wij hebben ook een witte kat, toen we hoorden dat witte katten vaak doof zijn dachten we dat het onzin was Tong uitsteken . Maar nu we erop letten merken we wel dat ze (in vergelijking met de andere katten) een iets minder gehoor heeft, als je haar bijvoorbeeld nadert met weinig geluid kan ze wel even schrikken, dit is bij onze andere katten niet zo. Als je met veel geluid bij haar komt schrikt ze niet en kijkt ze meteen op.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit kan want een echte albino is onze kat volgens mij niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:12

Wit is ook helemaal geen natuurlijke kleur voor dieren als je gewoon logisch nadenkt, bij het doorfokken om het uiterlijk (dus de kleur) sluipen er vanzelf fouten in, denk ik. Wit is gevaarlijk voor een wild dier en ze worden ook niet voor niks uit de groep verstoten, mocht het voorkomen. Dus denk dat het ook wel een beetje te maken zal hebben met survival of the fittest, dat wij nou zo'n stelletje mutsen zijn die de zwakkeren uit de samenleving redden Clown

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:16

ik heb ook een witte kater maar die is wel oost indisch doof maar dat is een andere soort doofheid Bloos .

vriendin van mij heeft een wit zusje van die van mij en daar heeft ze laatst een nestje mee gehad ze had 4 kittens 3 witte en een zwart witte .
1 witte was goed de zwart witte en de 2 andere witte waren allemaal doof en blind erg zielig .
gelukkig hebben ze wel allemaal een goed tehuis gekregen .

dus er zijn wel dove en blinde maar zeker niet allemaal .

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:18

en ze hebben meer kans op kanker in de oortjes en neus
omdat die zo licht zijn verbranden die heel snel
de witte kat van mijn tante had daardoor kanker in zijn oortjes en neus
heel zielig

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:19

Volgens mij zijn witte katten met blauwe ogen vaak doof.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:20

Het heeft ook te maken met de kleur van de ogen. Vooral witte katten met blauwe ogen zijn meestal doof.
Wij hebben een witte kat met één blauw oog en één geel oog. Die is echt potdoof, ze hoort helemaal niets.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:22

Heb een kat van straat gered die compleet wit en enorm doof is. Had overigens groene ogen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:30

Wij hebben een spierwitte kat die absoluut niet doof is. Zij is een balinees en bij dat ras kunnen witte katten voorkomen en die zijn niet doof. Het zal wel ergens een foutje van moeder natuur zijn, maar die van ons is echt goed horend. Die van ons heeft blauwe ogen (als een siamees).

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:59

sheela schreef:
Wij hebben een spierwitte kat die absoluut niet doof is. Zij is een balinees en bij dat ras kunnen witte katten voorkomen en die zijn niet doof. Het zal wel ergens een foutje van moeder natuur zijn, maar die van ons is echt goed horend. Die van ons heeft blauwe ogen (als een siamees).

dat kan ook wel maar heel erg veel katten hebben wel een gehoor probleempje of zijn blind..
natuurlijk niet allemaal gelukkig Lachen

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:09

Ik heb nu een spierwitte logeerkat met witte oortjes maar gewoon een donkere huid. Ze is zeker niet doof of blind. Ik denk dat het zowieso meer over albino's gaat, met rode ogen en huid dus.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:18

Er zijn iid veel witte katten die doof zijn. Het lig aan de genen of een witte kat doof is of niet. Alleen bij wit zit het gen maar niet alle witte katten zijn doof.

Je ziet het ook bij witte honden (dalmatiers)

Wij hebben thuis een harlekijn fret en die is ook doof. Dat is de afwijking bij fretten daar bij zijn veel harlekijn fretjes doof.
(harlekijn fretjes hebben overigs geen witte oren maar witte pootjes)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:27

juleke schreef:
Het heeft ook te maken met de kleur van de ogen. Vooral witte katten met blauwe ogen zijn meestal doof.
Wij hebben een witte kat met één blauw oog en één geel oog. Die is echt potdoof, ze hoort helemaal niets.

dat heeft mijn kater dus ook maar die hoort wel goed buiten het oost indisch doof dan . Haha!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:20

sheela schreef:

Een Balinees is toch een point kat? Het is gewoon een siamees met halflanghaar...Dit gen voor blauwe ogen hangt dan ook samen met het pointgen...Alle point katten hebben blauwe ogen...Doofheid heeft hier niets mee te maken...

Stukje gekopieerd van Kattenplaza...

Dominant wit
Het dominante wit (juister is "epistatisch wit" aangezien het op een verschillend gen aan de zwart-gebaseerde of rood-gebaseerde kleuren voorkomt) is de kleur verbonden aan doofheid bij katten. Het dominante wit maskeert alle andere kleuren en de katten kunnen blauwe, oranje of ongelijke ogen hebben. Katten met blauwe ogen hebben een hoge kans op doofheid. Katten met één blauw oog hebben een hoge kans op doofheid aan de blauw-ogige kant.Katten met oranje ogen zullen veel minder waarschijnlijk doof zijn. Sommige dominant witte kitten's worden geboren met plukjes gekleurd haar bovenop het hoofd , dit verdwijnt gewoonlijk bij volwassenheid, maar bij deze kitten's is de kans op een normaal gehoor groter.
Laatst bijgewerkt door Chichiba op 11-12-07 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt