Radeloos (opvoedproblemen met beagle pup)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Radeloos (opvoedproblemen met beagle pup)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:31

Ik zit dit echt even met de handen in het haar te typen. Scheve mond

Wij hebben ernstige opvoedproblemen wat betreft onze beagle pup, en weten niet meer wat we moeten doen.
Het beestje is superlief en we houden veel van haar, dat wil ik voorop stellen.

Probleem 1:
Ze poept en plast overal waar het haar uitkomt. Ook haar eigen bench, kussens en dekens bevuilt ze moet poep en plas. Er hangt ook poep in de gordijnen, tussen de bedrading, ze plant ze overal maar neer waar het haar uitkomt. Een héle gore gewaarwording. Ik zet haar om het uur een kwartier buiten (waar ik ook bij blijf staan) en verder maak ik sochtends als ze uit de bench komt, savonds voor ze in de bench gaat, als ze geslapen of gespeeld heeft, een wandeling met haar. Is ze bezig met iets in de kamer te doen, dan zeg ik streng nee, pak haar op en zet haar buiten. Buiten doet ze bijna nooit iets, ze is alleen maar bezig met spelen en plant daarna opgelucht een plas neer wanneer ze weer binnen komt. Hoe hiermee om te gaan? (als ik weg ben zit ze in de keuken met enkele kranten, die als ik thuiskom doodleuk in 1000 en 1 snippers door de keuken verpreid liggen)

Probleem 2:
Ze vernield ALLES. Ze gooit planten om, trekt de bladeren en aarde eruit, verscheurd foto's, gooit asbakken om, gaat er met de afstandsbediening van door, molt sloffen / slippers en dergelijke, vernielt het senseo apparaat. Nu zul je wel denken, hoe komt ze hierbij? Nou, heel eenvoudig. Mevrouw klimt gewoon op haar bench, op de tafel, op het aanrecht. Hoe ze het voor elkaar krijgt? Geen idee, maar als ze iets wil, dan lukt het. Ze zet zich gewoon ergens tegen af en klimt zo naar boven, ze klimt me haast tegen de muren omhoog hier. Zóveel kracht in die voorpoten... Scheve mond

Probleem 3:
Ze blaft de héle dag door. Om knettergek van te worden. Ik vind het verschrikkelijk en ze haalt er me het bloed onder de nagels mee vandaan. Op 'nee' reageert ze niet of nauwelijks, het kan haar niet schelen. Ze kijkt me alleen maar aan en gaat rustig door. Soms zit het me zo hoog dat ik haar wel eens in het nekvel grijp en heel kwaad 'OPHOUDEN NU, NEE!' tegen haar schreeuw. Ik weet dat hier een fout van mij ligt, maar ik word er soms zó moedeloos van, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Onze andere hond irriteerd ze hier ook mee, die laat ze geen moment met rust, zit constant tegen haar te blaffen en op haar te springen.

Wie weet raad? In boeken lees ik dat een hond zijn eigen nest nooit bevuilt. Dit klopt bij deze pup dus niet. Ik snap er niks meer van. Wat gaat er fout? Bij onze andere hond hadden wij deze problemen niet en was de zindelijkheidstraining enz. vrij snel volbracht. Met deze zijn we al 2 maanden bezig en het wordt eigenlijk alleen maar erger. Het is echt een tornado van vernielzucht en gore bende.

AstraGirlie

Re: Radeloos (opvoedproblemen met beagle pup)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:59

omtrent de zindelijkheid= beter zelfs om het kwarttier of half uur naar buiten gaan. Inderdaad buiten op 1 plaats zonder veel afleiding aan de lijn !!blijven wachten tot ze effectief iets doet. (niet gaan wandelen, dat leidt te veel af). Dan pas aandacht eraan geven = 'flink zo'. Meestal moeten pups na slapen, eten en spelen, dus dan neem je ze zeker al mee naar buiten. Het kan zijn dat de fokker ze nooit heeft geleerd om ze zindeijk te zijn, ze dus constant in hun pupren zaten en dat ook moesten bevuilen. Verder nooit straffen als ze iets heeft gedaan, ze kan er niet aan doen want ze heeft het nog niet geleerd. Jij was te laat. Zie je dat ze juist eraan wil beginnen, dan pak je ze snel op en zet ze buiten.

Tweede probleem = heeft ze genoeg speelgoed om op te kauwen ? Misschien komen haar tandjes door. Bv. een Kong geven, brokjes door het huis verstoppen, trainingsoefeningetjes doen, = ze mentaal bezig houden. Probeer zoveel als mogelijk een puppyproof omgeving te maken, dus pantoffels opruimen, planten even omhoog, dan kan ze geen fouten maken en hoef je er ook geen aandacht aan te geven. Flink opruimen dus. Als ze toch weer naar een voorwerp gaat met de intentie om te bijten, dan probeer je ze af te leiden door een raar geluid te maken, eens met de deurklink te rammelen, een speeltje laten piepen. Alles omdat ze maar zou stoppen met haar 'vernielpoging'. Opgepast = doe dit voor ze al aan het kagen is, anders is het al te laat en beloon je haar voor hetgeen ze aan het doen was.

probleem 3 = Corrigeert de andere hond haar wel eens? indien niet zou ik eens een hond uitnodigen die wel op zijn strepen staat en de pup eens een correctie kan geven. Voor de rest zou ik me tussen pup en anderen niet veel moeien. Behandel de oude hond als eerste, dus eerst voerbak krijgen, eerst aandacht krijgen, .. Hoe zit de gemiddelde dag van de pup eruit? Heeft ze voldoende mentale stimulans? Blaffn is helaas voor een beagle een heel natuurlijk gedrag. Ze doen het graag, veel en luid. Maar daar zijn julliie natuurlijk minder tevreden mee. Misschien heeft ze nu de link gelegd blaffen is aandacht, dan doen de baasjes iets met mij. Dit moeten we dus gaan omdraaien. I.v.m. blaffen zou ik eens het volgende proberen. leer ze het woordje 'flink' aan. Dus 'flink' en een brokje, tot ze door heeft dat flink een brokje betekent. Als ze weer eens aan het blaffen is, dan wacht je tot de periode dat het hondje niet blaft. Zeg dan razend snel 'flink' en geef het brokje. Later kan je vlak voor je flink zegt er een commando aan koppelen, bv. 'stil'.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:05

jeetje wat een mormel.
voor het zindelijk maken zou ik het echt niet weten, ja wat hierboven genoemd werd, nog vaker naar buiten en blijven tot hij het daar heeft gedaan. doet hij het buiten, uitbundig belonen.
dat honden hun behoeften niet doen op hun eigen plaats heb ik ook nooit zo geloofd, de mijne piste ook in z'n bench.
woow, het is wel een heel extreem geval. voor het slopen, toch proberen alles zoveel mogelijk weg te stoppen en niks laten slingeren. ik ben ook al heel wat schoenen/slippers/pantoffels en zelfs 2 mobiele telefoons armer, maar nadat we conseqeunt alles opgeruimd hebben waar meneer niet bij kon is het echt een stuk minder geworden en op ten duur het gedrag zelfs verleerd. de kans dat hij de schoen ken slopen is voor hem al een soort beloning.
het blaffen hebben wij op de volgende manier opgelost:
zet een plantenspuit klaar en wanneer hij blaft spuit je 1 keer op hem (op dat moment mag hij NIET zien dat het bij jouw vandaan komt) hij is dan stil, want hij voelt iets vreemds. op het moment dat hij stil is kan je hem belonen! Niet te snel opgeven, kan even duren voordat hij het doorheeft!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:06

hmmmzz puppiecursuskandidaat?????

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:22

Wat een aandachtstrekkertje Haha! Kan me je wanhoop voorstellen!

Vwb zindelijkheid, dit is er dus eentje die geen link legt tussen buiten = plassen en binnen = spelen. Dus buiten aan de riem en alleen maar saai lopen tot ze datgene doet wat ze moet doen. De beloning moet fantastisch geweldig feestelijk zijn Go jij! Go jij!

En consequent: neem de tijd, ga níet terug naar huis als er een mogelijkheid is dat ze dan nog moet plassen of een grote boodschap.. En elke keer opnieuw een feestje..

Vwb het slopen: allereerst maak je je huis dus pupproof. Je moet zorgen dat ze nérgens bij kan, behalve bij haar eigen heerlijke kluif. Waarom zit ze niet ín de bench als ze alleen is?!

En dat blaffen, dat is aandachttrekkerij. Dus dat blaffen moet je voorkomen; speel je veel met de hond? Is ze wel eens écht moegespeeld of gewandeld? Heeft ze genoeg afleiding?

En mocht ze toch willen laten horen dat ze er is: negeren! Kijk er nog niet eens naar.. Gewoon je ding doen maar met zoveel mogelijk mentale afstand.

Datzelfde geldt voor een aandachtsplasje: negeer de hond. Kijk haar niet aan, raak haar niet aan, wordt niet boos maar onverschillig..

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:33

ik ben het eens met de tips van AstraGirlie
tevens zou ik als ik jou was met de hond naar een goede hondeschool gaan.
veel succes

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:39

Ik heb zelf ook net weer een pup in huis en ik ben blij dat het bij ons wat makkelijker gaat..poepen doet ze niet binnen en een plasje gaat op de krant...

veel buiten zetten en blijven lopen tot ze iets doet en uitbundig belonen...
Ik raad je wel aan om een cursus te gaan volgen met deze hond daar kun je dan ook terecht met al je vragen en problemen en deze mensen weten meestal goede oplossingen voor dit soort gedragsproblemen...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:07

mijn hond deed het ook gewoon in z'n bech. bij de fokker heeft hij geen zindelijkheidstraining gehad.

van een gedragstherapeut kreeg ik de tip om plas/ontlasting niet op te ruimen waar de hond bij is. doe je dit wel dan schijn je lager te staan dan je hond.

ook moest ik hem even in een kale bench leggen. dekens en kussens absorberen toch nog veel vocht. als hij gaat plassen op de kale bench bodem dan wordt hij zelf ook nat. en daar schijnen ze een hekel aan te hebben. bij de mijne heeft het geholpen.

na spelen, slapen, eten, drinken meteen buiten zetten. desnoods een uur buiten blijven staan tot hij wat doet en dan uitbundig belonen. zit ze binnen wat te doen dan meteen optillen (zonder iets te zeggen) en buiten neer zetten. gaat ze daar verder dan uitbundig belonen.

verder zou ik d'r af en toe in bench doen voor de rust van je andere hond.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:00

Wordt het geen tijd voor een cursus?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:03

Hoe oud is de pup? of heb ik daar overheen gelozen?

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:16

een echte beagle dus!! woon je misschien in een woonwijk, deze honden hebben echt alle ruimte nodig!! wij hebben er ook 1, gekregen van mijn tante (zij woont in een woonwijk, wij helemaal buiten af) hun konden er niks mee beginnen pesies de zelfde klachten als wat jij allemaal op noemt, na dat wij deze hond een week hadden waren alle klachten verdwenen en was het een gehoorzame hond ( op het oostindisch doof zijn na dan) maar hier kan die zijn gang gaan buiten, beagles moeten gewoon zoveel beweging hebben!! andesr gaan ze ongein uithalen om maar aandacht te kunnen krijgen, onze hond die kon zelf de koelkast los krijgen, maar omdat wij net deden dat het normaal was, was de pret voor die hond er al snel af.. dus zo hebben wij onze beagle dus die ongein af geleerd, ze willen gewoon aandacht aandacht en nog eens aandacht!! dus wanneer die bij ons midden op tafel ging liggen liepen wij er gwoon strak langs heen en keken niet naar hem om, dus na 3 keer dit gedaan te hebben heeft die nooit meer op tafel gelegen of in dekoelkast of andere kasten gezeten.

maar ik vind een beagle hoort buiten af waar die alle vrijheid kan hebben, en vooral niet in een woonwijk of ergens waar die niet vrijrond kan racen... ( weet niet of dit bij jou het geval is hoor)

groetjes

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:09

mag ik als eerst vragen hoe oud de pup is?

Heb je haar wel geleerd om alleen te blijven?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:45

Ik ga met Wakiekie mee! Beagles hebben veel ruimte nodig en veel afleiding, pupjes helemaal, als ze gaan slopen doen ze dat uit frustratie en verveling, zorg dat ze goed moe is als ze alleen moet zijn, kan ze wel alleen blijven?
Zowiezo in een bench doen als ze alleen moet, maar dit moet je wel leren, en een kale bench, je moet wel zorgen dat het slopen geen gewoonte wordt, want dat hou je echt geen huis meer over.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:49

Beagles kunnen een ramp zijn om op te voeden, puppietraining !! en spreek e.e.a. met je intructeur door.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:35

beagles zijn geen ramp.. je moet er alleen mee weten om te gaan!! Haha! zo zie ik het... en afdwingen helpt in omgekeerde richting bij deze honden

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:13

Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag. Hoe oud is de pup?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:50

Ik zou ook eens contact opnemen met de fokker, die heeft vast veel ervaring specifiek met het ras en zal toch wel willen weten hoe het gaat?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:24

ik heb het ook al gevraagd! ook nog geen antwoord......

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:06

Sorry dat ik laat antwoord, ik heb veel problemen met internet. (het is altijd maar weer de vraag wanneer de verbinding het doet)

De pup is 4 maanden.

In elk geval heel erg bedankt voor de tips. Hier kan ik verder mee!

Wij wonen in een huis met een tuin, waar ze ook naar buiten kan. (geen heel grote tuin hoor, ik gok zo'n 15 x 10 meter)

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:30

Zo'n idee had ik al dat de hond nog jong was.

Van een pup van 4 maanden kan je nog niet verwachten dat hij helemaal zinderlijk is. Hoe lang laat je hem/haar alleen?

Heb je dit ook geleerd? Je begint met 5 min en dan niet weg gaan maar gewoon ergens op de gang gaan staan. En naar 5 min weer naar binnen.

Een pup kan zijn ontlasting nog niet zo lang op houden. Gewoon naar buiten blijven gaan.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:33

Daar staan ze toch een beetje om bekend of heb ik dat verkeerd. Vind het trouwens enige beesten daar net van Knipoog
Maar ik zou zeggen puppycursus en consequent zijn. Het komt niet allemaal aanvliegen (was het maar waar) en bij de ene pup gaat het sneller dan bij de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:25

Puppycursus is zeker geen verkeerde gedachte. Verder proberen niet boos te worden als ze in huis een 'ongelukje' heeft. Vele honden worden dan bang om hun behoefte te doen in jouw omgeving (poep = stout) dus zullen het niet meer doen als jij erbij bent (lees: hem uitlaat) maar zullen het eerder binnen in een hoekje doen waar jij het niet ziet.

Probeer dat te doorbreken.

En verder inderdaad heel saai steeds hetzelfde stukje lopen. Dan leren ze de geurtjes van die plek kennen en wordt het wat minder interessant om daar te snuffelen, en zal ze zichzelf de ruimte geven om eens een plas te gaan doen, waar jij uiteraard (als ze klaar is, en niet eerder) héééééééél enthousiast over wordt!

Wat het blaffen betreft... Dat doet de pup van mijn moeder ook. Ontzéttend vervelend. Ook dat, proberen te negeren, en anders duidelijk en streng zijn. Iets van "Er wordt NIET geblaft!!" is de tip die mijn moeder kreeg.

Probeer haar aandacht te geven, moe te maken, en veel spelen waarbij jij wel duidelijk de baas blijft.

Succes ermee!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:40

Wij hebben nu 2 weken een beagle pup in huis en ja, het zijn super eigenwijze honden, maar ze hebben een super karakter. Alleen je moet weten hoe er mee om te gaan! Echt super consequent! Vanaf dag 1 hebben wij gepiep/geblaf totaal genegeerd. Nu 2 weken later doet hij dit totaal niet meer (de eerste avond waren we blij als hij 5 seconde stil was Knipoog ). Je moet positief gedrag super belonen en negatief gedrag consequent negeren.
Onze pup is ook nog heel bijterig, maar als hij bijv. op schoot zit (zijn favoriete plek) en hij hapt, is het foei.. hapt hij weer, hup, op de grond en negeren. Dit snapt hij heel goed Lachen
Met uitlaten niet meteen naar binnen als hij zijn behoefte doet, maar flink belonen en nog een stukje verder lopen voor je omkeert. Wij lopen heel vaak het zelfde stukje met hem en als hij smiddags hyper is een groter stuk. Dit is dan zo intensief voor hem (al die nieuwe indrukken) dat hij daarna in zijn benche neer ploft. Afgelopen week 3 ongelukjes binnen en hij gaat soms zitten piepen bij de deur als hij moet dus het gaat super Lachen
Verder gaat hij in de benche als hij alleen gelaten moet worden, ligt een groot kussen in en altijd wel een van zijn speeltjes. Maar meneer heeft al door hoe hij de schuifjes open krijgt als ze niet vergrendeld zijn. Beagle's zijn slim hoor Knipoog

Dat beagles buiten horen ben ik het niet helemaal mee eens, het zijn echte meute honden, gezinshonden. Ze hebben veel beweging nodig maar als je ze veel uitlaat hebben ze het prima naar hun zin in huis hoor.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:41

Nieuw probleem erbij:

De buurvrouw stond hysterisch voor de deur... ze gaat de politie bellen als hunter (mijn puppy) volgende week nog zoveel blaft. Verdrietig

Ik weet écht niet meer wat ik moet doen...
Het blaffen negeren? Helpt dat echt? Scheve mond

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:58

Update:
We hebben een puppycursus voor haar besproken voor 20 lessen.
Hopelijk helpt dat...
(deze start alleen pas op 19 januarie)

Verder zit ik er aan te denken om een adresje voor haar te vinden waar ze misschien 2 tot 3 weken kan verblijven. (tegen betaling) Dan kunnen wij misschien wat tot rust komen want wat er nu gebeurd levert ons vreselijk veel stress op.
Dus als iemand zich geroepen voelt? Nagelbijten / Gniffelen