Hamster in winterslaap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Hamster in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:04

Sinds 31-10-2007 hebben wij, omdat een van de andere hamstertjes, was gestorven een 'nieuwe' Syrische hamster van 21-09-2007.
Omdat we hem, Tjerk, al een paar avonden niet hadden gezien hem toch maar is uit zijn slaap doosje getoverd.

Hij is wat koud en niet stijf en er komt niet een heel fris luchtje vanaf. Het is heel moeilijk om te zien of hij ademt, hij wordt dus niet wakker als je hem pakt.

Ik wist dat er op dehamster.nl iets over stond, wat niet meer precies dus even gekeken:

Citaat:
Alleen Syrische hamsters houden een winterslaap, dwerghamsters niet. Hamsters houden in het wild een winterslaap, in gevangenschap doen ze het alleen als de temperatuur onder de 10 graden is. Bij een hamster dat in een echte winterslaap zit daalt zijn hartslag en ademhaling. Als een hamster in een winterslaap zit, lijkt het net of hij dood is.

Maar overdag is het hier zo'n 21 graden en 's nachts zo'n 18 graden.

Citaat:
Een hamster dat in een winterslaap zit, heeft een speciale houding. Hij is dan half opgerold en heeft zijn voorpootjes uitgestoken, ook voelt hij koud aan. Hij is echter niet stijf (wat wel is als hij dood is).
Als je hem bijv. even een klein duwtje geeft vertoont hij een hele trage reflex.

Hij is inderdaad koud, niet stijf en half opgerold en heeft zijn voorpootjes opgestoken.

Citaat:
Zo'n winterslaap kan wel een week duren bij een hamster, wat natuurlijk gevaarlijk kan zijn omdat hij misschien niet genoeg gewicht of kracht heeft. Daarom is het het beste als je zorgt dat hij niet in een winterslaap belandt.
Als je hamster in een winterslaap zit, moet je proberen hem weer warm te laten worden. Je moet echter wel zorgen dat de overgang niet te groot is. Het beste is dat je hem in je handen probeert op te warmen of je hamster met wat extra nestmateriaal bedekken. Natuurlijk moet je ook zorgen dat het in de ruimte boven de 10 (liefst 15) graden is.
De ene hamster valt eerder in een winterslaap dan een ander.

Dat ben ik nu aan het doen.

Ik ben benieuwd of hij inderdaad in winterslaap ligt... wat aan de tekst te zien zou kunnen.

Gr. Lilian

Josefien

Re: Hamster in winterslaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:05

eeeeh als er een echt lijkenluchtje aan zit, is ie natuurlijk toch dood...maar een hamstertje kan best stevig ruiken (wij hebben ook zo'n kleintje) zonder dat ie dood is...ik ben benieuwd..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:08

hmmm vreemd zeg, nooit gehoord dat hamsters een winterslaap houden, ben benieuwd!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:11

Wij hebben ook eens een hamster gehad die in zijn winterslaap gevallen was.We dachten ook dat hij dood was.
We hebben hem toen binnen gelegd en was na een dagje opwarmen weer langzaam boven water gekomen.
Succes ermee en ik hoop dat hij ontwaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:31

Bij 18 graden gaat een hamster echt niet in winterslaap. Ik vrees dus voor jou dat hij dood is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:33

ik vrees idd ook dat hij dood is..

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:14

Noujah.. bij ons in de winkel (dierenwinkel) hebben we ook een hamster gehad die in winterslaap was.. En daar is het echt niet onder de 10 graden Clown..
Dus het zou best kunnen dat hij in een winterslaap is.. maar echt met zekerheid kan ik het niet zetten...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:18

als hij niet stijf wordt lijkt de kans datie nog leeft denk ik.. mss even bezoekje langs de DA ?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:02

ik wist ook niet dat ze in een winterslaap konden? ben benieuwd of je al meer weet?

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:57

Nagelbijten / Gniffelen Als hij niet lekker ruikt en verdacht stil is dan denk ik dat hij dood is...

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:11

Ik ben ook bang dat hij dood is, ik zou even langs de DA gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:14

ik heb ze wel in winterslaap gehad,maar enige manier om er achter te komen of hij wel of niet leeft is hem ergens verwarmd te houden.
houd het dier een tijdje in je handen,dan moet er na een kwartiertje toch echt wel weer leven in komen..

zo niet...tja dan vrees ik toch het ergste... Ach gut

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:08

Als hij stijf is en niet lekker ruikt en koud dan is hij misschien toch echt overleden. Hoe hem inderdaad een poos in je handen of leg een kruik bij hem (lekker groot) of zet de kachel aan.

Ik vrees toch echt het ergsteAfbeelding

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:18

Aangezien de temperatuur best wel hoog is, denk ik toch dat hij het niet meer doet.
Je kunt hem voor de zekerheid nog wel laten liggen, maar ik zou het toch niet te lang doen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:44

Helaas, hij is overleden.
Mogelijk dat hij eerst in winterslaap is geweest, ik weet het niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:37

ahh wat sneu.... Ach gut

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:38

veel hamsters gaan helaas dood aan een winterslaap, omdat ze er niet voor gemaakt zijn, wilde hamsters wel, maar tamme dus niet. grote kans dat je hamster dus idd eerst in winterslaap was. mocht dit weer een keer gebeuren zo snel mogelijk wakker maken, en warm wrijven --> en dan de kamer warmer houden.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:41

Wuis schreef:
Bij 18 graden gaat een hamster echt niet in winterslaap. Ik vrees dus voor jou dat hij dood is.

wat een onzin!!!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:45

Onzin zal ik het niet noemen.. TS zegt toch dat ie dood is? Nagelbijten / Gniffelen

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:47

Ik denk dat ze het heeft over dat de hamster bij 18 graden niet in een winterslaap gaat Nagelbijten / Gniffelen En niet over het feit of hij dood is of niet

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:59

ow..en spiegeltje ervoor dan zie je of ie ademd Lachen nou ja..niet da tie dat nu nog doet Bloos

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:06

Ik heb dit ook een keer gehad precies rond deze tijd. Grote krokodillentranen en hup naar de dierenarts. Die constateerde dat meneer een winterslaap hield. Oops

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:09

Ik had een hamster die altijd lag te slapen, maar hij leek net dood (nee hield ook geen winterslaap) hij was heel oud.. En élke keer dacht ik dat hij dood was, en élke keer stond hij weer vrolijk op Haha!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:11

die van ons is gisteren in zijn slaap overleden, we vonden hem (nog warm) in zijn Ben en Jerry doosje, maar je kon echt meteen wel zien dat het geen winterslaap was...RIP Hector
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 07:03

gecondoleerd..... Vriendjes zijn?