Hond/Kat -- > Angt met vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond/Kat -- > Angt met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:43

Omdat mijn hondje erg angstig is voor vuurwerk heb ik al een hoop uitgeprobeerd, maar niets leide tot gewenst resultaat (dat mijn hondje iets minder stress zou hebben, liever helemaal geen, maar dat is bijna onmogelijk)
Nu heb ik in de wandelgangen iets gehoord over Aconitum D200 gehoord. Dat is een homeopatisch middel van Dr Vogel.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Voor alle andere mensen hier even wat algemene informatie over angstige huisdieren met vuurwerk:

Doe de gordijnen dicht, dit dempt de knallen en de lichtflitsen.
Zet muziek aan, hierdoor worden de meeste geluiden overstemd.
Plaats ‘gele’ oordoppen in de oren, deze werken na enige tijd altijd
(vergeet niet om ze weer te verwijderen)

Dan nog iets anders: Als je hond schrikt van een knal, niet troosten…. Hiermee beloont je de hond voor het schrikken en wordt het alleen maar erger.

Als al deze maatregelen niet helpen, kan er medicinaal ook nog het een en ander gedaan worden.

Op oudejaarsavond kunt je honden en katten tabletten geven om ze rustig te maken. Voor katten en kleine honden is er Sedalin en voor de grotere honden Vetranquil. Deze bevatten een tranquilizer (rustig makend middel) dat na een korte periode werkzaam is. De tabletten kunnen het best rond 20.00 uur gegeven worden. Wel is het verstandig je huisdier nuchter te houden om misselijkheid te voorkomen. Helemaal ongevaarlijk zijn deze middelen niet. Honden met epilepsie mogen ze niet gebruiken en aangezien het middel een bloeddrukdaling geeft, kan het problemen opleveren bij oudere dieren of hartpatiënten. Aan deze dieren en aan hele kleine honden en katten kan beter Valium gegeven worden. De dosering is erg individu afhankelijk, de ene hond van 25 kg is volledig in coma, de andere hond van 25 kg zit nog fier overeind alsof er niets is gebeurd. Er kan verzet tegen bestaan, de honden kunnen er juist onrustig van worden. Als je huisdier eerder slecht op deze medicijnen heeft gereageerd, is het niet verstandig om het gebruik te herhalen.

Heel belangrijk is dat je op oudejaarsdag de hond even uitlaat op een plek waar niet al teveel geknald wordt, anders is hij de rest van de dag zo nerveus dat de tabletten niet helpen. Ook voordat je de tabletten ingeeft, moet de hond het liefst zo rustig mogelijk zijn. Vanwege het risico dat er bij deze middelen bestaat, adviseren wij deze middelen niet al weken voor oud en nieuw te geven, maar ze echt tot oudejaarsavond te beperken.

In de homeopathie bestaan wel een aantal middelen die je de hond al weken van te voren kunt geven om de angst voor vuurwerk en knallen wat te laten verminderen. Allereerst kan het middel Passiflora oplossing bieden. Dit middel is vergelijkbaar met valeriaan en maakt de hond over het algemeen wat rustiger.

Ten tweede kan aan Prodier Nervositeit worden gedacht. Een samengesteld middel met de volgende bestanddelen: avena sativa, passiflora (beide rustgevers) borax en rhodondendron (middelen die de angst voor onweer en harde geluiden verminderen).

Hier nog een mooie link met extra info: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=346

Nannes

Re: Hond/Kat -- > Angt met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:32

staat goede informatie in!
onze hond is dit jaar dus echt een ramp met oud en nieuw.
de 2 jaarwisselingen hiervoor geen problemen mee gehad, maar nu istie bij ieder geluidje bang. vliegtuigen, orkesten, knallen enz. hij is meteen weer een poosje van streek.
maar om hem nou iets verdovends te geven Scheve mond dan kunnen we hem net zo goed heel de maand december iets verdovends geven, hier hoor je al aardige bommen Clown

troosten mag idd niet, maar steun zoeken wel Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:33

Onze kat verstopt zich meestal op zolder achter de matrassen, en daar blijft ze dan anderhalve dag ongeveer.. Ach gut

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:37

Wij sluiten die van ons op in de schuur (even voor de duidelijkheid het zijn erfhonden en ze komen nooit binnen, hun mand ligt ook in de schuur).
De een wordt namelijk heel druk en rent al blaffend naar de richting van het geluid en de ander wordt heel bang. Die gaat trillen en de hele tijd van het huis naar de schuur op en neer lopen.
Als je ze gewoon in de schuur doet en met rust laat worden ze allebei rustig en gaan ze gewoon in hun mand liggen. Gelukkig woon ik wel in het buitengebied dus het vuurwerk gaat niet af voor de deur op de stoep.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:39

onze kat blijft lekker binnen op haar eigen plekje
wel heeft ze een raam waardoor ze naar buiten kan kijken
haar bak staat in de garage waar ze bij kan
verder is er rond 12 uur niemand in huis (wij vieren het ergens anders) dus beloond voor het schrikken wordt ze niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:39

wij doen ook alles dicht en we zetten gewoon de tv de hele nacht aan en dan harder dan anders, maar we gaan niet anders doen ofzo want dan worden ze alleen maar onrustig....,.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:40

Onze hond gaat die dagen naar z'n oude eigenaar.. hij's ook zo gigantisch bang voor vuurwerk
De vorige eigenaar woont in een hele rustige buurt.

Hopelijk gaat het met de katten ook goed... ze zijn allebei dit jaar gekomen, ik ben benieuwd hoe die gaan reageren.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:45

Wat ook geweldig helpt, zeker bij puppy's: Bij onze dierenarts is een cd te koop met alle 'enge' geluiden, waaronder vuurwerk. Onze hond is hierdoor echt véél minder bang! Zeker aan te raden..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:56

zo'n cdtje hebben we niet nodig gehad, we hebben de pup toen in december gekregen en heeft z'n eerste weken bij ons dus niks anders gehoort dan vuurwerk.
het is gekomen nadat de overbuurman van het trainingsveld het nogal grappig vond gaskanonnen af te schieten tijdens de trainingsuren. m'n hond was zo in paniek dat ik bijna zelf stond te huilen, ik herkende heel m'n hond er niet meer in terug. nu is dus ieder knalletje, bommetje of geritsel eng!
en nu, negeren maar, dat gejank en als hij bij ons kruipt uit angst dan accepteren we dat wel, maar gaan hem niet zielig toespreken of lopen aaien.
gelukkig is de andere hond (zijn grote voorbeeld) doof en reageerd helemaal nergens meer op Clown

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:31

Hier ook een hond met vuurwerkangst. Op CD geluiden volgt geen reactie.

Ik heb besloten om het nu gewoon drastischer te doen; ik heb zelf een pakketje kindervuurwerk in huis gehaald. Ik ga gewoon trainen! We zijn vandaag begonnen met simpele trektouwtjes en de angst is duidelijk te zien. Die kalmeringstabletjes helpen niks. Ik denk dat het beter gaat als de angst er gewoon ''uit getraind'' word. Onze hond zal moeten zien dat het geen kwaad kan. Het is alleen een grote boem.
Dat word dus véél belonen en regelmatig een knal laten horen.

Ons andere hondje heeft er totaal geen angst voor, dus dat is fijn. Kan ik hem ook mooi extra belonen.

Ik laat wel weten hoe het gaat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:59

bij ons zijn ze met de puppy curses bezig met trekbommetjes en dat geeft geen reactie. Ze trekt ze wanneer ze aan het spelen zijn. ben benieuwd met groot vuurwerk aangezien ze voor harde geluiden best wel reageert.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:17

Ik ga toch is aan mijn ouders voorleggen voor een rustgevend middel, en oordopjes misschien.. arme bo durft meestal 2á3 weken niet uit!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:49

Mijn katten zitten voor het raam te kijken hoe de vuurpijlen de lucht in gaan, dus ik heb er gelukkig geen problemen mee.

Maar een beetje Bach rescue kan wel uitkomst brengen Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:58

Ik ben uit ervaring en informatie afgestapt van de dieren een middeltje te geven...
Deze middeltjes om ze suf te maken zijn pilletjes die de kat wel bij het volle bewustzijn houden maar beschikken niet meer over lichaamscontrole. Met andere woorden, ze zijn dus nog steeds bang maar kunnen niet op hun normale manier reageren... Dit lijkt me nog veel enger voor een kat of hond! Vandaar dat ik sinds ik dit hoorde van de DA mijn beesten niets meer geef. Ik zet alle deuren IN huis open zodat ze zelf een plekje kunnen zoeken waar ze zich veilig voelen, radio of tv harder aan dan normaal en vooral normaal reageren. Verder geen aandacht schenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:18

@ Griebels Dit is dus precies wat ik bedoelde. Ik vind dat ook not done. Het dier maakt het in volle bewustzijn mee, alleen reactie vermogen is vertraagd of hij is te suf om lichaamlijk te reageren.
Bestaat er niet een soort van training hiervoor? Laten we zeggen een maand voor het vuurwerk begint... (eind november ergens)? Zou wel een heel mooi iets zijn, denk dat daar ook best wel een hoop mensen op af zullen komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:21

Ik heb een cd en die heet help, er staan veel geluiden op en dus ook vuurwerk geluiden.Mijn hond is ook zeer bang,en ik zet nu iedere dag die cd op en dan ga ik met haar spelen om aan te geven dat het niet iets is om bang van te zijn.Bij mijn hond werkt het heel goed.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:40

Die van mij... vindt vuurwerk leuk Nagelbijten / Gniffelen Siervuurwerk gaat meneer (toen 1 jaar oud) uitgebreid naar zitten kijken, ohhh kijk baas allemaal bewegende dingetjes!! Knallen geeft hij niets om. Rotjes, strijkers, carbid, maakt allemaal niet uit, heel soms verschiet hij even maar verder niets. Wel houd ik hem aan de lijn rond oud en nieuw, je weet het nooit en je moet er toch niet aan denken dat hij wél in paniek raakt en wegrent.

Mijn ervaring is inderdaad net als anders doen, niet aanhalen of troostend toespreken als hij eens schrikt van een knal. Ondertussen met hem gaan spelen kan ook helpen. Middeltjes geven... ben ik niet zo voor, om de reden die hierboven al staat, maar ik meende dat er ook iets was waardoor ze wel gaan slapen en er dus niets van meekrijgen?

Een kennis van mij heeft eens met oud en nieuw hun doodsbange hondje opgesloten in de douche omdat hij daar geen schade aanricht met angstplasjes of dingen kan vernielen uit paniek... om vervolgens zelf lekker de stad in te gaan om te feesten... BAH, dat is wat ik ervan vind en dat heb ik hem ook minder subtiel verteld.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:43

wij hadden altijd 3 stressende katten, en 1 stressende hond..
maar sinds we verhuisd zijn, valt het reuze mee!
1 van de katten ging eerst altijd aan de bach-druppels (hij stresste zo dat hij bloed ging plassen etc) en op de avond zelf kreeg hij een half pilletje van iets (werkte goed, hij werd er helemaal stoned van) en dan deden we hem in de reismand.
op hun eigen kamer, lamellen dicht, licht aan, en tv aan.

nu we verhuisd zijn is het echter 180 graden gedraaid!
het valt hier ècht mee! we sluiten de katten 'savonds op hun kamertje op, radiootje aan. en de honden lopen gewoon in de kamer (de bange hond ligt onder de bank)

gaat perfect zo
(maar waardoor het nou zo veranderd is? Verward )

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:45

ik geef mijn kat altijd valariaan druppels in zijn water. Hierdoor slaapt hij rustig door het vuurwerk heen. (Maar goed ook, want met een slecht hart enzo kan het anders fout aflopen Boos! )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:48

Kapi_Dust schreef:
ik geef mijn kat altijd valariaan druppels in zijn water. Hierdoor slaapt hij rustig door het vuurwerk heen. (Maar goed ook, want met een slecht hart enzo kan het anders fout aflopen Boos! )

ja! die krijgt die van ons ook (heb het maar bach-blabla genoemd omdat ik het niet meer wist) spul stinkt ontzettend, maar echt slaperig enzo werd die van ons er niet van hoor?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:34

Ik vind zelf die vuurwerktraining nooit zo'n succes, je hoeft maar 1 keer verkeerde reactie te geven en je hond is er wel bang voor. Mijn katten vinden het ook eng, maar die laten we altijd gewoon hun eigen plek zoeken.
Mijn oude hond kreeg wel altijd een slaappilletje en dan lag ze heerlijk te tukken als het vuurwerk los barstte. Nooit meer last van gehad.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:41

Onze 1e hond gaat altijd naar zo'n pension, daar blijft 'ie dan al vanaf 29 december ( i.v.m. vuurwerk dat al eerder afgestoken gaat worden ) want die ligt best afgelegen en daar heeft ie dan het minst last van het vuurwerk.
Mijn andere hond daarintegen heeft helemaal geen probleem met vuurwerk en komt gewoon gezellig bij je zitten voor het raam Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:34

Wij doen onze honden altijd in de huiskamer. Muziekje aan, gordijnen dicht, en wij gaan weg. Wij zijn nog geen 1 jaar thuis bij de honden binnen geweest. Nou zou je je afvragen waarom niet?

De mensen gaat vaak steun geven aan de hond/kat. Tillen ze op, gaan tegen ze praten. En dat is nou net wat de hond wil. De hond heeft angst, en kijkt of de eigenaar dat wil bevestigen. of je nou een hond zegt foei of dat je zegt tegen hem het is goed zo, aandacht is aandacht voor de hond. Zowel positief als negatief. Hierdoor verergert het probleem.

Dat is dus de reden dat wij ze bij zich zelf in de kamer laten. Geen steun van hun eigenaar, is geen bevestiging van het gedrag. Onze labrador vind vuurwerk leuk, onze kleine niet. Onze labrador is de baas. De kleinste zoekt steun bij de grote hond. En wij doen niks fout, De natuur regelt zich zelf.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:45

Handig dat je dit hier even op zet!
Ik heb nu geen hond meer, maar wel 4 katten en een konijn (buiten).
Mijn ene kat zit voor het raam te kijken naar het vuurwerk! Clown Haha!
De andere drie gaan meestal een donker, stiller hoekje in, soms onder de bank, onder de computertafel of in de hoek naast de tv.
Een ander krijgt iets waardoor ze rustiger word en dan ligt zij meestal gewoon op haar kleedje in de hal te slapen.
De 4de is hier voor 't eerst met oud en nieuw, kwam een jaar geleden uit Zweden dus we weten niet hoe die reageerd.

Iig, laat je hond ruim voor het begint uit, geef voldoende (nat)voer en geef ze een eigen plek in de buurt van jullie.
En zoals al gezegt, niet gaan troosten oid, want dan moedig je 'm aan.
Voor katten ook goed voeren en een plekje geven en plank oid voor het kattenluikje, want die is bij ons gewoon doorgebroken door een doodsbange kat (vanaf buiten, maar dan zien ze licht). Tong uitsteken

overigens zou ik 't nooit willen om mijn katten en/of honden (want die hadden we wel (overgens geen problemen met vuurwerk) en die krijgen we misschien weer) naar een pension oid te doen!
Gewoon bij je houden en tv aan, wedden dat je dan niet meer op de hond let, en als hij jankt ofzo werden we gewoon even boos (op harde toon Hou 's op! zeggen) en dan is 't over (teminste bij ons, maar wij hadden een boomer achtig hondje en die zijn z'n beetje de meest herriemakende hondjes die er bestaan Vork )

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:19

Updatetje van de vuurwerktraining:

Vanmorgen vroeg gingen hier buiten twee maal flinke knallen af. Ik hoorde geen geblaf beneden; netjes. Lachen

Vanmorgen zelf een knaltouwtje af laten gaan. Rhodi schrok zich rot, en ondanks het koekje besloot hij de rest van de ochtend in zijn bench (veilige plek) door te brengen. Wij hebben hem eerst nog geroepen voor een knuffel, maar hij wilde de bench niet meer uit. We hebben het gedrag dus verder gewoon genegeerd en hem met rust gelaten. Hij ging gewoon liggen slapen. Knipoog Hij voelde zich in de bench dus veilig genoeg.

Die middag; tijd voor zijn favoriete bezigheid; balletje gooien in de tuin.
Daarbij een paar keer trektouwtjes laten knallen. Reactie was eerst vrij heftig (heen en weer rennen, onzeker), dit bouwde precies één keer op (ipv. de bal apporteren terugrennen naar mij) en vanaf dat moment werd de hele reactie steeds lauwer. Hij begon te begrijpen dat er geen reden was om bang te zijn. Hij was duidelijk nerveus, maar brak het spelletje er niet meer voor af. Hij heeft gezien wat ik deed, dat IK de oorzaak was van de knal en dat die knal zelf verder niets betekend. Ik reageer er immers zelf ook niet op.

Echt gestressed is hij er kennelijk niet van geworden. Hij heeft zich normaal ontlast en normaal gegeten. Lachen

Kortom; ik zie een kleine vooruitgang. Er begint begrip te komen.

Psje - Hij ligt nu gewoon lekker tegen me aan te knoedelen. Lachen