Moet een kat op jou letten, of jij op hem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Moet een kat op jou letten, of jij op hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:39

Mijn vriend en ik hadden een meningsverschil,

Toen ik dit weekend de achterdeur van het huis dicht wilde doen, kwam de poes heel hard aanrennen en wilde toch nog even naar buiten toe, ik zag hem niet aankomen en deed dus de deur dicht, het kleine poezebeest kwam tussen de deur.

Mijn vriend zei toen dat ik beter op moest letten, maar ik vond juist dat een kat (en ieder ander dier) juist op mij moet letten. En dat vind ik ook gelden voor als de kat voor mijn voeten loopt, tja, dan krijgt hij toch echt een zetje onder zijn kont als ik hem niet zie. En met de deur dichtdoen, ik kan toch moeilijk eerst helemaal rondkijken of er toevallig niet een kat naar buiten wil?

Wat vinden jullie? Moet een kat (of hond, paard, enz) op een mens letten, of moet een mens op blijven letten op het dier?

Nagini

Re: Moet een kat op jou letten, of jij op hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:41

Ik vind beide. Al kun je moeilijk tegen een dier zeggen, ''Ja je zag toch dat ik de deur dicht deed, is je eigen schuld dat je nu tussen de deur zit''.
Dus dan ligt het opletten weer meer bij jou dan het dier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:42

vooral de mens op het dier, je kunt een dier zoiets toch niet kwalijk nemen? volgens mij denkt een dier etc niet zo

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:42

tja, wat het beste zou zijn opvoedkundig gezien weet ik zo niet,
maar aangezien mijn kat veel kleiner is als mij,
ik haar niet kwijt wil,
en het een dier is, dus niet altijd even slim,
pas ik op de kat Knipoog
in gevallen zoals tussen de deur komen enz.
maar ze weet inmiddels wel dat ze aan de kant moet als ik langs haar moet, al zou ze het liefst midden in het pad blijven liggen Tong uitsteken

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:44

Nagini schreef:
Ik vind beide. Al kun je moeilijk tegen een dier zeggen, ''Ja je zag toch dat ik de deur dicht deed, is je eigen schuld dat je nu tussen de deur zit''.

Huilen van het lachen moest hier even hard om lachen.

Maar ikzelf merk dat ik meer op de katten let dan zij op mij Clown Ach het is net wat Nagini zegt... je kan je kat moeilijk de les lezen Vork

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:45

Jij kon er niks aan doen,de kat ook niet.
Als jij in de keuken staat en je wil je omdraaien en weer naar de kamer lopen,maar de kat staat achter je,dan vind ik het de taak van de kat om zich optijd uit de voeten te maken.
Als jij struikeld over de kat is het de schuld van de kat. (vind ik)
Dat de kat tussen de deur kwam was gewoon stom ongeluk,niemands schuld.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:45

Natuurlijk stap ik niet expres op mijn kat als hij languit in het pad ligt, en doe ik niet expres de deur tegen de kat aan.
Maar ik vind dat de kat ook op mij moet letten. Ik kan moeilijk bij alles wat ik doe eerst helemaal rondkijken of ik niet per ongeluk een kat kan raken...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:46

Ik vind dat het dier op jouw moet letten maar dat wil niet zeggen dat je ze niet in de gaten moet houden.
Een dier is lager in rang dan jij en hoort dus voor jou aan de kant te gaan.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:46

Ik vind dat een mens op een dier moet letten. Een dier doet dat soort dingen echt niet expres. Hij wil gewoon naar buiten en zal echt niet in de gate hebben dat jij net de deur dicht doet.
Dieren denken niet op die manier. Jij bent verantwoordelijk voor je dier dus jij zult toch echt op hem moeten letten en niet anders om.

Toch als een paard op je teen gaat staan kun je hem best een duwtje terug geven zodat die wel weet dat jij er staat en op je let maar een paard zal nooit expres op je teen gaan staan. Dat zal ook niet zo snel gebeuren als je zelf goed op let.
Laatst bijgewerkt door polbo op 29-11-07 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:47

nou ik sta regelmatig op een staart hoor...
of wil ik gaan zitten op de bank,zit er weer een achter me en plet ik een poes Tong uitsteken

beiden een beetje opletten denk ik?
katten op mij en ik op hun..

maar ja soms vergeten we dat ,stap ik achteruit en dan hoor ik ineens zo'n krijs achter me, voel wat onder mijn voet en zie een heeeeele boze kat wegrennen Bloos

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:49

Ik denk dat een jonge kat eerst dingen moet leren en moet onderzoeken.Dus bij een jonge kat zou je kunnen zeggen jij moet op je kat letten.
Mijn 2 katten zijn volwassen en die lopen standaart mee naar de voordeur terwijl ze niet naar buiten mogen.Dan is het weer mijn taak om op te letten dat ze niet weg glippen.
Dikwijls krijgt mijn kat een deur tegen zijn hoofd aan omdat hij dan achter de deur staat en ik dat niet weet.Tja dan moet ie na 6x een deur tegen zijn hoofd toch echt zelf gaan snappen dat hij niet achter de deur moet gaan liggen.
Denk dat je beide moet opletten.Katten zijn soms ook zo snel, en anderzijds zijn ze ook niet dom en weten ze sommige dingen best wel...dus ja.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:49

polbo schreef:
Toch als een paard op je teen gaat staan kun je hem best een duwtje terug geven zodat die wel weet dat jij er staat en op je let maar een paard zal nooit expres op je teen gaan staan. Dat zal ook niet zo snel gebeuren als je zelf goed op let.

Paarden kunnen met de uiterste presiesie hun voeten neerzetten,en weten donders goed dat ze op jou voet staan hoor!
(ooit een merrie met veulen geobserveerd? Veulen ligt op de grond,en mams trapt er echt niet op!)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:52

Als een paard in de beurt van m'n voet gaat staan wordt ik toch echt boos. Moeten ze maar beter opletten.
Ze hebben niet voor niets oogjes.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:53

Storm76 schreef:
En met de deur dichtdoen, ik kan toch moeilijk eerst helemaal rondkijken of er toevallig niet een kat naar buiten wil?

Wat vinden jullie? Moet een kat (of hond, paard, enz) op een mens letten, of moet een mens op blijven letten op het dier?

Natuurlijk kan dat wel, daar ben je zo aan gewend, ik kijk altijd naar de deur terwijl ik hem open of dicht doe, dan kan ik mijn voet er voor doen als een kat of hond naar binnen of naar buiten wil als dat niet de bedoeling is en er zal er zo ook nooit een tussen komen te zitten.

Zich gedragen moeten ze gewoon leren, dus als ze in de weg lopen loop ik gewoon door en moeten zij maar van hun lijn af. Honden hetzelfde. En een paard moet met mij rekening houden zodat hij niet tegen me aan loopt of me omver duwt. Maar dat heeft meer met je 'eigen ruimte' te maken, daar moeten ze respect voor hebben.

Maar om dan te zeggen, dan had ie dat maar niet moeten doen, nu zit ie tussen de deur (onder de auto/zich klem te eten aan het voer of wat dan ook), dat vind ik idd een kwestie van opletten. Als het jouw dier is blijf jij verantwoordelijk voor zijn welzijn, jij kunt dat soort dingen beredeneren, zo'n dier niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:57

ik probeer er ook op te letten, maar ik heb ook wel eens een kat bijna onder een deur liggen Ach gut of op me voeten.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:26

allebei.. als een dier van je schrikt en het doet je zeer dan moest je op het dier letten maar loop jij zeg maar door een gang en een kat of hond loopt voor je voeten.. tja eigenschuld Tong uitsteken

ik vind alleen wel dat je zelf meer rekening met een dier kan houden.. maar een fout van het dier zelf kan natuurlijk altijd Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:01

Ik kijk zelf ook meer uit als mijn katten, maar ja ze zeggen niet voor niks: honden hebben een baas en katten hebben personeel. Ik ben ook wel eens op een staart gaan staan, tja is dan jammer voor ze, maar ik doe het niet expres, dus gewoon pech hebben

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:24

rockwitch schreef:
Ik kijk zelf ook meer uit als mijn katten, maar ja ze zeggen niet voor niks: honden hebben een baas en katten hebben personeel. Ik ben ook wel eens op een staart gaan staan, tja is dan jammer voor ze, maar ik doe het niet expres, dus gewoon pech hebben

helemaal mee eens Tong uitsteken ik sta hier ook wel eens op hun staart wat ik liever niet doe Tong uitsteken maar ja ik kan niet altijd goed opletten.. wil het wel maar het kan niet altijd Tong uitsteken

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:36

ik vind ook dat bijde moeten opletten, een kat is nou eenmaal een eigenaardig dier! hij doet altijd presies wat je niet verwacht,
een kat kan je nou eenmaal niet zo opvoeden als een hond! bij een hond zou ik dan zeggen dat hij gewoon moet opletten " eigenlijk ook weer niet, dat is gewoon aan de opvoeding die je je hond geeft " maar een kat, ja ik vind dat je bij een kat ook zelf moet opletten!

Ik heb mijn katten het woordje NEE geleerd als ik een deur open doe en ik wil niet dat ze er door gaan zeg ik gewoon NEE HE!! dan is het goed, maar toch blijf ik opletten, want een kat blijft een kat en is natuurlijk geen hond. Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:48

daar heb ik ook talrijke voorbeelden van = plots voor je voeten rennen of gaan liggen als je naar de keuken gaat, blijven zitten voor de open deur terwijl het koud is en je de deur wil toedoen. Dan moet je ze wel pijn doen om dat te verhinderen. Dat vind ik juist zo leuk aan katten, het is allemaal op hun eigen voorwaarden. Aan de andere kant moet ze dan wel een trucje doen voor ze haar etensbakje krijgt of een snoepje. Een beetje geven en nemen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:18

Hier let ik er maar op eentje, de andere maakt zich toch al uit de voeten als ze je maar zíet Knipoog
Het oudje is traag en breekbaar en ze reageert nergens op, ook niet op de stofzuiger. Op haar let ik dus heel goed. Ze gaat op de meest onmogelijke plekken voor zich uit zitten staren, bij voorkeur achter de deur Rolleyes Dus de badkamerdeur doe ik altijd heel behoedzaam open en de deur naar de kamer ook. Ze gaat ook strak voor de keukendeur(opening) zitten, altijd leuk als je met een hete ovenschaal naar de tafel wilt lopen Clown

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:21

Ik heb het gevoel dat sommige personen dieren te menselijk zien. Natuurlijk kijken die beesten wel uit waar ze lopen, maar dat zegt niet dat jij niet meer uit hoeft te kijken? Het heeft ook niks te maken met de baas zijn over een ander dier, als hij tussen de deur terecht komt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:22

ik ben ook wel eens op kattenpootjes gaan staan Bloos vind het ontzettend zielig, maar 1 kan van ons kan zo gruwelijk in de weg lopen Ach gut

rockwitch schreef:
katten hebben personeel.

oei dit klopt echt bij ons Sigaar die stomme beesten bepalen soms zelfs waar ik mijn auto neer moet zetten omdat ze gewoon blijven zitten wat ik ook doe... gas geven toeteren maar ze blijven rustig zitten Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:23

Wij zijn de slaafjes van onze katten en horen ze dus ook op hun wenken te bedienen. Haha!

En nee ze hoeven niet op ons te letten, wij moeten op hén letten.

Katzels. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:30

Ik probeer altijd wel op te letten als ik de deur dichtdoe. Maar als ik al tegen de kat roep dat hij NIET door de deur mag, en hij doet het toch op het laatste moment, dan vind ik wel een beetje dat dat zíjn schuld is. (Die van mij heeft maling aan regeltjes dat hij bijvoorbeeld niet in onze slaapkamer mag komen).

Ik struikel ook regelmatig over onze kat, of hij krijgt een plens water over zich heen. Hij heeft namelijk de vervelende eigenschap om vlak voor mijn voeten te gaan lopen, zéker als hij eten en drinken krijgt. Of kopjes tegen de hand waarin ik de waterbak heb.

FLOESHHHHH *kat nat*.

Je zou toch verwachten dat ze daar wat van leren? Rolleyes

Onze oude kat sprong trouwens regelmatig op de stoel, nét op het moment dat je op weg was om te gaan zitten.

"Geen kat op de stoel?"
*check!*
*Gaat zitten*
"MRAUWWWWWWWWWWWWWWWWW!!!!!!!! Boos! "