Kat met niersteen/gruis -> *update* ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Martine__

Kat met niersteen/gruis -> *update* ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:37

Heey Bokkers,

Onze kat (Peppi) heeft nierstenen en niergruis.
We hebben Peppi eind augustus uit het asiel gehaald. We hebben hem rustig laten wennen en sinds twee weken mag hij naar buiten.

Nou was Peppi zaterdag buiten geweest, maar hij kwam heel snel weer terug en voelde zich niet lekker. Het leek erop dat hij ging kotsen, dus wij dachten dat hij wat verkeerds had gegeten. We hebben het tot zondag aangekeken, en zondag hebben we de dierenarts gebeld.

Peppi had sinds zaterdag niet geplast en had vreselijke buikkrampen. Toen we bij de dierenarts waren, bleek het niersteen/gruis te zijn. Peppi moest blijven omdat hij zo verkrampt was dat de dierenarts zijn blaas ook niet leeg kon drukken. Hij werd onder narcose gebracht en zo zouden ze zijn blaas dan leeg krijgen. Ze hebben hem ook gelijk gespoeld.

Toen hij zondagmiddag weer thuis was hebben we hem rustig uit zijn narcose laten komen en toen heeft hij een klein beetje gegeten. Nu ging het vanmorgen nog niet goed: hij had nog niet geplast, nog niet goed gegeten en maar een klein beetje gedronken. Dus weer naar de dierenarts en nu is hij weer onder narcose en eventueel gaan ze de steentjes operatief verwijderen.

Nu is Peppi nog vrij jong om dit te hebben, hij is nog maar 1,5 jaar. Meestal is dit een ouderdomskwaaltje. Hoe zal het nou met hem aflopen? Zal hij waarschijnlijk niet oud worden? Zal hij hier zijn hele leven last van hebben? Of zal het met een dieet wel goedkomen?

Groetjes Martine
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-12-07 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek van TS aangepast.

welshje68

Re: Kat met niersteen/gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:41

hoi naamgenoot
Mijn broer heeft een noorse boskat die ook dat kwaaltje op heel jonge leeftijd had. Die is nu een omgebouwde kater en al op hoge leefijd inmiddels ikschat de kat nu op 11 jaar. dus er is wel hoop hoor.

Succes

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:41

hoi,
ik denk trouwens dat je blaasgruis bedoelt ipv niergruis. Ik heb zelf 2 katten die ook op jonge leeftijd dit gehad hebben. Hetgaat nu heel erg goed met ze. Met dieet voer komt het best in orde. die van mij lusten het dieetvoer van de d.a. niet maar krijgen royal canin voor geholpen katten zeg maar

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:02

Die van mij krijgt inderdaad ook speciaal voer; royal canin urinary, speciaal voor katten met blaasproblemen. Hij doet het hier hartstikke goed op, nergens last meer van gehad sindsdien.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:45

De kat van mijn zus is ook gevoelig voor blaasgruis. Hij heeft dat in het asiel gehad en heeft toen dieetvoer gekregen, geloof ik. Eenmaal bij mijn zus heeft hij weer een keer bluisgruis icm een blaasontsteking gekregen en na de behandeling daarvoor heeft hij ook direct weer een ander soort dieetvoer gekregen. Dat gaat nu weer heel goed!
Deze kat is ook nog jong, 4 jaar meen ik. Knipoog

Zou je meer info willen dan kun je haar misschien een PM sturen op heet forum. Ze heet hier Pebbles.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:05

Bedankt voor de reacties allemaal. Er is dus nog hoop. Ze hebben er met zo'n dieet dus vrijwel geen last meer van? Want het is natuurlijk geen doen voor die kat als hij constant pijn heeft.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:07

Met dieetvoer en verder niets extra's(!) is het bij veel katten goed te controleren inderdaad, volgens mij. De kat waar ik het over had, mag naast het dieetvoer ook niets anders hebben. Alleen af en toe natvoer van hetzelfde dieetvoer.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:24

Niets extra's is geen probleem. Peppi heeft totaal geen interesse in kattensnoepjes of een plakje worst.

Edit: We hebben Peppi vanmorgen dus naar de dierenarts gebracht, en ze belden vanmiddag dat ze hem een paar daagjes daar wilden houden. Zo kunnen ze hem goed in de gaten houden. Er zaten geen 'kristallen' meer in, maar het was wel opgezwollen. Ik weet niet hoe lang hij moet blijven, maar ik denk totdat hij weer een beetje fatsoenlijk eet, drinkt en plast.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:36

Nou, dat is gunstig nieuws! Beterschap voor Peppi!

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:25

Ja, ik hoop dat het goed gaat komen.

Het kan waarschijnlijk ook komen doordat Peppi al heel vroeg gecastreerd is (niet zelf gedaan) en dat daarom zijn plasbuis niet voldoende heeft kunnen ontwikkelen. Daardoor kunnen de steentjes niet goed weg en heeft hij waarschijnlijk gewoon met plassen ook al moeite. Als dit dus echt een probleem gaat worden moet misschien zijn penis eraf en maken ze een omleiding.

Hij had tot laat in de middag nog niet gegeten, maar nu ze overgestapt zijn op brokjes wil hij wel wat eten. (hij vind blikvoer niet lekker) Nu heeft hij dus wel wat van de brokjes gegeten en gaat het wat beter met hem.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:48

Onze kat kreeg het ook heel jong, door te vroege castratie.
Met speciaal voer (dat moet je weg echt voeren, anders gaat het fout) is hij er 24 jaar mee geworden.
Hij is vorig jaar overleden aan ouderdom.

Ze kunnen er dus weldegelijk oud mee worden. Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:38

Anders even naar een goede homeopaath gaan, ik denk idd dat het om blaasgruis gaat en niet om nierstenen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:58

suuz_horsie schreef:
Onze kat kreeg het ook heel jong, door te vroege castratie.
Met speciaal voer (dat moet je weg echt voeren, anders gaat het fout) is hij er 24 jaar mee geworden.
Hij is vorig jaar overleden aan ouderdom.

Ze kunnen er dus weldegelijk oud mee worden. Lachen

Blaasgruis heeft echt voor zover ik tijdens mijn opleiding heb geleerd vrij weinig met de castratie te maken, maar alles met teveel fosfor, magnesium en eiwitten. Dat zit veel minder in het speciale dieetvoer en het dieetvoer verlaagt ook de Ph waarde van de urine waardoor die kristallen niet meer ontstaan.
Ik hoop dat je kat snel weer thuis is en dat het met dieetvoer snel beter zal gaan.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 10:35

Blaasgruis word ook niet veroorzaakt door te vroege castratie, maar door de vroege castratie is de plasbuis niet goed ontwikkeld en is het lastiger om de 'steentjes' af te voeren. De plasbuis van Peppi is zo smal dat ze de kleinste catheter er nog niet in kregen.

Peppi is nog steeds niet weer thuis.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:41

Hoi!

met een speciaal dieet kan je kat nog heel oud worden. Die van ons krijgt Hill's prescription diet, hiervan heb je K/D of C/D afhankelijk of het voor blaas of nieren is. verkrijgbaar bij de dierenarts. Ze krijgt hier harde en zachte brokjes van, maar ook nog steeds af en toe een worstje!
Omdat onze kat beide had krijgt ze ook nog medicijnen, dus daar kun je ook nog voor kiezen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:44

Geen idee of je al een indicatie hebt van wat voor rekening je van de dierenarts hiervoor kan verwachten. Maar die zal niet mis zijn, houdt daar even rekening mee..

OKat van mijn ouders heeft ook last van blaasgruis, die is er ook aan geopereerd zodat alles is verwijderd en heeft nu speciaal voer. Nergens last meer van en loopt nu alweer jaren rond zonder problemen (alleen al die jaren dus ook weer op extra duur voer)..

Succes in ieder geval, hopenlijk valt het allemaal mee straks Knipoog

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:31

We hebben Peppi vandaag in laten slapen. Hij had gewoon teveel pijn. Met een dieet zou het niet lukken en met ombouwing zouden de problemen ook niet verholpen zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:34

Oh, wat zonde... Mocht dit je nou nog een keer gebeuren, overweeg dan om je kat versvoer te gaan geven (bijvoorbeeld Carnibest). Dit is rauwe voeding die gebaseerd is op de natuurlijke behoeften van het roofdier kat (brokken bevatten te weinig vocht en veel te veel plantaardig materiaal). Veel katten genezen volledig van blaasgruis e.d. door versvoer!
Laatst bijgewerkt door Isegrim op 01-12-07 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:35

Onze kat heeft dit ook gehad maar is heel oud geworden.Veel weet ik er niet over maar weet niet of jullie dat al doen maar koop voer voor speciaal blaasgruis problemen.Hebben ze bijna overal wel en het helpt goed. Veder heel veel sterkte.

sorry dat ik je bericht te laat heb gelezen wat erg man voor je heel veel sterkte. Ik weet hoe het voelt

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:36

Isegrim schreef:
Oh, wat zonde... Mocht dit je nou nog een keer gebeuren, overweeg dan om je kat versvoer te gaan geven (bijvoorbeeld Carnibest). Dit is rauwe voeding die gebaseerd is op de natuurlijke behoeften van het roofdier kat (brokken bevatten te weinig vocht en veel te veel plantaardig materiaal). Veel katten genezen volledig van blaasgruis e.d. door versvoer!

Versvoer als in vlees/worst? Daar had Peppi helemaal geen oog voor.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:40

http://www.carnibest.nl/kat.htm

Lees vooral het stukje tekst onderaan de pagina. En nee, ik heb geen connecties met dit bedrijf, er zijn meer merken versvoer op de markt, maar met dit merk heb ik toevallig ervaring.

Onze huisdieren krijgen volledig onnatuurlijke voeding! Een kat is een obligate carnivoor, maar in fabriekskattenvoer zit vaak meer dan 50% plantaardig materiaal. Dat is de oorzaak van heel veel kwalen! Helaas zijn dierenartsen niet zo gretig in het voorschrijven van verse voeding omdat zij hier niets aan verdienen. Een dierenarts wordt doorgaans 'gesponsord' door één bepaald merk (bv. Hill's) en heeft er belang bij om dat bepaalde merk te verstrekken.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:41

__Martine__ schreef:
Isegrim schreef:
Versvoer als in vlees/worst? Daar had Peppi helemaal geen oog voor.

Geen worst, pure, rauwe voeding. Een kat moet daaraan wennen omdat hij gewend is geraakt aan de kunstmatige smaakstoffen in kattenbrokjes, dus in eerste instantie hebben ze er idd vaak weinig interesse in, maar er zijn truucjes voor om ze er toch aan te krijgen. En als ze er eenmaal aan zitten, dan willen ze niets anders meer. Haha!

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:22

Onze kat heeft het helaas ook in ernstige vorm. Hij leeft al een aardige tijd op dieetvoer en dat gaat goed gelukkig (klopt snel af)
Als hij nog een keer last krijgt, moet zijn piemeltje eraf gehaald worden. De piemel verstopt snel, omdat daar een S-bocht in zit die dus vrij nauw is. Hopelijk komt het niet zo ver, een kater zonder ballen is redelijk normaal geworden, maar zonder piemel dat vind ik nog wel een heel raar idee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:36

Isegrim schreef:
dus in eerste instantie hebben ze er idd vaak weinig interesse in, maar er zijn truucjes voor om ze er toch aan te krijgen. En als ze er eenmaal aan zitten, dan willen ze niets anders meer. Haha!

Dat is niet helemaal waar...Ik ben dr mee gestopt omdat ze het écht niet aten moest juist opassen dat hun lever niet ging vervetten, dus als ze het niet eten met 2 dagen onmiddelijk stoppen en zet je kat niet op het spel.