Fietsen met een hond; Zielig ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

Fietsen met een hond; Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:41

Hee bokkers Lachen
Ik heb een 10 jarig malteser-leeuwtje die al een hoop heeft meegemaakt. Ze heeft geen baarmoeder meer en heeft in het begin van het jaar een infectue gehad. Ook heeft ze net voor de zomervakantie een hersenbloeding gehad. Daarvan is ze nu zo goed als genezen. Lachen Gelukkig Lachen

Nu meot ik voor mijn blessure veel fietsen een aangezien Kwinie ( die hond) nu ook weer mag gaan bewegen neem ik haar iedere dag een kwartier langs de fiets mee Lachen

Nu kwam ik een wildvreemde tegen die zei dat het zielig was voor een kleine hond om zo mee te fietsen ?

Nu graag jullie mening ; wel onderbouwd aub Lachen

Groetjes Hilde Doei!

mariska12

Re: Fietsen met een hond; Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:43

nee is niet zielig vind ik .. ik hoor wel altijd zeggen dat zeg maar draven dan het beste is .. galoperen (om het zo maar te zeggen Nagelbijten / Gniffelen ) niet goed voor de gewrichten ofzo is ?
ik heb onze herder wel altijd naast de fiets.. oke die is wel een stuk groter

xJurdyWonanx

Ik fiets ook soms met mijn hond, ik heb wel een grote hond ( bouvier ) van 3 jaar.
Maar ik vind dat als je gewoon op een normaal tempo ( voor het dier dan ) fietst het geen kwaad kan, is alleen maar fijn om zo lekker te kunnen uitrennen.

ikke20

als je je aanpast aan het tempo van de hond is het helemaal niet zielig. tenzei je hem de hele weg achter je aan sleurt omdat hij je niet kan bijhouden.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:44

het is ook niet ver hoor en niet op volle gas door haar leeftijd maar gewoon op draftempo ja Tong uitsteken

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:44

Ik vind t nogal wat om met een hondje van dat formaat en die leeftijd te gaan fietsen, nu weet ik natuurlijk niet hoe hard je fietst, maar mijn voorkeur zou het niet hebben. Als het mijn hond was, deed ik het in ieder geval niet

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:44

Ik heb ook met mijn hoogbenige jack gefietst maar die is ook een slagje groter. Ik had wel een mand achterop om hem zo nu en dan in te zetten.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:45

ik moet zeggen als ik haar niet tegen houdt dan gaat ze ver voor mijn fiets rennen dus ze vind het wel leuk Lachen En als ze terug valt dan ga ik nu nog van mijn fiets af omdat ze geen condititie heeft Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:45

Natasjaa schreef:
Ik vind t nogal wat om met een hondje van dat formaat en die leeftijd te gaan fietsen, nu weet ik natuurlijk niet hoe hard je fietst, maar mijn voorkeur zou het niet hebben. Als het mijn hond was, deed ik het in ieder geval niet

ik loop ook stukken als ze het aangeeft en dat doet ze ook nu en dan Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:47

Niets mis mee hoor! Zolang je je aanpast aan het tempo van je hond, en je moet het ook niet te lang achter elkaar doen. Dan beschadigen de kussentjes onder de pootjes van je hond Lachen
Toch vind ik jou hond wel erg oud hoor, en als je hoort wat ze allemaal achter de rug heeft! Maarja, jij zegt dat ze er nog plezier in heeft, dus dan kan je volgens mij best iedere dag een stukje gaan fietsen. Maar: niet te lang en niet te snel Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:49

Kan geen kwaad, als je maar niet gaat racen! Dus gewoon het tempo aanpassen aan de hond en uiteraard opbouwen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:49

Hilde_q schreef:
Natasjaa schreef:

ik loop ook stukken als ze het aangeeft en dat doet ze ook nu en dan Lachen

Als je rekening houdt met t hondje, zal t inderdaad weinig kwaad kunnen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:50

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:51

Ik heb ook een hondje in dezelfde grote als de jouwe, maar die wil het liefst zo hard mogelijk mee rennen!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:51

Samy schreef:
Ik heb ook een hondje in dezelfde grote als de jouwe, maar die wil het liefst zo hard mogelijk mee rennen!

Heel herkenbaar ja Lachen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:59

Ik denk dat je op moet passen het fietsritje klein te houden.
Het zijn immers inimini pootjes die mee moeten sjezen. Clown

Vroeger fietste ik ook met mijn hond.
Nu is zij een husky en geen fifi hondje, maar nu ze bejaard is, wil gewoon wandelen al moeilijk, dus fietsen doen we helemaal niet meer aan.

Onze herder daar in tegen, neem ik niet mee naast de fiets, want zij is zo overdreven vrolijk, dat ze alle kanten opspringt en voor je het weet zit ze tussen de wielen. Willen we natuurlijk niet hebben.
Dit hebben wij opgelost door dagelijks met haar te spelen. Ze heeft zelfs een speelgoed kast Haha! (gevult met tennisballen, een voetbal, touwen, zo'n wegwerp ballen ding, botten en andere speel zooi Tong uitsteken )

Ga je fietsen, neem dan het draf tempo van je hond. Neem ook regelmatig adempauze door even ergens te stoppen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:00

Als je idd rekening houd met het hondje, wat hij aankan dan ist niet zielig hoor!!
ik fiets ook met mn mini shettie, oke das wel anders Lachen
maar je weet zelf wat je hondje aankan Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:01

ligt eraan wat de hond kan en leuk vind maar alle honden die wij hebben vinden het geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:03

Ik fiets al jaren met alle honden. Een hele goede vervangen voor mijn dalmatier nu ze niet meer mee kan met de paarden trainingen.

Er is een uithoudings-vermogentest in de wedstrijdverband. Dit houdt in dat ze in drie etapes ik geloof tussen de 15 en de 20 km moeten lopen met drie keer een kwatier pauze waar in alles word na gekeken. Zo zielig is het dus niet.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:05

Zolang je t op een rustig draftempo doet, is er niets aan de hand. Wij hebben af en toe ook onze teckel naast de fiets.
Ik heb een mandje achterop en als ik dan merkte dat t te ver werd of we wat harder door wilden rijden, zette ik hem daar in Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:06

even uitleggen hoor Tong uitsteken

Ik fiets bij mij thuis aan dan fiets ik 6 minuutjes en dan zet ik mijn fiets op slot en dan mag ze los Lachen Dan kan ze plassen en eventueel poepen dan na 5 minuutjes weer door en dan maak ik het rondje af en dat is dan nog zon 5 minuten dus dan ben ik een kwartiertje weg Lachen

Ze heeft zich nog nooit naar haar leeftijd gedragen: ze zit nu weer de kamer door te rennen met mijn broertje. Ze heeftr ook touwtjes enzo maar ze vind het heel fijn buiten Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:11

Ik denk dat het wel kan, kijk gewoon goed naar je hond jij kent haar het beste! Ze klinkt als een vrij kwiek oudje Lachen
Neem gewoon voor de veiligheid een mandje op de fiets mee voor als de terugweg toch teveel mocht zijn. Ik denk niet dat het teveel is; twee keer een minuut of 5 op haar tempo aangepast met 5 min rust tussendoor. Lekker doorgaan zolang het nog kan zou ik zeggen Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:13

Zolang je het tempo aanpast aan je hondje is het geen probleem. (draven is idd beter voor de gewrichten, dan m echt laten galopperen)
Zelf heb ik een laagbenige jack (echt een kleintje) van bijna een jaar oud en die gaat ook mee aan de fiets en ook als ik met mijn paard ga rijden, neem ik dr mee en dat vindt ze super!
Dus geniet van je fiets-ritjes! Hartstikke leuk! OK dan!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:13

Bedankt ik schrok namelijk van de reactie van die mevrouw ! Lachen

Morgen gaan we weer een rondje Lachen

Miska: dit doet me echt goed Lachen
Ik was echt bang dat ik haar kwijt zou raken na die hersenbloeding maar ze is nu energieker dan oit Ja

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:14

holly schreef:
Onze herder daar in tegen, neem ik niet mee naast de fiets, want zij is zo overdreven vrolijk, dat ze alle kanten opspringt en voor je het weet zit ze tussen de wielen. Willen we natuurlijk niet hebben.

Is zo'n ding voor aan je fiets (ben de naam ff kwijt Vork ) niet iets voor jullie hond?
Die je aan de bagagedrager doet en de hond met een tuigje aan vastzet?
Ik wil ook zo'n ding aanschaffen aangezien ik nu telkens maar 1 hond tegelijk mee kan nemen en dus altijd met de auto moet als ik ze beide mee wil nemen al is het maar naar de wei die op 3min fietsen ligt. Dan doe ik 1 hond aan dat ding en 1 aan de hand. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb onze jonge spring in het veld naast mijn benen lopen en in de bochten of als ie wat druk doet doe ik het been aan zijn kan omlaag zodat dat een 'blokkade' is tussen hem en de fiets als het ware.