Voorjaarskat of najaarskat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_83

Voorjaarskat of najaarskat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 23:55

Een maand geleden ben ik op mezelf gaan wonen.
Nu heb ik besloten dat ik 2 katjes in huis wil halen.
Ik heb gehoord dat katten die in het najaar geboren zijn, over het algemeen zwakker zijn dan katten die in het voorjaar geboren zijn.
Maar nu heb ik veel meer tijd dan in het voorjaar en de zomer, dus het zou mij beter uitkomen om nu al een kat in huis te halen.
Ik vraag me dus af wat wijs is.
Zit er werkelijk zo veel verschil tussen voorjaars- en najaarskatten?
Tips over het uitzoeken etc. zijn ook welkom.
Alvast bedankt

anniee

Re: Voorjaarskat of najaarskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:56

Ik heb geen idee, heb er nog nooit van gehoord.
Wij hebben twee katten van het voorjaar, zijn nu 1,5. Vandaag hebben we een nieuw katje opgehaald, najaarskatje dus van nu 10week oud. We zullen het vanzelf zien!
Ik heb deze gewoon van MP af, gekeken bij advertenties van anderen. Denk goed na wat voor geslacht je wilt en uiteraard zijn twee verschillende geslachten samen niet zo handig Knipoog

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:00

Ik denk niet dat dit veel uitmaakt hoor..
Als je nu meer tijd voor een katje heb, kan je er evengoed nu eentje halen!
Veel succes ermee!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:02

anniee schreef:
uiteraard zijn twee verschillende geslachten samen niet zo handig Knipoog

Verward Mits gesteriliseerd/ gecastreerd werken verschillende geslachten juist het best!

ik heb er verder nog nooit van gehoord dat voorjaars/najaars. Lijkt mij beetje broodje aap verhaal.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:03

Ik heb er eentje die in september geboren is en inmiddels 6 jaar ( of 7, weet het niet precies Bloos ) en die mankeert nooit wat Lachen

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 00:05

anniee schreef:
Denk goed na wat voor geslacht je wilt en uiteraard zijn twee verschillende geslachten samen niet zo handig Knipoog

Een kennis van mij adviseerde juist om een kater en een poes te nemen omdat de kans op ruzie dan het kleinste is.
Het is zowiezo de bedoeling dat ze zodra het kan "geholpen" worden.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:07

ik heb het wel eens eerder gehoord,maar dat was meer dat katten die na maart geboren zijn minder zouden zijn(mijn eigen zijn van begin april en doen het ook nog)dus denk een fabeltje....

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:15

Najaarskatten op de boederij overleven de winter vaak niet, niet omdat ze zwakker zijn, maar omdat ze gewoon nog jonger zijn en daarom de kou niet aankunnen, ook is er minder voedsel. Maar voor de gewonen HTK-kat maakt het geen verschil omdat zij lekker warm binnen wonen en jij voor het eten zorgt.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:15

Er is heus geen verschil in voorjaars of najaarskatten.

Mijn kattin is aan komen lopen in november en was toen nog een klein poesje. Ik heb haar nu al 5 jaar. Het is een hele lieve en aanhankelijke poes. Iets kleiner dan een gewone kat, maar dat is meer omdat ze de eerste tijd van haar leven veel heeft afgezien en veel te weinig te eten heeft gehad.

Daarnaast heb ik een kater van begin van het jaar. In maart geboren. Ook een schat van een kat, maar iets meer schuw ten opzichte van vreemde mensen.
Beide zijn gesterliseerd en gecastreerd, voor het geval dat...

Dat katers en kattinnen goed samen kunnen zijn? Dat is bij de mijne niet echt zo. De ene dat gaat alles prima en de andere dag hebben ze wel eens wat blaas momenten. En dan vooral de katin ten opzichte van de kater.

Uit ondervinding weet ik dat twee katers of kattinnen het ook goed samen kunnen hebben, vooral al ze gesterliseerd of gecastreerd worden, voor ze beseffen voor wat het eigenlijk dient.

Veel succes met je keuze.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:24

Wij hebben 2 najaarskatten en ze zijn supergezond en blaken van de gezondheid niks mis mee dus wat MRmichiel zegt klopt Lachen

We hebben wel eens 2 poezen gehad ging prima, 2 katers ook en poes + kater ook. Naar mijn idee kan alles.

Voor de aanschaf zou ik naar het asiel gaan en je daar goed laten voorlichten hier zitten ook veel leuke kittens Ja

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:27

ik bedoelde ook puur met het oog op jonkies Knipoog

Is het niet zo dat katers minder goed samen gaan?
Bij honden wordt wel vaker gezegd dat een reu en een teef een goede combinatie is maar of dat bij katten zo is weet ik niet.
Het handigste is denk ik om gewoon 2 uit 1 nest te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:34

Ik zou er ook twee uit één nest halen.Wij hebben ook een broer en zus.Broer is wel op tijd balloos gemaakt.
Ze waren een jaar oud toen ik een kitten vond een poes.Die hebben we gehouden en heeft nooit geen problemen gegeven.In zotte buien doen ze wel eens schijn gevechten maar gewonden vallen er nooit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:40

Ik volg dit topic even, ga ook binnenkort verhuizen en wil mezelf voor de kerst 2 kittens geven. Iemand een idee van namen?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:46

De TS vraagt ook tips over uitzoeken. Zelf ben ik hier ook wel benieuwd naar. Is het bijvoorbeeld verstandig om via marktplaats te zoeken of juist niet?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 05:00

anniee schreef:
ik bedoelde ook puur met het oog op jonkies Knipoog

Is het niet zo dat katers minder goed samen gaan?
Bij honden wordt wel vaker gezegd dat een reu en een teef een goede combinatie is maar of dat bij katten zo is weet ik niet.
Het handigste is denk ik om gewoon 2 uit 1 nest te halen.

Ik ben een kattenmens...eigenlijk een katermens (los van de "self-inflicted" katers Haha! ) ik heb er 5, allemaal van verschillende leeftijden, en op verschillende tijdstippen in huis genomen. Ze hebben nooit ruzie, zelfs als er een nieuwe bijkomt (zeer binnenkort...en weer een kater) gaat dat eigenlijk altijd naadloos, een paar keer blazen en dat was het dan wel. Ze zijn allemaal gecastreerd, maar sommige vrij laat (1 toen ie 2 was, 1 van 17 en 1 van 14 jaar) reden daarvan is dat het zwerfkatten waren en deze zijn met vangkooi gevangen door de dierenbescherming.

over het uitzoeken, ik ben zelf vrijwilliger bij een asiel, dus mijn advies is duidelijk ! Maar mocht je toch particulier o.i.d. kittens halen, zorg dan dat ze minimaal 10wkn zijn als ze bij de ouders weggaan, en dat ze minimaal 1x geent zijn. Dit om je veel verdriet te besparen, op sommige plekken heerst ook dit jaar weer kattenziekte.

Kittens uit het asiel lijken duurder, maar ze zijn meerdere keren ontwormd, ontvlooid, geent en gechipped. Doe je dit allemaal zelf ben je minimaal 100-150euro kwijt.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 07:56

Tip van Mist is essentieel!! Vaak liegen mensen echter over de leeftijd..
Ik heb zo twee te jonge katertjes gekocht uit onwetendheid en daarna moeten vechten voor hun leven omdat ze echt dood en dood ziek werden!

Dus liever iets meer geld uitgeven bij een goed adres, dan later hoge dierenartsenkosten en veel verdriet..

Als je twee kleintjes samen koopt dan gaat dat eigenlijk altijd ok! Wat voor geslacht ook...

Persoonlijk heb ik zelf meer met katers, poezen zijn vaak zo'n lellebellen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:58

ik heb hier een dame rondlopen van 16 jaar die in oktober 1991 geboren is Haha!
dus dat evrhaal van najaarskatten klopt niet vind ik.
gewoon goede voeding halen,zorg dat je kat tevreden is.

jonge katten kun je denk ik toch het beste uit een asiel halen, of je nou poezen neemt of katers maakt niet zoveel verschil.castreren is in elk geval wel goedkoper als ze ouder zijn Knipoog

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:43

Wij hebben ook 2 kitten, 1 van 17 weken oud(poesje) en 1 van week of 11 (kater)

dus van 2 verschillende nesten! en het gaat super!!!!!!
ze kunnen echt niet zonder elkaar!

ook ons werd aangeraden om 2 verschillende geslachten tenemen...

worden beide wel gehlopen met de tijd...

volgens mij zit er nagenoeg geen verschil tussen een voorjaarskat of najaarskat!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:45

Vroeger was dit wel jah, maar dan ging het om katjes die zo'n beetje 'in het wild' geboren werden.
Nu is dat niet meer zo, omdat moederpoezen over het algemeen echte huiskatten zijn en dus in alle seizoenen goede verzorging krijgen.

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:20

Dat voorjaars/najaars geldt vooral voor boerderijpoesjes die daar blijven. Omdat ze zo jong zijn, zijn ze nog minder goed opgewassen tegen de kou en moederpoes kan minder eten vinden en dus minder voeden.

Ik zou als ik jou was naar het asiel gaan om je katjes uit te zoeken. Daar zitten er zo veel en ze zijn echt net zo leuk als kittens die van een gezin komen. Bovendien ben je goedkoper uit, omdat ze voor het bedrag wat je betaald al geënt en ontwormd zijn en bij de meesta asielen krijg je ook nog de castratie vergoed.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:37

Ik heb het inderdaad ook gehoord.
wij hebben nu 2 katten uit het voorjaar (beide van mei 2007) we hadden eerst een kitten die was van augustus, en die is helaas overleden.
Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat voorjaarskatten sterker zijn, die hebben inderdaad al even de tijd gehad om reserves op te bouwen, voordat het koud wordt

Ik ga met bovenstaande post mee, ga inderdaad eens naar het asiel. Onze zwarte kat (zie profiel) komt ook uit het asiel, is nu 5,5 maand oud, en tis echt een scheetje! ook daar hebben ze inderdaad leuke jonge katten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:42

Dit is een vreselijk fabeltje waar veel mensen werkelijk in geloven. Er zit helemaal geen verschil tussen voorjaars en najaarskatten. Echter was het vooral vroeger zo dat katten buiten leefden en hun eigen voedsel moesten vinden. Een katje dat dan in het voorjaar wordt geboren heeft veel meer voedsel tot ijn beschikking en wordt dus sterker. Een katje dat in het najaar wordt geboren heeft dan veel minder voedsel om sterk te groeien en heeft dus een grotere kans om te overlijden. Het is dus de voedselvoorziening (en de kou) die het verschiol maakt en niet de kat zelf.

Ik ga er van uit dat jij je kat gewoon voert en het hem niet zelf maar uit laat zoeken buiten. Het maakt voor jou dus helemaal niet uit of je een voorjaars of najaarskat neemt. Als je nu meer tijd hebt zou ik het nu doen en niet als je minder tijd hebt.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 00:05

Mag ik jullie voorstellen aan Luka & Lana...
Afbeelding
Broer en zus, 8 weken oud, komen eind van de week hier wonen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:21

Wat een liefjes! Veel plezier met ze.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:49

Ah wat een scheetjes! haha, wat zijn katten altijd leuk als kittens he Lachen Kwam laatst een foto tegen van Luca toen ze nog maar net bij ons was. Ze is echt enorm gegroeid! haha, typisch dat je dat vaak pas ziet als je een oudere foto bekijkt Lachen