Cavia's alleen of 2?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Cavia's alleen of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:48

Misschien een stomme vraag.
Omdat ik weet dat konijnen eigenlijk echt samen 'moeten' zitten omdat het vrij cru is om een enkel konijn te houden, vroeg ik me af of dit ook bij cavia's geldt.
Als ik een cavia zou nemen zou hij overdag in een kooi zitten (wel zo groot mogelijk, dus 1.20 lang) en gaat hij er 's avonds of 's ochtends uit. Nu ben ik er dus niet de hele dag, en een beestje dat in een kooi zit in zijn uppie lijkt mij niet echt oké als ik er niet ben (voor konijnen in ieder geval al helemaal).
Vandaar mijn vraag of dit eigenlijk wel kan/mag voor cavia's en zich voldoende kunnen bezighouden met speeltjes en spulletjes in de kooi zelf.

Mar_Nimbus

Re: Cavia's alleen of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:05

cavia's zijn het liefst met zijn tweeen
als hij heel de dag alleen in dat hok zit is dat hartstikke zielig
kijk eens op nederlands caviaforum
staat mega veel info op

ps: ik heb er 4 bij elkaar zitten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 23:14

gijs schreef:
cavia's zijn het liefst met zijn tweeen
als hij heel de dag alleen in dat hok zit is dat hartstikke zielig
kijk eens op nederlands caviaforum
staat mega veel info op

ps: ik heb er 4 bij elkaar zitten

Ik dacht ook al zoiets dat het gewoon sneu is om een cavia alleen te houden. Ik zou mijn leven lang ook niet alleen willen worden gehouden natuurlijk.
Waarom zijn er dan zoveel mensen die 1 konijn of 1 cavia houden?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:20

geen idee
die vinden het zelf misschien prettig om alleen te zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:41

omdat mensen graag 1 konijn of knaafje willen, twee is meer werk ...
naar het zijn en blijven sociale dieren

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:46

Omdat mensen zich totaal niet verdiepen in wat goed is voor het dier, alleen in wat goed is voor zichzelf. Mensen geloven ook vaak dat een dier alleen zich meer aan de mens hecht en dus aanhankelijker wordt. Maar ook cavia's zijn echte groepsdieren en zitten het liefst met minimaal 2.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:23

amable: helemaal met je eens Lachen ik heb er wel 4 alleen die zitten wel appart om dat deze totaal niet met elkaar kunnen.. ze kunnen elkaar wel zien en horen dus dat is ook niet erg maar een groepsdier alleen houden nee dat lijkt mij niet echt leuk..

dus 2 is beter want 1 is maar alleen Tong uitsteken

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 08:26

Ja dat dacht ik dus ook Ja
Lijkt me zelf ook sneu als cavia.. Clown

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:57

het is inderdaat veel beter (en gezelliger) om ze met zijn 2e te houden, helaas is dat nog niet overal bekend.
ik heb een gecastreerd mannetje en een vrouwtje bij elkaar zitten, ze hebben het erg gezellig.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:35

Amable schreef:
Omdat mensen zich totaal niet verdiepen in wat goed is voor het dier, alleen in wat goed is voor zichzelf. Mensen geloven ook vaak dat een dier alleen zich meer aan de mens hecht en dus aanhankelijker wordt. Maar ook cavia's zijn echte groepsdieren en zitten het liefst met minimaal 2.

Dat klopt volgens mij! En ook al adviseer je subtiel dringend om er twee aan te schaffen, mensen komen vaak dan toch met een cavia thuis.... Rolleyes Daar kan ik echt geen reden voor verzinnen dan, want ze weten ervan dat die dieren gewoon samen horen te zitten en extra werk/geld is echt bullshit. Je kan ook voor het laatste zeggen dat als je dat niet kan opbrengen je dan maar geen cavia('s) moet nemen. Bloos Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:15

Wij hebben twee cavia's...in de kooi zitten ze wel apart. Ze kunnen elkaar wel zien en snuffelen aan elkaar, maar niet bij elkaar komen. Een van de twee is niet zo sociaal...die durven we niet met een andere caaf in het hok te laten zonder dat we toezicht hebben. Overdag mogen ze wel vaak samen los lopen in de kamer. Echt alleen zitten ze dus niet...lijkt me ook niet leuk voor ze.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:24

marleendv_88 schreef:
Wij hebben twee cavia's...in de kooi zitten ze wel apart. Ze kunnen elkaar wel zien en snuffelen aan elkaar, maar niet bij elkaar komen. Een van de twee is niet zo sociaal...die durven we niet met een andere caaf in het hok te laten zonder dat we toezicht hebben. Overdag mogen ze wel vaak samen los lopen in de kamer. Echt alleen zitten ze dus niet...lijkt me ook niet leuk voor ze.

Dat had ik ook, ik had ze eerst bij elkaar zitten. Maar de ene zat de ander steeds te bijten. Toen heb ik ze apart gezet met de kooien tegen elkaar aan. Samen loslopen ging wel, zolang je er maar bij bleef..

Vroeger toen ik jong was had ik ook een cavia alleen zitten, toen wist ik niet beter helaas.. Maar ook in de meeste dierenwinkels word je ook slecht geinformeerd over dat je ze beter met meerdere in 1 hokje kan zetten.. Dat vind ik wel jammer.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:46

marleendv_88 schreef:

dit hadden wij ook Haha! wij hadden een tralie kooi en er een tralie tussen gemaakt zo konden ze elkaar wel zien enz maar elkaar niet pijn doen Haha! (heb er wel foto's van als iemand het niet snapt Knipoog)

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 16:13

Yank schreef:
Dat klopt volgens mij! En ook al adviseer je subtiel dringend om er twee aan te schaffen, mensen komen vaak dan toch met een cavia thuis.... Rolleyes Daar kan ik echt geen reden voor verzinnen dan, want ze weten ervan dat die dieren gewoon samen horen te zitten en extra werk/geld is echt bullshit. Je kan ook voor het laatste zeggen dat als je dat niet kan opbrengen je dan maar geen cavia('s) moet nemen. Bloos Haha!

Ben ik het mee eens Ja
Als ik zelf ook zie hoe leuk twee cavia's/konijnen het samen kunnen hebben vind ik het eigenlijk zo zielig om er eentje alleen te zetten. Ik kijk vooral gek op als een konijn alleen binnen wordt gehouden... Verward

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:18

ik ga van het weekend 2 cavia s halen zijn broertjes van elkaar en ze zitten samen Lachen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:24

Wij hebben 6 cavia's, in de zomer lopen ze los in hun eigen tuintje of in onze tuin en 's nachts zitten ze dan in hun villa, en in de winter zitten ze binnen in een grote kooi, en lopen ze elke week in de woonkamer los, stoppen we ze af en toe in bad, krijgen ze 2/3 x per dag wat lekkers om zich mee bezig te houden. En zo vervelen ze zich nooit Knipoog

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 16:30

@ Tante_trien: wow, schitterend hoor Ja
Dat is pas een goed leven, wou dat ik het vaker zag hier in nederland i.p.v. al die kleine hokjes.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:33

Ja, mijn vader vond dat ook nooit zo, en me moeder kwam met steeds meer cavia's thuis, en toen heeft mijn vader een villa voor ze gebouwd Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:47

Cavia's zijn echte groepsdieren, dus je moet ze minimaal met 2 houden!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:10

LiNdA1986 schreef:
Cavia's zijn echte groepsdieren, dus je moet ze minimaal met 2 houden!

sommige met uitzondering hihi mijne heb ik al proberen te koppelen aan 3 en hij wou niet begon steeds te vechten enz.. dus dan maar appart maar wel zodat ze elkaar kunnen horen Haha!

maar ja bij 9 van de 10 moeten ze samen of met een tralie er tussen Haha! dus met je eens Haha! haha

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:16

Ik heb een mannetjes cavia (beer) van de kinderboerderij meegenomen (was gedumpt).
Hij woont samen met 2 dames konijnen.
Het liefste had ik nog een cavia erbij, maar 2 mannen gaat niet samen en ik wil geen gezinsuitbreiding. Clown
Als je voor cavia's gaat, kun je het beste dus 2 vrouwtjes nemen. Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:45

Het beste is gewoon 2 cavia's of 2 konijnen bij elkaar. Het kan gevaarlijk zijn om een konijn en een cavia bij elkaar te zetten, want een konijn draagt een bacterie bij zich die voor een cavia dodelijk kunnen zijn. En dan nog zou jij met een mensaap in een kooi willen zitten? tuurlijk niet, want is niet jou soort genoot, dus vinden cavia's met konijnen ook.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 18:42

pubelia schreef:
Het beste is gewoon 2 cavia's of 2 konijnen bij elkaar. Het kan gevaarlijk zijn om een konijn en een cavia bij elkaar te zetten, want een konijn draagt een bacterie bij zich die voor een cavia dodelijk kunnen zijn. En dan nog zou jij met een mensaap in een kooi willen zitten? tuurlijk niet, want is niet jou soort genoot, dus vinden cavia's met konijnen ook.

Nee dat klopt. Omdat ze totaal anders communiceren, ik zou ook niet voor de rest van mijn leven bij een aap willen zitten nee!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:23

foetsie schreef:
Het liefste had ik nog een cavia erbij, maar 2 mannen gaat niet samen en ik wil geen gezinsuitbreiding. Clown

2 mannetjes kunnen wel samen hoor.. tenminste hier in de opvang wel en bij vele mensen thuis ook wel.. waar de dump caafsjes later heen gaan die gekoppeld worden o zijn.. dus 2 mannetjes die niet samen gaan dat is niet altijd zo..

er zijn natuurlijk cavia's die niet met 2 wil maa reen cavia moet ook zijn eigen vriendje uitzoeken die hij wil als vriend.. want ik wil natuurlijk ook niet in een kooi met iemand die ik niet mag Knipoog Tong uitsteken

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:44

zoals meer gezegd hier, altijd minimaal 2 stuks. Die van mij hebben een grote kooi van 1.20m, daaraanvast een rennetje van 1.50 bij 1.20m (in de huiskamer, zeiltje eronder, dekentje eroverheen en voila) met allemaal speelgoedjes en dingetjes, ze komen bijna iedere dag op schoot om lekker te knuffelen en krijgen steeds andere speeltjes/inrichting van de kooi etc. Zo hou ik die van mij blij Haha! Ik heb 2 zeugjes, die niet uit hetzelfde nest komen maar wel vanaf hun geboorte al bij elkaar lopen. Zou ze niet meer willen missen Haha!