HELP! Wat te doen? Nog steeds geen paspoort gekregen van fok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BibicheB

HELP! Wat te doen? Nog steeds geen paspoort gekregen van fok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:43

Sinds 3,5 maand heb ik een fantastische pup. Wij zijn zaterdag 28 juli bij de fokker wezen kijken (190 km rijden), hebben er zeker 1,5 uur gezeten. Uitgebreid gesproken, alle honden bekeken, het nestje uitgebreid bekeken etc. De beide ouders van het nestje uitgenbreid bekeken en geaaid etc, ook de kids van mijn vriend konden heerlijk om hun nek hangen etc. Ook de papieren van de honden waren in orde, de vader had nog enkele shows gewonnen. De fokker zit in het bestuur van de rasvereniging en het zag er allemaal prima uit. We moesten een koopcontract tekenen waarin we oa vastlegden de hond niet te mogen verkopen of schenken aan derden, de hond naar behoren te zorgen en opvoeden en niet zonder overleg met de fokker met de teef te gaan fokken (de hond komt uit een exclusieve moederlijn waar andere fokkers op asen, vandaar het niet mogen verkopen ed).
Die meid bleek ook nog 2 andalusiers te hebben dus toen was de klik er helemaal. Alles in kannen en kruiken dus. Dachten we.

Zondag hebben we de pup opgehaald, even n bakje gedaan en toen het hele eind weer terug. Bij thuiskomst zie ik in het paspoort dat alle gegevens kloppen alleen het geslacht en de geboortedatum niet (ze hebben het paspoort in zitten vullen waar wij bij zaten, inentingen etc in orde). Dus ik gebeld en probleem uitgelegd. Niks aan de hand, wij hadden het verkeerde paspoort mee gekregen, van een ander nestje waarvan zij zelf een reu'tje gehouden hebben. Ik moest hem opsturen en zij zou de goede opsturen.

Inmiddels zijn we 3,5 maand verder en nog steeds niks.. We hebben de fokker nog enkele malen geprobeerd te bereiken maar ze neemt niet op en reageert niet op voicemails. Wat moet ik nu? Het is toch van de gekke dat ik nog steeds het paspoort niet gekregen heb?

Het paspoort is nog tot daar aan toe, kan natuurlijk zo een nieuwe halen bij de DA. Waar ik me meer zorgen over maak zijn dan ook de papieren die de hond moet krijgen, deze zouden als de hond zo tussen de 9 en 12 maanden is in orde zijn (de fokker fokt met honden van het stamboek uit spanje). De hond mag enkel met papier gehouden worden (dogo argentino), dus ik maak me zorgen!

Het is trouwens een ontzettend buitengewoon lief teefje, hardstikke mooi en helemaal gezond. Wat moet ik nu doen?

assie

Re: HELP! Wat te doen? Nog steeds geen paspoort gekregen van fok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:22

Volgens mij is het totale onzin dat het 9 maanden duurt voor de papieren in orde zijn. Dat is al veel sneller in orde. Maar ik zit er niet helemaal in, dus voor 100% zeker durf ik dat niet te zeggen.
Ik vraag me af hoe eerlijk deze fokster is.

Is het geen mogelijkheid om langs te gaan? Dat het te combineren is met een bezoek aan vrienden of familie oid.

Ik zou dit ook zeker aangeven bij de RV. Misschien kunnen zij iets voor je doen.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:31

Het zou volgens de fokker 6 tot 9 maanden duren (dus tot de pup 9 a 12 maanden zou zijn) omdat de papierwinkel in Spanje geregeld moet worden en het dat allemaal niet zo vlot gaat. We hebben haar overigens gehaald toen ze 11 weken was.

Ik zal in ieder geval eens contact opnemen met de rasvereniging om te kijken wat die zeggen. We hebben gelukkig wel een koopcontract maar zonder paspoort/papieren schiet dat natuurlijk nog steeds niet op.

Langs gaan is helaas geen optie omdat het erg ver weg is en ik geen familie/vrienden daar in de buurt heb. Bovendien maak je dan misschien een reis van bijna 400 km terwijl je de kans loopt dat er niemand thuis is.

Dit is onze kleine (inmiddels trouwens best wel grote) baby, zo lief als het maar kan! Inmiddels 6 maanden.

Afbeelding

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:41

Ik heb wel gehad, dat als ik een nestje had (teckels),
dat de laatste pup pas met 6 maanden werd verkocht, dan pas stuurde ik de gegevens op naar het raad van beheer, en kregen de mensen rond de zevende maand pas de stamboom, maar dat heeft niks met het paspoort van de da te maken,
Ik hoop voor je dat alles op zn pootjes terecht komt, en wat een mooie hond!!!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:14

Dank je wel! En ze is zo ontzettend lief!! Ze groeit als kool en ik ben echt zo ontzettend gek op haar. Lovers Vandaar ook de zorgen!

Ik kan me ook geen redenen bedenken waarom de fokker het paspoort niet af wil geven, volgens mij kan ze hier zelf namelijk niks mee..

Maar dan heeft het bij jouw pup toch maar een maand geduurd voordat de nieuwe eigenaren de stamboom kregen, dat lijkt me zeer acceptabel! Ik ben al ontzettend blij als ik de papieren (als ze een maand of 12 is) krijg! Ja

Contact zoeken met het stamboek zou misschien ook een oplossing kunnen zijn.. Ik heb echter geen idee hoe ik ze het best kan benaderen, of het zin heeft om ze te benaderen en daarbij zou ik dan waarschijnlijk toch eerst af moeten wachten of de fokker zelf het stamboekpapier gaat regelen. (Mn spaans is trouwens ook niet zo goed Tong uitsteken )

Iemand enig idee?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:05

Papieren kan wel lang duren. Met mijn Duitse herder heb ik ook meer als een half jaar moeten wachten. Inmiddels is dat bij de Raad van Beheer verandert. Maar kan me voorstellen dat het langer duurt via Spanje. Wel heel vreemd dat je ze niet kan bereiken.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:07

BibicheB schreef:
Sinds 3,5 maand heb ik een fantastische pup. Wij zijn zaterdag 28 juli bij de fokker wezen kijken (190 km rijden), hebben er zeker 1,5 uur gezeten. Uitgebreid gesproken, alle honden bekeken, het nestje uitgebreid bekeken etc. De beide ouders van het nestje uitgenbreid bekeken en geaaid etc, ook de kids van mijn vriend konden heerlijk om hun nek hangen etc. Ook de papieren van de honden waren in orde, de vader had nog enkele shows gewonnen. De fokker zit in het bestuur van de rasvereniging en het zag er allemaal prima uit. We moesten een koopcontract tekenen waarin we oa vastlegden de hond niet te mogen verkopen of schenken aan derden, de hond naar behoren te zorgen en opvoeden en niet zonder overleg met de fokker met de teef te gaan fokken (de hond komt uit een exclusieve moederlijn waar andere fokkers op asen, vandaar het niet mogen verkopen ed).
Die meid bleek ook nog 2 andalusiers te hebben dus toen was de klik er helemaal. Alles in kannen en kruiken dus. Dachten we.

Zondag hebben we de pup opgehaald, even n bakje gedaan en toen het hele eind weer terug. Bij thuiskomst zie ik in het paspoort dat alle gegevens kloppen alleen het geslacht en de geboortedatum niet (ze hebben het paspoort in zitten vullen waar wij bij zaten, inentingen etc in orde). Dus ik gebeld en probleem uitgelegd. Niks aan de hand, wij hadden het verkeerde paspoort mee gekregen, van een ander nestje waarvan zij zelf een reu'tje gehouden hebben. Ik moest hem opsturen en zij zou de goede opsturen.

Inmiddels zijn we 3,5 maand verder en nog steeds niks.. We hebben de fokker nog enkele malen geprobeerd te bereiken maar ze neemt niet op en reageert niet op voicemails. Wat moet ik nu? Het is toch van de gekke dat ik nog steeds het paspoort niet gekregen heb?

Het paspoort is nog tot daar aan toe, kan natuurlijk zo een nieuwe halen bij de DA. Waar ik me meer zorgen over maak zijn dan ook de papieren die de hond moet krijgen, deze zouden als de hond zo tussen de 9 en 12 maanden is in orde zijn (de fokker fokt met honden van het stamboek uit spanje). De hond mag enkel met papier gehouden worden (dogo argentino), dus ik maak me zorgen!

Het is trouwens een ontzettend buitengewoon lief teefje, hardstikke mooi en helemaal gezond. Wat moet ik nu doen?

Ooit bij stil gestaan dat je mischien nogal 'genaaid' bent?
Krijg namelijk flink het idee dat deze fokker honden fokt zonder stamboom en dus zonder papieren.
Heb je toevallig de naam gegoogled om te kijken of er iets te vinden is?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:38

Citaat:
De fokker zit in het bestuur van de rasvereniging...

dan bel je toch de rasvereniging en vraag je of dit een zuiver zaakje is? en als het een nederlandse rasvereniging is dan snap ik niet dat de papieren uit Spanje moeten komen...
Laatst bijgewerkt door cissy op 12-11-07 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:44

Ik denk dat dit een typisch geval van naaierij is...

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:47

gelukkig ben ik niet de enige doemdenker Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:49

Net als bij paarden: alle "de papieren komen later"-verhalen...... Niet vertrouwen, en zeker niet als het om een dergelijke hond gaat die zonder papieren niet eens legaal is.. Wat je moet doen om het op te lossen weet ik ook niet zeker. In ieder geval conatct opnemen met de rasvereniging inderdaad (of die in Spanje), dan weet je snel genoeg hoe de vork in de steel zit... Heel veel sterkte ermee, een erg lastige situatie lijkt me...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 12-11-07 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:49

Ja je bent gewoon belazerd en nog wel waar je bij stond ook.Die fokker lacht zich een ongeluk.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:55

Wat ik me afvraag... je weet dat het om een hond gaat die zonder papier niet gehouden mag worden.
Waarom heb je niet meteen naar de papieren gevraagt terwijl je er was.
Zelfde geld voor het paspoort...
Ze hebben het ingevuld waar jij bij was maar je hebt zelf niet even gekeken?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:57

Sim0ne schreef:
Net als bij paarden: alle "de papieren komen later"-verhalen...... Niet vertrouwen, en zeker niet als het om een dergelijke hond gaat die zonder papieren niet eens legaal is..

Dit is niet correct.
Ik heb 2 weken geleden nog contact gehad met het raad van beheer nav dezelfde discusie.
Blijkbaar mogen Argentijnse dogs zónder stamboom gehouden én gefokt worden...

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:59

oke dan is de hond dus niet 'ílligaal'
maar dat papieren verhaal blijft in mijn ogen en kwa gevoel een naaierij.
Je hebt inmiddels vol vertrouwen een 'gezonde' hond gekocht maar toch blijkt er iets niet helemaal pluis

Als de raad van beheer de hond in beslag neemt.. en je hebt geen papieren heb je geen poot om op te staan..zo zijn er wel meer van deze honden opgepakt in nederland.maar goed, daar is een ander topic voor Knipoog

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:18

Ylana schreef:
Sim0ne schreef:
Net als bij paarden: alle "de papieren komen later"-verhalen...... Niet vertrouwen, en zeker niet als het om een dergelijke hond gaat die zonder papieren niet eens legaal is..

Dit is niet correct.
Ik heb 2 weken geleden nog contact gehad met het raad van beheer nav dezelfde discusie.
Blijkbaar mogen Argentijnse dogs zónder stamboom gehouden én gefokt worden...

het is dus wel correct:

Citaat:
5.1.17
PROTOCOL
PITBULLTERRIËRS & BIJTINCIDENTEN
1. WETGEVING.
In 1993 is de ministeriële Regeling Agressieve Dieren ("Pitbullregeling"), zoals bedoeld in artikel
73 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren in werking getreden. Deze regeling houdt in dat
honden van het Pitbullterriërtype met ingang van deze datum, in Nederland niet meer mogen worden
gehouden, gefokt of verhandeld.
1.1 Pitbullachtigen.
Aangezien de Pitbull in ons land geen erkend ras is, werden uiterlijke kenmerken en eigenschappen
vastgelegd. Iedere hond die voldoet aan deze "standaard" wordt beschouwd als Pitbullachtige. In de
Regeling Agressieve Dieren (RAD), die tot op heden uitsluitend van kracht is voor wat betreft de
Pitbull, worden nog vijf andere rassen genoemd, te weten:
American Staffordshire Terriër;
Fila Brasileiro;
Dogo Argentino;
Mastino Napolitano;
Rottweiler.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:21

Volgens mij ben je inderdaad flink beet genomen.
Dat van die papieren is al raar, maar als je zegt dat ze alles op het paspoort in aan het vullen was hoe kan ze dan de verkeerde mee geven en is ze vervolgens niet meer te bereiken?
Misschien heeft ze een rashond waar ze mee fokt en in de schuur nog een illigaaltje waar ze de pups op deze manier als nog voor grof geld verkoopt, tel uit je winst...
Maar misschien maken wij ons wel allemaal veel te druk en is ze gewoon een weekendje weg...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:28

Normaal krijg je toch geen paspoort erbij als je hond een stamboom heeft???

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:40

@Debsey,

Daar was ik dus ook stellig van overtuigd.
Na een e-mail gestuurd te hebben naar het Raad van Beheer kreeg ik van hun het antwoord dat de Dogo Argentino zónder stamboom gehouden en gefokt mag worden.
Of het verstandig is, is natuurlijk het tweede...

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:20

Debsey schreef:
Ooit bij stil gestaan dat je mischien nogal 'genaaid' bent?
Krijg namelijk flink het idee dat deze fokker honden fokt zonder stamboom en dus zonder papieren.
Heb je toevallig de naam gegoogled om te kijken of er iets te vinden is?

Bedankt voor je reactie. De fokker heeft een eigen website en staat via google op verschillende website's vermeld met honden en pup's afkomstig van haar die zeer recente kampioenschappen gewonnen hebben. Nergens iets te vinden over besodemieterde mensen ofzo, alleen maar lof. Hier hadden wij voor we bij de fokker gingen kijken ookal via google op gezocht. Ik heb de originele papieren van de ouders gezien EN het bewijs van goed gedrag (diploma). Overigens is het gebruikelijk dat het (in Nederland) enkele maanden duurt voordat je het papier thuis gestuurd krijgt. Het zpu logisch kunnen zijn dat de papierhandel in Spanje wat trager loopt.

Honden hebben ALTIJD, zowel met als zonder papier, een paspoort. Hierin staan namelijk de vaccinaties e.d., hierbij wordt het zelfde systeem gehanteerd als bij paarden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:22

Mag ik je vragen bij welke fokker je haar vandaan hebt.
(mag ook per pb)

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:25

Ylana schreef:
@Debsey,

Daar was ik dus ook stellig van overtuigd.
Na een e-mail gestuurd te hebben naar het Raad van Beheer kreeg ik van hun het antwoord dat de Dogo Argentino zónder stamboom gehouden en gefokt mag worden.
Of het verstandig is, is natuurlijk het tweede...

Ylana,
bedankt voor je reactie. Wat raar dat hun antwoord zo in contrast staat met de regelgeving.. Maar misschien heb ik iets gemist. Ik dacht namelijk dat Dogo Argentino's alleen MET stamboon gehouden mochten worden ivm de RAD regeling. Ik ga ook even contact opnemen met de Raad van Beheer. Goed idee! (Overigens wil ik natuurlijk nog steeds graag de papieren die bij de hond horen!)

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:28

Ylana schreef:
Mag ik je vragen bij welke fokker je haar vandaan hebt.
(mag ook per pb)

Ik heb je een PB gestuurd. Lachen

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:42

helaas gebeurd het wel vaker dat de ouders inderdaad de orginele papieren hebben, en dat de pups geen papieren hebben (mede omdat het vaak voor de 'fokker' teveel werk is om alles te regelen ofte betalen)

hoe dan ook hoop ik dat alles goed komt en dat je snel je papieren binnen hebt

@Ylana.. dat kan inderdaad wel kloppen.. alleen als je hond in beslag genomen word.. en je hebt niet de officele stamboek papieren dan is de kans zeer gering dat jij je hond levend en wel weer terug krijgt.
Kwa uiterlijk zien ze hem namelijk wel als bull achtig Boos!
Daarom zijn die papieren ook zo verdorie belangrijk

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:52

ik hoop voor je dat je snel alles in orde krijgt , dogo s mogen misschien dan zonder papieren gehouden worden het is slimmer om gewoon een stamboom erbij te hebben , zodat als de politie of AID een keer een slechte dag hebben en je willen treiteren je gewoon kan laten zien dat je een dogo hebt, een paspoort is bij de dierenarts nieuw te krijgen alleen hopelijk sturen ze wel de stamboom papieren toe