Beste konijnenvoer, Hope Farms en Vadi Gran?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Beste konijnenvoer, Hope Farms en Vadi Gran?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:00

Ik heb 2 nieuwe konijntjes, mijn vorige konijn is overleden op een leeftijd van 10 jaar. Mijn vorige konijn deed het altijd prima op het goedkopere gemengde konijnenvoer. Maar hij liet inderdaad alle brokjes die hij niet lekker vond liggen. Ik had al eerder gehoord dat je je konijn dan gewoon op biks moet zetten, maar dat wou hij niet eten, en op zo'n oudere leeftijd nog te veranderen van voer....ach was eigenlijk niet nodig.

Mijn nieuwe konijntjes wil ik meteen op goed voer zetten, nu heb ik net 2 zakken gehaald waarbij elk brokje hetzelfde is, dus ze niet kunnen uitzoeken.

Dit is van Hope farms en Vadi gran, hebben jullie hier ervaringen mee?

benangelique

Re: Beste konijnenvoer, Hope Farms en Vadi Gran?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:23

wij gebruiken voor onze konijnen science selective voer. dit is kwalitatief erg goed voer en bestaat uit grote bix-korrels.
het wordt vaak voorgeschreven door dierenartsen bij nijnen die last hebben van gevoelige darmen, omdat het voer erg vezelrijk is.
af en toe krijgen ze als 'snackie' een klein handje (of in de voerbal) granen van hope farms.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:26

Voor mijn konijnen hadden we altijd konijnenkorrels gemengd met russel rabbit, ging ook prima, ze aten gewoon alles op

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:27

Mijne krijgt precies het zelfde, om dezelfde reden Lachen

Een konijn is van nature een selectieve eter, het ene konijn heeft dit natuurlijk erger dan de ander, de mijne at niks uit zijn voer + datie ziek was geweest en het stelde gewoon niks voor, toen op Selective gezet en het is nu al een echte dikzak aan het worden Knipoog

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:28

Bij ons krijgen ze alleen puur biks, en dan altijd nog een aantal gram science selective en xtravital voor een goede stoelgang, gezond hart en vetvrij Lachen

En natuurlijk het meeste hooi Ja dat is eigenlijk hun hoofdvoer Ja

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:28

ik heb op dit moment ook gewoon "goedkoop" voer, maar ik ga toch langzaam weer over op selectieve, dit vindt ze erg lekker, en ze kan niet kiezen Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:26

Heeey!
Ik ken zelf het merk Vadi Gran niet, maar ik denk dat Hope Farms toch een van de betere bix-merken zijn Lachen! Voor een voer analyse kan je op www.konijnen.nl terecht, de admin van die site heeft laatst een lijst gemaakt van alle voersoorten die schadelijke bestanddelen hebben.
Gr.
Naatje

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:30

Zelf geef ik mijn nijnen selective en Hope Farms, daar doen ze het erg goed op! Dat andere merk heb ik nog nooit van gehoord!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:32

Ik geef ook biks van Hope Farms. Bevalt me goed. Maar de konijnen kregen dit in de opvang ook al dus waarom veranderen?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:38

Ik geef ze biks van Havens, wel voor konijnen hoor Haha!
science selective is ook erg goed voer ik kreeg een keer van de dierenarts een proefzakje en zo vonden het heerlijk. Ik vind het alleen te duur heb namelijk 2 fransehangoren en een dwerghangoor die dwerg valt wel mee kwa eten maar die fransen lusten wel wat.

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:49

even een stipje.
Zelf voer ik gewoon gemengt voer en mijn konijn eet alles op

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:14

@sheffie; ik heb 4 konijnen die ook wel flink wat wegeten op een dag. via mijn dierenspeciaalzaak bestel ik nu de 10kg-zakken van science en dat scheelt toch wel wat geld.
eerst kocht ik namelijk die 1,5kg-zakjes voor 6.95 en daar deed ik krap 2 weken mee. nu koop ik een 10kg-zak voor 30 euro.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:29

Vind ik nog te duur heb niet zo veel centjes Huilen Knipoog Ik haal nu voor 8 euro een zak van 25 kilo

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:33

Ik haal altijd een zak van 20 kg gemeng konijnenvoer voor 9,95. En verder haal ik een zak voer van 1,5 voor 6,95 van science selective. Dit voer gebruik ik voor mijn 2konijnen die snel diarre hebben.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:18

Wat is dat precies voor een voer van dat Science? Wat is daar anders aan?

Ik geef ze gewoon Kenner brokken voor konijnen. Koop je een 20 kg zak voor nog geen 10 euro. Alleen het oude mannetje krijgt elke dag wat extra russelrabbit.
Verder gewoon onbeperkt hooi

Ze doet het er prima op Lachen

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:23

marleendv_88 schreef:
Wat is dat precies voor een voer van dat Science? Wat is daar anders aan?

Ik geef ze gewoon Kenner brokken voor konijnen. Koop je een 20 kg zak voor nog geen 10 euro. Alleen het oude mannetje krijgt elke dag wat extra russelrabbit.

Science Selective Rabbit

"Een volledig geëxtrudeerde complete voeding voor konijnen met een hoog vezelgehalte (19%), waaraan prebiotische componenten en natuurlijke kruiden zijn toegevoegd om konijnen fit en gezond te houden".

Science Selective Rabbit is een compleet dieet in één voor konijnen om het specifieke probleem van selectief eten verhelpen.

Science Selective Rabbit is een mix van grondstoffen van hoge kwaliteit, die zijn geëxtrudeerd in smakelijke biscuitjes met een hoge voedingswaarde.
Science Selective Rabbit heeft een hoog vezelgehalte (19%) om de darmactiviteit, een gezonde spijsvertering en gebitafslijting te bevorderen.
Science Selective Rabbit bevat Bio-Mos, een prebiotisch component ter versterking van het immuunsysteem, ondersteuning van de spijsvertering en regulering van de blindedarm. Het prebiotische component werkt op schadelijke darmbacteriën, zodat de heilzame bacteriën zich goed kunnen ontwikkelen. Een gemiddeld volwassen konijn heeft per dag ongeveer 50 gram Science Selective Rabbit nodig.
Opmerkingen over Science Selective Rabbit

Sinds december 2000 geef ik al mijn konijnen Science Selective Rabbit. De dieren zijn er helemaal dol op en ik ben opgetogen over de resultaten. Ik heb vastgesteld dat konijnen die voordien regelmatig moesten worden behandeld voor hun gebit, dit niet meer nodig hebben en dat ze ook geen plakkerig achterwerk meer hebben. Ik zal niet aarzelen deze voeding bij iedereen aan te bevelen.'

S.Wittner
(Watership Warren Rabbit Sanctuary)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:16

marleendv_88 schreef:

Kijk maar eens op http://www.konijnen.nl en dan bij voeding, dan zie je een héél groot verschil in konijnenvoer en helemaal met Kenner... Dat is helaas niet zo goed als ze beweren!

www.konijnen.nl schreef:
NB. Kenner bevat Robenidine, wij vinden het geen goede zaak om een huiskonijn voer te geven waar een coccidiostaticum (soort antibioticum) aan toegevoegd is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:23

die van mij krijgt gewoon simpel gemengd voer van de dierenwinkel. de korrels eet ze wel als laatste op, maar ze eet ze wel. ze krijgt 150 gram voer per dag op aanraden van de DA, ze was namelijk een beetje dik.
in het weekend krijgt ze wat lekkers en uiteraard heeft ze altijd voldoende hooi, een zoutsteen en water

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:28

LiSSy schreef:
die van mij krijgt gewoon simpel gemengd voer van de dierenwinkel. de korrels eet ze wel als laatste op, maar ze eet ze wel. ze krijgt 150 gram voer per dag op aanraden van de DA, ze was namelijk een beetje dik.
in het weekend krijgt ze wat lekkers en uiteraard heeft ze altijd voldoende hooi, een zoutsteen en water

Meteen uit het hok halen! Een zoutsteen/liksteen/whatever is ontzettend! slecht voor konijnen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:33

als ze geen zoutsteen krijgt is ze niet te genieten... ze bijt je dan helemaal verrot. als ze een zoutsteen heeft is ze heerlijk gezellig en bijt ze ook niet. ze heeft altijd voldoende vers water.

ook is ze er al 8 mee geworden, dus zo slecht zal het ook weer niet zijn... en als het echt zo slecht is, waarom verkopen ze die dingen dan!?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:37

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:39

Omdat er dingen veranderen Haha! Helaas is de ervaring dat door het teveel aan calcium van lik- en knaagstenen konijnen last kunnen krijgen van bv blaasgruis! Blijkbaar heeft jouw konijn daar nog geen last van, dit kan wel evt nog komen dus probeer het zoveel mogelijk in te perken!

Misschien wordt ze minder chagerijnig als ze een maatje krijgt?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:54

LiSSy schreef:

150 gram voer? djiez! dat is wel heul veul! dat zou betekenen dat je een konijn hebt van 6 kg, klopt dat?
een konijn hoort namelijk maar 25 gram voer per dag per kg llichaamsgewicht te eten.

kopie van www.konijnen.nl:
Droogvoer is oorspronkelijk ontwikkeld voor laboratorium-konijnen en konijnen in commerciële houderijen voor vlees of bont. Deze konijnen moeten snel groot en op gewicht zijn en het droogvoer werd hierop afgestemd. Als je in de natuur kijkt, eten de konijnen geen droogvoer. Dus: veel groente en hooi, weinig droogvoer geven is een gezond dieet voor een huiskonijn.
Biks (groene korrels) geniet de voorkeur boven gemengd voer. Reden hiervoor is dat konijnen bij gemengd voer snel geneigd zijn om de lekkere gekleurde dingen uit het voer te eten, en de groene korrels uit dat voer te laten liggen. Maar hier zitten juist de waardevolle voedingsstoffen in, die een konijn nodig heeft.
Nog een reden is dat gemengd voer veel koolhydraten bevat, en het geven van te veel van dit voer kan leiden tot blindedarmproblemen, met als gevolg de bekende kwaal van aangekoekte ontlasting.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:56

Inderdaad, je kunt beter geen gemengd voer geven waar konijnen vrijwel altijd selectief van gaan eten. Wat jij hebt gekocht is waarschijnlijk stukken beter (naast onbeperkt hooi!) Ja

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:57

het is een beetje een konijn met gebruiksaanwijzing Knipoog andere konijnen valt ze aan, ook al zit ze er langer bij en is de ruimte waar ze in zitten ruim genoeg.

ik merk niets aan haar dat ze er last van heeft, ze is er al zo oud mee geworden, dus dat ga ik haar echt niet afnemen.

ik moest van de DA 150 gram per dag geven. volgens haar was 200 gram voer per dag normaal en daar moest dus iets af dus vond ze 150 goed.
ze weegt trouwens 2700 gram, heb haar van de week nog even gewogen