Kat heeft suikerziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

o0marije0oJarig

Kat heeft suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:37

Mijn kat van 15 jaar heeft zeer waarschijnlijk suikerziekte.
Hij heeft alle symptomen; veeeeel drinken, veeeel plassen, altijd honger en veel braken.
Ook begint hij wat dement te worden. Gaat heel krols mauwen buiten. Vind het heerlijk om op de bovenste trap trede te slapen om er vervolgens in zn slaap af te donderen maar vergeet dit na een paar seconde en gaat er vervolgens weer liggen om er weer af te donderen. En zo doet hij meerdere dingen waaraan wij merken dat er steekjes los beginnen te zitten in zn hoofd. Maargoed hier valt niets aan te doen.

Aan de suikerziekte valt wel iets te doen. Ik heb op verschillende site's gekeken. Maar wat daar verteld wordt kost ons te veel geld. Eerst moet je een heel traject bij de DA afleggen, dan zelf elke dag insuline spuiten op een precies bepaald tijdstip. Speciale dieetvoeding die onbetaalbaar is. Dus dat is geen optie. Ach gut

Maar wat kunnen we wél doen om hem te helpen? Welke voeding is goed? Welke niet? Welke voedingsstoffen moeten we proberen te vermijden?

Yank

Re: Kat heeft suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:41

Wat zegt de dierenarts wat betreft de opties die je hebt? Dat en eventueel de ervaringen van andere katteneigenaren met een kat met suikerziekte zal ik persoonlijk gebruiken om een beslissing te nemen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:21

Een kat die suikerziekte heeft, heeft gewoon insuline nodig Verward

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:29

Babsiej schreef:
Een kat die suikerziekte heeft, heeft gewoon insuline nodig Verward

Inderdaad....
Je kan voor je kat niks anders doen dan of de suikerziekte behandelen (en dus elke dag spuiten), of het beestje in laten slapen. Hij heeft de behandeling gewoon nodig, anders zal hij uit zichzelf een nare dood sterven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:32

je kat heeft gewoon deze verzorging(insuline+voeding)nodig,ik vind eigenlijk dat jij als eigenaar dat aan hem verplicht bent.
als je hem niet(laat)behandelen,dan sterven ze idd een nare dood,lijkt me niet dat je dat op je geweten wil hebben.
dus naar de DA ermee.

mijn oom heeft ook een kat met suikerziekte die elke dag 2x insuline gespoten krijgt,gaat prima en de kat heeft zo toch nog een fijn leven.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:37

Onze buren hebben een oude kat met suikerziekte.. en die doet het super op insuline spuiten elke dag. Maar je kan je dier niet zo door laten lopen, dan moet je kiezen, een spuitje of behandelen

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:57

Je kan bij de dierenarts vaak wel een betalingsgregeling krijgen, als je er zelf open en eerlijk over begint.
Een kat met hoogstwaarschijnlijk suikerziekte niet behandelen, is geen optie.

o0marije0oJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:51

Voor de duidelijkheid, wij doen alles voor onze kat wat wij kunnen. Hij gaat ook elk jaar naar de DA. Vorigjaar was hij onder het mes geweest om een ciste en een vetbult te laten verwijderen. Toen zijn er ook allemaal bloedtestjes enzo geweest om hem in de gate te houden en om te kijken of hij een operatie nog wel aan kon. Resultaten allemaal goed.
Maar sinds een maand of 3 dinkt hij ontiechelijk veel, en plast ontiechelijk veel, kotst veel en houd de hele dag door honger. En omdat ie ook nog eens oud en zwarlijvig is lijkt mij dat suikerziekte.

Hij heeft dan idd insuline nodig. Maar dat hele programma dat we moeten doorlopen en dagelijks meoten gaan herhalen en t voer is voor ons gewoon onbetaalbaar. Het gaat dan om vele honderden euro's per maand. Wij hebben dit gewoon niet.

Daarom ben ik benieuwd naar verhalen van mensen die ook katten met suikerziekte hebben gehad.

Hij is nog hardstikke vrolijk en levendig en heeft hardsikke plezier in zn leventje, dus in laten slapen nee. Wanneer hij écht veel last krijgt dat wij dat ook zien en merken aan hem gaan we natuurlijk wel actie ondernemen. Maar zo erg is het nog lang niet bij hem. Vraag me alleen af hoe we heb wél kunnen helpen. Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:58

Volgens mij alleen de insulinespuitjes.. Kat van een vriendin krijgt dit zo ook al een hele tijd en doet het er prima mee. Of het echt zó duur is denk ik eigenlijk niet, zou ik deze middag eens kunnen vragen. Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:05

Volgens mij heeft je kat er nu al écht last van. Het lijkt me niet prettig voor hem om altijd dorst te hebben, daarom veel te moeten plassen en dan ook nog eens veel over geeft.
Ik zou als ik jullie was eerst maar naar de da gaan, en laten testen of het echt wel suikerziekte is, en dan met hem overleggen hoe nu verder.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:08

loveyoutoo schreef:
Volgens mij heeft je kat er nu al écht last van. Het lijkt me niet prettig voor hem om altijd dorst te hebben, daarom veel te moeten plassen en dan ook nog eens veel over geeft.
Ik zou als ik jullie was eerst maar naar de da gaan, en laten testen of het echt wel suikerziekte is, en dan met hem overleggen hoe nu verder.

Mee eens. Kan het trouwens niet zijn dat hij last heeft van haarballen? Dat verklaard het vele overgeven ook en gezien ze op dit moment wel wat verliezen.. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:10

je moet absoluut nu gaan behandelen als het suikerziekte is,nu is hij misschien nog vrolijk,maar dat kan heel snel omslaan,helaas heeft mijn oom hiermee ervaring,die zijn kat met suikerziekte uit het asiel had,en hij wist hier niets van.
dit liep gelukkig goed af

dus wacht niet,en geef je kat de zorg die er nódig is.
misschien kan je geld lenen of een betalingsregeling treffen.

want als eigenaar ben en blijf je wel verantwoordelijk voor de gezondheid van je kat,dat weet je en daar kies je voor als je een dier neemt.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:12

Idd.. als je ook maar het idee hebt dat hij suiker heeft moetje er niet mee rond blijven lopen. Of het betaalbaar is of niet.. Jullie hebben gekozen voor dat beest dus moet je er ook voor zorgen. Doe je dat niet dan ben je het in mijn ogen niet waard om een dier te hebben. maar dat terzijde....

Je kan hem niet helpen door enkel goede voeding te geven. Hij heeft medicijnen nodig. Kan je het niet betalen moet je vooral het dier niet onnodig laten lopen met de kwalen die hij heft.. Ik val je persoonlijk niet af. Hebben nl ook in deze situatie gezeten. Enkel was het de kat van mn tante.

Wr was, echt waar, geen compleet traject voor nodig om er achter te komen of het suiker heeft of niet. Je laat bloedprikken en aan de hand daarvan kijken ze hoeveel insuline hij te kort of juist te veel heeft. En aan de hand daarvan moet je spuiten en of speciaal dieet voeding kopen. Dit bedrag komt ECHT NIET neer op meer dan 100 euries per maand.. Als je dat verteld is ben je verkeer voorgelicht.

o0marije0oJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 14:32

info heb ik oa van deze site af http://www.kattenplaza.nl/page/infosuiker.php

De dingen die ze beschrijven die hun katten hebben heeft de mijne nog helemaal niet. Niet goed kunnen lopen, wazig zien en doen. Nergens meer op reageren etc. Dát is imo wel zielig. Dan zijn de suikerwaarden in t bloed zo hoog of laag dat ze in coma raken en weefsels aangetast worden.
Mijne heeft al dit soort kwalen niet die mankeerd niets behalve de dingen die ik genoemd heb. Maar die zijn imo niet ernstig hooguit soms vervelend.

Ik vind het érg raar en gemeen dat k als beul afgeschildert wordt en dat ik het niet waard ben om een dier te hebben? Wij doen álles wat we kunnen voor die kat. Namen m zelf mee op vakantie omdat hij het in een asiel niet trok. Tis ons gezinslid en ben met m opgegroeid. Maar als wij het niet ophoesten kunnen dan ben je niet meteen een beul! Ik vind het pas gemeen om hem nu een spuit te geven terwijl hij nog maar amper wat mankeerd. Het enige wat ik hoopte te weten te komen is wat ik nog meer kan doen om hem te helpen. Maar dat kan schijnbaar op bokt niet.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:38

mmm ik maak je niet voor beul en dat je geen kat mag hebben.. Ik heb enkel gezegd dat mensen die niet goed voor hun beest zorgen het niet waard zijn om een beest in huis te hebben... Dat je je voelt aangesproken lijkt mij over het algemeen logisch, maar je kan je misschien zelf ook wel bedenken dat dierenliefhebbend bokt er nou eenmaal zo over denkt...... Als jij voor de 100% wilt weten wat je met je kat aan moet dan moet je vooral niet hier zijn maar bij een dierenarts...

En je geeft zelf aan dat je denkt aan suikerziekte.. wij zijn geen dierenartsen,. en voorzover ik gelezen heb raad iedereen je tussen neus en lippen aan om naar de dierenarts te gaan voor het idd zo ver is dat ie wazig ziet en doet en voordatie niet meer goed kan lopen. Denk je nou echt dat dit van de een op de andere dag gebeurd?? Dit kan wel maanden duren voor het zo ver is hoor, en als je er dan bij bent is het misschien al te laat...

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen...

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:44

Een van de katten van mijn ouders heeft ook suikerziekte, maar niet in zodanige mate dat er insuline gesproten moet worden omdat we er op tijd bij waren. Hij heeft voldoende aan speciaal dieetvoer, en ja dat is prijziger als het voer wat ze normaal krijgen, maar het is nooit meer als €100,- per maand extra.
Ga gewoon zo snel mogelijk naar de da, dan kan je da schade alleen maar beperken.
Succes in ieder geval!!!

o0marije0oJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 14:52

In juli waren we geweest voor jaarlijkse cotrole. Toen zei de DA ach ja bij ouderdom komen gebreken. Zijn nieren deden het volgens hem goed. En dat vele drinken betekend dat ie zichzelf goed dyaliseert.

@ niese1987, weet je toevallig welk voer dit was?

Ter verduidelijking, we proberen ook alle voer soorten uit die ook prijzig zijn maar niet zo duur als die van die site 40 euro voor 3 kilo.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:53

wij hadden eukanoeba (schrijf je dat zo?) voor mijn kat met niersteen.. was iets van 35 euro maar je deed er vreselijk lang mee. Hij mag nl maar zoveel gram op een dag

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:59

Het voer wat mijn ouders hebben voor de kat kan je alleen bij de dierenarts krijgen en is volgens mij (weet het niet helemaal zeker) van Hill's. Droge brokken zijn ongeveer 40 euro voor 3 kilo inderdaad en het natte voer is ongeveer 2 euro per blik.
Ik weet dat het prijzig is, maar het is volgens mij nog lang niet zo duur als wanneer je ook insuline moet spuiten, want dat komt er nog eens bij!!!
Maar wat het plassen betreft, zijn het hele kleine beetjes of 'gewone' plasjes? Want de andere kat van me ouders heeft wat aan zijn nieren en die was ook heel veel aan het drinken en overgeven en steeds maar plasjes, maar echt hele kleine beetjes.
De kat met suikerziekte zeg maar, die was steeds weg, die lag steeds in donkere hoekjes e.d. Die zagen we helemaal niet meer. De kat met nierproblemen deed echt steeds plassen en dan ook voor me neus enzo om te laten zien dat er wat mis is terwijl we vlak daarvoor ook naar de da waren geweest voor jaarlijkse controle en alles was goed!! Dus het hoeft niet perse suiker te zijn, of wat uit te maken dat je pasgeleden nog naar de da bent geweest, want met een kat (en helemaal een wat oudere) kan het opeens snel gaan.
De katten van me ouders zijn trouwens nog niet zo oud!! De suikerpatient word volgend jaar maart 14 en de nierpatient is net 7, dus leeftijd zegt ook niet altijd alles!!!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:41

o0marije0o schreef:
Voor de duidelijkheid, wij doen alles voor onze kat wat wij kunnen. Hij gaat ook elk jaar naar de DA. Vorigjaar was hij onder het mes geweest om een ciste en een vetbult te laten verwijderen. Toen zijn er ook allemaal bloedtestjes enzo geweest om hem in de gate te houden en om te kijken of hij een operatie nog wel aan kon. Resultaten allemaal goed.
Maar sinds een maand of 3 dinkt hij ontiechelijk veel, en plast ontiechelijk veel, kotst veel en houd de hele dag door honger. En omdat ie ook nog eens oud en zwarlijvig is lijkt mij dat suikerziekte.

Hij heeft dan idd insuline nodig. Maar dat hele programma dat we moeten doorlopen en dagelijks meoten gaan herhalen en t voer is voor ons gewoon onbetaalbaar. Het gaat dan om vele honderden euro's per maand. Wij hebben dit gewoon niet.

Daarom ben ik benieuwd naar verhalen van mensen die ook katten met suikerziekte hebben gehad.

Hij is nog hardstikke vrolijk en levendig en heeft hardsikke plezier in zn leventje, dus in laten slapen nee. Wanneer hij écht veel last krijgt dat wij dat ook zien en merken aan hem gaan we natuurlijk wel actie ondernemen. Maar zo erg is het nog lang niet bij hem. Vraag me alleen af hoe we heb wél kunnen helpen. Lachen

Maar is de ziekte dan door een dierenarts vastgesteld of heb je alleen de vermoedens?
Mensen met suikerziekte krijgen ook serieuze problemen als ze geen insuline spuiten, etc. (als ik het goed heb). Kan me dus voorstellen dat een kat ook echte problemen krijgt als de suikerziekte verder niet wordt behandeld. Maar goed, daar heb je dus de dierenarts voor om zulke vragen aan te stellen. Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:26

Ik raad je nog steeds aan gewoon zo snel mogelijk naar de da te gaan. Hij kan bepalen wat de kat heeft. Je kan wel allerlei soorten voer proberen, maar jullie zijn geen da's, jullie kunnen geen bloed afnemen om te kijken of zijn toestand verbeterd. Misschien is het ook wel helemaal geen suikerziekte maar iets anders. Ga gewoon naar de da en kijk eerst wat hij heeft, voordat je met hem gaat experimenteren!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:39

Die honderden euro's per maand vallen wel mee. Met een flesje insuline kan je lang. naalden en spuiten kosten haast niks. En aangezien een kat geen groot dier is, heb je ook geen kilo's duur voer nodig. Wij verkopen 2 KG zakjes kattenvoer voor diabetes van Royal Canin en die kosten nog geen 9 euro. Kan je volgens mij wel een maand mee door. Dus ik snap eigenlijk niet waarom je op internet naar ziektes gaat zoeken terwijl je kat zich zo rot voelt. Ook heeft de kat misschien geen diabetes maar wat anders. Dat kan alleen de dierenarts je vertellen aan de hand van een bloedonderzoek

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:00

ik zou gewoon eerst eens zorgen dat je met je kat naar de dierenarts gaat,zodat je wel zeker weet wat er aan de hand is.
je kan niet zelf gaan gissen wat er wel en niet aan de hand kan zijn.

en je kat kán al wel suikerziekte hebben,maar nog niet de ergste symptomen.
daar wil je toch niet op wachten?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:22

Eerst maar eens vaststellen of het suiker is, kan ook heel iets anders zijn. Dan zit je moeilijk te doen terwijl er misschien makkelijk iets aan te doen is. In de tijd dat het kost omn het net af te surfen naar info, kun je ook makkelijk naar de DA gaan, dan weet je tentminste echt of er iets aan de hand is. Als je het vraagt wil de DA je vast ook wel voorrekenen hoe veel het je per maand gaat kosten.
Als het echt suiker is vind ik laten rondlopen ook geen optie. Heb laatst nog een kat gehad in de spoed, beestje plaste al enkele weken in huis maar eigenaren vonden dat niet alarmerend, die kat is dus echt in comateuze toestand binnen gekomen, zo zielig. Heeft het uiteindelijk wel overleefd maar dat was wel echt een duur grapje. Het kan ineens heel snel fout gaan met zo'n kat en dan sla je jezelf voor je kop dat je het beestje al die ellende hebt aangedaan.
Dus: eerst maar eens een diagnose laten stellen, dan kun je daarna altijd nog verder kijken.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:24

wij hebben een kat met suikerziekte gehad
wij spoten elke dag insuline, ja dat kostte geld, maar onze lieve micky heeft daardoor een jaar langer geleefd