Ziekte bij konijnen: wie kent dit nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Ziekte bij konijnen: wie kent dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:38

Afgelopen woensdag ochtend/middag is mijn konijn overleden. Hier was ik echt kapot van, mede omdat hij op een pijnlijke manier is gestorven. Ik weet niet of deze 'ziekte' hier bekend is, maar waar het op neer komt: in de buurt vliegen hier zwarte vliegen rond die af komen op natte plekjes (denk hierbij aan het plasplekje wat vochtig kan zijn op het konijn zelf). Daar legt de vlieg eitjes in en daar groeien maden uit, die vervolgens het konijn letterlijk levend aanvreten. Er ontstaat dus een open wond en het verspreidt zich ontzettend snel.
Hij had het al 2 (!!) keer eerder gehad: we waren er net op tijd bij en heeft het ook wonder boven wonder overleefd.
Afgelopen vrijdag tot en met woensdag was ik niet thuis. Dinsdag nacht toen mijn moeder thuiskwam, merkte ze al op dat het konijn zich heel stilletjes gedroeg. Woensdag ochtend was ze vroeg naar huis, en gedroeg hij zich nogsteeds terughoudend (hij at ook niet meer).
Eind middag, woensdag, was ik weer terug... en ik trof mijn konijn dood aan. Hij had een grote open wond op zijn achterhand, zag er vreselijk uit en dit was in een kleine 1,5 dag gebeurd.
Helemaal overstuur lukte het me niet om mijn konijn in een doos voorlopig te 'bewaren'. Ik vind zo'n ziekte dus gewoon ontzettend cru, levend worden aangevroten door maden..
Hebben meer mensen dit mee gemaakt? Het schijnt ook erg vaak voor te komen bij lammetjes.

Meissie17

Re: Ziekte bij konijnen: wie kent dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:30

Dat klinkt niet best! Veel sterkte

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:32

als je het al vaker mee hebt gemaakt waarom laat je ze dan niet inenten. 2 x per jaar een paar euro en je konijn in velig voor deze ziekte

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:35

Ja, ik ken ook konijnen die zo zijn gestorven, vreselijk. En schapen worden idd ook vaak opgevreten door de maden.

Ninja; jij hebt het over myxomatose en dat is een andere ziekte, waar je ze inderdaad voor kan inenten.
Als je konijnen/schapen hebt, moet je ze heel goed in de gaten houden. Ik had vroeger ook konijnen, maar die hield ik in principe binnen waar geen vliegen zaten. Ik denk ook dat ze vooral konijntjes pakken met minder weerstand, al weet ik dat ook niet zeker, hoor....

Heel veel sterkte met je verlies Ach gut . Konijntjes zijn zulke schattige beestjes.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:35

@ ninja2: jij bedoelt een andere ziekte. Als er een inenting tegen was had ik hem al zéker laten inenten (en dat had de dierenarts dan ook gedaan en verteld).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:37

myra, wat een naar verhaal!
helaas is hier niet veel aan te doen. een volgende keer kan je je ren en hok (alle gaasdelen) bekleden met horregaas. dit hebben wij ook. toch is niet alles dan te ondervangen. onze konijnen lopen namelijk ook meerdere uren per dag los in de tuin en dan kunnen vliegen er wel bij.

sterkte in ieder geval.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:41

Ja heel herkenbaar!
Het is zo vies! Ben 3 x s'nachts eruit gegaan om het konijn dwangvoer te geven en de maden eruit te plukken met een pincet! Bij ons was de poep aangeplakt in haar kont en hier waren de vliegen eitjes op gaan leggen!

Gelukkig is het bij ons goed gekomen. Hoop dit ook nooit meer mee te maken. Toen we naar de dierenarts gingen met het konijn had de DA haar al opgegeven.
Dus je mag trots op jezelf zijn dat ze het 2 heeft overleefd!
Sterkte!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 18:41

@ Loeser: die van mij kreeg meerder gifbad-behandelingen bij de dierenarts. Na een overnachting mocht hij naar huis en heb ik hem inderdaad ook dwangvoer moeten geven. Hij had inderdaad ook poep aan zijn vacht gekleefd omdat hij daar vrij lang haar had.
Ook erg als de dierenarts het gewoon al opgeeft: gelukkig is het bij jou helemaal goedgekomen!

@ benangelique: daar zal ik zeker aan denken voor als ik ooit weer een buitenkonijn neem. Denk dat ooit een nieuw konijn weer eerst binnen zal zijn (ruim een jaar zit ik hopelijk op een appartement) maar als hij naar buiten gaat (waar ik toch wel voorstander van ben) lijkt dat me inderdaad wel slim. Bedankt voor de tip!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:44

gebeurt ook veel bij schapen/lammetjes. zorg voor schone droge kooi dan is er niet zo veel aan de hand du vaker choonmaken als je het wilt voorkomen. ook als je konijn poep/plas plakkaten krijgt meteen uit de vacht knippen.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:01

Myasis is de ziekte die jij bedoeld, ik heb helaas ook 1 van mijn lieve konijnen eraan verloren...
Het valt gewoon bijna niet te voorkomen tenzij je, je konijn in binnen in een gesloten kamer houdt.

Horregaas wil wel een vermindering van vliegen geven maar sommige zullen op de 1 of andere manier toch tussen het gaas door komen.
Het beste is dus dagelijks de ontlastings plekken controleren en toch gaas plaatsen. Als je mazzel hebt en er optijd bij bent kan je konijn
het overleven maar die kans is meestal vrij klein jouw konijntje heeft 2 keer ontzettende mazzel gehad.

Ik wens je veel sterkte met dit verlies.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:54

Het is inderdaad myasis iets veel voorkomends, maar toch te voorkomen. Ik controleer 2 maal daags mijn konijnen op zachte ontlasting. Konijnen met lang haar met snel gevoelige darmpjes en zachte ontlasting gaat het haar bij af eronder, maar in principe ligt het vaak aan een voedingsschema als het blijft plakken. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt.

Sterkte met het verlies van je konijntje.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:08

Faniek schreef:
Het is inderdaad myasis iets veel voorkomends, maar toch te voorkomen. Ik controleer 2 maal daags mijn konijnen op zachte ontlasting. Konijnen met lang haar met snel gevoelige darmpjes en zachte ontlasting gaat het haar bij af eronder, maar in principe ligt het vaak aan een voedingsschema als het blijft plakken. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt.

Sterkte met het verlies van je konijntje.

Dan zou ik graag weten wat de juiste voeding dan is?

Hij had niet vaak een 'vieze kont': zodra ik het zag (en ik checkte het ook vaak na die keer) haalde ik het eraf en knipte inderdaad ook haar weg. Nu was het gebeurd toen ik paar dagen niet thuis was (beiden keren). Sinds 2 weken terug zit mijn vader thuis met gips tot aan zijn bovenbeen dus die kwam niet buiten en mijn moeder werkte toen elke dag en was ook 's avonds laat pas weer thuis.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:49

De juiste voeding!

Gewoon korrels, zeg maar een soort van biks wat je een paard ook geeft! Hier zitten vezels in wat voorkomt dat je plakkonten krijgt. Onze konijnen krijgen plakkonten van gemengd voer!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:03

Inderdaad gewone korrels, 20 a 30 gram per kilo lichaamsgewicht en indien gevoelige darmen krijgen ze hier sience selective (hele vezelrijke voeding) Lachen
Maar hoeft daar helemaal niet aan gelegen te hebben hoor, maar daardoor krijgen ze vaak plakpoep of dat ze blinedarmkeutels niet op eten.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:17

Dan ga ik zeker over op gewonen korrels als ik weer een konijn aanschaf Ja

Hij kreeg inderdaad gemengd voer, maar dat is dus blijkbaar slecht? (iig als hij dat alleenmaar krijgt naast andijvie/witlof/andere groenten en hooi)

Goed om te weten, bedankt Lachen

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:57

Nee eigenlijk niet ik hoop echt dat ik mijn konijntjes niet op een dag zo moet aantreffen Ach gut

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:05

bij mijn konijn ook gebeurd, zat helemaal verstuft in haar ren. Het was een verschrikkelijk gezicht, dus ik heb niet durven kijken. We hebben haar naar het dierenziekenhuis gebracht, maar die vertelde dat ze niet meer te redden was. Het is echt misselijkmakend.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 20:43

heidiLOVER schreef:
Nee eigenlijk niet ik hoop echt dat ik mijn konijntjes niet op een dag zo moet aantreffen Ach gut

Even goed vooraf lezen: ging over goede voeding, niet over mijn overleden konijn.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:48

Bij de dierenspeciaalzaak in mijn dorp hebben ze er een spray voor(ter preventie)
Speciaal voor konijnenkontjes Ach gut
Heb het zelf nog gelukkig nooit meegemaak bij mijn (buiten) konijnen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:39

gemengd voer wordt afgeraden omdat het vaak niet voldoende vezels bevat en konijnen selectief eten; namelijk alleen dat wat ze lekker vinden.
science selective is het beste voer wat je voor je konijnen kan kopen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:50

een van mijn drie konijntjes lag vanmorgen dood in het hok, ze was van het weekend als zo rustig en zat veel stil. Ik heb haar toen nog een tijdje opgepakt en haar goed bekeken, geen ontlasting of maden of iets van dat, buikje lekker vol, ik dacht ik kijk het nog even aan, gisteren leek ze wel weer meer praatjes te hebben en vanmorgen lag ze daar dan. volgens mijn man is het iets besmettelijks, ik heb een ander konijn die een geirriteerd oog heeft, ik zal morgen even langs de da gaan met haar. Iemand een idee?

rieraraskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:56

hai garny95 ik heb wel een idee wat je konijntje kan hebben. Ik verwacht myxematose, als ze het een maal hebben kun je er niets meer aan doen, en sterven ze bijna altijd. Je kunt er volgens mij wel preventie voor enten

rieraraskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:00

Veel konijnen die myasis krijgen zijn te dik. Doordat ze te dik zijn kunnen ze zichzelf niet goed schoonhouden, dit is helemaal moeilijk als ze een lange vacht hebben. Als je konijn dus vaak een vies achterste heeft is het aan te raden om zijn vacht daar kort af te knippen. Een konijn heeft altijd een deel plakkerige ontlasting, die hij weer moet opeten, om aan zijn voedingsstoffen te komen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:34

@garny95 hoe zag het overleden konijn eruit? Want idd als ze myxematose hebben is 1 van de eerste dingen die je ziet dat de ogen gaan ontsteken, maar dan is het meestal al te laat. Heb je een foto van het oog van je andere konijn?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:41

benangelique schreef:
gemengd voer wordt afgeraden omdat het vaak niet voldoende vezels bevat en konijnen selectief eten; namelijk alleen dat wat ze lekker vinden.
science selective is het beste voer wat je voor je konijnen kan kopen.

Dat laatste wil ik niet zeggen, ik ken ook konijnen die er juist verstopping van krijgen. Er zijn meerdere goeie soorten voeding, sience geef ik alleen bij konijnen met gevoelige darmen en daarvoor is het ook ontwikkeld.

@ garny95
Is niet te zeggen kan van alles zijn geweest ook gewoon gas of een verstopping. Oogjes kunnen wel is ontsteken krijg je meestal een zalfje voor.