hoeveel brok? (cavia's)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

hoeveel brok? (cavia's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 18:38

Hoeveel gram brokjes moet je per dag aan 3 cavia's geven?

Wendy_Komen

Re: hoeveel brok? (cavia's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:40

Ik geef mijn cavia's onbeperkt brok. Maar das denk ik niet het beste... Zou als ik jou was gewoon kijken naar de conditie van je cavia's. Te mager, meer geven, te dik, minder geven.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:42

Ik heb een cavia gehad en gaf hem elke dag een bakje vol, zo kon hij zelf weten wanneer hij ging eten en hoeveel.

Hij is 7/8 jaar geworden dus zo slecht zal dat niet geweest zijn.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:46

gewoon vol die bak Lachen cavia's stoppen als ze niet meer hoeven dus het is niet gevaarlijk maar als hij te dik is even in de gaten houden Lachen
mijne was op den duur 2 kilo en die kreeg oo kwat minder.. maar die is ook 8 geworden Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:47

gewoon vol die bak Lachen cavia's stoppen als ze niet meer hoeven dus het is niet gevaarlijk maar als hij te dik is even in de gaten houden Lachen
mijne was op den duur 2 kilo en die kreeg oo kwat minder.. maar die is ook 8 geworden Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:04

Mijn cavia's krijgen onbeperkt hooi, dat moeten ze ook onbeperkt hebben omdat ze hun spijsvertering op gang moeten houden met ruwvoer. In principe kunnen ze daar ook goed op overleven, in combinatie met veel vers fruit en groenten. Nou ben ik zelf student en helaas schiet het fruit en groenten eten er bij mezelf vaak bij in, dus ik voer ze bij met speciaal caviavoer. Daarvan geef ik voor 2 cavia's elke dag een handje. Verder dus vooral veel hooi voeren.

Je kan voelen of je cavia's te dik zijn door te kijken naar het vel achter de voorpoten, of daar veel 'vet' zit of juist niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:52

Onze cavia's krijgen onbeperkt voer en hooi, en krijgen 1 keer per dag 1 witlof, of peen iig groente.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:56

Mijn cavia's krijgen ook al het droogvoer onbeperkt.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:09

Ik heb 2 cavia's dus ik kan nooit zien wie er meer eet (ook al weet ik dat eigenlijk wel Knipoog haha!

Dus ik doe het bakje gewoon vol als deze bijna op is. Hooi onbeperkt. Mijn vorige caaf is 7 geworden dus das toch wel een behoorlijke leeftijd al zeg ik het zelf!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:14

Hier hebben ze ook altijd hardvoer (=brokken) tot hun beschikking. Let er wel op dat ze niet kieskeuring zijn/worden en bepaalde brokjes laten liggen indien je gemengd hardvoer voert. Je kan ze dan eventueel enkel complete brokken geven (bijv. Super van Hope Farms) in plaats van gemengd voer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:19

_Scarlet_ schreef:
Mijn cavia's krijgen onbeperkt hooi, dat moeten ze ook onbeperkt hebben omdat ze hun spijsvertering op gang moeten houden met ruwvoer. In principe kunnen ze daar ook goed op overleven, in combinatie met veel vers fruit en groenten. Nou ben ik zelf student en helaas schiet het fruit en groenten eten er bij mezelf vaak bij in, dus ik voer ze bij met speciaal caviavoer. Daarvan geef ik voor 2 cavia's elke dag een handje. Verder dus vooral veel hooi voeren.

Je kan voelen of je cavia's te dik zijn door te kijken naar het vel achter de voorpoten, of daar veel 'vet' zit of juist niet.

mee eens!!
Cavias hebben echt groente en fruit nodig. Als je dit dus niet voert, moet je de speciale caviabrok voeren.
Kijk ook hoe je cavia zit. Als ie in een klein hokje zit waar ie weinig bewegingsruimte heeft, heeft ie veel minder voer nodig dan dat ie de hele dag in de tuin kan rennen natuurlijk!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:22

Cavia's zijn helemaal niet zo gauw "te dik" als mensen denken. Een cavia is een mol diertje van zichzelf en je moet oppassen met je cavia op dieet zetten (dat is in veel gevallen helemaal niet nodig).
Sowieso zou ik elk dier premiumvoer voor dat specifieke diersoort voeren; elk diersoort heeft over het algemeen zijn eigen voedingsbehoefte. Je geeft ook je hond geen kattenvoer, of andersom, omdat het beide toch "vleeseters" zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:35

salsaentango schreef:

Dat is onzin, cavia's stoppen niet als ze niet meer hoeven, anders zouden ze natuurlijk niet eens te dik worden.

Cavia's moeten IMO onbeperkt hooi krijgen en onbeperkte groentes (en water Clown ), geen onbeperkt brok. Kijk gewoon hoeveel ze eten / wat aanvullend genoeg is. Cavia's horen wat rond te zijn, maar als ze echt te dik worden zie je dat ook wel.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:46

Inderdaad, ik heb een cavia die heeft echt een pens, de andere cavia in dat hok die is gewoon 'goed'. Maar goed, ik kan die dikke dus niet op dieet zetten, omdat die andere cavia dan automatisch ook minder voer krijgt. Ik probeer gewoon zo veel mogelijk hooi en zo min mogelijk brok te geven.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:49

_Scarlet_ schreef:
Inderdaad, ik heb een cavia die heeft echt een pens, de andere cavia in dat hok die is gewoon 'goed'. Maar goed, ik kan die dikke dus niet op dieet zetten, omdat die andere cavia dan automatisch ook minder voer krijgt. Ik probeer gewoon zo veel mogelijk hooi en zo min mogelijk brok te geven.

Beer of zeug? Hoe oud is hij en zij en hoeveel weegt hij/zij? Ik denk dat je eerder naar het gewicht moet kijken dan naar het uiterlijk om te oordelen of je cavia te dik is of niet.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:50

Zeug, rond de 2 jaar, geen idee hoe veel ze weegt want ik heb geen weegschaal. Ze heeft alleen vergeleken met m'n andere zeugje nogal een hankbuik, hoewel dat misschien ook kan komen omdat ze wel eens een nestje heeft gehad. Maar over het geheel genomen is ze ook een stuk dikker dan de ander.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:54

Tja, ik zou haar dan toch eerst eens wegen. Mijn beer is ook veel robuuster (hij lijkt heel vet Haha! ) dan mijn zeugje, maar hij is wel op goed gewicht. Verschilt dus ook per dier (en vaak afhankelijk van geslacht, leeftijd, etc.).

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:55

Ja het stomme is, het volwassen beertje wat ik heb is dus dunner dan dat zij is Tong uitsteken Maar goed, zoals ik al zei, ik voer ze gewoon flink wat ruwvoer, meer kan ik er toch niet aan doen.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:57

Die van mij krijgt een bodempje brokjes en onbeperkt hooi + vaak groente/fruit

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:59

_Scarlet_ schreef:
Ja het stomme is, het volwassen beertje wat ik heb is dus dunner dan dat zij is Tong uitsteken Maar goed, zoals ik al zei, ik voer ze gewoon flink wat ruwvoer, meer kan ik er toch niet aan doen.

Dan is zij misschien gewoon wat "voller" van zichzelf. Als je haar een keer binnenkort weegt en haar gewicht is wel gewoon prima, dan zou ik me geen zorgen maken hoor.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:04

Mijn cavia kreeg een half bakje speciale caviavoer!
Verder elke dag een halve krop andijvie en soms nog wel eens paprika, witlof of andere groentes (appels enz moest hij niks van hebben)
Verder kreeg hij een hele pluk hooi, waar hij zeker wel de hele dag genoeg aan had, dus ook onbeperkt!
En ik voerde ook nog een kwart vitamine C pilletje bij, aangezien cavia's zelf geen vitamine C aanmaken!

En cavia's kunnen echt wel dik worden. Die van mij is gelukkig nooit dik geweest, maar die mocht ook elke dag zeker 2 uur lekker losrennen in het huis! Maar ik ken cavia's die echt te dik zijn. Mijn dierenarts was blij dat ze eens een cavia op goed gewicht voorbij zag komen toen ik naar de DA ging..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:30

WildWings schreef:
salsaentango schreef:

Dat is onzin, cavia's stoppen niet als ze niet meer hoeven, anders zouden ze natuurlijk niet eens te dik worden.

Cavia's moeten IMO onbeperkt hooi krijgen en onbeperkte groentes (en water Clown ), geen onbeperkt brok. Kijk gewoon hoeveel ze eten / wat aanvullend genoeg is. Cavia's horen wat rond te zijn, maar als ze echt te dik worden zie je dat ook wel.
cavia's stoppen echt wel als ze niet meer hoeven hoor.. met soms zo'n 120 cavia's weten we echt wel wat een cavia doet, want een caaf als die eten krijgt eet het niet altijd hun bakje in een keer leeg die laten ook wat staan nou dan stoppen ze toch als ze vol zitten.? hier ligt er ook vaak groent over hoor, weet niet hoe het met jou'n cavia's gaat maar hier stoppen ze iig wel met eten. (en dat alle caafs die ik gezien heb) tuurlijk heb je er wel een bij die alles op eet maar 9 van de 10 niet

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:40

Wij gaven elke dag gewoon een bakje vol.
Beestje is 7 jaar geworden Ja
1 bakje was +- 1,5/2 eetlepels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:07

salsaentango schreef:
cavia's stoppen echt wel als ze niet meer hoeven hoor.. met soms zo'n 120 cavia's weten we echt wel wat een cavia doet, want een caaf als die eten krijgt eet het niet altijd hun bakje in een keer leeg die laten ook wat staan nou dan stoppen ze toch als ze vol zitten.? hier ligt er ook vaak groent over hoor, weet niet hoe het met jou'n cavia's gaat maar hier stoppen ze iig wel met eten. (en dat alle caafs die ik gezien heb) tuurlijk heb je er wel een bij die alles op eet maar 9 van de 10 niet

Ze stoppen niet altijd als ze vol zitten, ze eten ook gewoon nog wel eens door.. dat betekent NIET dat ze het hele bakje dan meteen zouden leegeten. Meer eten dan nodig is en ALLES opeten is wat heel anders. Dat jij die conclusie nou trekt na >120 cavia's...

De fokker waar mijn cavia's vandaan komen heeft ook gezegd dat ze in principe geen biks eten tot ze overvol zitten, maar niet altijd stoppen als ze in principe al 'genoeg' zouden hebben en dat ze dus beter onbeperkt hooi en onbeperkt groentes kunnen krijgen en dat je biks ook gewoon iedere dak een bakje mag geven, maar wel moet opletten dat als je cavia's te dik worden je het biks wat inperkt en niet de groenten of het hooi.
En ik vertrouw toch wel een beeeetje op het verstand van de fokker van mijn cavia's Clown

Als ik mijn cavia's de bak smorgens volledig vol doe met biks, dus echt tot de rand, is er beduidend meer uit savonds dan wanneer ik er bijv. 3 eetlepels biks in doe. Dan ligt er altijd nog wel 1,5 eetlepel in (en vul ik gewoon weer bij tot 2-3 eetlepels). In principe hebben ze dus niet onbeperkt, want als ze die 3 eetlepels smiddags al opeten krijgen ze niet dan nog eens erin en savonds weer, maar zouden ze smiddags weer een eetlepel krijgen en savonds 1-2 dan, zodat ze totaal weer op hetzelfde uitkomen. (En als ze daar nou toch te weinig aan zouden hebben wordt dat uiteraard opgevoerd tot meer biks; maar dat is iets anders dan de bak altijd volledig vol houden zoals ik met hooi en groente wel doe).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:56

gewoon bijvullen als ie bijna leeg is...