Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Scarlet_ schreef:Mijn cavia's krijgen onbeperkt hooi, dat moeten ze ook onbeperkt hebben omdat ze hun spijsvertering op gang moeten houden met ruwvoer. In principe kunnen ze daar ook goed op overleven, in combinatie met veel vers fruit en groenten. Nou ben ik zelf student en helaas schiet het fruit en groenten eten er bij mezelf vaak bij in, dus ik voer ze bij met speciaal caviavoer. Daarvan geef ik voor 2 cavia's elke dag een handje. Verder dus vooral veel hooi voeren.
Je kan voelen of je cavia's te dik zijn door te kijken naar het vel achter de voorpoten, of daar veel 'vet' zit of juist niet.
salsaentango schreef:gewoon vol die bakcavia's stoppen als ze niet meer hoeven dus het is niet gevaarlijk maar als hij te dik is even in de gaten houden
_Scarlet_ schreef:Inderdaad, ik heb een cavia die heeft echt een pens, de andere cavia in dat hok die is gewoon 'goed'. Maar goed, ik kan die dikke dus niet op dieet zetten, omdat die andere cavia dan automatisch ook minder voer krijgt. Ik probeer gewoon zo veel mogelijk hooi en zo min mogelijk brok te geven.
_Scarlet_ schreef:Ja het stomme is, het volwassen beertje wat ik heb is dus dunner dan dat zij isMaar goed, zoals ik al zei, ik voer ze gewoon flink wat ruwvoer, meer kan ik er toch niet aan doen.
WildWings schreef:cavia's stoppen echt wel als ze niet meer hoeven hoor.. met soms zo'n 120 cavia's weten we echt wel wat een cavia doet, want een caaf als die eten krijgt eet het niet altijd hun bakje in een keer leeg die laten ook wat staan nou dan stoppen ze toch als ze vol zitten.? hier ligt er ook vaak groent over hoor, weet niet hoe het met jou'n cavia's gaat maar hier stoppen ze iig wel met eten. (en dat alle caafs die ik gezien heb) tuurlijk heb je er wel een bij die alles op eet maar 9 van de 10 nietsalsaentango schreef:gewoon vol die bakcavia's stoppen als ze niet meer hoeven dus het is niet gevaarlijk maar als hij te dik is even in de gaten houden
Dat is onzin, cavia's stoppen niet als ze niet meer hoeven, anders zouden ze natuurlijk niet eens te dik worden.
Cavia's moeten IMO onbeperkt hooi krijgen en onbeperkte groentes (en water), geen onbeperkt brok. Kijk gewoon hoeveel ze eten / wat aanvullend genoeg is. Cavia's horen wat rond te zijn, maar als ze echt te dik worden zie je dat ook wel.
salsaentango schreef:cavia's stoppen echt wel als ze niet meer hoeven hoor.. met soms zo'n 120 cavia's weten we echt wel wat een cavia doet, want een caaf als die eten krijgt eet het niet altijd hun bakje in een keer leeg die laten ook wat staan nou dan stoppen ze toch als ze vol zitten.? hier ligt er ook vaak groent over hoor, weet niet hoe het met jou'n cavia's gaat maar hier stoppen ze iig wel met eten. (en dat alle caafs die ik gezien heb) tuurlijk heb je er wel een bij die alles op eet maar 9 van de 10 niet