zieke pup gekocht, wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuperQuinta

zieke pup gekocht, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:08

Hoi!

Sinds twee weken heb ik een superschattig klein chihuahua pupje!

Nu ben ik benieuwd hoe jullie met deze situatie om zouden gaan:

Ik heb haar op een zaterdag gekocht, was drie uur rijden. We komen thuis en zien haar achteruitgaan. Minder levendig, erg moe en ze begint te braken. Ik dus meteen naar dierenarts, ze krijgt een spuitje tegen misselijkheid(mogelijk wagenziek), en stress.
Volgende ochtend (zondag) is ze nog verder achteruit gegaan zit geen leven meer in. Dus weer naar dierenarts, deze geeft aan dat het waarschijnlijk parvo is, en het beestje zal het niet halen.
Toen ik thuis kwam de fokker gebelt, die vond het maar raar en zei breng maar terug. Nou met een erg zieke pup ga ik geen 3 uur rijden natuurlijk.
Paar slapeloze nachten verder knapt ze op.
Tot afgelopen weekend toen was het weer hetzelfde verhaal. Weer in het weekend 3 keer naar dierenarts geweest.
Gelukkig is ze nu weer fitter, en is het afwachten hoelang ze dat blijft.

maar nu:
Vraag ik me af wat ik moet doen, je zal wel begrijpen dat het geen goedkope pup is geweest, en de dierenarts kosten zijn ook opgelopen in de honderden euro's.
Veel geven mij het advies op de rekening door te sturen naar de fokker.
De fokker heeft mij verteld dat de pup alle entingen heeft gehad, nu is gebleken dat dit niet klopte. ze heeft met 11 weken maar 1 enting gehad.

zelf heb ik zoiets van aan de ene kant ben ik het daar wel mee eens, maar aan de andere kant denk ik, ik koop haar dus ik moet voor haar zorgen dus is de rekening ook voor mij.

wat zouden jullie in deze situatie doen?

Cheveyo

Re: zieke pup gekocht, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:11

tja....niet echt een slimme actie geweest dit, vermoed dat je met een niet nette fokker te maken hebt gehad (dan druk ik me erg netjes uit).
....ik dacht dat inmiddels wel bekend was hoe die te werk gaan in het algemeen gezien.

Ik kan alleen maar heel hard hopen dat je diertje de parvo te boven mag komen enne wat ik zou doen, me voorbereiden om meer DA-kosten die nog gaan komen.....

je hebt zojuist een broodfokker een paar verse dik belegde boterhammen bezorgd Ach gut

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:13

Wij hebben dit ook ooit gehad met 1 van de honden, die bleek parvo te hebben, maar omdat ik toen nog maar 2 was ofzo weet ik niet wat we toen gedaan hebben..

Onze laatst hond was heel erg verkouden toen we dr kochten, we mochten er ook terug brengen van de fokkers. Hun hadden ook gezegd dat ze daar een kuurtje voor kreeg, maar het bleek gewoon paratecemol te zijn Nagelbijten / Gniffelen Bij de dierenarts bleek dus ook dat ze longontsteking had.. Uiteindelijk ook nog heel lang bij de da gelopen en die kosten hebben we ingediend bij de fokker, die ze betaalde omdat hun fout zaten.. Dat zou ik in jouw geval ook doen dus..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:15

ik zou de rekening zeker voorleggen aan de fokker!
maar of hij er wat mee doet...
denk dat je gewoon moet hopen dat je een gezonde pup krijgt straks en de kosten voor lief moet nemen ( klinkt niet erg aardig Bloos )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:18

Uithuilen en leren dat je een raspup koopt bij een goede fokker die is aangesloten bij de rasvereniging en niet bij een broodfokker.

Helaas ben je een van de velen die tijdens deze Chihuahua-rage een klein hondje koopt wat Chihuahua genoemd wordt en gewoon een kruising is. Vaak veel jonger dan dat de verkoper zegt omdat mensen geloven dat er mini Chihuahua's bestaan.
En heel veel van dit soort pups gaan heel snel dood. Niet alleen door parvo maar ook door de hypo's die vaak voorkomen als de pups op te jonge leeftijd aan de pupkopers worden meegegeven.

Heel triest voor je en je kunt er verder weinig meer aan doen, je bent zelf degene geweest die zichzelf niet goed heeft voorbereid.

Mocht je overwegen om een Chihuahua aan te schaffen, neem dan contact op met de rasvereniging en verdiep je in het ras en hoe een Chihuahuapup eruit hoort te zien.
Rasvereniging: http://www.chihuahuaclub.nl/

Bezoek zoveel mogelijk fokkers en dan zul je ook leren dat deze pups vaak goedkoper zijn dan de kruisingen die de broodfokkers aanbieden.
Koop nooit via verkoopsites zoals marktplaats e.d.
Een goede fokker heeft geen pups op voorraad maar hebben meestal een wachttijd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:20

De fokker moet jou een gezonde pup verkopen en hij heeft gelogen over de entingen. Ik zou iig de rekening aan hem doorsturen en evt een nieuwe pup eisen maar dat moet je wel zelf willen.

@ ThePast03; er is niets gezegd over de fokker, ik vind dus niet dat je daar een oordeel over kunt vellen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:21

Tja, als je je pup bij een goede erkende fokker hebt gehaald (en dat hoop ik voor je...), kan je ze even bellen en de situatie uitleggen, een goede fokker kan je helpen.
Helaas vrees ik dat je pup bij een broodfokker vandaan komt, dan heb je snel je hondje (wat helaas veel mensen willen...) soms iets goedkoper dan bij een goede fokker (is helaas ook vaak een reden), maar achteraf ben je heel veel geld meer kwijt dan wanneer je naar een goede fokker was geweest.
Kan je vertellen waar je je hondje hebt gehaald? Heeft ie een stamboom ( en dan bedoel ik geen paspoort, dat wil niks zeggen, is alleen maar een boekje waar entingen instaan)? (vaak is dan nog de vraag of je dan wel het ras hebt gekregen waar je om vroeg.)
Heb je een koopcontract ondertekend? Of zelf laten ondertekenen?
Succes met je hondje, heb je een foto? Ben wel benieuwd, ik heb zelf ook een chi.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:22

ja dat zowiezo rianneke! ik doe er echt alles aan om haar gezond te krijgen! en dan zegt de fokker breng ze maar terug maar goed ik denk dan ja jij draait haar waarschijnlijk meteen de nek om..
en als je een paar nachten met een zieke pup zit dan went ze zo snel aan je, dan wil je haar echt nie meer kwijt!

en cheveyo, ik denk dat je gelijk hebt! zul je altijd zien, we zijn ervan op de hoogte dat er veel chihuahua's ziek bij broodfokkers vandaan komen. ook veel uit het buitenland.
dus hadden al research gedaan, en wilde haar perse particulier halen. deze fokker had ook haar moeder daar enzo dus leek erg betrouwbaar..

lijkt me inderdaad een optie om de rekening eens door te sturen, nee heb je ja kan je krijgen toch?

bedankt alvast! en meerder tips adviezen altijd fijn natuurlijk!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:24

anneliesdj schreef:
De fokker moet jou een gezonde pup verkopen en hij heeft gelogen over de entingen. Ik zou iig de rekening aan hem doorsturen en evt een nieuwe pup eisen maar dat moet je wel zelf willen.

@ ThePast03; er is niets gezegd over de fokker, ik vind dus niet dat je daar een oordeel over kunt vellen.

Nee dat is zo, maar als ik dat zo lees, is de kans erg groot. Ben het met Plunk eens. Ik heb 4 jaar geleden (nog net voor de hype) een chi bij een goede fokker gekocht, nooit problemen mee gehad (kan natuurlijk ook wel eens voorkomen). Supergezond hondje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:27

kans is idd groot maar de TS zegt nu dat ze gekocht heeft bij een particulier die de moeder in huis had. Das wel wat anders dan een broodfokker.
Misschien niet een particulier die fokt volgens de rassandaard maar daarom hoeft het niet meteen een broodfokker te zijn.

@ TS; hoe zag het eruit bij de fokker? Hoe zag de moeder eruit en watvoor hok/mand had ze? En heb je papieren bij je pup?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:27

corinne1981 schreef:
Tja, als je je pup bij een goede erkende fokker hebt gehaald (en dat hoop ik voor je...), kan je ze even bellen en de situatie uitleggen, een goede fokker kan je helpen.

Erkende fokkers bestaan niet. Lachen Er zijn wel handelaren/broodfokkers die zichzelf erkend noemen omdat ze aan het HKB besluit voldoen.

Bij goede fokkers (aangesloten bij de rasvereniging) kun je echt niet zaterdags een pup kopen en die gelijk ophalen.

Stamboom alleen zegt helemaal niets. Neem eerst contact op met de rasvereniging voordat je een pup aan wil schaffen en blijf weg van verkoopsites zoals marktplaats e.d.
Tenzij je een te dure kruising aan wilt schaffen die ze een rashondennaam hebben gegeven of een zieke pup.
Goede fokkers vind je nooit op marktplaats e.d., die zijn hun pups meestal al kwijt voordat ze geboren zijn. Zeker bij de Chihuahua!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:29

het zijn niet alleen broodfokkers als die geen moeder in huis hebben, met moeder kunnen ze net zo goed broodfokken...
Moeder dier kan meerdere nestjes per jaar krijgen Knipoog, en daar is de broodfokker geboren Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:33

anneliesdj schreef:
@ [*olduser*]; er is niets gezegd over de fokker, ik vind dus niet dat je daar een oordeel over kunt vellen.

En of ik dat kan zeggen. Ik zit lang genoeg in de Chihuahua wereld om te kunnen zeggen dat deze pup niet bij een fokker vandaan komt die aangesloten is bij de rasvereniging.
En ik zit nog langer in de hondenwereld om te kunnen zeggen dat dit over een broodfokker gaat.

Een goede fokker geeft niet gelijk dezelfde dag een pup mee en zegt al helemaal niet "breng haar maar terug" als er problemen zijn.

Cheveyo: Je moest eens weten hoeveel van die broodfokkers gewoon een teef laten zien die dan zogenaamd de moeder is, of een reu die dan zogenaamd de vader is.
Een groot deel van dit soort pups komen uit Oostbloklanden waar de ouderdieren in vreselijke omstandigheden worden gehouden, of gewoon uit Nederland/België waar de ouderdieren ook onder verschrikkelijke omstandigheden in schuren moeten leven waar ze in kleine kooitjes als broedkippen moeten leven.

Helaas is het zo dat mensen niet bereid zijn om een tijdje te moeten wachten op hun pup, of denken dat ze goedkoper uit zijn bij de adressen op marktplaats en zal er wel nooit verbetering komen voor die ouderdieren.

Waarschuwing:
Heel veel broodfokkers/handelaren doen zich tegenwoordig juist voor als particulieren die af en toe een nestje hebben omdat de meeste mensen nu wel gewaarschuwd zijn voor de schuren met puppybakken!!!!
Als je daar komt doen ze zich voor als het keurige gezinnetje en de pups lopen "vrolijk" door de huiskamer en het ziet er allemaal schoon en verzorgd uit.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-10-07 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:35

anneliesdj schreef:
kans is idd groot maar de TS zegt nu dat ze gekocht heeft bij een particulier die de moeder in huis had. Das wel wat anders dan een broodfokker.
Misschien niet een particulier die fokt volgens de rassandaard maar daarom hoeft het niet meteen een broodfokker te zijn.

@ TS; hoe zag het eruit bij de fokker? Hoe zag de moeder eruit en watvoor hok/mand had ze? En heb je papieren bij je pup?

tja.. leek in eerste instantie particulier, maar hij had op dat moment wel meerdere nestjes. De moeder gebruikt hij voor shows enzo. moeder liep los over het terrein en binnen.
de pups zaten in een soort grote bench, per nest op zaagsel, wel nette schone hokken.
moeder en vader hebben stamboom, pup niet, wel paspoort.

toen het geen particulier bleek te zijn wat ik dus dacht, dacht ik wel ff oliebol.. maargoed dan zie je een pup en ben je verliefd!
ik heb het niet slim aangepakt geef ik toe! voorbereiding was er.. uitwerking viel tegen.. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:35

over het algemeen leven bij broodfokkers de honden niet in huis en hebben ze vaak meerdere honden/teven.

Bovendien; bij de meeste stamboeken is het zo dat er geen papieren worden uitgegeven als de fokker niet volgens de richtlijnen van de rasvereniging fokt(die oa betrekking hebben op hygiene, inentingen en het aantal nestjes per jaar).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:36

ThePast03 schreef:
anneliesdj schreef:

En of ik dat kan zeggen. Ik zit lang genoeg in de Chihuahua wereld om te kunnen zeggen dat deze pup niet bij een fokker vandaan komt die aangesloten is bij de rasvereniging.
En ik zit nog langer in de hondenwereld om te kunnen zeggen dat dit over een broodfokker gaat.

Een goede fokker geeft niet gelijk dezelfde dag een pup mee en zegt al helemaal niet "breng haar maar terug" als er problemen zijn.

Cheveyo: Je moest eens weten hoeveel van die broodfokkers gewoon een teef laten zien die dan zogenaamd de moeder is, of een reu die dan zogenaamd de vader is.
Een groot deel van dit soort pups komen uit Oostbloklanden waar de ouderdieren in vreselijke omstandigheden worden gehouden, of gewoon uit Nederland/België waar de ouderdieren ook onder verschrikkelijke omstandigheden in schuren moeten leven waar ze in kleine kooitjes als broedkippen moeten leven.

Helaas is het zo dat mensen niet bereid zijn om een tijdje te moeten wachten op hun pup, of denken dat ze goedkoper uit zijn bij de adressen op marktplaats en zal er wel nooit verbetering komen voor die ouderdieren.

Waarschuwing:
Heel veel broodfokkers/handelaren doen zich tegenwoordig juist voor als particulieren die af en toe een nestje hebben omdat de meeste mensen nu wel gewaarschuwd zijn voor de schuren met puppybakken!!!!
Als je daar komt doen ze zich voor als het keurige gezinnetje en de pups lopen "vrolijk" door de huiskamer en het ziet er allemaal schoon en verzorgd uit.

I know, mij hoef je het niet uit te leggen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:38

ThePast03 schreef:
Waarschuwing:

Dus nu is iedereen die af en toe eens een nestje wil fokken ineens broodfokker...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:39

SuperQuinta schreef:
tja.. leek in eerste instantie particulier, maar hij had op dat moment wel meerdere nestjes. De moeder gebruikt hij voor shows enzo. moeder liep los over het terrein en binnen.
de pups zaten in een soort grote bench, per nest op zaagsel, wel nette schone hokken.
moeder en vader hebben stamboom, pup niet, wel paspoort.

toen het geen particulier bleek te zijn wat ik dus dacht, dacht ik wel ff oliebol.. maargoed dan zie je een pup en ben je verliefd!
ik heb het niet slim aangepakt geef ik toe! voorbereiding was er.. uitwerking viel tegen.. Knipoog

Dit is zo'n bekend verhaal en dit heb ik nu al zoveel gehoord.
Vergeet het maar dat moeder en vader een stamboom hadden, er is geen reden te bedenken waarom ze dan bij de pups geen stamboom aangevraagd zouden hebben want zo'n stamboom is in verhouding vreselijk goedkoop.
Het is gewoon een bekende verkooptruck die bijna altijd werkt omdat een hoop mensen denken dat zonder stamboom goedkoper is dan met of dat het niet belangrijk is.

Je hebt het inderdaad niet slim aangepakt maar daar leer je van en hopenlijk meer mensen die je topic lezen. Knipoog
Doe jezelf en de honden een plezier als je weer een pup wilt aanschaffen en informeer eerst bij een rasvereniging. Dat is vrijblijvend en volkomen gratis en je leert dan in ieder geval al een hoop over het ras wat je wilt aanschaffen.

Veel sterkte met je pup!

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:42

dank je! ik als goedgelovig wezen ga er de volgende keer zeker anders mee om!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:42

Waarom hebben de pups dan geen stamboom? kost niet eens zo veel geld, vind ik toch altijd een beetje vaag eerlijk gezegd, ouders wel stamboom maar pups niet...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:44

anneliesdj schreef:
Dus nu is iedereen die af en toe eens een nestje wil fokken ineens broodfokker...

En waar haal jij dat vandaan?
Iemand die een af en toe een nestje rashonden fokt sluit zich gewoon aan bij de rasvereniging en fokt volgens de regels van die rasvereniging.

Iemand die kruisingen of honden zonder stambomen fokt en niet aan broodfok doet zal hooguit een onkostenvergoeding vragen en dat is een stuk minder dan degenen die op marktplaats adverteren.

Als je jezelf verdiept in de hondenwereld en het ras van je keuze voordat je een pup aanschaft leer je het verschil tussen een broodfokker/handelaar echt wel kennen. Lijkt me niet al teveel moeite voor een dier wat je beste vriend gaat worden en wel 15 jaar oud kan worden.

De Chihuahua is momenteel helaas nog steeds een hype en voor een heleboel mensen een goudmijn, dus dat is dubbel oppassen met het aanschaffen van een pup.
Wil je niet belazerd worden dan neem je contact op met de rasvereniging.

Particulieren die zonder stamboom fokken waren er voor de hype niet eens en nu stikt het er van, dat is niet omdat ze zoveel liefde voor het ras hebben maar omdat de pups zo makkelijk verkopen op het moment. Van zo iemand wil je toch geen pup!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:45

corinne1981 schreef:
Waarom hebben de pups dan geen stamboom? kost niet eens zo veel geld, vind ik toch altijd een beetje vaag eerlijk gezegd, ouders wel stamboom maar pups niet...

dat is wel vaag idd

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:50

Het feit dat de ouders "zogezegd" stamboom hebben en de pups niet, zegt voor mij al genoeg.
Ik veronderstel dat je de puppy gaat houden (wat ik overigens ook zou doen) en je wellicht de DA-kosten nooit meer zal terug zien.

Ik hoop dat je een goede les hebt geleerd. Als je een rashond wilt, neem je best contact op met een rasvereniging.
Zij kunnen je een lijstje meegeven met "betrouwbare fokkers".
Deze man heeft zo net een mooie duit verdient aan een zieke pup waar hij zelf geen energie of moeite heeft ingestoken.
(Dit is trouwens altijd met "populaire" hondjes, eerst de Staff en de Pit Bull, dan de JR en nu de chihuahua)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:50

die reden van geen stamboom is toch wel te raden? Knipoog

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:51

Hopelijk knapt je hondje snel op.
Enkele tips:
Een chihuahuapup moet de hele dag de kans hebben op te eten. Omdat ze zo klein zijn hebben ze sneller de kans om in een 'hypo' te raken (suikertekort/energietekort).
Dus zorg ervoor dat er altijd ergens brokjes oid staan.
Hou je hondje verder goed in de gaten, ook zijn ontlasting, ofdat deze niet slijmerig is, zit er geen bloed bij etc... Zoja--> naar de dierenarts.
Verder: puppy's hebben nog veel slaap nodig, gun ze hun rust, Ga er niet de hele tijd mee zeulen, laat ze lekker slapen als ze dat willen.
Succes!