winterdeken voor hond (flatcoat)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

winterdeken voor hond (flatcoat)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:04

Okee, niet voor de ruiter maar voor de hond... Ik hoop dat deze vraag hier mag staan Lachen

Onze flatcoated retriever gaat regelmatig mee op buitenrit en mag ook altijd mee als we in de bak gaan rijden, tenzij het erg koud is. Hij rent als een gek rondjes door de bak, maar ligt ook veel stil en dat lijkt me dan niet goed voor hem. Nu zou ik hem ook graag willen meenemen als het kouder wordt. Hij vindt het namelijk erg leuk en weet bovendien dat er na het rijden uitgebreid met hem gespeeld wordt (je moet m eens zien stuiteren als we aan het uitstappen zijn Tong uitsteken). Maar op avonden zoals afgelopen week ben ik bang dat hij het te koud krijgt. Als 'platjas' heeft hij geen dikke vacht om hem warm te houden.

Nu zag ik in de Divoza-gids hondendekens die ook in grote maten verkrijgbaar zijn (van Pagony en Weatherbeeta). Is dat iets? Wie van jullie heeft zo'n deken voor zijn grote hond? Werkt dat? En vindt de hond het niet vervelend? (hij is al wel gewend aan een reflecterend vestje) En hoe zit dat met de maat, meet je de ondermaat, net als bij de paardendekens..?

Tanja

Re: winterdeken voor hond (flatcoat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:32

RUI-->BB

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:55

Volgens mij hebben honden zoiets niet nodig. Als je hem vaak meeneemt, zal hij in de winter vanzelf wel een dikkere vacht krijgen. weet eigenlijk niet of dat voor flatcoats anders geldt, maar vind het persoonlijk echt onzin om een hond een jas aan te doen.... Als hij het koud krijgt gaat ie maar weer een rondje lopen toch Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:58

Wij hebben voor onze kruising greyhound zonder vet of veel haar ook een jas. Niet deze maar een dunner exemplaar met buikstuk. het is bij hem net het verschil tussen koude stijve spieren krijgen en niet. Wel krijgt hij hem alleen om als hij lang gewandeld heeft en daarna een tijdje stil moeten zitten als het vriest. Wel heeft hij artrose dat ook de reden os dat hij stijf wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:58

Lijkt me niet erg nodig. Ik heb drie honden met zonder lange haren die ook in de winter als het vriest heel hard rond rennen en ineens stil staan.

Een flatcoat heeft toch wel een aardige vacht? Voor de meeste honden vind ik het vreselijke onzin om een deken om te doen. Bovendien, honden zweten niet krijgen ze het te warm gaan ze hijgen. Juist met deken op lijkt het mij dat ze nog sneller verhit raken.

[edit] Windhonden, en dan soort honden vind ik een ander verhaal. Deze hebben meestal weinig vet en een extreem dunne huid. Dan kan ik een dekentje begrijpen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:00

Als ze het echt koud hebben beginnen ze te rillen om zich warm te houden. Als hij echt veel rilt kun je hem een dekentje opdoen maar zolang hij zelf niet aangeeft dat hij het koud heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:00

Gezonde honden hebben geen deken nodig. Hun vacht is goed genoeg en ze zweten dmv hun tong want dan gaan ze hijgen. Hun vacht is daarom ook nooit nat als ze hebben gerend en druk hebben gedaan. Sterker nog, veel honden krijgen het zelfs kouder als ze een deken opkrijgen omdat hun natuurlijke systeem word verstoord. Ze kunnen zichzelf dan ook niet meer goed opwarmen. Ik zou het gewoon lekker laten als ik jou was. Nergens voor nodig.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 12:15

Hmm niet nodig dus... Op buitenrit zou ik het ook niet nodig vinden, omdat hij dan in beweging blijft. Maar jullie vinden dus dat hij gewoon mee kan naar de bak, ook als het 's avonds vriest?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:18

ja hoor Ja

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:41

Ik zou eerder een goed isolerend deken of een stretcher ofzo kopen, dat hij niet op de koude grond hoeft te liggen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:57

hey, da's ook een goed idee... zal allicht een hoop schelen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:04

Wij hebben wel zo'n deken voor onze hond. Hij gaat altijd mee naar stal en soms wel de hele dag. Het is niet zo'n renner en heeft het toch echt wel heel koud als het vriest. Ik heb onze hond gewoon meegenomen naar Divoza en gevraagd of ik hem even naar binnen mocht halen om de deken te passen Knipoog

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:11

Haha slim, zo kunnen ze de hond niet weigeren ook Tong uitsteken
Wat voor hond heb je?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:14

Ja vond het ook wel goed gevonden Haha!

Wij hebben een boerenfox Lachen Een echt koukleum hoor.

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:09

Heb vorige week bij Divoza een fleecedekentje voor mijn Boomertje gekocht en binnen gepast, vonden ze geen probleem.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:14

maar die dekens zijn toch nog blood aan de buik ??? of zeg ik nu iets heel stoms?

kun je dan niet beter kijken voor een jasje of een trui dat de buik van de hond ook warm is als hij gaat liggen op de koude van de winter bevroren ondergrond.

ik vindt www.hippehond.nl een hele leuke site bv

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:50

zo jasje is echt niet nodig hoor ... de honden bij ons op de boerderij lopen zowat de helle dag lkkr buiten . en dat zijn boxers , nou die hebben veel minder haar als die van jou en zijn ook dunner ( alst goed is Knipoog )

ze hebben het nooit koud , want ze mogen ook naar binnen maar ze kiezen ervoor om lkkr buiten te rennen Knipoog

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:59

Ik heb er een van divoza voor mijn hondje, maar de meeste honden vooral honden met wat haar. Ik kan het ras van jou hond ff niet voor me halen. Maar de meeste honden redden zich wel vooral als ze in beweging zijn.

Ik heb een kuising whippet (zo een dunne snelle hihi) en die heeft het in de winter in de stal wel echt koud of als ze lang buiten is.
Daarom heb ik voor haar een winterdekentje , of truitje.
Vorig jaar heeft ze die ook maar één keer omgehad maar dat is echt alleen als ze het echt koud krijgt.

Afbeelding
Met dat dunnevachtje en dunne velletje is het als het vriest ook niet zo fijn voor haar.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:11

Een hond heb het niet koud.
Ze houden zichzelf wel warm mocht het met rillen als ze vast zitten en als ze los lopen gaan ze heus wel bewegen als het fris beginnen te krijgen.
De huisdieren van tegenwoordig worden veel te veel verwend.
Honden die buiten leven zoals een kennel of stal hond zullen een dikkere vacht aanmaken mocht het weer kouder worden.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:18

Onzin om een Flatcoat een deken om te doen.... Ze kunnen echt wel wat hebben hoor... Lekker gewoon vrij laten rennen zonder zo'n vervelend ding om zal hij/zij vast en zeker veel leuker vinden...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:46

ik vind die dekentjes maar beetje onzin. bij een wippet enz vind ik het een ander verhaal. maar een gezonde hond met vacht vind ik het grote onzin.

mijn borderxfriese stabij gaat ook vaak genoeg mee naar de paarden en na het bos. en die heeft het nooit kou.

je maakt ze juist ziek als je ze nu een dekentje op ga doen. honden kunnen makkelijk wel wat hebben hoor. vooral een flatcoat die hebben aardig wat haren.

niet te flauw doen met honden

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:01

Als je merkt dat je hond het écht koud heeft (b.v. rillen) dan vind ik het geen onzin =)
Als hij niets laat merken, hoef je er ook niets aan te doen, dan heeft hij er waarschijnlijk geen last van.

(Voor de mensen die hier zeggen, dat de honden als ze het koud hebben, wel gaan rillen waardoor ze het warm krijgen: Als jij het koud hebt ga je ook rillen, toch doe je dan liever iets diks aan dan dat je gezellig verder blijft rillen Knipoog )

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:03

ik heb voor mijn jr kruising een jasje die alleen omgaat wanneer het echt te koud is.
Maar daarbij komt dat ze ontzettend dun is en geen "warmte-spek" heeft.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:20

Alsjeblieft, doe zo'n beestje geen deken om.. Nergens voor nodig Knipoog

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:31

Normaal gesproken hoeft een hond geen deken op hoor, die kunnen zich prima warm houden.