Raskatten fokken, wat moet je allemaal weten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Raskatten fokken, wat moet je allemaal weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:13

Ik zou graag alles willen weten over info en kosten en wat je eraan verdient als je met raskatten wilt fokken?
Wie weet dit?

xdenisex

Re: Raskatten fokken, wat moet je allemaal weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:32

Ten eerste doe je dit niet zomaar.

Je kunt overal op internet zelf lezen. Wij willen in de toekomst ook een keer een nestje. Er gaan heel wat kosten inzitten vandaar dat een raskat ook zo duur is.
Je moet lid zijn van een vereniging, katten laten testen en enten voordat je kan fokken. De eventuele dekkater kost ook tussen de 200 en 300 euro of zelfs duurder.
Entingen voor de kittens, stamboom aanvragen, dierenarts bezoeken en dan nog niet gesproken over dat het eventueel mis kan gaan...

Je kan het bedrag wat je kwijt bent wel tussen de 800 en de 1000 euro plannen...en dan nog niet de eventuele complicaties zoals keizersnede, kitten dat niet goed is etc.

Ik zou echt nog maaar is op internet gaan lezen..heeeel veel lezen...!

Wij willen misschien over 2 jaar een nestje en ik ben me nu al aan het verdiepen in dit soort zaken...

Ik zou er nog eens goed overna denken..

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:37

Dus als je een nestje zou hebben dan heb je meer kosten dan wat je eraan verdient?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:37

ik zou maar eens hier kijken: http://www.kattenplaza.nl en dan het forum.

En wat je eraan verdiend? Daarover kan ik kort zijn: niets tot bijna niets.

Begin er maar niet aan om geld te verdienen. Die vlieger gaat gewoon NIET op.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:38

Over wat voor ras zit je te denken?

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:44

Inderdaad je meot het niet om het geld doen. Wij willen het 1 of 2 keer doen om mee te maken hoe gezellig het is om eeen stel van die dartels om je heen te hebben..

Als je jaaaaarenlang al fokt dan kan je zeggen dat de katten zichzelf betalen. Dan heb je al heel wat opgebouwd en als je dan een nieuwe kat aanschaft kan je zelfs die kopen van het geld wat de kittens opleveren.

Maar dan nog moet je niet denken dat je er rijk aan wordt!!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:47

Daarbij: ik weet niet of je al raskatten hebt en of die dan nog 'open' zijn, maar vaak kun je bij fokkers alleen kopen als je al van tevoren aangeeft dat je er niet mee gaat fokken. Daar heb ik zelfs voor moeten tekenen.
Het is nog niet zo simpel om een goede fokpoes te vinden als je al geen 'gerenommeerde' fokker bent. En ga ervan uit dat een goede fokpoes vaak nog duurder is dan een gezelfschapspoes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:48

Het kost meer dan het je opleverd, en veel mensen gaan nog steeds vaak naar een asiel daar zitten ook raskatten.Een nicht van mij heeft het gedaan maar er gaat veel tijd en geld in zitten.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:50

Dat is inderdaad waar Maanling. Wij zijn nu op zoek naar een ragdoll poesje met stamboom waar we mee mogen fokken. We zijn al zo'n 2 maanden bezig met zoeken en er zitten altijd regels aan verbonden. We hebben er nu 1 in Belgie gevonden en met dat poesje mogen we wel fokken alleen als er in haar nageslacht een kater zit mag daar weer niet mee gefokt worden.... Het zit allemaal best ingewikkeld in elkaar met die verenigingen enzo!
Vandaar dat wij ook al zoooolang aan het zoeken zijn...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:52

Je kan ervan uitgaan dat je met nestjes niets tot weinig verdient idd.
De gemaakte kosten per kitten zitten zo op de 100-150 euro, dan heb ik het nog niet over het dekgeld en gaat het om een volkomen gezond kitten!
Alleen de entingen, het chippen en DA bezoekjes...

Verder moet je je goed verdiepen in het ras dat je wilt hebben, ga veel naar kattenshows en kijk daar wat de keurmeesters van de katten vinden. Vraag de mensen naar hun ervaringen, denkbeelden etc. Erg leerzaam!!

Overigens ben ik niet helemaal te vinden in het feit dat een raskat altijd duurder is dan een HTK.
Ook HTK-tjes zouden geënd, ontwormd, ontvlooid, gechipt en alles moeten zijn.
Maar helaas is het voor veel mensen leuker om ze zo op de wereld te laten zetten en de asiels nog wat te spekken (alleen dan op de verkeerde manier).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:55

Ik denk dat je per kitten op nog meer dan 100-150 euro zit. (de precieze berekening is op kattenplaza te vinden maar dat kost me nu even teveel moeite) want als dat zo is zou je ervan uit kunnen gaan dat als je 450-500 euro voor een kitten vraagt (de prijs die ik heb betaalt voor mijn BK en RB) je er toch op verdient. En dat is echt niet zo....

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:56

Ik ben het wel eens dat raskatten duurder zijn. Dit omdat je nog inschrijfgeld bij een vereniging moet betalen. Jaarlijks lidmaatschap moet betalen. Dit moet je doen omdat je anders geen stamboom kunt aanvragen dit is ook rond de 20 euro...etc..

Als je geen stamboom hebt is dit minder duur daarom worden die katten ook voor een stuk goedkoper verkocht..
Het nadeel alleen als een raskat geen stamboom heeft weet je nooit zeker of de kat raszuiver is en als je gaat fokken weet je nooit of je met familie fokt..dat is het nadeel aan geen stamboom..

Ik heb ergens een lijst gezien met dingen waar je aan moet denken bij een kitten. Als ik het tegenkom zal ik het is neerzetten.. DAar kan je goed zien dat de kosten best hoog oplopen en dat er dingen bijstaan waar je eignelijk niet bij stil staat...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:02

*even gegoogled*

Lidmaatschap vereniging € 20,00
Cattery registratie eemalig € 28,00
Entree eenmalig € 5,00

Aanschaf eigen poes/dekkater € 450/650 in NL per kat,en € 650/850 bij onze buurlanden per kat
Het feit dat u de (kater)/poes na aanschaf tenminste 9 maanden gevoerd heeft voor u haar liet dekken op een leeftijd van minimaal 1 jaar (à € 15 per maand = € 110 per kat).
Bouw van een Dekkaterverblijf € 500,00
Dekkings kosten gemiddeld € 225,00
Vervoer naar dekkater 3x € 50,00
Testen Fiv/Felv (beide ouders) € 104,00
Enting + ontworming ouderdieren voor de dekking € 36,50 per kat
Dierenartskosten/onderzoeken ouderdieren zoals echo dracht € 60,00
Extra voer poes dracht+zogen € 50,00

Voor de bevalling:
Werpkist € 100,00,ontsmetting € 13,00,thermometer € 6,00,digi weegschaal € 32,00
Spat Kittencare: (glijmiddel, respirot, slijmzuiger, voedingspipet, speentjes, benebac, nutridrops, kittencolostrum, litterlac etc.) € 81,00
Controle poes bij dierenarts na bevalling € 25,00 (geen huisbezoek,anders duurder)
Voer kittens (vanaf 4 weken +/- € 60 per kitten) zoals Royal Canin/Hill's/CaroCat
Versvoer:lamshart,Schapenvet,enz..€ 10,00 per kitten
Kattebakgrit € 10,00 per kitten
Ontwormingspasta Flubeno € 32,00,
Stamboom € 9,75 per kitten
Evt.Chip € 35,00 per kitten

Dierenartskosten/onderzoeken kittens
vervoer naar dierenarts € 15,00
1 Enting per kitten € 25,00
Eigendomsoverdracht € 2,50 per kitten
Advertentie kosten internet € 6,00 per adv.
Advertentie Dagblad € 17,00
Telefoonkosten € 15,00

Niet meegerekend:
HCM en PKD testen (ouders) € 260
Stronghold oudersdieren€ 46,00 per jaar
Frontline spray (kittens) € 25,00
Cattery Homepage kosten jaarlijks € 110,00

Pech kosten: b.v Keizersnee s'nachts in het weekend € 300,00 (is ons al 2x overkomen), baarmoederontsteking,ziek of zorgelijk kitten,enz...kosten lopen dan al snel op tot in de honderde euro's

Speeltjes voor de kittens,kattensnoepjes,grimpet vit.pasta € 12,00, foto's,kittenpakketjes, extra verwarming, extra was, extra afwas, extra reinigingsmiddel, krassen op je meubilair, gesneuvelde bloempotten, vlekken op je vloerkleed, onbekende(kittenkopers) over de vloer,slapeloze lange nachten, zorg en tijd!

Kosten eerste nest,gerekend 4 kittens onkosten € 2897,00 zonder Chip ,1 enting,geen pech,of andere bijkomende kosten gerekend zoals speeltjes,kattensnoepjes,enz....

verkocht voor 450 per kitten € 1800,00.
Verlies: € 1097,00.

Tel uit je "winst".

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:03

Oef, denk er aub niet zo makkelijk over. Je moet vaak blij zijn als je quit kan spelen!

Ik fok in Sphynxen en de cattery's in dit ras vliegen met paddestoelen uit de grond omdat men denkt dat ze er makkelijk geld mee kunnen verdienen. Helaas voor hun gaat dat net even wat anders. Goh je kan er vast wel geld mee verdienen hoor, maar dan moet je denken aan broodfok. Ik hoop niet dat het zo bij jou de bedoeling is.

Ik heb momenteel een uitkruis nestje liggen wat ik doe om de lijnen in het ras te verbeteren ik ik moet hier behoorlijk veel geld aan toeleggen! Ook heb ik het geluk gehad dat ik nu klaar ben met school en even geen werk heb, als dat niet het geval was geweest hadden de kittens het waarschijnlijk niet overleefd omdat de moederpoes problemen heeft gehad met de melkgift. Ik heb ze dus flink bij moeten voeren.

Even snel wat kosten over dit nestje:
Dekgeld van geschikte kater 750 euro, hcm/pkd testen 150 euro, lid van vereniging 25 per jaar, inentingen, voer, kattenbakgrit, ontwormingskuren, Poes was ziek geworden de avond na de bevalling in het weekend dus weekendtarieven + antibiothica 75 euro, je wilt misschien ook een werpkist hebben (is evt zelf te maken als je handig bent), stamboom aanvragen (9 euro per stamboom/afstammelings bewijs), speeltjes, kittenmelk, nutridrops, FIV/FELV teste, evt bloedgroep laten testen, Bear testen bij witte katten en nu ben ik vast nog een hele hoop vergeten Lachen

Ik heb eerder een sphynx nestje gefokt, ik had de dekking toen gratis gekregen maar ook toen heb ik er geld aan bij moeten leggen. In diverse boeken en op diverse internetsite's hebben ze lijstjes staan wat de kosten zijn.

En net als Maanling zegt, het valt niet mee om een geschikte poes te vinden die ook nog eens uit betrouwbare lijnen komt, simpelweg om broodfokkers en mensen die er makkelijk over denken te vermijden.

Nee dus, je verdient bijna niks aan een nestje met raskatten Knipoog Is niet altijd zo, er komt wel eens voor dat je iets over houdt als je bijvoorbeeld zelf een geschikte kater hebt en alles al in huis hebt, maar er komt ook heel veel tijd aan te pas!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:05

De enige die er rijk van worden zijn de broodfokkers...maar daar zijn het dan ook broodfokkers voor...
Goede fokkers doen het altijd om het ras te verbeteren...niet voor het geld...Ze hebben juist een baan om de kattenhobby te bekostigen...Het is gewoon een hele dure hobby...

Kijk eens op de volgende site http://www.catterylilith.com/kosten.htm

Ook vind ik het een goede tip om op kattenplaza te kijken en eventueel informatie te vragen...

Ik ben nou ook wel nieuwsgierig welk ras je dan wilt gaan fokken...

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 17:06

Haha, ik wilde nog niet echt fokken hoor. Ik was benieuwd of je er wat aan kon verdienen. (natuurlijk gaat het mij niet allemaal om het geld maar om de gezelligheid en het meemaken. Het leek me gewoon mooi om raskatten te kunnen fokken) Maar als ik dit lees. Phoe! Ik had echt niet gedacht dat het zo veel tijd en geld zou kosten.
Áls ik zou gaan fokken zou ik Ragdoll/Siberische kat doen.
Maar nu ik deze kosten allemaal lees zie ik er toch maar vanaf. Dat mag nooit van mij ouders.
Ik heb zelf een wit persje met rode staart. met een puntsnuit. (geen stamboom) Superlief!
Britse Korthaar (zonder stamboom) na haar nestje van ons witte persje heel erg aanhankelijk en knuffelig geworden.
Verder heb ik nog een trouwe HTK kat.
En nog een rode jeweetwelkater (pers is trouwens ook gecastreerd) het is een kitten van een Siberische kat. Dit ras beviel ons heel goed! Daarom zou ik ook dat ras gaan fokken! En er zijn volgens mij niet héél veel van die katten. Kan het fout hebben. Die moeder van deze kater is aangereden toen de jongen 5 weken waren. :'( Helaas is deze kater na de herfstvakantie niet meer terug gekomen. Hij kan nog terugkomen maar ik heb er niet veel vertrouwen in. Hij was nl een heel erg allemansvriend. (sprong ook via het raam bij de postbode in de auto)
Maargoed allemaal héél erg bedankt voor jullie reactie en ik zal er nog maar eens goed overnadenken.

Denk niet dat ik dit ga doen Lachen Lijkt me nog altijd leuk om een Echte Ragdoll te hebben, maar dan zit je weer met het binnenhouden enzo. (1 keer gedaan en heeft de poes geheel verpest)

Sorry voor het hele verhaal.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:21

Misshien kun je een PB sturen naar crossmonster, die fokt volgensmij ook katten..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:33

De Sibeer is een ras wat momenteel echt als paddestoelen uit de grond schiet...Vele (vooral) Ragdoll fokkers zijn deze katten 'er bij' gaan fokken...Je hebt ze in solid kleuren...de Siberische Boskat en je hebt ze in de point kleuren...de Neva Masquerade...Het is wel een en het zelfde ras...Fokken kost veel voorbereidingswerk...Ga eens shows bezoeken...kijken naar de katten...Praten met de fokkers...Er komt zoveel meer bij kijken dan 2 katten bij elkaar en een nestje...
Zo zijn er bij vele rassen testen (HCM/PKD/PL/PRA en verplicht de FIV en FelV)...

Ook kan je als fokker je katten niet zomaar los buiten laten lopen...Tenminste niet als je serieus genomen wilt worden...Een dekkatereigenaar zal zijn/haar kater nooit een poes die zomaar buiten komt laten dekken (met buiten bedoel ik dus een tuin die niet is afgezet...een ren is iets anders) De kans op ziektes is veel te groot...
Zo'n FIV/FelV test zegt niets...als je je kat na de test weer gewoon buiten laat...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:47

Om maar niet te spreken over de stress die je hebt wanneer je kat los buiten loopt.
Mijn poes is naar buiten geglipt en heeft voor een keurig slipnestje gezorgd... Meteen op alles laten prikken, gelukkig niets aan de hand. Maar wat heb ik in de rats gezeten!

Nu ze geholpen zijn mogen ze wel naar buiten.
Alhoewel ze nu al twee weken binnen moeten blijven (ja, dat is voor mijn kater, die regelmatig muizen en konijntjes Bloos vangt een straf) omdat er een katten-killende-hond in de wijk loopt.
Een van mijn fokjes is er ook door gegrepen... :|

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 17:55

Oke! Het lijkt me heel erg leuk om zo'n show te bezoeken! Maar ik weet niet wanneer het is en mijn ouders hebben een bedrijf dus die kunnen bijna nooit weg. :S Wat bedoel je met paddestoelen uit de grond schieten? (a)

@ corine1981: Oh! Bloos Wat erg hoe is het met die kat afgelopen?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:58

Dat er ineens heel erg veel fokkers bijkomen of gekomen zijn die siberen fokken...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:59

x_sannee; waarshijnlijk bedoeld Chihiba dat de katten in aantal enorm stijgen, en er dus een groot aanbod is.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:00

Jep...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:16

Even een berichtje van een 'kattenfokker' die momenteel eerder arm dan rijk is Knipoog

Mijn poes is hoogzwanger en over 2 dagen uitgerekend. Spannend? Heel erg. Leuk? Ja als ze geboren zijn en alles gaat goed Knipoog Tot 13 weken en dan vliegen ze weer uit en dat is weer een minder leuk moment.

Wat er bij komt kijken? Enorm veel Ja

Wanneer je een poesje aankoopt voor de fok betaal je bij sommige fokkers meer dan bij een huispoesje. Binnen de bengalen, het ras wat ik heb, scheelt dat aanzienlijk.
Bij dit ras ligt de aanschafprijs gemiddeld op 900 euro áls fokdier.

Dan is ze 13 weken en komt bij je in huis. Schitterend natuurlijk zo'n ukkie, maar ook een dure grap Knipoog Eten, drinken, een keer of wat ontwormen, keertje ziekjes dus DA, op een gegeven moment weer enten en soms nog chippen.

Om je cattery te promoten en om een goed beeld van de fokwaarde van je poes te krijgen loop je een aantal kattenshows af. Als kitten belangrijk om te zorgen dat ze het gewend raken, als volwassen dier belangrijk omdat ze dan pas goed te beoordelen zijn.
Kosten? Tussen de 20 en 25 euro per kat per show, exclusief je brandstof en een héle lange dag van huis. Ik heb hier een kitten van bijna 6 maanden die al 6 keer mee op show is geweest, reken maar uit Knipoog

Dan is ze een maand of 18 en kan je serieus gaan nadenken over de dekking. Voor die tijd heb je een prachtige kater uitgezocht die vrij is van FIV/Felv/HCM/PKD en bij de Ragdolls erg belangrijk CIN. Met andere fokkers gekeken of deze lijnen passen, dagje erop uitgeweest om de kater te bezoeken (want zonder kijken dekken doen we niet), dus wederom een dag + reiskosten.
Dan zelf naar de kliniek om je poes ook op dezelfde afwijkingen te laten testen. In het optimistische geval is ze vrij van alles en kan je inderdaad richting de kater als ze krols wordt. Maar je rekent wel even een paar honderd euro af. Afhankelijk van waar je naar toe gaat.

Pfieuw denk je nu, al die testen zijn voorbij, we kunnen nu eindelijk echt gaan fokken. Helaas, een deel van deze testen moeten jaarlijks herhaald worden!

Dan de kater. Prachtige vent, bewezen in vruchtbaarheid. Je brengt je poes er naar toe als ze goed krols is en je wacht af. Wel heb je weer een dag 'verloren' en wederom reiskosten gemaakt. Want een goede kater zit bijna nooit om de hoek. Murphy's Law zorgt ervoor dat die minstens 200 km verderop zit!
Ondertussen wacht je nog steeds af of de poes gedekt wordt en wel ja, je krijgt een telefoontje van de katereigenaar dat ze 3 dagen later opgehaald kan worden Ondertussen al gaar van de vele reizen en de spanning stap je in de auto en haalt je poes weer op. Voordat je ze mee krijgt moet je nog wel even afrekenen. Zo rond de 500 euro moet je wel in je achterhoofd houden. Bij de bengalen kan dat zelfs 750 zijn. En de topper die ik ken 1500.

Onderweg in de auto bedenk je je, dat je eigenlijk veel beter zelf een kater kan kopen. Makkelijker en much cheaper. Fout!! Ik heb 1250 voor mijn huidige kater neergelegd. Best auw. Er staat ook een kater gereserveerd in Engeland. 1550 pond, rond de 2500 euro met reiskosten.
En dan begint het pas echt. Wederom zijn ze pas 3/4 maanden, ga je showen. Op een gegeven moment gaat hij sproeien of andere katten lastig vallen. Apart huizen dan maar, merk je er weinig van. Ook weer fout. Dat kan wel, maar niet zomaar. Een kater heeft eigenlijk ook gezelschap nodig en alleen in een tuinhuisje vind ik not done. Een aparte kamer in huis vind ik zelf beter. Met katerbroekje dan regelmatig rondlopen.
Maar die kamer moet ook weer ingericht worden, helemaal als er dames op bezoek gaan komen. Nieuwe krabpaal, nieuwe vloer, noem het maar op.

En ondertussen show je je kater ook, zodat hij Kampioen wordt, Int. Kampioen etc. Per titel minstens 3 shows a wederom 20-25 euro per keer.

Je poes is inmiddels thuis en rekt zich uit op de bank onder het mom: "Geef mijn portie maar aan fikkie".
Het lange wachten begint, zou ze zwanger zijn ja of nee?
met een week of 3 kleuren haar tepels knalroze. Je hebt geluk, ze heeft in 1 keer opgenomen. Scheelt je toch weer 2 maal die 200 km naar de kater weer.

Omdat je nieuwsgierig bent laat je een echo maken, doe ik wel altijd. Ook wil ik weten of alles in orde is, ze niet schijnzwanger is etc. Quanta costa? 50 euro.

Je cattery is nu écht een feit. Voor die tijd was je al lid geworden bij een vereniging en heb je een catterynaam aangevraagd. Kosten bij elkaar ook rond de 50 euro.
Nu nog een mooie website. Gaat ook niet voor niets. Trots kondig je hierop je verwachte nest aan en je krijgt zelfs al een mail van iemand die interesse heeft.

65 dagen is een poes zwanger. Gemiddeld. Dat kan ook 62 dagen zijn maar ook 70 dagen. De meeste mensen willen wel bij de bevalling zijn, dus neem je vrij van je werk. Vakantie volgend jaar kunnen we vergeten, maar ach.

Dan kondigt de bevalling zich eindelijk aan. Jeuh! rond 02.00 begint de poes te persen en na een zenuwslopende tijd rolt het 1e kitten eruit. En dan?
Ja die moet droog, navelstreng moet worden gedaan. Slijm moet uit holtes en eventueel longen en als ze wat zwakker is kan een druppel Nutridrops ook geen kwaad. Je merkt al snel dat de chipsdoos toch niet handig als kraambed, volgende keer dus een echte werpkist.
Al je toebehoren hebben ook een flinke duit gekost en deels kan je weggooien na dit nest.

Heb je geluk dan rollen de kittens er zo uit. Heb je pech dan kan je naar de DA. Zit een kitten vast, heb je nog meer pech, dat wordt een keizersnee. Een operatie die best ingrijpend is, ook voor de kittens. Heb je dan nog meer pech, ziet de baarmoeder er zo slecht uit dat een volgende zwangerschap uitgesloten is. De da haalt deze eruit en dat was het einde van de fokcarriere van deze poes.

De kittens zijn dus geboren. Je hebt ze allemaal gewogen en gemerkt. Prachtig nestje van 3 kittens, 2 katers en 1 poes. Het poesje wil je graag zelf houden als nieuw fokpoesje. De katers worden verkocht.

Daar gaan we weer. Heb je geluk, dan voedt de mama ze zelf. Die kreeg in de laatste weken van de zwangerschap en tijdens het zogen heerlijke vette en eiwitrijke hapjes. Tartaar/biefstuk, slagroom, duur blikvoer, noem het maar op.
Heb je pech, geeft ze geen of te weinig melk, ondanks al je hapjes. Flessen maar! Elke 2 uur, dag en nacht, good luck. Je kunt dan overwegen om een pleegmama te vinden, maar gegarandeerd dat de kittens niet bij je thuis opgroeien.

Na 8 weken heb je nog steeds geen kopers voor je katertjes. En je poesje, tsja, die wordt toch niet zo mooi als je had gehoopt. Je kijkt rond op internet en ziet site zoals Kittentekoop. Je wordt daar member (en rekent wederom af) en plaatst je nestje.

Met 9 weken gaan ze naar de dierenarts. Ze worden nagekeken, geënt en gechipt. Ontwormen had je al reeds 3 keer gedaan dus dat is niet nodig. De dierenarts wijst je op een knik in de staart bij 1 van de katertjes. Fokwaarde: 0,0 dus die moet sowieso als huisdier de deur uit.

Met 10 weken meldt eindelijk een kittenkoper zich. Die kiest voor het katertje met de knik. je geeft 100 euro korting op de prijs, omdat hij toch eigenlijk minder waard is.
Het poesje is kielekiele fokkwaliteit en je overweegt nog wel om ze te houden.

Met 12 weken wederom DA, wederom een enting en check-up. De stambomen (tussen 10-15 euro per kitten) heb je al aangevraagd.

Het katertje wordt met 13 weken opgehaald, maar dan lopen er nog steeds 2 rond. Je besluit het poesje aan te houden, ook omdat ze zo enorm lief is!) en het katertje op marktplaats te zetten. Je moet toch wat?
Vele mensen zien deze advertentie en schrappen meteen je cattery als zijnde interessant. Een smoezelige man komt als het kitten 15 weken hem ophalen en een jaar later staat hij op marktplaats aangeboden als dekkater. Ongetest, jouw fokproduct.

Even een simpel voorbeeld, weliswaar uitgebreid uitgeschreven. Helaas kan het wel zo gaan.

Als je katten wilt fokken doe je dat uit passie en niet uit geldelijke belangen. Als je geluk hebt houd je een keer wat over. Als je pech hebt leg je behoorlijk bij op het nest.

Er kan zoveel fout gaan, onvoorstelbaar. Dus duim maar voor me dat deze bevalling wel goed gaat Knipoog

En mocht je nog steeds interesse hebben in ragdolls fokken, ga je dan inlezen en laten inpraten. Bezoek inderdaad shows, praat met fokkers etc.
Succes.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:44

Sluit me aan bij de mede cattery's! (Fok zelf Cornish Rex katten, heb tevens een eigen dekkater, met Champion titel)
Maar nog even een verhaal hoe het ook kan gaan:
- Mijn moeder had een poes, die liet ze dekken door mijn kater, daar dus geen kosten aan.
- Poes moest bevallen, ging niet helemaal lekker, dus naar de dierenarts. Bleek het niet goed te gaan, spoedkeizersnede 's avonds, 1 kitten, half dood. Dikke centen mogen neer leggen voor de keizersnede, en met 1 half levend kitten naar huis.
- Kitten blijkt het niet goed te doen, moederpoes geeft geen melk, dus andere poezen zoeken waar nog een kitten bij kan.
- Iemand gevonden, kitten erbij, gaat paar dagen goed, maar toch weer minder. Toch paar tientjes aan persoon gegeven voor de moeite.
- Andere poes gevonden, kitten erbij, eventjes goed, toch weer minder. Weer terug naar huis gehaald om te gaan flessen, persoon paar tientjes gegeven.
- Kitten wordt slechter en gaat dood.
- Moederpoes wordt ziek, 2 x naar dierenarts, aan de medicijnen.
- Poes gaat nog minder, weer naar de dierenarts, poes blijkt buikvliesonsteking te hebben, DUS einde oefening. Wel mogen betalen voor inslapen poes.

CONCLUSIE: Moederpoes dood, kittens GEEN, kosten VEEL.

Zo kan het (helaas) dus ook gaan...

En tja, kosten zijn behoorlijk. Ik heb dan mijn eigen kater, moet elk jaar getesten worden. Ben ik 3x naar shows geweest zodat hij de titel CH mag voeren. Aan je katten ben je zowiezo voer en kattenbakgrit kwijt. Kosten voor de kittens zijn standaard de inentingen, stamboomaanvraag, en dan heb je de standaard bezoekjes aan de dierenarts aangezien 9 van de 10 nestjes wel eens wat hebben.

Dus als je een groot nest heb, die je goed kunt verkopen, en die verder NOOIT ziek zijn geweest hou je er een beetje geld aan over.
In het ergste geval ben je je poes kwijt, en kun je ong. 300 euro bijleggen.

Denk er dus goed over na!