hond lijkt steeds overal jeuk te hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kathris

hond lijkt steeds overal jeuk te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 11:56

hallo,

Beetje vreemde titel misschien, maar ik zal even proberen het zo goed mogelijk uit te leggen..
Onze hond (Rottweiler, 10 jaar oud) heeft de laatste steeds dat ze op haar buik, bij de achterpoten, en haar poten zelf
aan het bijten en likken is. Ook het stukje voor de staart is ze regelmatig met tanden aan het bewerken..
Nu hebben we haar pas helemaal gekamd, dus zoveel mogelijk losse haren weg.. Gecontroleerd op vlooien en ander ongedierte,maar dan komt niks tevoorschijn.
Vorige week heeft ze een wormenkuur gehad, maar ook daarmee is het niet overgegaan..

Ik ga haar vanmiddag nog een keertje helemaal kammen en kijken of ik ergens vlooien of iets anders vreemds tegenkom, maar weet iemand nog een andere oplossing..
want de hond zelf wordt er ook doodmoe van, als ze weer een kwartiertje rustig op dr plek heeft gelegen vliegt ze zo'n beetje weer overeind en begint t weer..

groetjes, kath

plutolover

Re: hond lijkt steeds overal jeuk te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:14

ben je mischien op ander voer overgegaan? of een nieuw soort koekje uitgeprobeerd? Het kan dan zijn dat ze daar dan allergisch voor is. En anders denk ik een dierenarts bellen, of langs gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:18

Allergie denk ik, de oorzaak kan van alles zijn. Ook honden kunnen last hebben van huismijt en dergelijken. Ik zou het even laten onderzoeken door de DA.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:25

Onze hond heeft een huisstofmuit allergie en krabt op dezelfde plekken die jij aangeeft. Je kunt je hond bij de DA laten testen op welke allergie het is. Zou er wel iets aan doen, de hond heeft er blijkbaar veel last van.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:29

voer en koekjes zijn hetzelfde gebleven, en op geen van de dozen of zakken stond dat er een veranderde/verbeterde/vernieuwde samenstelling was..

ze heeft nu gelukkig al een uurtje door kunnen slapen, dus t lijkt nu ff wat minder te zijn..

maar na t uitlaten krijgt ze altijd een kauwstaafje, dus als ze daarna weer begint met bijten en likken geef ik haar die morgen niet na t uitlaten.. en op die manier ga ik denk ik even proberen

als mn ouders terug zijn van vakantie (woensdag) wilde ze sowieso al naar de DA.. dus ik doe het alleen op eigen houtje als ze echt nog meer last krijgt..

over huisstofmijt-allergie, kan zoiets dus ook opkomen als de hond al 10 jaar oud is en nooit eerder ergens last van heeft gehad?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:36

kathris schreef:
hallo,

Beetje vreemde titel misschien, maar ik zal even proberen het zo goed mogelijk uit te leggen..
Onze hond (Rottweiler, 10 jaar oud) heeft de laatste steeds dat ze op haar buik, bij de achterpoten, en haar poten zelf
aan het bijten en likken is. Ook het stukje voor de staart is ze regelmatig met tanden aan het bewerken..
Nu hebben we haar pas helemaal gekamd, dus zoveel mogelijk losse haren weg.. Gecontroleerd op vlooien en ander ongedierte,maar dan komt niks tevoorschijn.
Vorige week heeft ze een wormenkuur gehad, maar ook daarmee is het niet overgegaan..

Ik ga haar vanmiddag nog een keertje helemaal kammen en kijken of ik ergens vlooien of iets anders vreemds tegenkom, maar weet iemand nog een andere oplossing..
want de hond zelf wordt er ook doodmoe van, als ze weer een kwartiertje rustig op dr plek heeft gelegen vliegt ze zo'n beetje weer overeind en begint t weer..

groetjes, kath

had onze hond ook..
moesten en op ander voer over... dat kan het wezen
en het was een soort van hooikoorts maar dan voor honden klinkt raar maar soort van allergie.. weet de naam niet meer Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:39

welk voer geef je je hond? mocht het een allergie zijn, kan je denkadog miss proberen? onze vorige hond had een allergie voor eiwitten, die kreeg dan uitslag en jeuk, met denkadog ging het goed Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:41

kathris schreef:
voer en koekjes zijn hetzelfde gebleven, en op geen van de dozen of zakken stond dat er een veranderde/verbeterde/vernieuwde samenstelling was..

Het kan zijn dat je hond niet meer zo goed tegen het voer kan, of overgevoelig is geworden voor bepaalde stoffen in het voer. Dan kun je dus ander voer gaan proberen.

Is het een overgevoeligheid/allergie voor iets anders, dan wordt vaak prednison voorgeschreven.
Je kunt ook laten testen wáar je hond precies overgevoelig voor is, maar in de meeste gevallen kom je dan toch ook uit op prednison.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:05

Citaat:
over huisstofmijt-allergie, kan zoiets dus ook opkomen als de hond al 10 jaar oud is en nooit eerder ergens last van heeft gehad?

Een allergie hoeft niet aangeboren te zijn, het kan zich ook op latere leeftijd ontwikkelen. Als ik jou was zou ik toch niet al te lang wachten met naar de dierenarts te gaan, ook al is het misschien iets onschuldigs, hij kan de hond iets geven tegen de jeuk. Als het te lang duurt, krabt hij alles open, met kans op ontstekingen en dan ben je verder van huis. Bovendien vind ik het ook zielig voor zo'n dier om te zien dat hij er zo'n last van heeft.
Kan je je ouders niet op hun vacantieadres bereiken?

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 13:23

marietje27 schreef:
Citaat:

Een allergie hoeft niet aangeboren te zijn, het kan zich ook op latere leeftijd ontwikkelen. Als ik jou was zou ik toch niet al te lang wachten met naar de dierenarts te gaan, ook al is het misschien iets onschuldigs, hij kan de hond iets geven tegen de jeuk. Als het te lang duurt, krabt hij alles open, met kans op ontstekingen en dan ben je verder van huis. Bovendien vind ik het ook zielig voor zo'n dier om te zien dat hij er zo'n last van heeft.
Kan je je ouders niet op hun vacantieadres bereiken?

Ze heeft er last van met tussenpozen, de ene dag is het echt erger als de andere.. gister was t weer erger als vandaag (ze ligt hier nu ook gewoon een beetje op de bank, slaperig van zich af te kijken omdat ik net de trap af ben gestormd Tong uitsteken)
als ze vandaag de rest van de dag toch weer heel erg gaat bijten en likken neem ik contact op met de DA morgen.. en dan kan ik dinsdag langs (morgen door omstandigheden niet mogelijk om echt langs te gaan)

edit: ik kan mn ouders wel bereiken, maar liefst alleen in echte nood (ze zijn voor t eerst in 2 jaar weer is een even op vakantie, dus...) en mn moeder kennende belt die vanavond nog wel even en dan overleg ik gelijk Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:35

Je kan altijd even de dierenarts bellen, die kan dan vast wel zeggen of het nodig is om langs te komen, of nog een paar dagen wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:41

ik zou je ouders er niet voor storen in hun vakantie Lachen je kan idd de DA bellen, en vragen wat zij denkt dat het is..

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:47

een allergie kan zich zeker op latere leeftijd ontwikkelen ,
maar ze kan ook een eiwit stoornis hebben dus teveel eiwitten , of juist een gebrek hieraan ,
heb je haar onlangs gewassen ? met honde shampoo? want ook daar kan een hond ernstige jeuk van krijgen .
het kunnen ook losse haren zijn die haar irriteren , maar toch ook weer terugkomend op de allergie ,
bijt ze erg veel achteraan ? of boven haar staart ? want dat kan weer duiden op anaalklier verstopping dan moet die even uitgedrukt worden bij de DA ,
ik zou toch even de betreffende dierenarts bellen , en vragen hoe of wat , en dan ook niet wachten tot woensdag , want een hond kan hier enorme last van hebben , en zich rot krabben dit kost energie , en ze kan er kribbig van worden lees daarna overgaan in agressie ,
succes !

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:41

Klinkt herkenbaar. Mijn hond heeft het in meerdere mate in september en oktober. Hij blijkt allergisch te zijn voor de grasmijt, die juist in deze periode veel aanwezig is.

Tip heeft een injectie gehad met ivomec (ook wel een ontwormingsmiddel voor schapen, geiten, koeien en varkens) en nog een injectie met een middel waarvan ik de naam even vergeten ben. De jeuk werd meteen minder.

Punt met dit soort aandoeningen is dat het héél veel verschillende dingen kunnen zijn. Het kan grasmijt zijn, het kan voedselallergie zijn, het kan allergie zijn tegen een bepaald soort gras, het kan stress zijn... Noem maar op.

Beste is dus om eventjes de dierenarts te bellen, die zal je héél veel vragen stellen en aan de hand daarvan een diagnose proberen te stellen.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 16:05

bedankt voor de reacties,

de hond wassen, nee dat hebben we een jaar of 9 geleden een keer gedaan toen we dr kregen en daarna nooit meer, want ze heeft een hekel aan water, ze is nog net niet zo erg dat ze de poot uit de deur steekt om te voelen of het toevallig regent..

toen ik haar vanmiddag uitliet zijn we het bos in geweest en daarna was ze ineens weer wel aan t krabben en likken en nu we weer een tijdje binnen zijn is t weer over en is ze weer gewoon rustig en niks aan de hand..

als de DA een heleboel vragen gaat stellen over wat ze allemaal precies doet dan moet ik toch echt wachten tot mn ouders weer terug zijn, want de enige die de hond normaal gesproken de hele dag meemaakt is mijn moeder.. (ik ben hier nu als huis-en hond-oppas omdat ze op vakantie zijn)

ga morgen even proberen of ze minder wil krabben en dergelijke als we niet het bos in zijn geweest, maar een gewoon rondje..

kath

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 17:11

Even een korte update:
we zijn vandaag met de hond naar de dierenarts geweest Lachen en die zei dat ze waarschijnlijk last had van een te dikke ondervacht, dus dat wordt de komende tijd veel kammen en borstelen om overtollig haar weg te krijgen..
als het over anderhalve week nog niet verbeterd is moesten we maar terug komen.. (dit vanwege de jaarlijkse inenting die anders niet zou werken)
hij had nog gecontroleerd op mijt, maar dat was het niet, dus goed kammen en het in de gaten blijven houden was het enige voor nu..

kath.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:49

Gelukkig was het geen mijt, benieuwd of het echt aan de dikke ondervacht ligt, dan is het alleen een kwestie van goed borstelen. Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:36

Die grasmijt waar ik het over had, die schijn je niet te kunnen zien. (Volgens mijn dierenarts).
Je merkt het alleen aan het verergeren van de rode plekken wanneer ze door het gras lopen.

Ik hoop dat het kammen gaat helpen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:37

Mijn hond heeft dit ook. Voor haar is het niet leuk envoor ons ook niet. Wij zijn er mee naar de DA geweest en toen kon die eigelijk nix vinden. Ze had toen nog pilletjes meegehad maar dat heeft neit gewerkt. Ook zie je soms wat schilfertjes op haar huid. We kammen haar ook wel eens. Maar ze zit echt de hele tijd te likken en te krabben ent e bijten. En zie heeft ook geen vlooien.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:18

Hier ook al 1 met jeuk!!!! we worden er gek van! ik werk in een honden trimsalon, en we hebben zo veel mensen die vertellen dat hun honden onverklaarbaar jeuk hebben!!! de hond van mijn baas! ( ja wat officieel he haha ) heeft ook zo erg jeuk! hij krijgt er smetplekken van! hij bijt zich tot bloedens aan toe open!!!
de hond van mijn broer heeft ook onverklaarbare jeuk!!! we hebben alles geprobeerd van medicatie tot vers vlees geven! NIX helpt!! ik blijf even volgen! Knipoog

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:23

onze hond had dit ook.
we zijn er tig keer mee bij de dierenarts geweest.kreeg ze uiteindelijk prednoral.dit hielp wel maar werd ze mega dik van.
ben toen in contact gekomen met een homeopaat voor dieren.
ze behandeld haar nu,en het gaat al stukken beter.
misschien ook een idee voor jullie hond als de hond jeuk bl;ijfd houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:24

bloedonderzoek laten doen Knipoog

kennis van me had een hond met vreselijke jeuk en die bleek een schildklierkwaal te hebben

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:34

Mijn hond deed een paar jaar geleden precies het zelfde. Hiermee ben ik naar de DA geweest, bloed onderzoek gedaan en alles. Bleek hij achter af allergisch te zijn voor rundereiwitten.
Over gegaan op ander voer en het is over.

Ik zou dus inderdaad naar de DA gaan om het te laten onderzoeken.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:42

ja dat is wel zo!!!, een DA kan nooit kwaat!!! maar ik ben geen voorstander van dat steriele voer! uit dat voer is alles uit gehaald! dus je hond heeft veel minder afweerstoffen als je alleen maar dat voer geeft!!! en als je dan een keer iets anders geeft dan dit voer raken ze heftig aan de diaree tot soms een darm ontsteking!!!

maar idd een bloed test kan geen kwaat ( al heeft dit bij de meeste honden die ik tot nu toe mee heb gemaakt ) Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:45

of......je geeftje hond een tijdje probiotica?
vaklt te proberen toch?

gewoon die van Bloem (te koop bij reformzaak)kost je 13 euro voor 60 capsules, elke dag 1 over zijn voer.
eventueel 2 ,maar 1 is denk ik wel genoeg.
na een maand zou je verschil moeten zien....
zo niet,dan wertkt dat dus niet.

nou ja voor de prijs hoef je het niet te laten toch? Haha!

en jawel die van Bloem kan best Knipoog