Wie weet wat mijn cavia van 9 weken heeft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Wie weet wat mijn cavia van 9 weken heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:27

Ik heb sinds een week of 5 een kleine cavia bij mijn grote volwassen cavia gezet en het is erg gezellig. Toen ik die kleine vandaag op schoot had voelde ik onder zijn kinnetje een bobbel zitten ter grote van een knikker.
Ik gelijk bij die grote voelen maar wist van te voren eigelijk al dat dat daar niet hoorde.

Wie weet wat dit kan zijn? Ik heb al contact met de fokker gezond en kijk het dit weekend even aan en dan ga ik maandag maar even naar de dierenarts...vind het toch wel een beetje vreemd..zeker bij zo'n kleintje..

Ik ben benieuwd of iemand iets meer weet...

joyce_S

Re: Wie weet wat mijn cavia van 9 weken heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:37

heey,,
Ik heb 11 cavia's en daarvan hebbe 4 dat omstebeurt gehad. Ik was naar de dierenarts gegaan en het waren gewoon pus bulten. Ze maken dan er een gaatje in en hale het pus er uit. En dan krijg je een antibotica keur. en dan ik helemaal weg. Maar ik zal wel naar de dierenarts gaan want als grooter word kan het gevaarlijk worden.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:58

oke.. ik vind het wel raar dat hij dat heeft met 8 weken... Kan die andere het ook krijgen of niet?

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:03

Het is niet besmetelijk volgens mij. Maar ja ik heb gewoom pech gehad dat 4 het hadden gekrege.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:04

2 cavia's van mij waren trouwens ook nog best jong maar gelukig is het wel makkelijk weg tehalen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:08

bij de cavia van mijn zus was het een talgbult... werd ook steeds groter, maar de dierenarts knijpt ze uit en er is niks meer aan de hand Haha!

gewoon even langs je DA gaan en je niet al te erg ongerust maken Pling

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 17:26

haha ja als er iets is met die beesten schiet ik altijd gelijk in de stress. Mijn vorige caaf had het ook op 8 jarige leeftijd maar dat was een gezwel. Hij moest toen ingeslapen worden. Dus vandaar dat ik gelijk ging stijgeren haha.

Ik zal maandan dan maar even langsgaan...Bedankt voor de reacties!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:50

ik snap je ongerustheid wel hoor Haha! ik ben zelf precies hetzelfde...

maar deze is nog zo jong... en je moet niet meteen aan het ergste denken Knipoog

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 17:53

maarja aan de ander kant.. een gezwel met pus is zacht en dit is niet echt zacht....

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:05

het zou misschien een obses kunnen zijn.? zou ook even voor de zekerheid heen gaan zodat de da het kan bekijken en dan weet je het zeker Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:13

Ik hoop het niet voor je, maar het zou ook leucose kunnen zijn. Dat is tumorvorming op de lymfeklieren.
Ik heb het twee keer gehad bij cavia's en daar is niks aan te doen. Ze gaan er onherroepelijk dood aan. Ze krijgen in een later stadium ook bulten in de "oksels" .
Ik zou snel naar de DA gaan, als ik jou was. Want voor hetzelfde geld is het wel een talgbult en is het dus onschuldig.
Hoe eerder je uitsluitsel hebt, des te beter toch? Dan weet je waar je aan toe bent.
Succes!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 19:18

Dat wordt dus een dierenarts bezoekje maandag Haha!

Arm ding..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:33

Het klinkt als een abces.
De meeste abcessen komen bij cavia's voor in de keel. Dus de plek is niet zo vreemd. Over het algemeen maakt de da er een sneetje in, knijpt het uit, en dan moet jij het gat elke dag spoelen. Ook krijg je antibiotica mee tegen ontstekingen. Als het goed is groeit het gat weer mooi dicht en heeft hij nergens last meer van. Het kan ook zijn dat het abces terug blijft komen, en dan is het maar de vraag of dat ooit weer goed komt. Als het een abces is, en je zou er niet mee naar de da gaan, kan het naar binnen toe open klappen. Dan komt alle pus dus in het lichaam van de cavia terecht. Als dat zo is zijn ze helaas snel overleden. Maar gelukkig laat je het niet zo ver komen en ga je maandag naar de da Knipoog
Succes met je cavia!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:14

Ik denk inderdaad ook dat het een abces is! En als het een kaakabces moet je er wel echt mee naar de dierenarts! dat is naar mijn weten een gevaarlijke plek voor een abces!

Het kan best zijn dat je cavia daar een wondje heeft gehad en dat dat is gaan onsteken!

Naar de dierenarts en dan goed de wond verzorgen zoals loveyoutoo hierboven zei!

succes!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:11

ja inderdaad. Ze eet enzo wel gewoon nog goed en ze piept als de beste als de groente la open gaat haha dus ze is gelukkig ook nog levendig!

Ik laat maandan wel even weten wat het is geweest voor degene die er geintresseerd in zijn.

Het is nu nog zo groot als een knikker dus het valt nog wel mee. Ik hoop niet dat ze na het dierenartsbezoekje schuw wordt, dat zou ik zielig vinden.
Ik hoop dat ze bij het opensnijden wel een roesje krijgt anders vind ik het echt zielig...

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:29

Nou ik kom net bij de dierenarts vandaan en die vond het een vreemd bultje bij een cavia van 9 weken.

Ze deed er een naald in en er kwam gelijk wit spul uit.

We kregen dus gelijk majo mee voor bij de patat vanavond hahaha!

Ze zei dat het waarschijnlijk een wondje is geweest dat is gaan ontsteken... gelukkig maar!!!

Ze is dus nu weer bultloos! Ben wel opgelucht!

Bedankt voor de reacties allemaal!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:03

Dus toch een abces Ja
Ze heeft het dus niet open gesneden?
Kijk wel goed uit dat het abces niet terug komt.
Succes ermee! Lachen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:58

Ze vond haar nog te klein om het open te snijden dus ze heeft er een dikke opzuignaald ingeprikt.

Ze zij dat een abces vaker terug komt bij oudere cavia's en vooral bij konijnen. Maar ik zit in mijn laatste jaar als verpleegkundige dus als het nog een keer terug komt kan ik hem zelf wel leegprikken..

Ze heeft wel een antibiotica prikje gehad.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:58

xdenisex schreef:
Ze vond haar nog te klein om het open te snijden dus ze heeft er een dikke opzuignaald ingeprikt.

Ze zij dat een abces vaker terug komt bij oudere cavia's en vooral bij konijnen. Maar ik zit in mijn laatste jaar als verpleegkundige dus als het nog een keer terug komt kan ik hem zelf wel leegprikken..

Ze heeft wel een antibiotica prikje gehad.

Fijn dat het zo onschuldig was.....

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:01

ja daaar ben ik ook zeker blij voor. Heb gisteravond nog even gekeken en vond hem wel weer wat dikker geworden... Ik probeerde te knijpen *wij zij trouwens helemaal niet erg vind* maar het gaatje was al dicht. Aangezien ik zelf in juli afstudeer als verpleegkundige kan ik dit zelf ook wel doorprikken. Ik weet in ieder geval wel wat het is...

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:02

xdenisex schreef:

Vreemd, mijn dierenarts prikt liever geen cavia's (bulten en abcessen), omdat ze een taaiere huid hebben en daarom lastig te prikken zijn. Jouw dierenarts daarintegen laat het jou gewoon zelf doen indien dat nodig is.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:39

Heeey!
Ik zou hem goed in de gaten houden als k jou was, aangezien zo'n abces best link kan zijn. Mijn cavia werd er heel mager van (kaakabces door slechte kiezen) en is later ook ingeslapen omdat het geen nut meer had. Hij zou tog nooit meer beter worden! Zijn kaak was al helemaal vervormd door de pus (is erg agressief en tast de kaak aan!) en had nooit meer normaal kunnen eten. Dus hou de jouwe ajb goed in de gaten!
Gr.
Naatje

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:28

als je het niet vertrouwd kan je beter even langs de DA gaan, dan weet je gelijk wat het is Knipoog

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 23:54

Ja het bultje is al bijna weg alleen voelde diezelfde dag nog een bultje erachter. Naar mijn idee is die ook wat kleiner geworden.

Het abcesje was waarschijnlijk afkomstig door een beet van die andere. Dat was gaan onsteken en een bultje geworden met pus.

Ik heb inderdaad geprobeerd te prikken maar kom er niet doorheen. Zij deed het snel en goed. Het is een goede dierenarts en ze weet echt waar ze het over heeft. Het zeer goede ervaring met haar..

Als dat ene bultje volgende week nog niet weg is dan ga ik nog een keer langs..

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:50

Nja, ik zou het toch niet zelf durven om mijn cavia's zelf te prikken.
Gelukkig gaat het nu beter! Lachen