Ervaring met kinderboerderij opstarten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je een kinderboerderij in de buurt leuk?

Ja
32 (94%)
Nee
Geen stemmen
Nu wel, maar over een tijdje vast niet meer
Geen stemmen
Nu niet, maar in de toekomst vast wel
1 (2%)
Anders (graag toelichten)
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 34

Buster

Ervaring met kinderboerderij opstarten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:14

Met al die dierenliefhebbers hier op Bokt zullen er ook veel betrokken zijn bij kinderboerderijen.

Het is nu zo: wij zijn met een aantal mensen vanuit een 'stadsplan' bezig een kinderboerderij op te zetten.
We hebben al veel kinderboerderijen bezocht (ow wat een vervelende bezigheid Tong uitsteken )
Ook hebben we al veel informatie over verschillende werkwijze's, subsidie's, en sponsoring.
Maar ik ben benieuwd of jullie hier nog interessante dingen weten over het opzetten.
Hoe zijn jullie aan ruimte gekomen bijvoorbeeld?
Wat is de rol van de gemeente?

We zijn hier al zo ver (nou ja, ver Rolleyes), dat als we een 'perfect' plan hebben, de gemeente vergunningen afgeeft, en zo nodig zélfs het bestemmingsplan wil aanpassen Go jij! Go jij!

Maar ook als je te maken hebt gehad met een sluiting van de kinderboerderij zijn wij geinteresseerd (redenen), of als een plan voor een kinderboerderij is gestrand (weer de waarom).

Alle tips Lijst zijn dus welkom!

LaraCroft

Re: Ervaring met kinderboerderij opstarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:10

Hey, wat leuk dat jullie een kinderboerderij gaan beginnen. Ik werk zelf op de kinderboerderij in Drachten, en laatst hadden we bezoek van mensen die een kinderboerderij in Wolvega gaan opzetten, die gingen dat doen op het terrrein van een bejaardenverzorgingstehuis, zodat de oudjes ook langs kunnen komen om de dieren te bekijken/aaien. Misschien een idee?

Ik denk dat je voor een kinderboerderij zoveel mogelijk sponsors moet zien te krijgen, echt voor allles. Probeer het voer bij 1 winkel te halen, in ruil voor een reclamebord misschien? En als je een DA of hoefsmid of wat dan ook nodig heb, misschien dat je iemand kan vinden die dit gratis doet, of in ruil voor wat anders?

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:01

Het bejaardenhuis is ook al bij ons brainstorm-werk aan bod gekomen.
Nu is daar al een geitenweitje, maar helaas is daar te weinig ruimte om echt uit te breiden...
Toevallig trouwens (gezien Drachten niet echt om de hoek is voor ons) dat we al veel info hebben gekregen van jouw kinderboerderij!
Die ziet er goed en uitgebreid uit!

Sponsoren verwachten we hier in de omgeving wel te vinden.
Er zitten een paar 'rijke bedrijven' in de buurt, die best oren hebben naar 'liefdadigheid'!
En inderdaad is het werken met reclameborden een goed idee!

We nemen het mee !!

Hobbelpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:17

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:45

Ik ken het ja, de kinderboerderij waar ik werk is er ook bij aangesloten. Meer weet ik er eigenlijk niet van. Volgens mij kunnen kinderboederijen daar terecht voor vragen/info over financiele hulp, bedrijfsvoering, educatie en de arbo en dat soort dingen.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:53

Ik had de site inderdaad ook al gezien.
Het ziet er goed uit, ik heb een mailtje verstuurd naar ze.

LaraCroft: krijgen jullie dat vakblad ook?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:03

Ik werk al bijna 10 jaar op de kinderboerderij in Venlo. Mijn ervaring is dat gemeentes érg lastig zijn, qua subsidie. Ze zeggen vanalles toe, en dat gaat het eerste jaar goed, maar daarna moet er ineens vanalles bezuinigd worden.
"Mijn" kinderboerderij is vrij groot opgezet, ruim 2,5 hectare land, meerdere klaslokalen, een flink grote zaal en 3 grote stalgebouwen. En er was een vaste groep betaalde medewerkers van zo'n 15 man. Overigens is het ook een werkplaats voor mensen met een achterstand/handicap. Maar er wordt door de gemeente zó ongelofelijk bezuinigd dat er steeds meer mensen wegvallen. Dat komt helaas niet echt ten goede aan de leefkwaliteit van de dieren. De dierverzorging is nu grotendeels afhankelijk van vrijwilligers en stagiaires.
Ik zou dus goed vastleggen bij de gemeente hoe lang ze subsidie geven. En inderdaad veel góede sponsoren vinden.

'Mijn' kinderboerderij is opgezet als educatief centrum. Daarom is er toen ook grond aan toegewezen. Daarom kwam er ook veel subsidie en sponsors. Iedere dag komen er een stuk of 150 kinderen naar de kinderboerderij om daar les te krijgen, over alles wat met de natuur te maken heeft. Lenteles, Herfstles, Broodbakles, Boomfeestdagles, Bijenles, Waterbeestjesles enz. Ik weet niet of jullie de mogelijkheid hebben zoiets te verwerken in het plan, maar daar krijg je vaak toch een hoop extra subsidie/geld/belangrijkheid door.

Wat ik persoonlijk ook heel leuk vind aan een kinderboerderij is het behoud van (oud)Nederlandse rassen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een Lakenvelder, een Witrik en een Blaarkopkoe. Als we meer plek hadden zouden er ook een Baggerbonte en een MRIJ komen, dan hadden we de hele Nederlandse koeienverzameling compleet Knipoog . Ook hebben we zoveel mogelijk verschillende schapenrassen, Zwartbles, Texelaar, Blauwe Texelaar, Drent, Mergellander en Fries Melkschaap. Gewoon om mensen te laten zien wat er allemaal bestaat aan rassen. En dat er meer is dan alleen de kruising Texelaars/Swifters die je in de wei ziet staan.

Ook is het een handig idee om een rustwei in het plan op te nemen. Een deel waar mensen niet bij de dieren kunnen. Dieren die niet gejongd hebben, dieren die ziek zijn (geweest) en moeten herstellen, of dieren die wat minder lekker in de groep liggen en verkocht gaan worden. Ik vind het erg prettig dat wij deze dieren in een aparte wei kunnen zetten, in plaats van ze weg moeten sluiten voor het publiek in een kleine stal.

Ok, lang verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt, ook al is het niet echt heel diep ingegaan op het opzetten van een Kb.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:04

En ja, mijn kb is daar ook bij aangesloten en we krijgen het vakblad. Ik heb niet het idee dat we er verder veel mee doen, behalve dat er wel bepaalde richtlijnen zin vanuit die stichting waar wij aan zijn gaan voldoen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om handen te wassen en een groot bord daarnaast, met waarom je handen moet wassen, om maar iets te noemen

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:47

'mijn' kinderboerderij krijgt dat blad ook, en we hebben ook dat handenwas-bord in de hal hangen, zo'n blauw-wit bord Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:24

Ja, was bij ons nog zo'n heel gedoe over. Het hing eerst niet opvallend genoeg ofzo, want iedereen moest het kunnen zien. Nu hangt het heel duidelijk op de buitenplaats, een van de eerste dingen die je ziet als je binnenkomt Rolleyes

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:42

Jij bij ons hangt ie in de hal, als je binnenkomt bij de receptie zeg maar. Maar t valt me wel op dat heeeel veel mensen t ding niet eens lezen. Gelukkig zijn er soms wel schoolreisjes waarbij een juf met de klas t bord doorneemt, vind ik wel goed.

Hobbelpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:14

Hanteren jullie eigenlijk ook entree?

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:20

'Mijn' kinderboerderij wel, maar wij zijn ook wat groter dan de gemiddelde kinderboerderij, zo'n 7 hectare, met net een nieuwe overdekte speelhal. Wij vragen voor een volwassene 4 euro en voor een kind 3.50 euro.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:15

Ja zoiets zou ik ook wel wat vinden maar ik vind dat veel kinderboederijen niet genoeg rekening houden met de dieren. Veel te veel dieren op een klein stukje grond, daarom heb ik ook gekozen voor anders sommige kinderboederijen zijn super maar het moet niet ten kosten gaan van de dieren.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:24

Wij vragen een (vrijwillige) entree van 1,50 wanneer je boven de 16 jaar bent. Dat het vrijwillig is staat er niet bij, maar er staat ook niemand te controleren Knipoog .

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:59

Wauw; veel nuttige reacties!
Jammergenoeg heb ik nu weinig tijd om te lezen...
Dus maandag zal ik even persoonlijk reageren !!!

Hobbelpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:25

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:55

assie schreef:
Mijn ervaring is dat gemeentes érg lastig zijn, qua subsidie. Ze zeggen vanalles toe, en dat gaat het eerste jaar goed, maar daarna moet er ineens vanalles bezuinigd worden.

Dat is ook de instantie waar wij het allerminst van verwachten...
We zien maar zo: alles wat de gemeente geeft moet 'mooi meegenomen' zijn!

assie schreef:
Wat ik persoonlijk ook heel leuk vind aan een kinderboerderij is het behoud van (oud)Nederlandse rassen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een Lakenvelder, een Witrik en een Blaarkopkoe. Als we meer plek hadden zouden er ook een Baggerbonte en een MRIJ komen, dan hadden we de hele Nederlandse koeienverzameling compleet Knipoog . Ook hebben we zoveel mogelijk verschillende schapenrassen, Zwartbles, Texelaar, Blauwe Texelaar, Drent, Mergellander en Fries Melkschaap. Gewoon om mensen te laten zien wat er allemaal bestaat aan rassen. En dat er meer is dan alleen de kruising Texelaars/Swifters die je in de wei ziet staan.

Wauw; prachtige veestapel!
Zoiets is inderdaad heel interessant!

assie schreef:
Ook is het een handig idee om een rustwei in het plan op te nemen.

Was inderdaad ook in ons opgekomen; lijkt me een must!

Al met al dus vinden we de kinderboerderij zoals je 'm beschrijft een schoolvoorbeeld voor onze opzet!
Veel gelijke ideeën zoals wij het ook in gedachten al voor ons zien, en hiermee dus bewijs dat het kan!
Heel erg bedankt voor de tips!

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:57

Miss_R_Horse schreef:
Ja zoiets zou ik ook wel wat vinden maar ik vind dat veel kinderboederijen niet genoeg rekening houden met de dieren. Veel te veel dieren op een klein stukje grond, daarom heb ik ook gekozen voor anders sommige kinderboederijen zijn super maar het moet niet ten kosten gaan van de dieren.

Bedankt voor de toelichting op je stem!
Ik kan me het goed voorstellen.
We zijn nu met drie personen bezig als 'oprichters'.
Ik sta helemaal in voor de dieren, m'n man is de perfecte persoon voor het onderhoud, en een kennis die veel in begeleiding van kinderen doet wil dat gedeelte gaan beheren.
Dus op zich moeten we al een heel eind kunnen komen!

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:00

Hobbelpony schreef:
Dit is ook vanuit een dorpsplan opgezet:
http://www.dierenweide-rheden.nl/oudnieuws/index.html

Dat ziet er inderdaad bekend uit.
Het enige verschil is dat in die situatie het dorpsplan erg meewerkt.
Bij ons lijkt het eerder dat ons stadsplan 'tegenwerkt', ze doen er laks over en vinden de kinderen en dus een kinderboerderij onbelangrijk in verhouding met andere zaken...
Terwijl: kinderen zijn de toekomst!
Maar goed, zijn niet afhankelijk van het stadsplan, en er zitten natuurlijk ook uitzonderingen bij, sommige mensen staan er weer wél helemaal achter!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:52

Bedankt voor je compliment Lachen
Je zit een beetje uit de buurt, maar als je tijd hebt, dan moet je zeker eens gaan kijken in Venlo op de kinderboerderij Knipoog
http://www.welkom.nu/html/index.php?alineaID=35
Dat is de nieuwe site van de boerderij. Ik vind hem niet echt mooi, meer plaatjes staan ook in mijn profiel trouwens.
En als je nog gerichte vragen hebt, stel ze gerust hoor.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:12

Ik hou dit topic even in de gaten, want mijn moeder wil ook een eigen kinderboerderij gaan beginnen. Lachen

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:30

Hier nog iemand die inmiddels al 10 jaar op een kinderboerderij werkt, Hilversum wel te verstaan.

Wij zijn sinds kort ook een zorgboerderij, dat betekend dat wij verstandelijk en lichamelijk gehandicapten mensen begeleiden in het werk op de boerderij. Hiervoor krijg je een x bedrag wat je ook weer mee kan nemen in je balans Lachen

Verder krijgen we ook elk jaar een bedrag van de gemeente. Helaas moet je het vooral hebben van je donateurs en giften.
Wij doen ook aan zgn adopties. Mensen kunnen voor een bedrag een dier adopteren. Dit bedrag wordt per jaar gevraagd, Het dier blijft bij ons staan en wij verzorgen het. De "eigenaar" krijgt een maal per jaar een certificaat met naam & foto van het dier en wordt gebeld als het dier lammeren of jongen heeft.

Voor mensen die afstand willen doen van hun dieren vragen wij ook een bedrag en wij zorgen ervoor dat ze dan weer naar een ander tehuis gaan (doorverkopen)
In het begin is het wel handig als je dieren gratis aangeboden krijgt, maar uiteindelijk kun je het niet meer aannemen en iedereen komt met een gratis konijn oid omdat de kinderboerderij daar blij mee is.
Wij vragen nu een bijdrage om de eerste verzrogingskosten te dekken uit ervaring is gebleken dat ze anders over het hek gegooit worden.

Verder is het ook misschien een idee om in de vakanties dieren (cavia's/konijnen) onderdak te bieden. Dus pension. Hier verdien je ook weer wat mee.

Bij de 2 bovenstaande is het wel handig om zelf een afstandsverklaring en pensioncontractje te maken, zo heb je altijd alles op zwart-wit staan. Deze bewaren wij altijd in grote multo mappen.

Verder moet je er rekening mee houden dat je een uniek bedrijfsnummer (UBN) moet aanvragen en de registratie van de dieren moet bijhouden. Ook Minas mestwetgeving moet bijgehouden worden en dat brengt nogal wat tijd & ook kosten mee. De dieren moeten ook allemaal een oornummer in!

Verder inderdaad proberen aan sponsoren te komen (dierenklinieken in de buurt bijvoorbeeld) en je bent toch meestal wel afhankelijk van je vrijwilligers.

Zo, nou is alles denk ik wel zo'n beetje in grote lijnen beschreven.
Als je meer wilt weten, roep dan maar!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:30

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:37

Ik heb hier ook over zitten denken, maar mijn grootste probleem is de ruimte die je ervoor nodig hebt. Hoe zijn de meeste van jullie daaraan gekomen?