Handig en mooi caviahok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Handig en mooi caviahok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:49

Wat ik gisteren zag sprak mij wel heel erg aan.

Binnenkort gaan we 2 cavia's aanschaffen en ik heb nou echt een heel gaaf hok gezien:
Afbeelding

Het enige probleem is dat ik VVV bonnen heb liggen waarvan ik het hok en alles wil kopen en dat deze kooien in de winkel niet te koop zijn (heb ze nog nooit gezien) Ja alleen afgelopen zaterdag in Duitsland.

Deze is trouwens ook supergaaf:
Afbeelding

Beide hokken kosten € 150,-, vrij prijzig dus

WildThing

Re: Handig en mooi caviahok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:53

Die bovenste lijkt me beter dan de onderste en denk er wel aan dat je de hokken heel vaak moet schoonmaken waardoor een verdiep niet zo handig is. Ik vind de prijs erg duur voor wat het is. Heb nl. 5 cavia's die in een zelf gemaakt hok zitten met buitenren en dat heeft me veel minder gekost. Veel plezier ermee in elk geval.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:02

Ja precies, dat weet ik. Ik heb zelf vroeger ook al cavia's gehad en je moet het vaak schoonmaken.
En dan is die onderste wel wat onhandiger.

Prijs vind ik ook erg duur hoor, daar komt bij dat alle accessoires nog eens van plastic zijn en daar gaan ze dus ook aan knagen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:04

kijke eens bij www.caviaopvangcentrum.com daar hebben ze allerlei hokken te koop voor een kleine prijs en ook bouwen ze zelf hokken.. misschien is dit iets.? het is in iedergeval veel goedkoper dan een dierenwinkel Knipoog

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:49

Heeey!
Ik vindt ze allebei ook vrij klein eruit zien, kan dat kloppen? Ik heb 2 cavias en die zitten in een bak van 170 bij 70 cm en dat nog vindt ik eigenlijk nog te klein ...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:52

ik vind ze er ook vrij klein uitzien

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:28

Nathachou schreef:
Heeey!
Ik vindt ze allebei ook vrij klein eruit zien, kan dat kloppen? Ik heb 2 cavias en die zitten in een bak van 170 bij 70 cm en dat nog vindt ik eigenlijk nog te klein ...

170m is al erg groot hoor voor 2 cavia's Knipoog ik heb ze ook lieer in een erg groot hok dan te klein Lachen dus snap wat je bedoeld ihihi..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:32

ik zou ook kijhken of je niet zelf hok kan maken, heb ik ook gedaan voor mijn konijnen, ben stuk goedkoper uit, vind mooier uitzien en is niet van plastic

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:53

Sim0ne schreef:
ik vind ze er ook vrij klein uitzien

Je hebt ze in verschillende maten...

En de hokken die in de dierenwinkel voor cavia's bedoeld zijn zijn inderdaad klein. Begrijp niet hoe ze daar bij komen...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:00

die onderste kooi is minder makkelijk, ik heb er zelf ook zo een gekocht. Het is eigenlijk voor fretten bedoeld, maar het schoonmaken is echt irritant. Je moet al die verdiepingen eruit klikken en dan apart afwassen, en ook al die bakjes enzo, anders wordt het echt een vieze bende. Na 4x verschonen heb ik hem naar zolder verbannen. Maar als je m wilt overnemen mag dat hoor! Knipoog. Het is een paarse bak, met verdiepingen en trappetjes erbij, (brede loopplankjes), en voerbakjes.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:01

Heb je misschien een foto en hoeveel vraag je ervoor?
En de afmetingen zouden ook handig zijn Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:04

Ehm ik zit nu op mijn werk, dus heb geen foto.. die kan ik vanavond natuurlijk wel voor je maken. Het hok is 1.70 bij ongv 50 cm denk ik. Er zitten 3 verdiepingen bij, die kan je erin klikken zoals je wilt en er zitten 5 trapjes bij. Hij is ongeveer een meter hoog, dus het is wel 1 bak, maar dan met allerlei verdiepingen.
Dus ik zou zeggen doe een bod Haha!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:39

Zo'n hok met een verdieping lijkt me niet wijs voor een cavia, dit is meer iets voor konijnen of chincilla's. Cavia's zijn niet echt klimmers, ze zijn vrij onhandig dus kunnen beter op één verdieping leven. Je moet wel onthouden dat ze nog we eens zaagsel over de rand schoppen dus misschien kun je beter een groot hok kopen met een plastic rand in plaats van spijltjes, die kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen. Zoek wel even op internet op wat de vereisten zijn kwa grootte voor twee cavia's, in de dierenwinkel hebben ze er doorgaans geen enkele verstand van! Succes! Groetjes.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:33

Nee ik weet dat ze er in de dierenwinkel geen verstand van hebben, ik zelf ook al diverse cavia's gehad, dus weet wel hoe ze leven Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:43

Daar ben ik het inderdaad mee eens, 1 cavia van mij is best een klimmer, en die ander dus echt niet. Dus het hangt een beetje van de cavia af. Maar qua onderhoud is het niet echt makkelijk en ze maken er wel een beetje een zooitje van inderdaad met zo'n kooi Knipoog.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:36

Ik heb inmiddels al een kooi gekocht gisteren, zoiets als kooi 1, ben alleen nou nog zo'n onderstel aan het regelen.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:04

Beste topic starter,

Ik zal je even uit je dromen helpen want dat 2e hok is beslist niet geschikt als cavia hok!
Dat is namelijk een hamsterhok. Ik raad je aan om houten platen te halen bij een doe het zelf zaak,
en van die platen een grote houten kist te timmeren (hoeft niet hoog te zijn, cavia's jumpen niet)
In die kist leg je kranten op de bodem en daarover strooisel + hooi en strooi. Verder kun je de bak
leuk inrichten (voor meer info kun je me pm'men) Als hout je niet bevalt (hoewel dat meestal zeer stijlvol is)
kun je ook zelf zo'n bak maken van kunstof platen. Goede afmetingen voor zo'n cavia woning zijn 1,5x1,5 voor 2 caavietjes.
Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:15

Fucsia schreef:
(hoeft niet hoog te zijn, cavia's jumpen niet)

Dan heb ik wel een heel grote hamster aangeschaft. Mijn cavia kan vrij hoog springen, als hij zich helemaal uitrekt en zijn pootjes over een randje zet, springt hij er zo overheen hoor Knipoog .

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:40

Fucsia schreef:
In die kist leg je kranten op de bodem en daarover strooisel + hooi en strooi. Verder kun je de bak
leuk inrichten (voor meer info kun je me pm'men) Als hout je niet bevalt (hoewel dat meestal zeer stijlvol is)
stro is slecht voor cavia's dus ook dit is niet goed... natuurlijk is hooi wel supper gezond voor ze Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:50

Fucsia schreef:
Beste topic starter,

Ik zal je even uit je dromen helpen want dat 2e hok is beslist niet geschikt als cavia hok!
Dat is namelijk een hamsterhok.

Dat is absoluut geen hamsterhok. Door die spijlen komt zelfs een rat nog, dus een hamster helemaal. Spijlafstand is namelijk 2,35 cm en dat is gewoonweg te groot voor een hamster. Het is eerder een konijnen- of chinchillahok, alhoewel ik het voor de laatste te klein vind.

Fucsia schreef:
Ik raad je aan om houten platen te halen bij een doe het zelf zaak,
en van die platen een grote houten kist te timmeren (hoeft niet hoog te zijn, cavia's jumpen niet)
kun je ook zelf zo'n bak maken van kunstof platen. Goede afmetingen voor zo'n cavia woning zijn 1,5x1,5 voor 2 caavietjes.
Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.

Stro is slecht voor cavia's. Daar kunnen ze hun pootjes aan openhalen. Verder ben ik het wel met je eens.

@TS; ik vind op www.zooplus.nl nog deze kooi:
Afbeelding
Voor €109,-. Mij lijkt zo'n kooi juist wel handig, alhoewel ik het met sommige van mijn voorgangers eens ben, dat het meer een konijnenhok is en dat cavia's niet echte klimmers zijn.
Maar ik zie dat je al een kooi hebt gekocht. Je koopt straks ook 2 cavia's bij een fokker of opvang? En niet bij de dierenwinkel? Anders kan ik je nog wel wat filmpjes van de LID laten zien, over de handelaren waar de (veel) dierenwinkels hun dieren halen. Om te huilen!

Veel plezier iig met de cavia's.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:33

Is dat echt zo erg assie waar de cavia's vandaan komen? Wat erg, ik had daar geen idee van, mijn konijn en cavia's komen allemaal van dierenwinkel Boos!

_mbvd_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:34

de onderste heeft de meeste ruimte dus zou ik nemen di s leuker voor de beessies Knipoog

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:26

Ik vindt dat soort hokken absoluut niet geschikt voor konijntjes, veels te klein en krap. Misschien leuk voor ze dat ze van verdieping naar verdieping kunnen springen, maar konijnen hebben vooral een grote oppervlakte hebben waar ze kunnen sprinten.
En ik zou inderdaad geen beesten bij de dierenwinkel vandaan halen, grootste deel is ziek, verzwakt, veels te jong van de moeder gescheiden waardoor het immuunsysteem verzwakt is, geen sociaal gedrag geleerd, etc.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:35

Eerlijk gezegd vind ik het ook geen geschikte cavia hokken. Op enkele uitzonderingen na, zijn cavia´s geen echte klimmers en hebben ze meer behoefte aan een grote loop-oppervlakte met schuildingetjes en tunneltjes. Plastik vind ik al helemaal gevaarlijk bij cavia´s. Houdt je er trouwens rekening mee dat cavia´s geen diepte kunnen zien..?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:36

Nathachou schreef:
En ik zou inderdaad geen beesten bij de dierenwinkel vandaan halen, grootste deel is ziek, verzwakt, veels te jong van de moeder gescheiden waardoor het immuunsysteem verzwakt is, geen sociaal gedrag geleerd, etc.

Om het dan nog maar niet te hebben over de moederdieren die in minihokjes worden gehouden en zoveel mogelijk jonkies moeten krijgen.