Helaas het einde in zicht voor mijn cavia.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Helaas het einde in zicht voor mijn cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 10:29

hoi Doei!

Mijn cavia gatsby is inmiddels 9 jaar en gaat erg slecht.
hij moest om de 2 maanden naar de d.a om zijn tanden te laten knippen.
Omdat dit zo vaak moet gebeuren zijn zijn tanden erg hard geworden en wordt het met een soort van klein slijptolletje gedaan (normaal gebeurd dit onder narcose alleen dit kan niet vanwege zijn leeftijd, hij heeft dan wat stress maar gelukkig is dat snel over ).

Ook heeft hij een piemel die niet meer naar binnen gaat de d.a had dit nog nooit gezien en na behandelen met meerdere medicijnen gaat hij gewoon niet meer naar binnen.
hij is niet ontstoken verder maarja is gewoon een rot gezicht en vervelend voor hem. Ach gut

Nu trof ik vandaag een bult bij zijn kaak vrij groot Ik denk dat zijn bekkie van binnen aan het ontsteken is Ik denk namelijk dat zijn kiezen achter in ook te groot/scherp zijn maar aangezien dit ook met een narcose gedaan moet worden kan dit niet ! Hij is erg mager (dit komt en vanwege de snelle groei van zijn tanden maar ook zeker weten door ouderdom!).
Ook staan zijn haren overeind (duidelijk dus koud maar ja wat wil je hij houd niks meer vast!!) we gaan dus vandaag een kruikje voor hem halen.

We gaan NIET meer met hem naar de d.a inmiddels heeft deze cavia al 350 euro gekost aan d.a kosten. Mensen verklaren ons voor gek ga je al weer naar de d.a etc etc.
Vind het ontzettend rot voor me vriend maar het houd op een keer op we zijn het steeds uit het uitstellen door hem weer een vitamine stoot te geven etc maar het we laten het nu gewoon bezinken en zien maar hoe lang hij het vol houd.
we gaan hem deze periode zo goed mogelijk verzorgen en gaat het echt niet meer laten we hem inslapen.
we hebben nog 1 cavia en zou het ook sneu voor haar vinden al zit ze alleen.

Voel me ontzettend rot en waardeloos maar op een gegeven moment moet je gewoon stoppen ! Boos! Verdrietig

Heeft iemand misschien handige tips om me vriendje nog wat langer bij me te houden?
hij voelt zich *volgens mij nog goed * alleen hij ziet er niet meer uit echt een oud mannetje.

Groetjes dominique

doom

Re: Helaas het einde in zicht voor mijn cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 15:37

Niemand tips .?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:58

Eet hij nog wel zelf?
Je zou hem dikmakers kunnen geven (mais bijvoorbeeld). Zodat hij wat aankomt.
Wat betreft zijn piemeltje die niet meer naar binnen gaat: ik heb het vaker gehoord. De cavia heeft er over het algemeen geen last van mits je het goed schoon houdt en het niet gaat ontsteken. 9 jaar is wel erg oud dus ik ben bang voor je dat het een aflopende zaak is Boos!.
Ik vraag me wel af of hij geen pijn heeft aan de bult bij zijn kaak? Als het een abces is lijkt me dat zeker niet prettig. Een abces zou ook nog eens kunnen knappen. Knappen naar buiten toe is vies en onprettig maar knappen naar binnen toe is dodelijk. En ik denk niet dat je je cavia zo'n dood gunt.
Sterkte ermee!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:04

loveyoutoo schreef:
Eet hij nog wel zelf?
Je zou hem dikmakers kunnen geven (mais bijvoorbeeld). Zodat hij wat aankomt.
Wat betreft zijn piemeltje die niet meer naar binnen gaat: ik heb het vaker gehoord. De cavia heeft er over het algemeen geen last van mits je het goed schoon houdt en het niet gaat ontsteken. 9 jaar is wel erg oud dus ik ben bang voor je dat het een aflopende zaak is Boos!.
Ik vraag me wel af of hij geen pijn heeft aan de bult bij zijn kaak? Als het een abces is lijkt me dat zeker niet prettig. Een abces zou ook nog eens kunnen knappen. Knappen naar buiten toe is vies en onprettig maar knappen naar binnen toe is dodelijk. En ik denk niet dat je je cavia zo'n dood gunt.
Sterkte ermee!

Oke bedankt voor de tip van de mais hij is gek op mais dus zal een blikje gaan halen Knipoog
en tja ik weet niet of hij pijn heeft hij zal zich niet prettig in zijn vel voelen maar hij doet verder nog flink zijn best en hij heb die bult sinds gister dat het met is opgevallen .. dus tja wordt ie groter is het een ander verhaal Ach gut

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:09

Als hij last van zijn tanden heeft zal hij vast geen harde dingen meer eten, had mijn konijntje (nu helaas overleden Verdrietig ) ook.
Je kan dan van die babyvoeding halen, bijv. wortelsmaak ofzo. (weet niet wat cavia's lekker vinden?)
Dat is lekker zacht voor ze. Knipoog

En als het echt te slecht gaat laten inslapen, niet té veel laten lijden, hoe moelijk het besluit ook is.

Ben zelf mijn 2 konijntjes kwijtgeraakt,en weet hoe moelijk het is!! Verdrietig

Succes en beterschap voor je cavia! Ach gut

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:12

Joscaa schreef:
Als hij last van zijn tanden heeft zal hij vast geen harde dingen meer eten, had mijn konijntje (nu helaas overleden Verdrietig ) ook.
Je kan dan van die babyvoeding halen, bijv. wortelsmaak ofzo. (weet niet wat cavia's lekker vinden?)
Dat is lekker zacht voor ze. Knipoog

En als het echt te slecht gaat laten inslapen, niet té veel laten lijden, hoe moelijk het besluit ook is.

Ben zelf mijn 2 konijntjes kwijtgeraakt,en weet hoe moelijk het is!! Verdrietig

Succes en beterschap voor je cavia! Ach gut

Baby voedig wat een goede dank je wel !
heb absoluut geen spijt dat ik dit topic heb geplaatst was bang dat ik reacties zou ktijgen van ga in godsnaam naar de d.a blabla Knipoog

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:23

Wij gaven idd babyvoeding toen Jip (mijn oude cavia) niet meer at. Wij hadden wortelsmaak, iedere keer was haar hele snoetje oranje Lovers.

Wij moesten toen door voeren tot ze echt weigerde. Ze moest en zou eten. Want bij een cavia gaat het heel snel, als ze niet goed meer eten of drinken overleven ze het niet lang..

Veel sterkte en beterschap met je caaf Ach gut.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:35

Als ik jou was zou ik er nu een punt achterzetten.
Je hebt al zo veel voor hem gedaan en als ik dit lees gaat het niet echt meer goed komen.
Hij heeft een mooie leeftijd bereikt en is gewoon op.
Zo te horen is die bult bij zijn kaak een abces.
En tanden kun je ook zelf knippen, scheelt je een hoop dierenartskosten.
Je zegt dat je niet meer naar de DA gaat. Doe hem dan een plezier en laat hem dan wel niet meer verder lijden.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:16

9 jaar is een hele mooie leeftijd.. probeer eens een potje babyvoeding wortel en geef dit met een spuitje in zijn mond..
heb dit ook bij mijne gedaan en die heeft zelf 3 dagen zonder waer geleefd (onverstelbaar maar ja).. hopen dat je je vriendje dan nog even bij je kunt houdn maar aan ouderdom is vaak niets aan te doen helaas, en narcose nu nog is denk ik niet zo goed meer.. veel sterkte

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:48

Hok lekker schoon houden en inderdaad babyvoeding geven of zelf iets pureren. Als hij nog een beetje kan eten geef hem dan is sinaasappel, banaan of paprika. Mijn cavia's hebben ook een hangmat om in te slapen, misschien wat voor die van jou? Niet te hoog hangen anders kan het oude mannetje er niet in komen.
Ook kun je ze gras geven of kruidenhooi om ze te verwennen!

Pas je op dat de kruik niet te heet is!!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:07

heey allemaal hij eet volkomen zelf nog hoor piept nog en dwarrelt lekker in het hok.
dus hoef hem niet zelf te voeren als dat een reden was geweest had ik hem inlaten slapen dan had hij het al opgegeven namelijk dit doet hij nu nog niet !!!

hij is flink opgeknapt van de warme kruik hij heeft er gister de hele dag op gelegen .
vandaag eten wij hutspot (me vader had het alvast klaar gemaakt)
ik heb hem zojuist daar wat van gegeten hij viel het zowat aan en vond het heerlijk!!! Haha!
Ik weet dat ik zelf zijn tanden kan knippen heb dit ook altijd zelf gedaan naarmate ze steeds begonnen te groeien (opl dierverzorging gedaan) alleen omdat ze om de 2 maanden steeds geknipt werden werden zijn tanden te hard om te knippen.
nu wordt/werd het bij de d.a dus gedaan door een soort van klein slijptolletje wat ze normaal gesproken alleen gebruiken onder narcose Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:14

Appelmoes (in een spuitje) vinden ze ook vaak erg lekker!

Kreeg die van mij ook toen die aan z'n tanden geholpen was

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:20

ThaGirl schreef:
Appelmoes (in een spuitje) vinden ze ook vaak erg lekker!

Kreeg die van mij ook toen die aan z'n tanden geholpen was

is idd wel lekker maar daar zit ontzettend veel suiker in het zou zijn bekkie denk ik niet bevorderen Knipoog
Nogmaals hij eet zelf !!! Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:20

doom schreef:
Ook heeft hij een piemel die niet meer naar binnen gaat de d.a had dit nog nooit gezien en na behandelen met meerdere medicijnen gaat hij gewoon niet meer naar binnen.
hij is niet ontstoken verder maarja is gewoon een rot gezicht en vervelend voor hem. Ach gut

Nu trof ik vandaag een bult bij zijn kaak vrij groot Ik denk dat zijn bekkie van binnen aan het ontsteken is Ik denk namelijk dat zijn kiezen achter in ook te groot/scherp zijn maar aangezien dit ook met een narcose gedaan moet worden kan dit niet ! Hij is erg mager (dit komt en vanwege de snelle groei van zijn tanden maar ook zeker weten door ouderdom!).
Ook staan zijn haren overeind (duidelijk dus koud maar ja wat wil je hij houd niks meer vast!!) we gaan dus vandaag een kruikje voor hem halen.

Als jij heel diep in j hart kijkt, denk jij dan dat dit dier met deze kwalen nog een fijn leven heeft?
Een piemel die over de grond sleept en makkelijk kan beschadigen en een zeer bekje, en altijd koud?
Als je voor het dier kiest maak je dr een eind aan. Je hebt je best gedaan, maar nu is het diertje gewoon echt op, geef hem dan ook de rust die hij verdient.........

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:20

Ik zal het met baby voeding proberen of gewoon mais of iets ander met veel voeding stoffen heel fijn maken met water en wat druiven suik. Druiven suik zorgt er voor dat hij iets wat meer ernergie krijg en mischien daar door weer gaat eten.
Dit heb ik bij mij kat ook gedaan. Voer fijn malen en dit mengen met kitten melk poerder en druiven suik. Maar 9 jaar is wel al een aardige leeftijd. Succes er verder mee

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:21

Ik moet die van mij wel zelf voeren ( water ). Die heeft ook probleemtanden, onder narcose er voor geweest en daarna wou hij niet meer zelfstandig drinken, omdat ik hem een tijdje geholpen heb. Die van mij eet wel zelf maar ik geef hem dus water.

Sterkte

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:27

Citaat:
Als jij heel diep in j hart kijkt, denk jij dan dat dit dier met deze kwalen nog een fijn leven heeft?
Een piemel die over de grond sleept en makkelijk kan beschadigen en een zeer bekje, en altijd koud?
Als je voor het dier kiest maak je dr een eind aan. Je hebt je best gedaan, maar nu is het diertje gewoon echt op, geef hem dan ook de rust die hij verdient.........

Ik hoef hier niet eens heel diep voor in mijn hart te kijken bij mij is zo'n beslissing makkelijk en snel gemaakt !!! Bloos
Alleen NIET als hij nog piept rent in zijn hok, knaagt aan het tralies als je voorbij komt, bij je komt liggen als je hem vast houd.
zelf nog EET en DRINKT. dan vind ik het moeilijk om zo'n beslissing te nemen, helemaal omdat hij niks aan geeft van pijn etc.
die piemel zegt de d.a dat deze geen pijn doet hij is niet ontstoken verder alleen hangt er dus uit.

Dus tja zodra hij het opgeeft is het klaar maar moet ik omdat ik het zelf geen fijn idee vind hem nu maar inslapen terwijl hij gewoon een oud mannetje wordt maar nog hardstikke pittig zijn best doet om er wat van te maken .??
nee denk het dus niet Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:28

Tsja, als mijn dieren oud en ziek worden, hoop ik dat ik er wel realistisch tegenaan kan kijken, en dat ik niet te egoistisch ben.....

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:29

heel veel sterkte met je cavia! ik vind het geweldig dat je zo je best doet voor hem!
Probeer ook eens brinta. Het bejaarde konijntje van mijn zus heeft het daar nog een hele tijd goed op gedaan en ze komen daar ook wat van aan. Wel aanmaken met water in plaats van met melk. Eventueel kun je er wat gerapste wortel door doen of wat geweekte brok.

9 jaar is al een hele flinke leeftijd!
In de diverse cavia-opvangen zitten veel dieren die een nieuw baasje en hokmaatje zoeken, mocht jouw mannetje het niet meer volhouden. Maar hopelijk duurt dat nog heel lang.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:32

oja, wat betreft het piemeltje wat niet meer naar binnen wil. Onze gecastreerde beer heeft het ook een klein beetje. Bij de cavia-opvang zeiden ze: niets eraan doen, gewoon het hok goed schoon houden.
Eventueel kun je het met een vettig babydoekje proberen schoon te maken, soms wil hij dan wel weer naar binnen schuiven.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:37

Billy schreef:
Tsja, als mijn dieren oud en ziek worden, hoop ik dat ik er wel realistisch tegenaan kan kijken, en dat ik niet te egoistisch ben.....

Pardon , ik vind dat jij nu een beetje hard praat!!! ik ben nu totaal niet egoistisch lees jij wel wat ik neerzet Boos!
HEt beestje doet het nu toch nog hardstikke pittig !!!??!!!
als het volgende week slechter gaat is hij weg hoor als het niet gaat gaat het niet meer.
maar moet ik nu maar dan omdat hij een abces heeft zitten en geen harde dingen meer kan eten hem laten inslapen.
terwijl hij nu misschien nog wel een maandje heerlijk witlof papjes etc kan eten lekker op een kruikje kan zitten lekker ROND RENT in het hok en zich nog *fijn voelt* nou dan ben jij egoistisch om hem meteen maar in te laten slapen.
terwijl als je een beetje moeite doet het beestje het nog even fijn kan hebben zonder zich niet happy te voelen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:59

Wat is er egoistisch aan om een magere cavia die het koud heeft en een zere bek heeft in te laten slapen?
Dat inslapen zielig is, is ons gevoel. Voor ons is het zielig. Het diertje gaat gewoon slapen in de handen van de baas en wordt niet meer wakker.
Ik vind het veel zieliger om een diertje in zeer slechte conditie nog te laten leven omdat ik geen afscheid kan nemen.
Maar goed, jouw cavia, jouw beslissing. Ik denk dat ik reéler ben als het om oude zieke dieren gaat....

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:01

ik vind dat je goed met je diertje omgaat (wat ik gelezen heb) en ik zou hem ook niet 123 zomaa rin kunnen laten slapen omdat hij geen harde dingetjes meer kan eten en dat zijn piemeltje er uit hangt. mijn caaf heb ik ook met dwangvoer gedaan omdat hij niet dood wou.! en dan ga ik niet met hem naar de da omdat hij van mij dood moet omdat ik hem zielig vind, hij wou immers niet dood en had geen pijn.. als ze pijn hebben is het een ander verhaal en had ik het wel gedaan..

alsnog veel sterkte want 9 is een mooie leeftijd voor een caaf Haha!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 09:04

Billy schreef:
Wat is er egoistisch aan om een magere cavia die het koud heeft en een zere bek heeft in te laten slapen?
Dat inslapen zielig is, is ons gevoel. Voor ons is het zielig. Het diertje gaat gewoon slapen in de handen van de baas en wordt niet meer wakker.
Ik vind het veel zieliger om een diertje in zeer slechte conditie nog te laten leven omdat ik geen afscheid kan nemen.
Maar goed, jouw cavia, jouw beslissing. Ik denk dat ik reéler ben als het om oude zieke dieren gaat....

je snapt gewoon niet wat ik duidelijk probeer te maken !!!
Als hij ook maar laat zien dat hij nu na bijv het warme kruikje etc zich niet meer happy voelt door middel van op 1 plek zitten , uitgedroogd niet meer spelen niet meer rennen of piepen dan is het voor mij klaar !!! dan gaat hij DIRECT naar de d.a ga hem niet onnodig laten lijden. dat zou in en in triest zijn Boos!
Hij voelt zich nu nog goed cavia's laten gauw het zien als ze niet lekker in hun vel zitten.
die piemel heeft hij al dik 1.5 jaar en die kou is nu dus opgelost via een kruikje.
zodra hij opgeeft doe ik dat ook !!!!
en ik vind inslapen helemaal niet zielig Knipoog je heb er wel verdriet om maar je moet om je dier denken

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:12

Tsja, als ik met mijn dier wacht totdat hij uitgedroogd en uitgeput in een hoekje zit, vind ik dat ik te lang gewacht heb en dat hij al onnodig geleden heeft.
Verschil van inzicht dus.