Katten mensen HELP!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Katten mensen HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:17

Wij hebben hier thuis een kat (poes) zij heeft boven een kattenbak staan en beneden sinds kort.
Ik zal even vertellen waarom.
Sinds een paar maand plast onze kat namelijk voor de buitendeur steeds in het zelfde hoekje, wij dachten laten we daar een bak neer zetten dan kan ze het daar in doen.
Niets is minder daar ze plast nu naast haar bak, we vinden dit een groot probleem het is vies en stinkt.
Om eerlijk te zijn hebben we geen idee waarom ze dit doet en ook geen idee wat we er tegen kunnen doen

Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Anoniem

Re: Katten mensen HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:23

Ik heb hier nu ook zo'n probleempje, wel poepen op de bak, maar plassen op de mat... dus ben benieuwd wat voor tips er naar boven komen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:38

laten we hopen dat we een tip krijgen, hebben jullie een jonge kat of een oudere.
Onze is al wat ouder en doet het ineens sinds kort

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:40

het enige wat ik kan bedenken is aluminiumfolie op die plek neerleggen daar willen ze nog weleens van schrikken.

als het om wat oudere katten gaat die ineens dit gaan doen, controleer de urine dan, het kan zijn dat ze blaasgruis hebben.
Laatst bijgewerkt door pastel op 08-10-07 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbiedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:41

zou weleens blaasontsteking kunnen zijn

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:43

kattenbak goed schoon houden is heel belangrijk als hij vies is gaan ze er soms naast!!!en mss belonen als ze op de bak gaan en zeker stem verheffen en vermanen als ze ernaast gaan

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:46

ik heb op school geleerd dat je ze op 2 manieren kunt helpen:

1. met de neus er in duwen en daarna in de kattenbak zetten. vervolgens belonen.
2. sleutelbos er naar gooien. en dan de poes meteen belonen.
op deze manier : ahh.. deed die mat jou pijn? ach kom maar.. het is al goed lief poesje.. stoute mat..

zo heb ik dat geleerd op de opleiding op school.

of er moet een serieus probleem zijn met de kt.

tip : probeer eens de deksel er een tijdje af te halen?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:46

pastel schreef:
het enige wat ik kan bedenken is aluminiumfolie op die plek neerleggen daar willen ze nog weleens van schrikken.

als het om wat oudere katten gaat die ineens dit gaan doen, controleer de urine dan, het kan zijn dat ze blaasgruis hebben.

ja folie dat zouden we eens kunnen proberen en van de blaasgruis is ook wel een goeie zal het zijn baasje doorgeven.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:48

Jolandaa_ schreef:
ik heb op school geleerd dat je ze op 2 manieren kunt helpen:

1. met de neus er in duwen en daarna in de kattenbak zetten. vervolgens belonen.
2. sleutelbos er naar gooien. en dan de poes meteen belonen.
op deze manier : ahh.. deed die mat jou pijn? ach kom maar.. het is al goed lief poesje.. stoute mat..

zo heb ik dat geleerd op de opleiding op school.

of er moet een serieus probleem zijn met de kt.

tip : probeer eens de deksel er een tijdje af te halen?

De pest is wij zien nooit als ze het doet, hadden we het maar een keer gezien, dan hadden we de neus er in gedrukt.

De bovenkant eraf halen heeft dat wel zin als ze wel poept op de bak.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:51

peper hebben ze ook een hekel aan,maar denk dat als je dat strooit ze er gewoon naast gaat zitten....denk idd een blaasontsteking....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:53

Is er misschien een nieuwe kat bij de buren ? Misschien dat ze daardoor denkt haar territoriumgrenzen te moeten markeren en dat die nu ophouden bij de deur?

Probeer ook de geur van de urine echt weg te krijgen, anders blijft het zowieso een plek waar ze plast.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:00

tamary schreef:
Is er misschien een nieuwe kat bij de buren ? Misschien dat ze daardoor denkt haar territoriumgrenzen te moeten markeren en dat die nu ophouden bij de deur?

Probeer ook de geur van de urine echt weg te krijgen, anders blijft het zowieso een plek waar ze plast.

nee onze buren hebben geen kat wel zag ik deze middag een kat op ons plein lopen en of die ook soms bij onze voordeur zit weet ik niet.

Ja de geur weghalen is een goeie, maar hoe doe je dat?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:02

Die van mij heeft dat ook een tijdje gedaan. Ik heb de vieze plek helemaal schoon geschrobt en ingespoten met een speciaal spulletje tegen katten. Dat heb ik gewoon bij de dierenwinkel gehaald.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:10

Doet ze het alleen bij de buitendeur? Komt ze buiten of kan ze daar naar buiten kijken? Zoja dan is de kans groot dat ze (denkt dat ze ) 'geintimideert' wordt door een buurkat. Het plassen is dan het merken van de deur, net zoiets als graffiti zeg maar, zo'n geur zegt dan 'zout op mijn huis!".
Wat het ook kan zijn, is dat ze ergens onzeker van is geworden. Dit kan een buurkat zijn, maar net zo goed een verplaatste bank, een verhuizing of een inwonend vriendje (mens danwel kat). Sommige katten gaan dan plassen of sproeien om hun eigen geurtje bij zich te hebben, een beetje een 'security blanket' om zichzelf weer vertrouwt te voelen.

Als het een oudere kat is kan het ook (wat al eerder is gezegd) aan de blaas, urinewegen of nieren liggen.

Ook kan het liggen aan de bakken zelf. Misschien vind ze ze vies (het kan een 'smetvreeskatje' zijn, die vinden alles vies), misschien is de open bak te open, de dichte bak te dicht, of misschien vind ze het strooisel niet fijn.

Als het om vertrouwtheidsgevoel gaat kan het helpen om feromonen te spuiten. Feromonen zijn stofjes die ook in de urine zitten en die de eigen geur afgeven (ongeveer uitgelegd). Tegenwoordig kun je bij de dierenarts/dierenspeciaalzaak (spuit)flesjes kopen waar zo'n goedje inzit. Dit spuit je dan op de plaats waar ze plassen en het zou helpen (heb er zelf geen ervaring mee).
Als het een oudere kat is zou het misschien geen kwaad kunnen om ze eens goed te laten nakijken door de DA.
Als het een bakprobleem is kun je experimenteren met de bakken; deksel erop of eraf, en eventueel ander strooisel (zachter of fijner, ander geurtje).

In elk geval de plekken goed schoonhouden, eventuele matten het beste vervangen. Door de geur alleen al kunnen ze ook weer in de verleiding komen om te plassen.
In geen geval de neus door de urine halen!; het enige dat ze daar van leren is dat je gemeen bent en dat hun plas stinkt en niet fijn voelt aan de neus.

Dit is geen makkelijk probleem, je zou het misschien met de DA erover kunnen hebben? Iig geval hoop ik voor je dat het over gaat, want kattepis is geen kattepis...Succes!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:13

Meldt zich! Heb hetzelf de probleem. Het is nu een poos goed gegaan, maar vandaag lag er weer een verrassing Boos!
Ik heb de deksel van de bak gehaald en maak hem iedere ochtend en avond schoon. Dit ging wel wonderbaarlijk goed... tot vandaag. Misschien dat ik nu het grid er te lang in heb laten zitten... Toch na een week ook het nog schoon lijkende eruit en nieuw er in.
Ik ben erg benieuwd wat hier nog voor tips op komen.
Het lijkt wel of ze het soms doen omdat ze om een of andere reden beledigd zijn (te weinig aandacht, te lang binnen, te weinig brokjes of wat dan ook). Af en toe word ik er wel moedeloos van. Het is dat ze zo lief zijn...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:26

Oja, dit is ook nog een idee, wel een beetje 'apart', maar als niets helpt...
Ooit eens gelezen, als een kat ergens plast waar dat niet hoort, daar eten neerzetten. Een kat zou niet plassen waar zijn eten ligt.

Werkt soms: mijn moeder heeft het geprobeert bij haar kat; die at netjes de brokjes op voor hij sproeide...
Heb het in een gekke bui zelf ook geprobeert toen een kat af en toe sproeide. Ik heb de brokjes tegen de muur geplakt met plakband en vervolgens de reactie van de kat afgewacht. Hij keek me even aan met een blik alsof hij wilde zeggen, 'wordt het niet eens tijd dat jij met een dokter gaat praten...' (was een aparte logische redenatie, kat sproeit tegen de muur, dus daar moeten de brokken, was in een gekke bui Haha! ) Het werkte bij hem wel want hij heeft nooit meer gesproeit, kan ook zijn dat hij doodsbenauwd was voor mijn volgende gekke actie Knipoog .

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:29

Oke pluizenboom bedankt voor je reactie's ik zal ze eens gaan proberen of althans zijn baas mag het proberen ik zelf ben niet z'n katten mensen.
heb geen hekel aan ze maar heb wel een allergie voor ze

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:30

Mijn poes plast soms op de deurmat.
Bij haar heeft het duidelijk met territoriumdrang te maken.

Saskia73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:31

Je kan ook de voerbak op de plasplek neerzetten, katten hebben er een hekel aan om in de buurt van hun eten te plassen en te poepen, misschien dat dat helpt en anders kan je wat keukenpapier met ammoniak op die plek leggen, daar komen ze liever ook niet bij in de buurt. En misschien toch even de urine laten controleren, want blaasgruis zorgt er ook wel eens voor dat ze onzindelijk worden (vooral omdat ze al wat ouder is).

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:33

maar komt blaasruis niet alleen voor bij katten die zijn gesteriliseerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:53

_Susan_ schreef:
maar komt blaasruis niet alleen voor bij katten die zijn gesteriliseerd

Nee eerder bij katers die gecastereerd zijn.

Denk eens aan de vullign van de bak, die kan stuiven dit heeft mij ook uit de brand
geholpen nadat ik maanden zoet was met pilletjes en poeders, lag gewoon aan het grit.
Geur haal je 100% weg met Halemid.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:54

Heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het verhaal van Pluizebolpum...Goede tips...
Enige is dat je misschien de muur buiten nog kunt schoonmaken...Ligt er een matje voor die deur...
die weghalen...Dat kan het probleem zijn...
Het klinkt mij meer als een territorium probleem dan een medisch iets..Maar vind het wel verstandig
toch de kat na te laten kijken op eventueel blaasgruis of een blaasontsteking...
Is de poes geholpen?...Er zijn ook poezen die sproeien...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 21:02

nee de poes is niet geholpen, maar zijn baas dacht dat blaasgruis alleen bij geholpen poezen voorkwam, maar het tegen deel is dus waar.

Halemid waar kun je dat kopen, gewoon in de supermarkt of bij een ..... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:34

_Susan_ schreef:
Halemid waar kun je dat kopen, gewoon in de supermarkt of bij een ..... Verward

Bij de dierenspeciaalzaak, wel even testen op een onzichtbaar plekje als je het op stof wil gooien.
Maar ik heb het van het weekend op het tapijt gedaan omdat mijn kater ineens plasbuien had, en de geur is 100% weg.
En geen vlekken.

hier een URL
http://www.xs4all.nl/~hoevenar/prod/0201halamid-d.htm

Afbeelding
zo ziet het eruit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 04:32

Eerst het medische uitsluiten ! katten die ineens onzindelijk worden kunnnen last hebben van blaasontsteking, blaasgruis of nieren !