Welk (klein) hondenras is geschikt voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk (klein) hondenras is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:19

In augustus hebben we onze grootste schat, een Beagle moeten afgeven...
Toen werd er gezegd van: nooit nog een hond. Maar ondertussen begint vooral mijn mamma al anders te praten Lachen

Daarom ga ik al eens rondkijken, je weet nooit in de toekomst Knipoog
Mamma wil absoluut een klein ras (ik niet, ik wil een beagle Vork maarja, dat zit er echt niet in Clown) maar ik heb eigenlijk niet meteen een idee wat er zoal rondloopt? Ik ken wel namen enzo maar weet niet meteen wat ik erbij kan verwachten van karakter en dingen die ze nodig hebben. Moet nog eens op internet rondkijken maar het zou leuk zijn een soort leidraad te hebben, vandaar dit topic Lachen

Wat voor hondje zou bij ons passen? Als je naar een ras moet kijken?
Kruising is natuurlijk ook altijd leuk, maar dat zien we dan wel wat we tegenkomen Clown

Qua eisen hebben we niet echt iets, het zou handig zijn als het beestje niet superveel beweging nodig had (dus niet à la Beagle zeg maar), maar uiteraard zal het beestje wel de nodige aandacht en wandelingen krijgen Knipoog Alleen het niet steeds "moeten" lange wandelingen maken zeg maar is de bedoeling. Dus gewoon een gezellig huishondje.. Of hoe noem je zoiets? Lachen

Indien je een ras weet, zou je er dan meer uitleg over kunnen geven? En een foto zou ook altijd leuk zijn natuurlijk Lachen

Joyckuh

Re: Welk (klein) hondenras is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:38

Chihuahua, malteser, jack russel, dwergteckel, westy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:01

Chihauhau vind ik echt niks, zie ik me echt niet mee over straat lopen Clown Malteser is het ook niet, weet niet waarom (tante heeft er 1 en ook 2 buren hebben er eentje) en een westy .. is dat zo'n maltezer-achtig hondje? Die van de reclame? Clown

Jack russel is weer een hond die veel beweging nodig heeft, en niet de makkelijksten qua karakter.. Weet het niet...

Teckel is misschien wel leuk Ja Zijn ook een soort jachthonden dacht ik hé? Hebben ze ook dat karakter? En hoe zit het met hun bewegingsnood?

jessy1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:02

een cavalier king charles spaniel ik heb onze pup gisteren op gehaald en het is echt een heel lief en mooi ras vind ik.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:03

vlinderhondje?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:14

Ik begrijp dat je een wat stoerdere kleine hond zoekt Knipoog

Teckel, cocker spaniel, schnauzer,shiba, welsh terrier, basset griffon, tibetaanse terrier, etc. etc.

Kijk eens op www.doggynet.nl voor rasinformatie en fokkers!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:17

Een boomerhondje? Gewoon een klein vuilnisbakje. Die heb je in alle 'soorten' bij wijze van spreken. We hebben er hier 2 thuis. Zijn beide heel verschillend. De één is eigenwijs de ander luister super. De één wil op schoot en de ander juist niet.

Als ik jou was zou ik gewoon in een asiel kijken. Ja

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:21

Eerste waar ik aan dacht was ook een boomertje, of een shi-tzu.
Dat zijn kleine hondjes, en hebben in principe niet heel veel beweging nodig. Ze vinden het wel leuk om te wandelen, maar als je ze van pups af aan veel op schoot pakt, zullen ze dat ook fijn vinden. Alleen zit je dan wel met de vacht, die zal echt meoten worden bijgehouden.
Je kan ook in het asiel kijken, maar dan moet je wel weten wat je wil, en niet zomaar naar binnen wandelen. Verder heb je dan ook nog het punt dat je niet zeker weet waar je aan begint.
Maar ik denk dat je misschien eens in een hondenencyclopedie moet kijken, dan kan je kijken naar een rasbeschrijving, plaatje, en kan je kijken of het je wat lijkt. En van daaruit verder werken.
Veel succes met je zoektocht!
Groetjes, mij

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:25

jessy1981 schreef:
een cavalier king charles spaniel ik heb onze pup gisteren op gehaald en het is echt een heel lief en mooi ras vind ik.

Cavelier King Charles spaniel in ieder geval niet kopen!!!

Deze beesten zijn zó erg doorgefokt. Er was zelfs een uitzending over bij Netwerk. Een vriendin van mij heeft er één en die zit al vanaf zijn 6e aan de hartpillen. Inmiddels is hij 10 jaar oud en heeft diverse kwalen. Hij heeft onder andere een abces bij zijn prostaat, is herniagevoelig en is incontinent. Daardoor loop hij nu dus met een luier.

Veel van deze honden zijn zo erg doorgefokt dat hun hersenen te groot zijn geworden voor de schedel. Zie hier de uitleg: Chiari-like malformatie is een aandoening die gekarakteriseerd wordt door het niet in verhouding zijn van het volume van de fossa caudalis (schedel) en zijn inhoud (het cerebellum en de hersenstam).
Ze lijden hierdoor veel pijn. Niet alle CKS hebben het, maar het komt wel voor.

Als ik jou was zou ik lekker naar het asiel gaan en daar gewoon een lief hondje vandaan halen. Dat verdienen die beesten gewoon. Rashonden zijn vrijwel altijd zwakker dan vuilnisbakkies.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:49

Mango_ schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon in een asiel kijken. Ja

Asiel is een goed plan,, maar wel een tip: haal er dan een puppie, veel oudere honden hebben niet zo'n geweldige achtergrond als ze uit een asiel komen.. Tenminste dat is mijn ervaring

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:54

Als ik vragen mag,
waarom is de beagle weg gedaan? Dit kan effect hebben op de keuze van een volgende hond..

en ik denk niet dat je een terier ras moet nemen,,,, Deze zien er leuk uit, maar ze hebben een erg goede opvoeding nodig en erg veel beweging.. zelf de kleine jack russels.

Beweging hebben alle honden nodig.. je moet geen hondnemen als je nu al weet dat je niet op lange wandelingen wil. Iedere hond moet ( eigenlijk) minimaal 2 uur per dag lopen..

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:57

Teckels hebben heel veel beweging nodig, die kan je vergelijken met jack russels. Die zijn dus niet echt geschikt als rustig huishondje.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:58

Shih Tzu. Lachen

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:59

Oslo_girl schreef:
Als ik vragen mag,
waarom is de beagle weg gedaan? Dit kan effect hebben op de keuze van een volgende hond..

en ik denk niet dat je een terier ras moet nemen,,,, Deze zien er leuk uit, maar ze hebben een erg goede opvoeding nodig en erg veel beweging.. zelf de kleine jack russels.

Beweging hebben alle honden nodig.. je moet geen hondnemen als je nu al weet dat je niet op lange wandelingen wil. Iedere hond moet ( eigenlijk) minimaal 2 uur per dag lopen..

ik denk dat tie dood is?!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:02

BertBaley schreef:
Oslo_girl schreef:
Als ik vragen mag,

ik denk dat tie dood is?!

Inderdaad,, staat volgens mij ook gewoon in haar onderschrift??

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:02

De dwergpincher!
Stoer,makkelijk,en klein.
(wel een keffert)
Net een dobberman,maar dan mini.
Afbeelding

jessy1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:05

_Sigrid_ schreef:
jessy1981 schreef:

Cavelier King Charles spaniel in ieder geval niet kopen!!!

Deze beesten zijn zó erg doorgefokt. Er was zelfs een uitzending over bij Netwerk. Een vriendin van mij heeft er één en die zit al vanaf zijn 6e aan de hartpillen. Inmiddels is hij 10 jaar oud en heeft diverse kwalen. Hij heeft onder andere een abces bij zijn prostaat, is herniagevoelig en is incontinent. Daardoor loop hij nu dus met een luier.

Veel van deze honden zijn zo erg doorgefokt dat hun hersenen te groot zijn geworden voor de schedel. Zie hier de uitleg: Chiari-like malformatie is een aandoening die gekarakteriseerd wordt door het niet in verhouding zijn van het volume van de fossa caudalis (schedel) en zijn inhoud (het cerebellum en de hersenstam).
Ze lijden hierdoor veel pijn. Niet alle CKS hebben het, maar het komt wel voor.

Als ik jou was zou ik lekker naar het asiel gaan en daar gewoon een lief hondje vandaan halen. Dat verdienen die beesten gewoon. Rashonden zijn vrijwel altijd zwakker dan vuilnisbakkies.

het is niet dat elke hand van dit ras die ziektes heeft hoor !
elk ras heeft zowel zijn ziektes (zegt mijn dierenarts) zo zijn er rassen waar veel voorkomt dat ze iets aan hun heupjes hebben maar dat wil toch niet zeggen dat iedere hond van dat ras daat gaat hebben he !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:43

Alvast bedankt voor de reacties Lachen
Ik ga even een algemeen antwoord zetten (want om iedereen te gaan quoten is niet echt handig Clown)

Onze Beagle hebben we moeten laten inslapen (lymfeklierkanker) nadat ze 9.5 jaar van ons is geweest...

Ik zoek inderdaad eigenlijk een stoere kleine hond Lachen
Qua opvoeding of "moeilijke" karakters heb ik geen schrik, een beagle is namelijk ook niet het makkelijkste ras en die van ons was echt een superhond (hebben we ook veel tijd ingestoken qua opvoeding dus ik ben ervan overtuigd dat je dan van elke hond wat kan maken Knipoog ).
Qua beweging is het ook niet zo dat de hond nooit gaat buitenkomen ofzo, maar er is een verschil tussen de verschillende rassen qua nood aan beweging. Elke hond moet naar buiten, en regelmatig naar buiten, maar er zit toch een verschil tussen bv. een chihuahua en een beagle Knipoog

Asiel is natuurlijk een optie, maar ik (en mijn ouders) hebben met het asiel hier niet meteen goede ervaringen. Denk niet dat het echt van belang is in dit topic dus ik ga niet het hele verhaal vertellen (moest iemand het toch willen weten om informatieve redenen moet je maar een pb sturen).

Zo'n pinchertje is inderdaad wel stoer Haha! Vond die beestjes eigenlijk niks (beetje klein), maar zo'n dobermann-achtige vind ik wel wat hebben Ja Dat keffer zijn.. in hoeverre is dat? Kan je het gewoon afleren (of ja, niet aanleren bij een puppy) om bij het minste te gaan keffen? Of is dit iets wat zeer moeilijk is bij dat soort honden? (woon op een flat dus het is niet zo handig een keffertje te hebben, maar onze Beagle heeft ook nooit geblafd op de geluiden hier enzo, tenzij het echt iets heel vreemds was, maar dat heb je bij elke hond).

Denk dat ik de belangrijkste dingen gehad heb? Lachen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:47

ik raad je een cocker spanier of teckel aan Knipoog
maar ik weet niet of je ook grotere rassen wil? Golden retriever & labrador ook wel geschikte honden zijn Knipoog
ik denk dat een doberman pincher iets minder geschikt is Knipoog

p.s. in een asiel zijn echt super hondjes Pling
kijk ook eens bij hondjes die gered zijn uit spanje e.d. wij hebben ook 2 van zo'n hondje's ze zijn rustig/lief en vooral dankbare hondjes.. (kruisingen)

http://www.sosstrays.be/
voor meer info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:56

Bedankt Lachen
Echt groot is geen optie (wonen in een flat), qua grootte zou het maximaal Beagle-grootte mogen zijn (en dat zal al moeilijk zijn want mijn mamma wil echt maar een klein hondje Clown).

Waarom is een pincher minder geschikt volgens jou?
(ken het ras niet meteen qua karakter enzo dus ben wel nieuwsgierig Lachen ).

Zal zeker eens een kijkje op de site nemen Lachen

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:11

juleke schreef:
Teckels hebben heel veel beweging nodig, die kan je vergelijken met jack russels. Die zijn dus niet echt geschikt als rustig huishondje.

Ligt helemaal aan het karakter van de teckel. Ja
Wij hebben ook 2 ruwhaar teckels, en het zijn erg rustige honden (OK, Wammes kan een tikje ADHD doen, maar welke hond heeft dat nou niet op zijn tijd Vork ) is alleen maar leuk!
Overdag liggen ze voornamelijk te slapen, en dan het liefste bij je op schoot Nagelbijten / Gniffelen
Ze hebben wel de nodige beweging nodig, maar niet extreem hoor.

Teckels zijn wel echt hondjes met karakter, je kan enorm met (en om) ze lachen maar af en toe halen ze je ook het bloed onder je nagels vandaan... Knipoog
Maar goed, Beagles zijn ook niet de makkelijkste, dus daarmee weet je vast wel om te gaan! Haha!

Foto's staan in mijn profiel. Ja

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:24

teckel!!!
moet je dit nou zien:
Afbeelding

Ze kan overal mee naartoe Haha!
Ze is van mij, en overal makkelijk, auto, camping, boot, echt alles Haha!
En een heerlijk karakter. ze zal nooit iemand kwaad doen...
zie profiel Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin_88 op 05-10-07 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:26

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:30

[***] schreef:
In augustus hebben we onze grootste schat, een Beagle moeten afgeven...
Toen werd er gezegd van: nooit nog een hond. Maar ondertussen begint vooral mijn mamma al anders te praten Lachen

Daarom ga ik al eens rondkijken, je weet nooit in de toekomst Knipoog
Mamma wil absoluut een klein ras (ik niet, ik wil een beagle Vork maarja, dat zit er echt niet in Clown) maar ik heb eigenlijk niet meteen een idee wat er zoal rondloopt? Ik ken wel namen enzo maar weet niet meteen wat ik erbij kan verwachten van karakter en dingen die ze nodig hebben. Moet nog eens op internet rondkijken maar het zou leuk zijn een soort leidraad te hebben, vandaar dit topic Lachen

Wat voor hondje zou bij ons passen? Als je naar een ras moet kijken?
Kruising is natuurlijk ook altijd leuk, maar dat zien we dan wel wat we tegenkomen Clown

Qua eisen hebben we niet echt iets, het zou handig zijn als het beestje niet superveel beweging nodig had (dus niet à la Beagle zeg maar), maar uiteraard zal het beestje wel de nodige aandacht en wandelingen krijgen Knipoog Alleen het niet steeds "moeten" lange wandelingen maken zeg maar is de bedoeling. Dus gewoon een gezellig huishondje.. Of hoe noem je zoiets? Lachen

Indien je een ras weet, zou je er dan meer uitleg over kunnen geven? En een foto zou ook altijd leuk zijn natuurlijk Lachen

Ik zou voor een malteser leeuwtje gaan. Deze zijn zoooooo lief. Wij hebben er ook een gehad. Was doof dat was wat jammer... maar was ie niet minder lief om... Hondje was liever lui lals moe, dus kleine wandelingen wou die wel maar echt super grote niet Lachen. En hij lag altijd erg graag bij je...

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:34

Ik heb een kruising Chihuahua X oliebol-zu. Echt een schatje! Zelf hou ik ook niet zo van Chihuahua's maar deze lijkt niet echt op een Chihuahua. Of idd een vlinderhondje die zijn ook heel leuk