Kat plast in de gang! Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Kat plast in de gang! Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:35

Ik heb een super lieve kat (3 eigenlijk maar het gaat om 1 kat) die 1 nadeel heeft..
Ze plast in de gang!
Altijd op dezelfde plek, bij de deur, precies waar de post altijd valt!
Dat ze in de gang plast is natuurlijk al niet leuk, maar dat we ook nog zeiknatte post hebben, is al helemaal niet leuk!
We hebben 2 kattenbakken, die elke dag schoon worden gemaakt. (soms 2x op een dag)
1tje staat in de gang (zown 10 cm van de plek waar ze steeds plast..)
En 1 staat er in de huiskamer.
Ze is al redelijk op leeftijd, dus we denken dat het misschien wel suiker is.
maar ja, de kattenbak staan vlakbij de plek waar ze plast :S
Dus waarom gaat ze dan niet gewoon op de bak?
Poepen doet ze wel op de bak, plassen heeft ze ook altijd gedaan op de bak.. Alleen de laatste tijd niet meer.
We hebben dit al eens eerder met haar gehad, en toen ging het weer een tijd goed. Maar nu doet ze het al een tijdje weer!

Wat zouden we eraan kunnen doen zodat ze niet meer in de gang plast?

Cyntje

Re: Kat plast in de gang! Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:38

Maak de plek schoon met schoonmaakazijn en strooi er daarna peper overheen,.... je kan het proberen. Hier werkt het wel Knipoog
Geen schoonmaakazijn? Zorg dan dat je schoonmaakt met iets waar in ieder geval geen ammoniak in zit Vork

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:40

oke bedankt Haha!
Ik ga het gelijk even proberen Tong uitsteken

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:42

zet je kattenbak tijdelijk op de plek waar ze steeds plast, waarneer ze het in de bak gaat doen hem steeds een klein stukje terug schuiven naar waar hij stond (natuurlijk niet als ze erin zit) en heel rustig opbouwen

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:44

ik heb in de dierenwinkel mispoes gekocht, is een spray die je op de mat spuit of waar ze plast en dan komen ze daar niet meer in de buurt

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:44

Nou als het vorige idee niet werkt, ga ik dat proberen Tong uitsteken

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:48

Misschien is het ook handig om uit te sluiten dat het iets medisch is, aangezien je zegt dat de poes al op leeftijd is. Misschien is er wel iets met haar nieren aan de hand, vooral omdat je zegt dat ze normaal gesproken wel altijd netjes naar de bak ging.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:56

Ja maar ze heeft het al eens eerder gehad.
En toen denk een jaar ofzo, of misschien wel langer niet.
Dus ik denk niet dat het haar nieren zijn.. Anders had ze het wel al de tijd door gegaan denk ik

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:58

Maar wat is de rede, als een kat wat aan de nieren heeft, om niet op de bak te gaan zitten? Omdat ze dat dan niet redden? Maar dan gaat de kat toch niet steeds weer op diezelfde plek zitten?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:59

wij deden altijd een kat om ehm zinnelijk te maken als die had geplast zn neus er in douwen zag er altijd wel zielig uit maar daarna deden ze het nooit meer ...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:01

__KELLY schreef:
wij deden altijd een kat om ehm zinnelijk te maken als die had geplast zn neus er in douwen zag er altijd wel zielig uit maar daarna deden ze het nooit meer ...

Dan moet je de kat op heterdaad betrappen anders heeft dit geen zin want dan is de kat allang vergeten dat ie dat gedaan heeft Vork

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:47

Ja precies!
En ze doet het nooit als we kijken natuurlijk Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:49

ik zit echt in precies dezelfde situatie als jij,dacht dat ik mn eigen topic las Haha!
wij hebben nu een post opvang zak,zodat ze niet meer op de post plast,en nu gaat het eigenlijk goed

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:52

Ik zit met een krant-scheur-probleem, iemand daar een tip voor Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen ( topic staat in BB )

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 18:02

ja ik denk ook zo'n post zak Tong uitsteken
Mn moeder wil dat liever niet..
Dus nou ja, eerst de ideetjes van hier proberen Tong uitsteken
En als ze het dan nog doet, dan maar wel een postzak denk ik! Tong uitsteken

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:04

Onze kat sproeit vooral als hij gestrest is. We hebben hiervoor van de DA antidepressiva (voor honden Clown ) voor gekregen wat wel redelijk werkt... ik zou het om eerlijk te zijn nooit over mn hart kunnen krijgen een kat met zn neus in zn urine te stoppen... vooral als je niet zeker weet waarom hij/zij plast.
Ik denk dat de kattenbak zetten op de plaats waar de kat plast een goed idee is. Het is alleen een wat onhandige plek zo voor de deur Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:08

nou toen onze kat op de bank plaste en we betrapten haar een keer,heeft ze zo onwijs op haar donder gehad(incl het neus-in-de-pies)dat ze het nóóit meer deed!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:15

Om een of andere reden (komt zeer zelden voor ook al is de bak schoon) zitten er 2 soms wel in de wasbak wat dan weer minder erg is dat 1 van die 2 het ook nog wel eens op de grond doet bij de tv in de buurt. We hebben een keer kortsluiting gehad van een lamp omdat een van de katten (we hebben er 3) vaak op dezelfde plek tegen de muur aansproeide. Dat liep dan naar beneden, op de vloer, onder de lamp. De pakketvloer was waar de lamp stond helemaal zwart geworden... Het is maar goed dat de meeste mensen die katten hebben ook kattenliefhebbers zijn en wat kunnen hebben van de diertjes, je krijgt er ook veel liefde voor terug...

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:19

__KELLY schreef:

nooit doen ze kunnen hierdoor namelijk hun reukvermogen kwijtraken.
katten hebben een hele gevoelige neus, en de urine van een kat ruiken wij maar een klein beetje, maar die arme kat ruikt het wel minstens 30x zo erg

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:24

dit heeft onze kat ook.. ze is nog maar 2 en niet gestireliceerd, we geven haar de katten pil (ben ik zelf op tegen) maar hij is zo bang en haar dan in een mandje te doen.? (wel als hetm oet natuurlijk) maar mijne gaat ook overal plassen terwijl ze het eerst netjes in de bak doet. we hebben haar druppeltjes gegeven omdat er ook bloed bij het plassen zit.. het is een kleine maand over en ze begint nu weer Huilen het is al een 'mislukt' katje dat uit een verkeerd nestje is gekomen.. maar wil hier wel graag wat aan doen.. misschien reageren via pb makkelijker.. is namelijk niet mijn topic.

hoop dat het goed komt met de kat.. ik zelf weet ook niet wat ik er aan moet doen helaas

@ natasja1991 : wij deden dit ook met de kat en bij allemaal die we gehad hebben (die overal plaste tenminste) en doen het ook niet meer.. natuurlijk niet hard er door heen doen maar gewoon snel neus er in zodat ze weten dat het niet mag.. Vind het zelf ook zielig maar me ouders deden dit en de katten plassen nu in de bak Lachen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:11

__KELLY schreef:

Dit valt wat mij betreft regelrecht onder dierenmishandeling... Scheve mond Heeft geen enkele zin, ze leren er niks van en het is alleen maar smerig.

De tip van twister42 wordt overal aangeraden en lijkt mij een hele goeie Lachen Wij zitten met hetzelfde probleem namelijk: oude poes piest op de deurmat. Er staat een bak in de gang, met kap. Ik heb de bak grondig schoongemaakt, kap eraf gelaten, lekker luchtje erin gespoten en dat hielp 1 keer. Nu staat er een extra bak, precies op de plek waar ze plast, namelijk midden op de mat. Is véry onhandig, als je naar buiten wilt Knipoog Op de rest van de plek waar eerst de mat lag, liggen nu oude kranten, just in case.
Nu zie je haar echt de opties afwegen, ze kijkt eerst naar de kranten, dan naar de nieuwe bak, terug naar de kranten en ze kiest... voor de bak Clown Er staan er dus nu twee vlak bij elkaar in de hal. We kijken het even aan en gaan dan voorzichtig die tweede bak wat opschuiven en uiteindelijk misschien weer weghalen. Want het is niet echt praktisch, twee van die pisbakken achter de deur Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:43

nou dierenmishandeling is het echt niet hoor, wij deden dit ook, niet hard natuurlijk maar ze doen het dus niet meer,

als ze kitten zijn dan maar oudere katten zou ik zelf ook niet doen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:35

Waarom katten met nierproblemen vaak naast de bak plassen: Bij katten met nierproblemen hebben ze vaak last van gruis in de urine dus kristalletjes, dit is erg pijnlijk vooral met plassen.
Ze associëren de kattebak met de pijn, en gaan dan ernaast plassen in de hoop dat het geen pijn doet.
Vaak gebruikt een kat ook de ene bak voor het plassen en de andere voor het poepen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:44

mijn kat heeft ook blaasgruis, en krijgt speciaal voer. kan bij de da korreltjes halen en een pipetje, zo kan je de plasopvangen en laten onderzoeken. heel snel duidelijk of struvietstenen zijn of niet

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:48

Nog een tip: ookal zijn katten al jaren bij elkaar, ze kunnen het opeens in hun koppie krijgen dat ze niet meer op de bak willen gaan waar een andere kat ook op is geweest.
Of wat mijn katten doen, als ze boos zijn plassen ze naast de bak bv doordat we wat meer weg zijn geweest als normaal. Is er misschien iets veranderd in hun dagelijkse ritme?
Sluit in ieder geval iets medisch uit.