Zaagsel is slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Zaagsel is slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 19:37

Zaagsel is slecht.

Het is een beetje mijn stokpaardje aan het worden. Dus laat ik er maar gewoon een centraal topic van maken.
Ik kan er kort over zijn.
Het is schadelijk. En slecht. Onderstaand stukje legt het beter uit, dan ik ooit zal kunnen.
Citaat:
Zaagsel schadelijk voor uw knaagdier of konijn

Zaagsel bevat zo veel toxische (= giftige) stoffen dat het totaal ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook de verzorger van de dieren loopt risico. Ook voor paarden is zaagsel matig geschikt als bodembedekker.

Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van het knaagdier met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking, en verkort in belangrijke mate de levensduur.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum. De resultaten waren schokkend: hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot. Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof...

Waarom is zaagsel dan altijd gebruikt?

Zaagsel wordt al jaren door veel houders van knaagdieren en konijnen gebruikt omdat het goedkoop is en vaak lekker ruikt. Ook heeft zaagsel natuurlijke insectenwerende en desinfecterende eigenschappen door de aromatische verbindingen, die in hout zitten, met name in het hout uit naaldbomen. Maar vele publicaties uit de wetenschap literatuur en de gegevens uit het recente onderzoek in Wageningen geven aan dat het onverantwoord is onze geliefde huisdieren nog langer op zaagsel te houden.

Alternatieven

Alternatieven voor zaagsel kunnen zijn:

kattenbakkorrels - stofvrij
papiersnippers - liefst onbedrukt of krantenpapier - kan giftige inkt bevatten
katoenproducten - bijvoorbeeld Nosmell, stofvrij
gemalen maiskernen - Corbo
zaagsel van andere houtsoorten dan naaldbomen, zoals populieren
geperste pellers van houtvezels (loofbomen) op geperst papier
beukensnippers
hennepvezels
stro (alleen voor konijnen, niet voor knaagdieren)

Bron: Peter Klaver, Dierenarts exoten en wildlife

http://www.klaver4dieren.nl

Mensen die er meer over willen lezen:
http://www.klaver4dieren.nl/nw009.htm

Dusse, haal die beestjes van het zaagsel en geef ze een langer leven Knipoog

Anoniem

Re: Zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:39

Hoe betrouwbaar moet ik dit opvatten, en in hoeverre mate zijn die toxische stoffen schadelijk als je cavia er alleen maar op staat en er niet van eet Verward Ik weet niet zo goed of ik dit moet geloven hoor.. het klinkt nogal sterk zo op het eerste gezicht.

Air

Re: Zaagsel is slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:42

Hmm, lijkt me sterk, hoe oud zouden hamsters dan kunnen worden als je ze op iets anders zet?

en hoe weet je nou of het van die bomen komt of van andere bomen?
En he schadleijk is het als je eerst zaagsel hebt, maar een dikke laag stro daar overheen(konijnen en cavia's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:47

Stro is sowieso voor de meeste cavia's niet heel goed, x_Marr, maar zaagsel had ik echt nog nooit van gehoord..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:48

Onouja, heb geen cavia dus dat wist ik niet Knipoog Tong uitsteken

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:51

assie schreef:

Klikt allemaal heel logisch, maar ik denk toch neit dat de leeftijd van een beestje van zaagsel afhangt. Een van mijn konijnen is 12 geworden en heeft altijd op zaagsel gezeten Nagelbijten / Gniffelen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 19:53

Wat quotes uit de link die eronder staat.
Citaat:
Gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door toxische stoffen zoals abietinezuur en andere koolwaterstoffen (fenolen) in zaagsel. Waarschijnlijk komen kleine zaagseldeeltjes als stof in de luchtwegen en beschadigen daar het epitheel en komen de toxische stoffen in de bloedcirculatie. Verder zal opname plaatsvinden door het eten van zaagsel, waardoor abietinezuur rechtstreeks de lever belast door opname van wisselende hoeveelhede abietinezuur doir het lichaam

Citaat:
Leverschade en leverziekten, inclusief leververgroting bij muizen die langere tijd op zaagsel worden gehouden [...] Deze waarden werden weer normaal na huisvesting van de konijnen op een ¨niet-zaagselbodem¨ in de vorm van kattengrit (TeSelle).

Citaat:
Blootstelling van de mens aan Finse pijnbomen gaf in de houtverwerking allergisch contacteczeem en urticaria, rhinitis, astma, dyspneu en conjunctivitis (Estlander, 2001).

Citaat:
Redenen om wél zaagsel te gebruiken is de gewenning door de gebruiker, de ruime verkrijgbaarheid, prijs die lager ligt dan vergelijkbare alternatieven en de ¨dennengeur¨ van naaldbomenhout die als prettig wordt ervaren ter compensatie van de minder prettige luchtjes die knaagdieren en ratten soms verspreiden.

Citaat:
Conclusie:
Zaagsel (houtsnippers, schaafsel gemaakt van naaldbomen is absoluut niet geschikt als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. De gezondheidsrisico's zijn onaanvaardbaar hoog en maakt de dieren die er op en in leven ziek en verzwakt hun weerstand tegen infecties en tumoren. Het houden van dieren op zaagsel van naaldbomen is eigenlijk dierenmishandeling. Door een breed opgezette voorlichtingscampagne kunnen eigenaren van konijnen en knaagdieren bewust worden gemaakt van de schadelijke werking van zaagsel.

Het meeste zaagsel in de dierenwinkels is van naaldbomenhout gemaakt (want dat is het goedkoopst). Ik heb zelf eigenlijk geen idee of er op de verpakking staat dat het van naaldbomenhout gemaakt is.
Waarom mensen het nog gebruiken? Gewenning, goedkoop. Plus dat het dus nog vrij onbekend is dat zaagsel schadelijk is/kan zijn.

Stro moet je sowieso niet gebruiken voor knaagdieren. Nouja... ik zal niet liegen, mara's, hazen en capibara's kunnen stro ook wel waarderen, maar hoeveel mensen hebben een capibara Knipoog . Verder hebben alleen konijnen iets aan stro. Bij cavia's kan het bijvoorbeeld de poten beschadigen.

En al geloof je bovenstaand stuk niet, dan nog is het verstandig om geen zaagsel te gebruiken, omdat het gewoon vreselijk stoffig is. En dat is niet prettig voor jou en niet voor je knager.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 20:01

roxiie schreef:
assie schreef:

Klikt allemaal heel logisch, maar ik denk toch neit dat de leeftijd van een beestje van zaagsel afhangt. Een van mijn konijnen is 12 geworden en heeft altijd op zaagsel gezeten Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook jaren mijn dieren deels op zaagsel gehouden. Eén konijn is overleden aan longontsteking op 6 jarige leeftijd, een ander konijn is op 8 jarige leeftijd overleden aan een combinatie van dingen, hoofdpunt was dat haar kiezen gewoon te scheef stonden.
En nu heb ik er eentje, niet op zaagsel en die loopt alweer ruim 5 jaar rond, zonder een enkel kwaaltje.
Ik weet niet of de vroegtijdige dood van mijn eerste konijn indirect te maken had met het zaagsel, dat zal ook nooit aan te tonen zijn. Daar gaat het me ook niet om.

Wel dat er nu is aangetoond, met een heus echt wetenschappelijk onderzoek, dat zaagsel deze toxische stoffen bevat. En dat je dus de kans op kanker, longontsteking, leververgroting en weet ik veel wat bij je dieren verhoogt door ze op zaagsel te houden.
Ik denk dat veel mensen dat niet weten, en ik wil graag dat veel mensen dit juist wél weten. Zodat ze zélf hun keuze kunnen maken, of ze dat risico willen nemen.
Ik liever niet.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:07

Oh wat apart om te horen? Want mijn caaf is ook 8 geworden en de dierenarts zei dat hij aan ouderdom is overleden. zijn drampjes konden het niet meer aan..
Maar de bron die je meldt is van een andere bodembedekker. Dan vraag ik me af hoe betrouwbaar de bron is?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 20:15

Noah2006 schreef:
Maar de bron die je meldt is van een andere bodembedekker. Dan vraag ik me af hoe betrouwbaar de bron is?

Klaver4dieren? Dat is geen bodembedekker voor zover ik weet. Maar een dierenarts.
Hij geeft ook verschillende merken als advies; kattenbakkorrel, no smell, corbo.
Lijkt me niet dat hij hier winst op gaat maken Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:16

Wetenschappelijk onderzoek is tegenwoordig ook niet meer veel waard hoor Nagelbijten / Gniffelen
Straks wordt er over 2 jaar weer het tegendeel bewezen, en ik bedoel: hamsters e.a. leven in het wild ook in stoffige dingen zelf in riolen etc, net of dat niet slecht is Nagelbijten / Gniffelen
EN idd. Noah2006, dna heb ik er ook weinig vertrouwen in als het van een andere bodembedekker komt, lijkt dan erg op het verhaal dat rexona deodorant ook kanker kan veroorzaken bij mensen, verzonnen dus door een andere deodorantfabrikant.

OHW zie het net al dus dat het een DA is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:10

Er is al lang bewezen dat meneer de directeur van 'No-smell' dit allemala in het leven heeft geroepen omdat hij wil dan mensen zijn prul kopen.

Mooi niet dus. Er is niks mis met het zaagsel dat ik heb.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:16

ik weet niks van het wetenschappelijke deel af! maar ik weet wel dat ik zaagsel nooi aan mijn knaapdieren zou geven

ik vind het persoonlijk een stoffige onfrisse zooi,ik gebruik corbo voor mijn ratjes omdat het veel geur opneemt en makelijk in gebruik is
maar zaagsel komt er hier noway in!

dit soort dingen zijn zo ingeburgerd dat het jaren onderzoek en overtuigings kracht nodig heeft voor dat mensen je gaan geloven !

groetjes nathalie

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:19

Raar.Mijn cavia staat toch echt al der hele leven op zaagsel, en die is toch al 7 jaar, en nog steeds supergezond, teminste de dierenarts zei dat hij nog nooit zon gezonde cavia had gezien van die leeftijd Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:20

Pardon? Ik merk zelf wel wat goed en wat slecht is voor mijn dieren.

Voor ratten zou ik idd geen zaagsel gebruiken. Maar voor Syrische hamsters is het ideaal. Ze kunnen er geweldig in graven en hebben absoluut nergens last van.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:20

Wuis schreef:
Er is al lang bewezen dat meneer de directeur van 'No-smell' dit allemala in het leven heeft geroepen omdat hij wil dan mensen zijn prul kopen.

Mag ik vragen waar dat bewezen is? Ik zie namelijk ook een hoop andere merken staan.

Wuis schreef:
Mooi niet dus. Er is niks mis met het zaagsel dat ik heb.

Ik heb net in de dierenwinkel staan loeren en er staat nergens op van wélk hout het zaagsel is gemaakt. Ook zag ik dat dat onderzoek van hierboven van eind 2005 is. Misschien is er in de afgelopen 2 jaar al veel veranderd en is het zaagsel tegenwoordig van ander hout dan naaldbomenhout gemaakt (Wat me sterk lijkt, want naaldbomenhout is gewoon het goedkoopst).
Ik weet namelijk wel dat naaldbomenhout giftig is. Waarom zou een product dat daar direct van gemaakt is niet giftig zijn?
Zolang er niet op het zaagsel staat, van welk hout het is gemaakt, hou ik mijn dieren op iets anders dan zaagsel.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:31

ik heb mn konijn en paarden op stro, maar hamster wel op zaagsel van dat best for your friend gedoe ofzo van de dierenwinkel:S zijn goede alternatieven dan wel in de dierenwinkel te koop? Als het echt zo is wil k niet op mn geweten hebben dat ie eerder overlijdt..echt raar dan dat het wel bij de dierenwinkel verkocht word

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:16

roxiie schreef:
assie schreef:

ja die van mij 11 en die is uiteindelijk door een fout van de dierenarts overleden.
en dat had dus ook niets met het zaagsel te maken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:53

Haha nee ik heb het ook niet over dat klaver nog iets, maar over dat No Smell. Dat zijn gewoon katoenpluizen. Ik heb die een keer gebruikt, en dat spul gaat na 3 dagen schimmelen! En stro is ook niet goed van cavia's, en krantensnippers eten ze op. Lijkt me ook niet echt gezond. Dus dan lijkt zaagsel mij nog het beste Knipoog.
Inderdaad niet als een deo reclame.. op een gegeven moment weet je ook niet meer wat je moet kopen.

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:53

ik heb nu al 6 jaar konijnen op zaagsel gehad niet een heeft er last van gehad. er is 1 konijntje bij mij dood gegaan en dat was aan een tumor. ik ken diverse grote fokkers met veel verstand van konijnen en die hebben hun konijnen op zaagsel zitten. het lijkt me sterk dat dat kwaat zou kunnen anders zouden ze het ook niet mogen verkopen Knipoog

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:28

assie schreef:
...Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof...

fretten mogen sowieso niet op zaagsel. zaagsel is namelijk stoffig en daar kunnen fretten slecht tegen.

heb mijn hamster niet op zaagsel staan, niet omdat t giftig is ofzo maargoed alleen maar beter Knipoog

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:33

Mijn schatjes staan op beukensnippers! Zaagsel is zeer stoffig en ratten hebben gevoelige luchtwegen. Eco-bed is ook fijn spul om te gebruiken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:49

Beukensnippers? Kan je die ook in de dierenwinkel kopen? En neemt dat ook vocht op enzo?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:26

Die kun je gewoon in de dierenwinkel kopen, het neemt ook vocht op, wel minder dan zaagsel in verhouding. Doordat het iets zwaarder is vliegt het ook niet alle kanten op. Ik heb alle 21 ratten hier op beukensnippers en is goed te doen!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:32

ik vind dit een beetje raar.
waar moet je je cavia dan opzetten?
stro is helemaal slecht.

voor ratten zeg ik ja oke die hebben vaak veel eerder last van stof maar een cavia.

en paarden dan die vreten hun stro op alsof het hooi is.
zaagsel eten (de meeste) niet hoor.
en stro word ook gif over gedaan en als je het laat drogen denk je dat het eruit is maar vergeet het maar.
het is heel slecht voor het paard als hij er TEVEEL van eet.
gif blijft werken