Hoeveelheid voer jonge katjes (4 mnd)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveelheid voer jonge katjes (4 mnd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:24

Hallo,

Ik heb 2 jonge katjes van nu ruim 4 maanden uit. Ze zijn vlo- en wormvrij, errug speels en actief, maaarrrrr.... ze eten hun hoeveelheid voer in een halve dag op!! Op de zak staat een tabel met de hoeveelheid voer per dag per gewicht. Ik hou de bovengrens al een beetje aan en meet dat af, maar dit is dus in een halve dag op... Wat zouden jullie doen? Nu morgenochtend pas weer voer geven of zorgen dat er altijd eten staat? Ze krijgen Prins kitten... Ja

Anoniem

Re: Hoeveelheid voer jonge katjes (4 mnd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:06

Oke, ik heb de DA ff gebeld... Zoiezo zijn mijn katten veel te zwaar.. ze zijn 4 maanden en wegen 3 kilo, maar hij zegt wel dat ze gewoon onbeperkt voer moeten hebben staan... Maar dan blijven ze zich toch klem vreten? Of zie ik dat nou verkeerd? Iemand een idee/tips?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:38

In theorie zal een kat niet teveel eten maar kleine porties pakken. Zelf voer ik ook in afgemeten hoeveelheden, mijn katten zijn veel te dik. Mijn moeder heeft altijd voer staan.

Maar 3 kilo voor een kitten van 4 maanden is sowieso verre van goed...

Lastige situatie, want diëten moet je niet doen met jonge beesten. Je kunt eens een paar dagen aankijken wat ze doen als je onbeperkt eten neer zet?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:42

Onze katten (dan wel geen kleintjes) krijgen ook maar een bepaalde hoeveelheid van zacht voer en de rest vd dag onbeperkt die harde brokjes (die ze niet zo erg lekkr vinde).
En verder gaan ze maar lekker muizen vangen als ze honger hebben.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:45

Ik heb ook altijd onbeperkt voer staan. En dat gaat al jaren goed. Drie katten hebben een normaal gewicht, waarvan 2 volwassen katten en 1 kitten van 3,5 maand. De andere kitten van 3,5 maand is echter ook te dik. Toen ze 3 maanden was, woog ze al 2 kilo. Mijn dierenarts zei dat katten wel blijven eten en niet stoppen als ze genoeg hebben. Hij raadde dus aan om meerdere keren per dag kleine porties te geven. Dit heb ik overigens nog niet gedaan. Ze krijgen nog steeds zoveel als ze willen, want de 'dikke' kitten wordt tot nu toe niet nog dikker.

Wat wel vaak zo is, is als je beperkt eten neer gaat zetten, de katten alles op eten wat je ze geeft. Net alsof je op dieet bent en daardoor in ene ook erg trek krijgt in vele koekjes. Ze je onbeperkt eten neer, dan eten ze vaak minder omdat het er toch staat.

Succes!

Edit: ik heb het alleen over brokjes voer van een 'goed' merk, ik geef geen blikvoer omdat dat toch bijna alleen uit vocht en zout bestaat en ze daar bovendien tandsteen van krijgen, omdat ze minder brokjes eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:52

Ze krijgen kittenbrokjes van Prins, dus wel goed voer. Ik heb een lijn gebeld van Prins voor voedingsadvies en eerst zei ze meteen dat ze wormen hadden. Dat kan echter niet, want ze zijn pas ontwormd met pilletjes van de DA, dus dat zit wel goed. Toen zei ze dat door die wormkuur hun darmflora verstoord kan raken. Ze zei dat er dan bepaalde enzymen wegwaren en die moesten weer aangemaakt worden door vers vlees te voeren. Haar verhaal klonk heel aannemelijk, dus ik heb meteen maar ff dat vlees gehaald. Prins totalcare cat Indoor. Dat zorgt ervoor dat de darmflora weer in balans komt en dan word het voer weer beter opgenomen waardoor ze beter verzadigen. We proberen dit dus maar ff Knipoog
Wat een gedoe met die beesten zeg, eerst wormen, toen vlooien en nu dit Tong uitsteken Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:57

Dat van dat vlees klopt (althans, dat is me door 2 verschillende dierenwinskels verteld Clown). Bij mij wisselt het eigenlijk; in het begin vonden ze dat spul heerlijk, nu weigeren ze het.

Ik zou toch ff de ontlasting in de gaten houden, hoewel ik wormen niet aannemelijk vind aangezien het gewicht klopt met de omvang.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:53

Je zou misschien kunnen afwisselen en zowel light als junior voeding geven? Of in overleg met je dierenarts overstappen op helemaal light voeding en aanvullen met vers voor de extra vitamines en mineralen?

Mijn katten (gesteriliseerde poes van anderhalf en sphynx kater van 4 maanden) hebben onbeperkt brokjes. Momenteel zowel reguliere als junior brokjes van Iams, maar qua merk wil ik nog wel eens varieren, alhoewel ik wel altijd een dergelijke kwaliteit brokjes voer.

Dáárnaast krijgen ze elke avond verse voeding: lever, kip, eendagskuikens, etc.

Het lastige is dat de poes eigenlijk iets molligbegint te worden (gesteriliseerd huh) en het kitten extra nodig heeft, door de groei én door het ras.. En apart voeren is gewoon geen doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:56

Vers voer doe ik liever niet... Vind eigenlijk dat gewoon goede brokjes wel genoeg zijn. Ook omdat het gewoon binnenkatten zijn. Ik probeer eerst dit vlees ff, kijken of het helpt... Heb ze net het 1e gegeven, maar erg enthousiast zijn ze er niet op..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:59

Je hoeft niet per sé herkenbaar vers vlees te voeren Knipoog Wat je nu doet is prima! En dergelijk vers voer heb je ook van andere leveranciers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:07

Jij bedoelde toch gewoon blikvoer neem ik aan? Ga heus geen vlees bij de slager halen hoor haha! Dit was niet eens duur... 2,50 maar voor 12 x 25 gram Knipoog
Maar ik heb geen zin in dat gedoe met dan zoveel blikvoer en dan zoveel brokjes.. Worden ze alleen maar verwend van Tong uitsteken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:30

Citaat:
Ze zei dat er dan bepaalde enzymen wegwaren en die moesten weer aangemaakt worden door vers vlees te voeren. Haar verhaal klonk heel aannemelijk, dus ik heb meteen maar ff dat vlees gehaald. Prins totalcare cat Indoor. Dat zorgt ervoor dat de darmflora weer in balans komt en dan word het voer weer beter opgenomen waardoor ze beter verzadigen

http://www.prinspetfoods.nl/consum/kat/totalcare.html

Je gaat nu gewoon vers voeren hoor.. Alleen vermengd, onherkenbaar gemaakt en verpakt met logo van Prins Haha!

En nee, ik voer geen blikvoer.. Blikvoer is helemaal bewerkt en dus heel anders dan versvoer.. Ik voer inderdaad van de slager, of van de viskraam, of van de poelier.. Meestal met de pot mee, maar dan rauw en ongekruid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:33

Jaa maar dit is alleen voor nu een paar dagen om die darmflora weer op gang te krijgen zoals zij dat zo mooi zei Knipoog Daarna niet meer...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:16

Darmflora herstellen kun je ook doen door het geven van probiotica (ook geschikt voor mensen, te verkrijgen bij de tuinen of de groene os geloof ik).

Waarom wil je geen prins vers vlees blijven geven? Vinden je katten het niet lekker? Op zich is dat namelijk vaak veel betere kwaliteit dan brokvoer en krijgen ze er minder tandsteen van.

Dan nog over het gewicht van je kittens; ze kunnen inderdaad te zwaar zijn voor de richtlijn, maar misschien zijn ze ook wel te groot? Volgens die richtlijn dan. Een vriendin van mij heeft een kitten die ongeveer 2 keer zo zwaar is als een 'normaal' kitten hoort te zijn. Hij is echter ook bijna 2 keer zo groot.
Voel je de ribben als je een hand op hun zijkant legt? Zo ja, dan zijn ze niet te dik. Voel je die ribben niet meer, ja, dan zijn ze te dik. Eigenlijk precies hetzelfde als bij een paard.

Mensen roepen wel altijd dat katten zoveel eten als ze nodig hebben en dan niet te dik worden, maar ik vraag me serieus af hoe het kan dat er zóveel te dikke katten zijn? Ik vraag me dus af in hoeverre die katten nog wel die rem hebben. Misschien is de kat al verder in de domesticatie dan wij denken, wat dit betreft, en is die eetrem aan het verdwijnen. Net zoiets als bij de slachtkippen, die hebben ook geen rem meer en eten zich binnen 6 weken zó dik, dat wij ze dan snel kunnen slachten en opeten. Ik vraag me af of dat bij katten niet ook die kant op aan het gaan is. Maar dat is vooral een leuk onderwerp voor een afstudeerproject Knipoog .

Aangezien jouw kittens blijkbaar dus wel dooreten, moet jij het voor ze regelen.
Diëten zou ik bij zulke jonge dieren niet doen, kittenvoer en lightvoer is naar mijn mening ook maar pure commerciële onzin, dus ik zou in plaats daarvan gewoon blijven voeren zoals je nu doet. Dus één of 2 porties per dag geven. Niet meer dan de aangegeven hoeveelheid en dus ook niet ad libitum voer aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:58

Ik geef ze nu dat versvlees van Prins, maar ben niet van plan om dat altijd te blijven doen..
Verder is je verhaal wel duidelijk! Goed voorbeeld van die slachtkippen idd!
Nadeel van 1 of 2 porties per dag geven is voor mij dat ik heel onregelmatig weg ben... Het makkelijkst is dus om steeds wat te hebben staan voor ze.. Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:01

ik geef mijn kittens onbeperkt royal canin kittenvoer,
soms krijgen ze een klein beetje natvoer,
maar alleen maar voor de lekker, want gezond is dat voer niet.

vers vlees kan heel gezond zijn, denk aan kippenvlees of koolvis !

als je eerst wormen had, en daarna vlooien, is de kans groot dat ze wel weer wormen hebben.
vlooien hebben vaak wormen, die ze overgeven aan de kat,
daarom moet je altijd eerst ontvlooien en later pas ontwormen Knipoog

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:03

mijn katje van 10 weken die weegt 900 gram en dat moet die nu wegen ze moeten per week 100 gram zwaarder wegen zei de dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:39

crossmonster schreef:
ik geef mijn kittens onbeperkt royal canin kittenvoer,
soms krijgen ze een klein beetje natvoer,
maar alleen maar voor de lekker, want gezond is dat voer niet.

vers vlees kan heel gezond zijn, denk aan kippenvlees of koolvis !

als je eerst wormen had, en daarna vlooien, is de kans groot dat ze wel weer wormen hebben.
vlooien hebben vaak wormen, die ze overgeven aan de kat,
daarom moet je altijd eerst ontvlooien en later pas ontwormen Knipoog

Ja wist ik veel dat ze vlooien hadden... Knipoog Ze zijn nu een maand geleden ontwormd (2 weken geleden 2e pilletje) en deze week heb ik ze ontvlooid met Frontline Combo. Eerder (maandje terug denk ik) had ik ze al ontvlooid met gewone frontline, maar van de week zag ik ineens weer een vlo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:41

Spirit_ schreef:
mijn katje van 10 weken die weegt 900 gram en dat moet die nu wegen ze moeten per week 100 gram zwaarder wegen zei de dierenarts

Sinds de 1e wormtablet (1 maand geleden) zijn ze dan dus 1 kilo aangekomen Bloos! Toen wogen ze namelijk precies 2 kilo...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:47

Wat helaas zo is met wormen is dat je nooit preventief ontwormd. Je mikt het erin en een dag later kunnen ze alweer wat binnenkrijgen Clown

Denk dat je nu goed bezig bent, zou zelf zoveel mogelijk proberen om porties te geven en anders niet teveel. Onze dierenarts zegt altijd dat als ze als kitten of pup al dikkig zijn het later heel lastig wordt om ze weer slank te krijgen!

Ontwormen zou ik nu elke maand doen tot ze ongeveer een half jaar zijn en dan vier keer per jaar aanhouden Haha!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:08

Dan kan ik dus beter as week ff weer wat wormspul halen ook.. Maar moet je dan ook steeds na 2 weken nog een keer doen? Of gewoon eens per maand als kuurtje zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:13

O ja, ik kan de ribben gewoon voelen trouwens.. Ja

Ik zal is ff wat foto's maken, misschien wel handig Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:14

Ik heb hier ook een vetklep en een magere zitten van 4 maanden oud Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier lijkt ie wel heel dik, maar hij zit dus helemaal in elkaar gevouwen..

De Zwart/witte lijkt groffer als je hem ziet vergeleken bij de tijger, maar ze zijn dus even zwaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:36

Ik vind ze wel meevallen eigenlijk Lachen. Verschil tussen dik en dun zie ik ook niet zo.