Poes plast op post & deurmat als we niet thuis zijn... :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Poes plast op post & deurmat als we niet thuis zijn... :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:42

Sinds februari hebben we 2 poezen van 6 jaar oud van iemand overgenomen.
Superlieve dieren en voelen zich erg goed thuis.

Alleen.... sinds een weekje als mijn vriend en ik naar ons werk zijn geweest en komen 's avonds thuis, dan is de post op de deurmat ondergepiest door één van de twee dames. Boos! Ik weet welke het is, en heb haar al een paar keer met haar snuit lekker door d'r eigen plas gewreven Clown maar dat blijkt niet te helpen.
Een tijdje terug deed ze dit 's nachts ook, maar dat gebeurt nu gelukkig niet meer.

Iemand een oplossing voor dit probleem ?? De deurmat gaat er aardig van stinken en ze moet hier gewoon mee ophouden. Overigens staan er altijd 2 schone kattebakken voor hen klaar.

maartje_h

Re: Poes plast op post & deurmat als we niet thuis zijn... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:44

peper strooien op de deurmat
of er aluminium folie op leggen , hebben ze ook eenhekel aan
En dan mischien een mandje of tas onder de brievenbus maken ??zodat de post daar invalt.....

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:46

Peper werkt niet, heb ik al geprobeerd. En aluminiumfolie wandelt ze gezellig overheen. Knipoog

Wil inderdaad even een tas onder de brievenbus maken voor de post, dat scheelt al een hoop.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:48

Je hebt speciale kunststof bakken die je aan de deur kan bevestigen, waar de post dan invalt.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:49

en van die spray die je bij de dierenwinkel kanhalen?

Cat away of zo heet het.. is bedoeld om katten van ongewenste plekken te houden

aniekje

Lavendel houden ze ook niet van. Misschien zo'n wc spuitbus met lavendel geur. Onze kat heeft het ook jaren gedaan. Totdat we verhuisd waren. Toen heeft ze het niet meer gedaan.

ELpatcho

deur naar de hal (of waar jullie voor deur ook zit) dicht doen als jullie weggaan zodat ze er niet bij kan..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:51

En de deurmat weghalen. Mijn poes plast ook af en toe op de bank of op de was; kwestie van niet rond laten slingeren als ik niet in de buurt ben.

Wat je zou kunnen doen: je zou Feliway eens kunnen proberen, maar dat werkt maar bij pakweg de helft van de katten. Beter (en goedkoper) werkt een wattenschijfje (of meerdere), door de mondhoek wrijven en die op de mat leggen. Dan is het háár geur. Je zou kunnen proberen of het werkt. Die deurmat moet je in elk geval wegdoen, je kat zal het blijven ruiken en het associëren met haar behoefte doen.

Ben je er al mee naar de dierenarts geweest? Als ze het sinds een week ineens doet is er wellicht een medische reden voor.

Een kat/hond/etc met zijn snuit erdoor halen werkt dus absoluut niet en die urine, vooral kattenurine, bijt verschrikkelijk...

Hoe weet je trouwens zeker dat het die ene kat is? Heb je haar betrapt? Ik merk aan mijn eigen katten nl dat ze elkaars gedrag kopieren...

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:51

Houdt dit even in de gaten..........ik heb ook een pis monster

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:53

Ik heb precies het zelfde probleem... gehad! Alle bovenstaande tips werken niet! Ik heb uiteindelijk bij de Gamma een postopvangzak gekocht en die aan de deur/brievenbus gemonteerd. Er is sindsdien geen 1x meer op de mat geplast!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:55

de post ruikt ook naar anders, en dan willen ze het territorium bakenen

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:57

Bij mij was het gewoon frustratie, als íe de hele dag naar buiten mocht was er niets aan de hand. Zodra we allebie de hele dag aan het werk waren deed íe het op de mat.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:04

Is een moeilijk probleem, ik had een nieuw bankstel gekocht en daar hebben mijn katten die anders nooit zomaar in huis plassen ook even hun geurspoor op achtergelaten. Van alles geprobeerd om ze van de bank af te houden, aluminiumfolie, speciale spray van de petshop, ( wat ik erger vond stinken dan de katten schijnbaar want helpen deed het niet)

Nu hun geur eraan zit, doen ze het niet meer, maar die geur heb ik met van alles proberen te maskeren echter zijn we nu een paar maanden verder en ik ruik het af en toe nog, om gek van te worden Boos!

Wassen kan niet , het is een hoekbank en de bekleding kan er niet af, mocht iemand dus nog een goeie tip hebben om die geur weg te krijgen.................

Daar mijn katten het anders nooit doen neem ik aan dat het puur is om iets nieuws te markeren met hun eigen geur. En leer ze dat maar eens af............. Huilen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:08

Febrèze misschien parsab?
Is ouuuuuuud, maar misschien is het nog te vinden en helpt het?

Heb zelf geen katten dus verder geen ervaring, mar dit schoot me te binnen

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:11

Deurmat daar weghalen is geen optie, een deur dichtdoen ook niet want het is in de open hal, heb bijna geen deuren in huis Knipoog .

Het was een gloednieuwe deurmat, de trut!

Ik ga zometeen zorgen dat de post er niet meer op kan komen, en dan als het vanavond lukt even langs de dierenwinkel voor spray. Ik had ook al met azijn gepoten op de mat om de geur er uit te halen.

Ik ben nog niet met haar naar de dierenarts geweest omdat ik eigenlijk zeker weet dat dit geen medische oorzaak heeft. (Anders was ze er laatst ook niet mee gestopt toen ze eerst bij de achterdeur plaste. overigens hebben we daar de mat weggehaald en zoekt ze dus gewoon een nieuwe plek om te plassen).

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:12

Nja, ik zou toch echt een nieuwe deurmat er neer leggen, je krijgt die geur er gewoon niet uit. Waarom kan de mat niet weggehaald worden? Hebben jullie nog meer buitendeuren? Of alleen de voor- en de achterdeur? Komen ze buiten?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:13

Volgens mij heeft het geen zin om de mat weg te halen en er een nieuwe neer te leggen, ook dan zullen ze het nog doen. Het gaat ws niet om de mat maar om de post.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:14

Wat tegen de geur redelijk helpt is azijn met water mengen en dat erop spuiten.

óf Soda er op leggen en dat na een uur er afzuigen met de stofzuiger. Lachen

Mat kan wel weggehaald worden maar er moet dan wel weer een nieuwe komen, onder die mat zit namelijk de ingang naar de kruipruimte van het huis, dus daar kun je geen laminaat overheen leggen, daar moet iets opliggen wat los ligt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:15

Voor jou helpt het redelijk, maar je kat zal het blijven ruiken Lachen

Kun je geen stuk zeil eroverheen leggen, of bv verven? Of zo'n harde mat, die kokosmatten, dat is niet altijd even prettig voor een kat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:23

Het is heel raar, maar die van mij doet het niet meer sinds mijn ex vertrok Nagelbijten / Gniffelen
Heel af en toe nog op de krant als ik een tijdje niet thuis ben geweest en die krant ligt op de mat.

En ik moet echt kattengrit gebruiken, geen houtsnipper ofzo, en ook het deurtje heb ik uit de bak moeten halen.
Is er een stress-factor voorbij gekomen toevallig?

Harde of zachte mat maakte niks uit bij mij, ze deed het echt op het papier.
Schoonmaken met bleekwater helpt trouwens ook niet, dat vinden ze extra lekker. Wat ik ook doe is de kattenbak niet TE schoon maken.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:30

Sorry! Even een paar vragen gemist door de snelheid hier! Haha!

De katten komen niet buiten als we er niet zijn, dit ivm kattenhaters in de omgeving.
Wat betreft dat geurtje heb je inderdaad gelijk Sylvia Lachen

De mat die er nu ligt is een behoorlijk harde mat met vrij diepe groeven erin, je zou zeggen dat ze dat niet fijn vinden inderdaad, maar helaas.
We gaan nu even op vakantie en voor die periode wilde ik inderdaad zeil eroverheen leggen, al zou het me verbazen als haar dat iets uitmaakte. Bij de achterdeur namelijk ligt ook zeil, en daar heeft ze ook nog een tijdje op geplast.

Nicolletje, dus ik zou m'n vent eruit moeten schoppen ??? Haha! Geen optie! Tong uitsteken

Wij gebruiken ook kattengrit inderdaad, er zit geen deurtje in de bakken.
Ik ben even aan het denken aan een stress factor, maar juist de laatste tijd is er niks gebeurd waarvan ik zou denken dat ze daar stress van zou kunnen hebben. (Nou is het wel een vrij gevoelig katje)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:32

Ik heb de mat bijna een maand in de tuin laten liggen, in weer en wind. Is íe goed schoon van geworden, je ruikt niks meer.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:34

Maud_82 schreef:
Nicolletje, dus ik zou m'n vent eruit moeten schoppen ??? Haha! Geen optie! Tong uitsteken

Ik heb inmiddels een nieuwe (vent) en dat gaat prima Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:37

Wellicht als protest tegen het niet buiten kunnen komen... Aangezien ze het ook bij de achterdeur deden.

Voordeel van zeil is trouwens wel dat het gemakkelijker schoon te maken is dan een deurmat Lachen Gooi er desnoods een stuk bouwplastic overheen, dat is zo duur niet. Dat heb ik op een gegeven moment ook over het logeerbed getrokken...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:42

De kat van mijn ouders raakt al gestresst als de koffers en weekendtassen gepakt worden, dan gaat ie boos op de trap zitten kijken, zo van: daar gaan ze weer
Toen hij nog alleen was, werd hij heel ongelukkig en zodra mijn ouders na een weekendje weg weer thuis kwamen, ging hij van stress meteen op de bak schijten.
Hij heeft nu een vriendje en dat gaat prima.
Misschien 'herkent' het katje de koffers en denkt ie dat ie naar een pension moet ofzo Blond

Zeil over de mat hielp bij mij ook niet, dan lag er een plasje op het zeil. Ik heb die hoek van het plassen heel vaak schoongemaakt met ammoniak, stinkt als een gek, maar de geur gaat er wel redelijk van weg.
Ook heb ik een soort anti-kattenpray gespoten daar. De mat heb ik in de wasmachine gedaan; ik dacht: die is nu toch al verpest dus meer verpesten kan niet.

Als ik nu een dagje niet thuis ben dan legt een vriendin de post meestal opzij, ik neem aan dat er iemand ook voor jullie post gaat zorgen?