vraagje over guppies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

edejonge

vraagje over guppies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 10:16

Sinds een paar maanden heb ik een aquarium met guppies. Het probleem is dat ik de laatste tijd bijna wekelijks een of twee dode vissen kan verwijderen. Boos! Boos!

Zal het probleem even uitleggen. Als ik de vissen koop hebben ze een hele mooie staart,net van die waaiers. Vlak voor ze ziek worden en doodgaan is het net of of staart als het ware in elkaar kleeft,de vis kan dan ook bijna niet meer zwemmen.
Mijn vriend zegt dan wel dat ik me er niet druk om hoef te maken,maar ik baal hier best wel van.

Zijn er mensen die dit ook wel eens gehad hebben en mij tips kunnen geven?

O,ja het water word een keer in de veertien dagen voor een gedeelte verschoont,en het filter zo weinig mogelijk.

Trieske_

Re: vraagje over guppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:24

Heb je je water ook al een keer getest met zo'n teststaafje...
Kan goed zijn dat de waardes in het water niet goed zijn (kan al komen door de korrels in je bak e.d.) en dat hierdoor de vissen dood gaan.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:29

Doe je je visjes eerst wel in quarantene? Kan best wezen dat het water waar ze uitkomen anders is dan het water waar ze in komen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:34

dit is een bacterieel en zeer besmettelijk probleem, jammer genoeg niks tegen te doen, mijn guppen hebben het ook gehad, van de 50 zijn er 2 in leven gebleven, zelfs het middel dat ik van de aquariumzaak kreeg hielp niet, andere middeltjes ook niet, water verversen, temp. verhogen, niks hielp...

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:04

Ik heb het water een paar keer laten testen en druppels erin gedaan om het goed te krijgen.

De vissen gaan hier ook altijd in quarantaine als we ze kopen en we doen ze nooit samen met het water van de dierenzaak in onze bak. Dit vertrouwd mijn vriend namelijk al niet.

Joyckuh, als ik het dus begrijp is het enige wat we kunnen doen wachten dat alle vissen doodzijn, bak helemaal goed schoonmaken en dan maar hopen dat het goed gaat?

Hier baal ik echt van,heb net weer eentje eruit gevist die we afgelopen vrijdag gekocht hebben. En er zijn er twee die weer zo`n rare staart hebben.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:46

ik vrees dat dat het enige is wat je kunt doen, zoals ik al zei, ik heb van alles geprobeert, 3 soorten medicijnen zelfs! Zelfs overdosis van medicijnen, niks hielp. 2 van de 50 hebben het er overleeft.
Onlangs hadden de guppy's van mijn zoontje het ook, die had er toen 9, hier hebben het er 4 van overleeft, echt afwachten dus!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:38

ik werk in een dierenzaak waar ze ook een gup sterfte is geweest, de staartjes waren echter afgerot. De dierenarts is gekomen en zei dat het een bacterieel probleem is. Volgende keer dat we weer zo'n gup zien sterven, doen we er een algemeen antibacterieel product in. (zal de naam even opzoeken)

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 08:35

Heb gisteren een aquariumhuis hier in de buurt gebeld en toen kreeg ik als advies het medicijn bactopur. Hebben jullie dit ook gebruikt?

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:01

Mijn zusje heeft precies hetzelfde gehad bij haar guppies als jij beschrijft. Sinds ze in een tropisch aquarium zitten, waarvan het water in de dierenwinkel getest is gaat het goed en blijven ze allemaal leven.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:16

edejonge schreef:
Heb gisteren een aquariumhuis hier in de buurt gebeld en toen kreeg ik als advies het medicijn bactopur. Hebben jullie dit ook gebruikt?

Ik heb esha2000, generaltonic oid van tetra en iets met een F, fuci.. geen idee hoe die verder heette.
mocht die actopur werken, wil je het dan hier melden? Dan ga ik het ook halen!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:58

ja, het was idd. Bactorpur!! Bij ons werkte het perfect.

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 07:13

heb esha 2000 meegekregen voor mijn guppies,kan nog steeds niet zeggen dat het echt resultaat heeft. Oke de andere vissen zijn nog niet ziek geworden,maar die twee die ziek waren zijn bijna dood nu.

Wacht het nog even af,en dan moet ik maar weer wat ophalen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:40

Nog even een guppie-vraagje, bij ons zitten de gupjes met verwarming op zo'n 25 graden, maar veel klanten zeggen dat hun gupjes het uitstekend doen zonder verwarming erbij. Wat doen jullie?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:48

Ik heb zelf ook altijd guppies gehad in "koud" water. Meeste dierenwinkels zeggen dat het niet kan. Maar bij mij deden ze het perfect. Ik had mannetjes en vrouwtjes en ze kregen ook jongen, dus een goed teken Knipoog

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:50

je hebt slecht water, ik zou geen nieuwe kopen, dat is zonde van de visjes, ze blijven toch dood gaan, er zullen er wel een paar overleven, bij mij 1 mannetje en vrouwtje, en nou nheb ik er 30, ze planten zich vanzelf voor en dan krijg je goede gezonde visjes.. Lachen
sorry voor de typfouten, heb m,n sleutelbeen gebroken dus typt lastig.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:53

ok, dus de verwarming is niet perse noodzakelijk, als ze in een warme kamer staan tenminste...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:11

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 07:03

Afgelopen vrijdag hebben we een nieuw pompje gekocht voor de guppies,mijn vriend had het idee dat het vorige pompje niet voldoende goede bacterien vast hield.Er zaten maar twee hele kleine filtertjes in,en die we er nu in hebben gekocht zitten drie filters waarvan 1 koolfilter en een die de goede bacterien vasthoud en die je ook niet schoon mag maken.

Heb er nu nog zes visjes inzitten,waarvan er nog twee ziek zijn. Maar ik heb wel het idee dat er eentje wat opknapt,maar ja dat is toch afwachten. We hebben er ook een verwarmingselement in die staat op 22 graden, als de bak nu iets van 1 tot 2 weken stabiel blijft wil ik het toch weer proberen om er wat guppies bij in te doen.Er zijn alleen nog maar mannetjes in leven gebleven,en het vrouwtje die er nog inzit is ziek.

DeniseES bedankt voor de tip,ik zal zeker even gaan kijken daar

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:17

Let op met die actieve kool, die filtert ook alle medicijnen uit het water weg, dus dan heeft het geen nut. Heb je er nu nog anti-bacterieel middel ingedaan?

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:39

ik heb me guppen op kamer tempratuur staan doet het prima!
ook gebruik ik tegen ziektes Esha 2000 werkt super , en voordat ik vissen in me bak doe die natuurlijk leeg was gebruik ik aquasafe om het water veilig te maken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:32

ja, aquasafe is een heel goed product voor het leidingwater, dat verkoopt bij ons heel goed

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:24

heb er nog geen medicijnen meer ingedaan nadat ik het nieuwe filter erin gezet heb. Het gaat nu heel erg goed en de bak is nog steeds stabiel,de twee visjes die nog wat ziek waren hebben het jammer genoeg niet gehaald.

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:03

Dit komt mij erg bekent voor.
Ik had een tropisch aquarium met veel kleine visjes waar onder guppen,
Ik had een stuk of 12 guppen en echt ze gingen allemaal dood.
Ik heb er ook toen medicijnen ingedaan maar het hielp niet.
Nu gingen opeens ook anderen vissen dood.
Daarom ben ik ook maar naar andere koudwater vissen gegaan ; Shubkin en goudvissen.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:11

Leefregels voor guppen zijn simpel;
Verschoon het aquarium goed en de filter ook!
Voer de guppen voeder van den beste kwaliteit.
Geef elke gup een persoonlijke naam.
Geef elke gup persoonlijke aandacht. (dmv per gup voeren, praten etc)

Misschien hadden jou guppen het idee dat je te weinig om ze gaf. Ik ken het verschijnsel..
Houd je gewoon strikt aan de leefregels voor guppen, geef ze af en toe eens wat lekkers.
Mooie spullen in het aquarium van hoogwaardig materiaal.. Simpel als wat maar je moet er maar aan deken.
Fok eens een nestje babyguppen. Wel van te voren afhaaladressen regelen! Voer de babyguppen af en toe ook wat
korrels van geroosterd brood, daardoor kunnen ze met meer schwung door het water bewegen wat later weer handig kan zijn
als je met de guppen op keuring verschijnt. Ook kan het gunstig zijn voor de kleurstellingen van de guppen.
Als laatst; Behandel guppen altijd met respect.
Dat is het kernwoord.
Ik hoop dat je veel guppengeluk zult hebben.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:13

Oja, Guppen verzorgen kan moeilijk zijn. Als je liever voor iets makkelijkers kiest ga dan eens kijken bij een vissendealer.
Een zeer vriendelijke man raadde mij eens een karper aan. Prima beesten en niet zo veel eisend als die guppen.
Had een enorm aquarium gebouwd en ben 2 weken later mijn 2 karpers gaan ophalen. De dieren zijn onder geringe omstandigheden
maarliefst 11 jaar oud geworden! Misschien kun je eens over een huiskamer-karper praten.