Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Apple schreef:BrittKitt: dat bij jou op school de dieren zo klein zitten hoeft niet te zeggen dat ze overal klein zitten. Misschien moeten ze bij jou op school gewoon een grotere bak kopen. Even overleggen met je leraar?
Citaat:Zitten de dieren die verkocht worden in de dieren winkel ook niet veel en veel te klein? Zitten de dieren bij menig mensen thuis ook niet veel en veel te klein. Zitten de muizen en ratten bij de broodfokkers ook niet veel en veel te klein.
BrittKitt schreef:Het gaat hier niet om dierenwinkels, geloof mij dat ik 100% tegen dierenwinkels ben die dieren in de winkel hebben zitten. Geloof mij dat ik al honderden keren mensen heb proberen te overtuigen dat een grotere kooi echt beter is en geloof mij dat mijn dieren meer ruimte hebben dan ikzelf in mijn kamer (in verhouding).
Wuis schreef:Citaat:Zitten de dieren die verkocht worden in de dieren winkel ook niet veel en veel te klein? Zitten de dieren bij menig mensen thuis ook niet veel en veel te klein. Zitten de muizen en ratten bij de broodfokkers ook niet veel en veel te klein.
En door zo'n vergelijking te maken wordt het opeens allemaal minder erg? Dacht het niet he.
En ja in winkels en bij de meeste mensen thuis zitten ze ook veel te klein. Iets waaraan ik mij zelf kapot erger. Maar dat betekent niet dat het daardoor maar goed te praten is om proefdieren in kleine bakjes te houden.
Edit: Typfouten, wat een ellendige laptop is dit.
Apple schreef:In Nederland wordt er maar op 1 plek onderzoek met apen gedaan, in Rijswijk.
Voor zover ik weet is dat de laatste jaren ook erg aan het afnemen. Na een hoop protesten in 2000-2001 is er een vermindering in het aantal apen dat daar zit.
Een deel van de apen zal echter nooit meer buiten een beschermde omgeving kunnen leven aangezien ze bijvoorbeeld met HIV besmet zijn.
http://www.bprc.nl/BPRCNL/L4/needprim.html
Shiloh schreef:In het verleden zijn er apen gebruikt voor de volgende doeleinden:
Voor de ontwikkeling van vaccins en sera voor mensen werden 177 apen gebruikt. Voor de ontwikkeling van geneesmiddelen voor mensen 251. Er werden 2 apen gebruikt bij de ontwikkeling van medische toepassingen of hulpmiddelen voor mensen. Voor het onderzoek naar geestesziekten of ziekten aan het zenuwstelsel 8, andere ziekten bij de mens 134 en 28 voor onderzoek van het gedrag van dieren. Voor het oplossen van een andere wetenschappelijke vraag werden 62 apen gebruikt.
daar zijn ze dus voor gebruikt, maar dat geeft natuurlijk nog geen inzicht in wat er precies gebeurd is. Wat er hierboven genoemd is zijn ook de dingen waar ik in eerste instantie aan dacht en zijn ook gebieden waar ik het nut wel van in kan zien. Ik ben ervan overtuigd dat er nergens meer in Nederland apen in kleine minihokjes zitten, compleet gestoord en volgespoten met allerlei rotzooi, ook bovenstaande proeven zijn aangevraagd bij die commissie.
Er wordt zeker weten gecontroleerd, de universiteit krijgt meerdere keren per jaar onaangekondigd een inspecteur op bezoek die alles naloopt.
Shiloh schreef:Breghje, dat ben ik het zeker met je eens. Het liefste zie ik ook dat er wereldwijd word samengewerkt. Ik denk ook zeker dat dat met sommige landen ook zeker wel gebeurd. Een nederlandse databank is de eerste stap geweest. En zeker hoe ik zie hoe het gaat met de europese unie, zie ik in de toekomst (hoe eerder hoe beter natuurlijk) zeker ook europese samenwerking (als die er al niet is, ik weet echt niet in hoeverre het internationaal zit). Je moet er wel rekening mee houden dat dit van twee kanten moet komen, niet alleen wij moeten onze bevindingen willen delen (waar nederland denk ik best wel voor open staat) maar ook die andere landen moeten met ons willen samenwerken. En daar gaat nou eenmaal heel veel politiek gelul overheen. (ik zou dat ook anders willen zien).
en de toestanden in het buitenland zouden ook zeker verbeterd moeten worden. Ben ik het volledig met je eens.
Internationaal zou zeker de volgende stap moeten zijn. Mijn mening hier in dit topic ging er dan ook over hoe het hier in nederland in elkaar steekt.
Ik heb zelf ook met school al eens een "gedrag" onderzoekje gedaan. Dat zijn voor de dieren misschien wel de beste onderzoeken die er kunnen zijn kwa welzijn. Het over grote gedeelte wat daar namelijk gebeurd is zitten en kijken, opschrijven wat ze doen. Wellicht ineens een rode bal in het hok gooien en kijken hoe daarop gereageerd word. Ik ben van mening dat je daar JUIST geen wilde dieren voor moet gebruiken, maar dieren die al in gevangenschap zitten. Ik ben juist van mening dat wilde dieren zoveel mogelijk met rust worden gelaten. En ik ga er vanuit dat er in het wild die dieren ook echt wel bekeken worden op het gebied van gedrag. Maar goed, het gaat hier om Nederland, en in nederland leven nu eenmaal geen wilde apen