Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
annepanne schreef:Ook voor Ramiro trouwens! Neem een wat ouder konijntje uit de opvang! Konijntjes blij en jij zit niet met een enorm leeftijdsverschil tussen je nijnen!
LovE_IrA schreef:konijnen en cavia's gaan wel samen.. ik heb nu 1 konijn en 4 cavia's samen.. ik had eerst 2 konijnen.. maar helaas is er eentje vrijdag ingeslapen.. ze kon zich zelf niet meer wassen en niet meer lopen.. maar konijnen en cavia's gaan heel prima samen
LovE_IrA schreef:ik zit op een dieren school.. en daar zitten konijnen en cavia's ook samen.. en mijn konijn zat in de dieren winkel ook met cavia's.. en als je op het internet kijkt.. zie je dat het wel kan.. dus het is geen probleem.. en mijn konijn en cavia's liggen van het begin al lekker tegen elkaar aan.. dus allebei de diersoorten hebben er geen problemen meej
Citaat:Konijnen en cavia's: Samen en toch eenzaam.
Tussen konijnen en cavia's bestaan aanzienlijke verschillen. Daarom kunnen ze nooit het gezelschap van een soortgenoot vervangen.
Zowel konijnen als cavia's leven in de natuur in grotere groepen samen. Maar betekent dit dat je twee diersoorten samen moet zetten die niet dezelfde taal spreken en elkaar daarom letterlijk niets te zeggen hebben?
Cavia's
Cavia's komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. In de vrije natuur leven ze in de Andes tot op hoogten van 4.000 meter. De naam 'Guinees biggetje' danken ze waarschijnlijk aan de piepende geluiden die ze maken, het geluid van biggetjes. Ze werden naar Europa gebracht door koopui die van Zuid-Amerika terugkerend vaak eerst Guinea aandeden. Cavia's houden van kuilen en slapen 's nachts graag in een slaaphuisje, een omgedraaide bloempot of een soortgelijke schuilplaats. Het zijn ook vluchtdieren en ze moeten dus op elk moment klaar staan om er vandoor te gaan. Ze leven dan wel in grotere groepen, ze bewaren onderling afstand, al slapen ze het liefst samen. Omdat ze schrikachtig zijn, trippelen ze regelmatig via een vaste route van de ene naar de andere schuilplaats.
Konijnen
De voorouders van ons huiskonijn waren Spaanse wilde konijnen die Fenicische zeevaarders zo'n 3.000 jaar geleden op het Iberische schiereiland ontdekten. In de natuur leven konijnen in grote groepen. De groep wordt geleid door een dominant mannetje, de rammelaar of ram. Konijnen zijn holbewoners die graag graven. In een groep zijn konijnen zeer sociale dieren, die graag met elkaar knuffelen en elkaar likken, maar slapen doen ze het liefst alleen. Ze zijn 's nachts actief en zitten graag op een hogere uitkijkplaats zodat ze de omgeving in de gaten kunnen houden. Ze kunnen goed lopen en in een overmoedige bui maken ze vrolijke sprongen. Verder zijn konijnen rustige dieren die hoofdzakelijk via lichaamstaal met elkaar communiceren.
Belangrijke verschillen
Konijnen en cavia's zijn duidelijk twee heel verschillende diersoorten, die in principe niets met elkaar gemeen hebben. Dit valt vooral op als je de dieren los laat lopen. Cavia's lopen van de ene schuilplaats naar de andere. Als ze in een buitenverblijf zitten, hebben ze vaste paadjes die ze steeds weer gebruiken. Konijnen hebben juist extra veel ruimte nodig om te lopen en sprongen te kunnen maken. Alleen al vanwege het verschil in grootte komt het vaak voor dat konijnen cavia's per ongeluk omverlopen. En terwijl de konijnen met elkaar knuffelen en elkaar aflikken, doen de cavia's dit niet. Bovendien communiceren konijnen via hun lichaamstaal, terwijl cavia's veel praten en luidruchtig zijn. Communicatie tussen beide is dus niet mogelijk.
loveyoutoo schreef:Ik heb goed gelezen, ik weet dat het niet mag.
Maar dat is nog steeds de BESTE oplossing. En daarnaast probeer ik duidelijk te maken dat cavia's en konijnen niet samen kunnen dus dat ze dat beter niet kan doen...
LovE_IrA schreef:loveyoutoo schreef:Ik heb goed gelezen, ik weet dat het niet mag.
Maar dat is nog steeds de BESTE oplossing. En daarnaast probeer ik duidelijk te maken dat cavia's en konijnen niet samen kunnen dus dat ze dat beter niet kan doen...
weet je laat maar zitten.. ik heb geen zin om hier ruzie over te maken..
mijn ervaringen met konijnen en cavia's samen zijn juist goed.. heb 3 konijnen gehad die gewoon deden tegen cavia's.. waarvan 1 er nu dus nog bij zit