Wat te doen met konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Wat te doen met konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 19:50

We hebben 3 maanden geleden een konijn(mannetje) genomen, plan was dat er een ander konijn bij kwam, dit ging vervolgens niet goed.
Daarna wilde ik het nog eens proberen maar wilde mijn vader oppeens niet meer meewerken en konijn alleen houden, konijn was vrolijk genoeg met de gang van zaken dus dit probeerde we.
Nu komt het er ook nog eens bij dat konijnlief niet meer de kooi uit mag (dit wat hem zo vrolijk hield, spelen met de hond(Zijn echt maatjes) en rennen door de kamer), ik zie hem er met de dag minder vrolijk op worden en dit kan gewoon echt niet meer zo.

Nu heb ik de volgende opties:

- konijn zien leiden voor eigen plezier (welke optie ik nooit zal kiezen).
- Konijn naar buiten verhuizen (grote tuin) en buitenkooi kopen + stuk tuin afzetten met gaas (zodat hij de ruimte heeft).
- Konijn wegdoen (het is een ontzettend lief tam ding, dus dit ga ik dan heel erg moeilijk vinden).
- Ander konijn (dit mag dus alleen niet).
- Cavia erbij nemen (dit mag wel, konijn heeft dan aanspraak op ander dier, maar toch...).

Konijn zit in een kooi van 2 verdiepingen, 1,20 x 65 x 2 verdiepingen.

Het liefst zou ik er een konijn bijnemen en de 2 de tuin in gooien met een nachthok en een groot afgezet stuk gaas, minimaal 3x3m, alleen nieuw konijn erbij mag niet...

Wat kan ik het beste doen in dit geval?

pubelia

Re: Wat te doen met konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:15

Ander konijn erbij, of anders een nieuw plekje zoeken.

Wij zetten een mens ook niet bij een aap in een hokje. Dan vereenzamen we ook. Dat is bij een konijn ook. Een konijn alleen of een konijn met een ander dier is gewoon geen goede oplossing.

het slimste is om de man te castreren, een vrouwtje erbij en dan zijn ze beidde gelukkig.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:20

ik zelf zou dan hem de ruimte geven in een groter stuk maar kan je hem er niet uit halen en op schoot nemen.?

ik zou er in ieder geval geen cavia bij doen Lachen maar ja dat zeg ik haha

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:50

Nog een paar maandjes dan is het weer kerst...

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:51

en wat heb je inmiddels gedaan?
Zit zelf ook met soorgelijk dilemma, vandaag is mn konijntje doodgegaan en nu zit mn andere konijntje alleen. Ze loopt wel lekker los in de tuin, en ik wil eigenlijk geen nieuw jong konijntje, maar ik denk toch dat een konijn alleen erg eenzaam wordt, vooral zoals in jouw geval als ie niet meer de kooi uit mag.
Heb je geprobeerd nog eens met je vader te praten erover?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:25

Waarom mag je wel een cavia erbij, maar geen konijn? Verward
Ik zou het konijn buiten in een grotere ren houden!
Misschien veranderd je pa nog van gedachten.
Is je mannetjeskonijn overigens wel gecastreerd?
Zo'n hormonenbom vecht nogal snel met een ander konijn (op een klein stuk), als je hem laat castreren heb je al meer kans op dat het goed gaat! Bijvoorbeeld dan een vrouwtje erbij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:12

Wat is de reden dat je er geen ander konijn bij mag. Cavias en konijnen samen is helemaal niet zo geslaagd. Kun je niet naar een knaagdierenasiel gaan. Daar heb je de mogelijkheid om te matchen en wanneer niet wil met een ander te proberen. Stel dat je vader dan voor. En konijnen lekker naar buiten vinden ze heerlijk. Beetje wroeten in het zand lekker tegen elkaar aan liggen elkaar achter de oortjes wassen of gewoon samen dromen van mooie ......

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:55

Ik zou er een cavia bij zetten of het dier naar buiten doen.
Cavia's en konijnen gaan over het algemeen naar mijn ervaring wel samen.
Maarja als je eenmaal een cavia hebt gekocht en het gaat toch niet, heb je nog een probleem erbij.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:18

Ben ik het niet mee eens Knipoog cavias en konijn moet je niet bij elkaar zetten, het is of 2 cavias of 2 konijnen of helemaal geen beestje vindt ik. Cavias hebben er niks aan als ze bij een konijnen zitten (eerder alleen nadelen) en konijnen net zo min!
Dusjah, als je echt voor t welzijn van het konijn wilt kiezen, kun je het beste of nog een konijn erbij nemen, of je konijn naar iemand doen die er al meerdere heeft.
Gr.
Naatje

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:59

konijnen en cavia's gaan wel samen.. ik heb nu 1 konijn en 4 cavia's samen.. ik had eerst 2 konijnen.. maar helaas is er eentje vrijdag ingeslapen.. ze kon zich zelf niet meer wassen en niet meer lopen.. maar konijnen en cavia's gaan heel prima samen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:22

Je konijn laten castreren en er een vrouw bij doen! Dat is echt het allerbeste voor je konijn. Het liefst buiten in een grote ruimte en anders binnen maar wel lekker met twee!

(En misschien dit allemaal uitprinten en je vader laten zien? Of nog beter, kijk eens op www.bunnybin.nl voor véél informatie en opvang konijntjes! )

Ook voor Ramiro trouwens! Neem een wat ouder konijntje uit de opvang! Konijntjes blij en jij zit niet met een enorm leeftijdsverschil tussen je nijnen!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:16

annepanne schreef:
Ook voor Ramiro trouwens! Neem een wat ouder konijntje uit de opvang! Konijntjes blij en jij zit niet met een enorm leeftijdsverschil tussen je nijnen!

Dat ben ik idd aan het proberen, het probleem is alleen dat die konijntjes allemaal veel te jong zijn. De meeste konijntjes in de opvangcentra's bij ons in de buurt zijn een paar maanden tot één jaar oud, en ik wil toch echt een ouder konijn erbij. Ik wacht het nog maar even af als er een geschikt konijntje binnenkomt, maar ze krijgt wel een nieuw vriendje Pling

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:25

LovE_IrA schreef:
konijnen en cavia's gaan wel samen.. ik heb nu 1 konijn en 4 cavia's samen.. ik had eerst 2 konijnen.. maar helaas is er eentje vrijdag ingeslapen.. ze kon zich zelf niet meer wassen en niet meer lopen.. maar konijnen en cavia's gaan heel prima samen

Als ik jou bij een aap in het hok zet zal je het op een gegeven moment ook wel moeten accepteren. Als je niks anders hebt zul je wel moeten. Maar konijnen en cavia's hebben een heel verschillende 'taal'. Daarnaast ook nog een heel verschillende voedingsbehoefte. Konijnen en cavia's moet je daarom niet bij elkaar zetten, daar doe je ze geen plezier mee.

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:44

Als ik jou bij een aap in het hok zet zal je het op een gegeven moment ook wel moeten accepteren. Als je niks anders hebt zul je wel moeten. Maar konijnen en cavia's hebben een heel verschillende 'taal'. Daarnaast ook nog een heel verschillende voedingsbehoefte. Konijnen en cavia's moet je daarom niet bij elkaar zetten, daar doe je ze geen plezier mee.[/quote]

ik zit op een dieren school.. en daar zitten konijnen en cavia's ook samen.. en mijn konijn zat in de dieren winkel ook met cavia's.. en als je op het internet kijkt.. zie je dat het wel kan.. dus het is geen probleem.. en mijn konijn en cavia's liggen van het begin al lekker tegen elkaar aan.. dus allebei de diersoorten hebben er geen problemen meej

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:50

Het nadeel van buiten zetten is dat je konijn dan nog minder aandacht krijgt. Hij heeft dan wel meer de ruimte, maar als hij daar in zn upje zit is het nog niet echt leuk voor hem denk ik.
Dus ik zou toch proberen je vader over te halen nog een konijntje erbij te nemen. Dan stel je een dwergje voor, die zijn niet eens zo heel veel groter dan een cavia Tong uitsteken verder kan je zeggen dat konijnen veel netter zijn dan cavia's. Mijn ervaring is dat konijnen vaak wel zindelijk zijn en cavia's niet.
Verder gaat 2 konijnen aan elkaar koppelen eigenlijk alleen goed als het een vrouw en een gecastreerde man is. Ik weet niet wat voor combi je eerder hebt geprobeerd maar als je dit tegen je vader zegt is hij misschien ook eerder overtuigd dat het met de volgende koppeling wel goed gaat. Verder kan je bij de meeste opvangen wel afspreken dat als het niet klikt tussen de konijnen, je een ander konijn weer mee kan krijgen om het nog eens te proberen.

En als je echt niet nog een konijn mag, zou ik je huidige konijn toch binnen laten en hem uit het hok laten als je pa er niet is. Of bijvoorbeeld meenemen naar je slaapkamer. Of zo'n ren kopen met van die losse hekjes, en dan met mooi weer je konijn daar laten spelen onder toezicht. En de rest van de tijd dus wel binnen met aandacht.
Succes!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:38

LovE_IrA schreef:
ik zit op een dieren school.. en daar zitten konijnen en cavia's ook samen.. en mijn konijn zat in de dieren winkel ook met cavia's.. en als je op het internet kijkt.. zie je dat het wel kan.. dus het is geen probleem.. en mijn konijn en cavia's liggen van het begin al lekker tegen elkaar aan.. dus allebei de diersoorten hebben er geen problemen meej

Ik ken genoeg dierenwinkels die niet eens het verschil tussen een zeugje en een beertje kunnen zien Knipoog
Zou je me ook links kunnen geven van die internetpagina's waar dat staat? Ik ben er namelijk erg benieuwd naar (en dan bedoel ik betrouwbare bronnen). Misschien is het een idee om dit standpunt eens in de klas te bespreken (als je toch op een dierenschool zit) Lachen

Ik las toevallig in de hart voor dieren van deze maand een stukje over konijnen en cavia's samen houden, ik zal het hier even neer typen....

Citaat:
Konijnen en cavia's: Samen en toch eenzaam.

Tussen konijnen en cavia's bestaan aanzienlijke verschillen. Daarom kunnen ze nooit het gezelschap van een soortgenoot vervangen.

Zowel konijnen als cavia's leven in de natuur in grotere groepen samen. Maar betekent dit dat je twee diersoorten samen moet zetten die niet dezelfde taal spreken en elkaar daarom letterlijk niets te zeggen hebben?

Cavia's
Cavia's komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. In de vrije natuur leven ze in de Andes tot op hoogten van 4.000 meter. De naam 'Guinees biggetje' danken ze waarschijnlijk aan de piepende geluiden die ze maken, het geluid van biggetjes. Ze werden naar Europa gebracht door koopui die van Zuid-Amerika terugkerend vaak eerst Guinea aandeden. Cavia's houden van kuilen en slapen 's nachts graag in een slaaphuisje, een omgedraaide bloempot of een soortgelijke schuilplaats. Het zijn ook vluchtdieren en ze moeten dus op elk moment klaar staan om er vandoor te gaan. Ze leven dan wel in grotere groepen, ze bewaren onderling afstand, al slapen ze het liefst samen. Omdat ze schrikachtig zijn, trippelen ze regelmatig via een vaste route van de ene naar de andere schuilplaats.

Konijnen
De voorouders van ons huiskonijn waren Spaanse wilde konijnen die Fenicische zeevaarders zo'n 3.000 jaar geleden op het Iberische schiereiland ontdekten. In de natuur leven konijnen in grote groepen. De groep wordt geleid door een dominant mannetje, de rammelaar of ram. Konijnen zijn holbewoners die graag graven. In een groep zijn konijnen zeer sociale dieren, die graag met elkaar knuffelen en elkaar likken, maar slapen doen ze het liefst alleen. Ze zijn 's nachts actief en zitten graag op een hogere uitkijkplaats zodat ze de omgeving in de gaten kunnen houden. Ze kunnen goed lopen en in een overmoedige bui maken ze vrolijke sprongen. Verder zijn konijnen rustige dieren die hoofdzakelijk via lichaamstaal met elkaar communiceren.

Belangrijke verschillen
Konijnen en cavia's zijn duidelijk twee heel verschillende diersoorten, die in principe niets met elkaar gemeen hebben. Dit valt vooral op als je de dieren los laat lopen. Cavia's lopen van de ene schuilplaats naar de andere. Als ze in een buitenverblijf zitten, hebben ze vaste paadjes die ze steeds weer gebruiken. Konijnen hebben juist extra veel ruimte nodig om te lopen en sprongen te kunnen maken. Alleen al vanwege het verschil in grootte komt het vaak voor dat konijnen cavia's per ongeluk omverlopen. En terwijl de konijnen met elkaar knuffelen en elkaar aflikken, doen de cavia's dit niet. Bovendien communiceren konijnen via hun lichaamstaal, terwijl cavia's veel praten en luidruchtig zijn. Communicatie tussen beide is dus niet mogelijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:08

Interresant om te lezen. Maar de man dominant en leider???????? Niet in mijn kudde. En die wisselt nog weleens, maar ik heb nog nooit een mannetje dominant en leider gezien. Alleen de meiden vechten om het recht om naast het heertje te liggen Haha! en mannetje vlucht vaak om rust te krijgen van al die vrouwen. En als er gevaar dreigt dan wordt onafhankelijk van rangorde alarm geslagen en houden ze elkaar allemaal in de gaten.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:34

Ik heb geen verstand van konijnen wat dat betreft, ik heb het alleen maar overgetypt Bloos

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:26

ik zei net ook al bij mij op school.. hebben ze ook konijnen en cavia's samen.. en het konijn kan prima gezeldschap bij de cavia's vinden.. want ze ligt altijd tegen hun aan..

en dit konijn kan het beter met cavia's vinden dan andere konijnen.. andere konijnen valt ze aan.. daar vecht ze meej.. zelf al is het een jonkie

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:37

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Er zijn altijd mensen waarbij het heel goed gaat tussen een konijn en een cavia.
En dat je school het ook doet hoeft nog niks te zeggen. Waarschijnlijk komen de medewerkers van de dierenwinkel (die dus ook cavia's en konijnen samen doen), ook van zo'n school af Tong uitsteken .

Ik zeg ook niet dat jij nu je cavia en konijn uit elkaar hoeft te halen.
Maar aangezien TS vraag wat ze het BESTE kan doen, is dat niet een konijn en een cavia bij elkaar zetten. Het zal in sommige gevallen wel goed gaan (in veel gevallen loopt het heel slecht af). Maar nu TS vraagt wat ze het beste kan doen, kan ze beter een 2e konijn erbij nemen. Dat is gewoon het beste voor het konijn. Het gezelschap van een cavia weegt nooit op tegen het gezelschap van een soortgenootje.

Dus ik vind, dat je moet toegeven dat nu TS nog iets te kiezen heeft, ze 10x beter een konijn kan nemen als vriendje.

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:42

en als je goed gelzen heb.. heeft ze gezegt dat dat niet mag

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:47

Ik heb goed gelezen, ik weet dat het niet mag.
Maar dat is nog steeds de BESTE oplossing. En daarnaast probeer ik duidelijk te maken dat cavia's en konijnen niet samen kunnen dus dat ze dat beter niet kan doen...

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:10

loveyoutoo schreef:
Maar dat is nog steeds de BESTE oplossing. En daarnaast probeer ik duidelijk te maken dat cavia's en konijnen niet samen kunnen dus dat ze dat beter niet kan doen...

weet je laat maar zitten.. ik heb geen zin om hier ruzie over te maken..
mijn ervaringen met konijnen en cavia's samen zijn juist goed.. heb 3 konijnen gehad die gewoon deden tegen cavia's.. waarvan 1 er nu dus nog bij zit

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:13

Naar buiten verhuizen!
Dit moet je, als je hiervoor kiest, dan wel snel doen, aangezien over een paar weken het temperatuursverschil te groot wordt(binnen-buiten).
En dan later gewoon nog zeuren voor een nijntje erbij Clown (wel mannetje laten castreren! en vrouwtje erbij)

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:47

LovE_IrA schreef:
loveyoutoo schreef:

weet je laat maar zitten.. ik heb geen zin om hier ruzie over te maken..
mijn ervaringen met konijnen en cavia's samen zijn juist goed.. heb 3 konijnen gehad die gewoon deden tegen cavia's.. waarvan 1 er nu dus nog bij zit

Ik vindt het nogal kort door de bocht wat je schrijft eigenlijk. Omdat jou cavias en jou konijnen het goed met elkaar kunnen vinden, moet het ook maar goed zijn voor de beesten. Big nono dus Knipoog. En geloof me, zelfs dierenartsen (je hebt ook uitzonderingen gelukkig!) hebben vrijwel geen verstand van konijnen, dus laat staan een zogenaamde dierenschool. Ik heb een vriendin die op zo een dierenschool heeft gezeten, nou die verhalen die ik hoorde waren gewoon triest wat ze die leerlingen allemaal vertellen. Dus nee, ik vindt niet dat jou school gelijk heeft. Konijnen en cavias vindt ik niet bij elkaar kunnen, ze communiceren op een hele andere manier, ze eten niet hetzelfde, ze gedragen zich zelfs anders! Over het algemeen zijn konijnen dieren die graag naast elkaar liggen, cavias zijn dat veel minder. Een konijn kan trouwens een cavia vermoorden! Als je een rammetje hebt of een dame die erg dominant is, op je cavia gaat rijden, kan die zijn ruggetje breken!
Maar goed, ik erger me nogal aan je manier van praten. Omdat jij dat zo geleerd hebt, hoeft dat nog lang niet goed te zijn!