konijn viese kont, bang voor ontsteking...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

konijn viese kont, bang voor ontsteking...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 16:12

mijn konijn teiger, die heeft nogal een vies kont..(foto konijn zie profiel)
ze wast zichzelf daar beneden dus niet, ik maak het dan af en toe een beetje schoon met een baby doekje maar het gaat niet weg (zit helemaal vastgekoekt) en geel etc. gewoon heel vies

ik kwam dan laatst op het idee om dan haar kond in bad te doen, maar welk reinigingsmiddel erin?
dreft etc. word ze wel weer wit, maar zometeen komt het wel in haar gaatje dan lijkt me dan helemaal niet fijn...Dus op zoek naar een mild schoonmaak middel waardoor het allemaal een beetje losweekt en ik het eraf kan halen/knippen...

iemand ideetjes?

Eleionomae

Re: konijn viese kont, bang voor ontsteking...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:14

gewoon met baby shampoo ofzo?
En anders even je da bellen om advies Lachen
Mijn konijn heeft het ook een poosje gehad. Hij heeft lang haar en dus heb ik het er gewoon uitgeknipt Lachen

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 16:28

die van mij hebben allebei wel een beetje pluis bij hun kont,
maar teiger heeft gewoon een hele dikke vacht....
baby shampoo is inderdaad wel een goed idee..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:31

En anders loopt je even naar een dierenspeciaalzaak, misschien hebben ze daar wel wat... Je hebt ook wel katten en honden shampoo's, waarschijnlijk kun je dat ook wel voor je nijn gebruiken Lachen
Belangrijkste is vooral dat je het achteraf goed uitspoeld zodat hij bij het schoonmaken van zn vacht die rotzooi niet binnen krijgt Lachen

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:33

Volgens mij kan biotex wel helpen. Is goed om wondjes en dergelijke mee schoon te houden, en kan verder geen kwaad.

Chantal_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:35

ik heb hetzelfde probleem als jij. Mijn cavia wast zichzelf daar ook niet. Ik was haar altijd met kattenshampoo.
Werkt echt perfect! Succes ermee!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:15

Gewoon met lauw water en verder niks erbij, je weekt het er zo af. Zo doe ik het als mijn dieren aan de dunne ontlasting zijn, maar dat jouw konijn een plakaat aan haar kont heeft hangen is niet goed.

Mag ik vragen op wat voor voer ze zit en hoeveel en wat ze daarnaast krijgt?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:16

wat grappig Tong uitsteken 1 van mijn konijnen heet ook Tijger ( maar dan met lange ij), is ook wit met bruine vlekken, en heeft ook soms last van een vies kontje Nagelbijten / Gniffelen
Het lukt mij ook niet om het schoon te maken ( hij wast zich daar wel, maar denk niet goed genoeg) omdat ie telkens wegloopt als k aan zn vacht ga plukken enzo...

Ik weet ook niet echt wat ik dr aan kan doen. Ik houd dit topic ook even in de gaten nog Lachen Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:34

Ik zou eens de DA om advies vragen.
Normaal eet een konijn de kleine plakkerige keuteltjes op. Als hij/zij dat niet doet kan er wel eens een reden voor zijn..
Het is iig een signaal dat er iets niet in orde is..

De DA zal ook wel een goeie manier weten om het schoon te krijgen zonder dat het schadelijk is.. gewoon even bellen..

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:53

Dit had ons konijn ook.. Wij zijn naar de dierenarts geweest en die heeft het er allemaal afgeknipt.. je kan je konijn gewoon op de rug leggen, dan blijven ze goed liggen enzo.. wel moeten er dan mensen bij zijn die hem even vasthoud. Ik vond het in het begin ook heel zielig, maar het schijnt beter voor hun te zijn. Je kan het gewoon schoonmaken met mensen-dierenshampoo, dat is niet schadelijk.

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:33

Je konijn wassen in een bak warm water met soda. heb je z'n achterwerk zo weer schoon.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:34

Gewoon wassen met lauw water en verder niks, goed droog maken. Konijnen zijn hele schone dieren van zichzelf, waarschijnlijk is er toch iets mis met zijn voerpatroon. Vooral veel hooi geven en weinig "lekkere" dingetjes, daaronder valt ook het droogvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:06

Ik heb dit ook ooit eens gehad...Ik heb het er heel voorzichtig met een schaartje afgeknipt; maar let op als je je daar niet aan durft te wagen niet doen.
Als je konijn wegschiet kan het nog wel eens rampzalig aflopen.
PaardenLeven schreef:
wel moeten er dan mensen bij zijn die hem even vasthoud.

Idd...Nooit alleen doen als je niet zeker bent van je zaak.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:08

Inderdaad goed schoonmaken minder snoepjes en gemengd voer geven.Als jet het niet goed schoonmaakt kan je konijn maden erin krijgen en dat is dodelijk voor konijnen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:34

Faniek schreef:
Gewoon met lauw water en verder niks erbij, je weekt het er zo af. Zo doe ik het als mijn dieren aan de dunne ontlasting zijn, maar dat jouw konijn een plakaat aan haar kont heeft hangen is niet goed.

Mag ik vragen op wat voor voer ze zit en hoeveel en wat ze daarnaast krijgt?

ze krijgen ongeveer om de dag nieuw droogvoer (gemend) als het eerder op is, nieuw erbij,
onbeperkt hooi,en ze zitten op stro en zaagsel, dus eet ze waarschijnlijk ook wel wat stro.
ze heeft wel normale drolletjes,maar die blijven af en toe gewoon hangen...

een echt plakaat is het niet, maar eerder in de vacht getrokken,helemaal gelig en donkerbruin gewoon heel vies om te zien.

@1234: leuk dat je ook een tijger hebt!

mijn teiger is gelukkig wel heel rustig als ik haar vast heb, dus ik kan er wel altijd bij!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:07

Daar zit je probleem onbeperkt gemengd voer nergens voor nodig. Schakel eens over op gewoon normale biks en dan maar 25 gram per kilo lichaamsgewicht.

Geel kan overigens wel wijzen op een te kort aan bepaalde vitamine e.d. dus daar zouden verse groentes heel goed voor zijn, maar dit zou ik eerst niet doen omdat ze al zacht ontlasting heeft.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:08

ik heb pas een topic geopend met precies hetzelfde probleem en zo was er nog een topic.
zal de links even zoeken

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:50

Als ik jou was zou ik ze dan even alleen op stro zetten...Dat zaagsel kan ook blijven plakken aan zijn kontje..
Gewoon even alleen stro is veel beter in zulke gevallen...

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:20

ik zal ze deze week minder/bijna geen droogvoer geven, en gewoon het normale hooi wat ze altijd krijgen
(en af en toe wat groente zoals andijvie als we andijvie eten en stronkje witlof)

zaagsel zal ik alleen in de hoekjes doen,en niet door het hele hok en uiteraard stro eroverheen.

en ik zal deze vandaag als ik tijd heb, teiger ff in bad doen met een schepje soda erin.
(en dan kijken hoelang het duurt voordat alles weer vies is)

bedankt voor alle reacties!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:19

Wij doen als de konijnen heel vies zijn ze gewoon in een badje met driehoek zeep...dat is een soort zeep dat zeker weten niet schadelijk is (tenzij je overmaat gaat gebruiken)
Dat helpt wel goed als het echt heeel vies is. Als het niet zo vies is doen we alleen met lauw/warm water...konijn poosje laten weken zodat het los gaat en dan kan je het als het goed is er af krijgen en dan bij blijven houden dat het niet weer zo vies wordt.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:26

Ik zou voor betadine in het water kiezen, dat is ook ontsmettend en kan zeker geen kwaad.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:10

ik heb gister teiger in bad gedaan, het vieze is eraf.
alleen toen ik haar smiddags even bekeek of alles nog schoon was,
zat er alweer een nieuwe vieze laag druippoep Koe
dus meteen weer in emmer gedaan en eraf gehaald...

nu staat ze op 'rantsoen' alleen maar hooi,en bodempje droogvoer
(kip die heeft wel een normale kont,dus nergends last van....)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:55

is je konijn misschien te dik, omdat ze een tijd veel voer heeft gehad zou dat misschien best kunnen. Als ze te dik zijn kunnen ze er vaak niet goed bij om schoon te maken. Minder bix en meer hooi is op zich goed, maar de darmen van je konijn zijn gevoelig, doe dus elke verandering geleidelijk. succes

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:23

Hier moet je mee oppassen. Wij hebben hier ook problemen mee gehad met ons konijn. De 1e keer zat het helemaal verstopt en had ze dus een hele harde buik. Toen zijn we naar de DA gegaan met haar en die heeft het schoongemaakt. Ze is daar een paar dagen gebleven en ze kreeg ananassap, wat ervoor zorgde dat haar darmen goed gingen werken.
De 2de keer waren we er helaas te laat bij. We kwamen net terug van vakantie en zagen dat ons konijn erg ziek was. Ze at niet, was heel sloom enzo. We zijn toen weer naar de DA gegaan en toen bleek dat door de warmte vliegen eitjes op haar kont hadden gelegd. (Vies verhaaltje) Eitjes kwamen uit en toen zaten er allemaal maden op. Misselijk Die maden zijn naar binnen gedrongen en hebben als het ware mijn konijn van binnen aangegeten. Toen hebben we haar laten inslapen.. Het hok is wel altijd goed schoongemaakt.
Dus ik zou als ik jou was het regelmatig goed schoonmaken. Misschien kan je ook even de DA raadplegen, die kan je advies geven. Lachen