Mijn Konijnen 2 weken geen hooi, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Mijn Konijnen 2 weken geen hooi, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 14:58

Hallo,

Wij zijn net 2 weken op vakantie geweest, en een familie, die we heel goed kennen, zou voor onze konijnen zorgen. Nu heeft mn moeder blijkbaar niet erbij gemeld dat ze ook hooi moesten krijgen, en ze hebben ze dus alleen droogvoer gegeven...
De ochtend voor we weg gingen had ik nog wel heel erg veel hooi gegeven, maar dat is dus lang niet genoeg voor 2 weken.
Ze hebben nu heel erg diarree..
Is het heel erg als ze 2 weken geen hooi hebben gehad?
Wat zouden we moeten doen om ze weer diarree-vrij te krijgen?
Vandaag heb ik echt heel veel hooi gegeven enzo, en minder droogvoer.

Groetjes, Lynn

Anoniem

Re: Mijn Konijnen 2 weken geen hooi, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:59

Ik zou stoppen met droogvoer tijdelijk en ALLEEN maar hooi geven.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:04

Mijn konijn krijgt nooit hooi. jah af en toe eens even maar het is echt niet erg als ze een tijdje geen hooi krijgen alleen als ik jou was zal ik wel eerst een klein beetje geven en dan steeds meer zo wennen ze er weer aan en krijgen ze niet snel diarree

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:07

Raar dat ze diarree hebben gekregen van geen hooi.. Vraag eens na of ze geen andere dingen hebben gegeven. Sla bijvoorbeeld, of fruit, daar kunnen ze wel snel diarree van krijgen als ze het niet gewend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:09

lisantjuhh schreef:
Mijn konijn krijgt nooit hooi.

Lekker gezond. Koe

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:10

zoveel mogelijk hooi geven.
dierenartsen zeggen dat een konijn altijd hooi moet kunnen eten, omdat ze in de natuur ook altijd kunnen eten, en teveel droogvoer niet goed is.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:12

Wuis schreef:
lisantjuhh schreef:

Lekker gezond. Koe

wat is daar mis mee. mijn konijn krijgt het weleens maar niet iedere dag en hij is nog nooit ziek geweest en mijn andere konijn ook niet. zomers staan ze altijd een middagje op het gras en swinters gewoon in het hok maar krijgen ze geen hooi.
Mijn konijnen zijn ook nog nooit ingeënt en ze leven nog zonder ziek te zijn geweest..

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:20

Ze hebben alleen droogvoer gekregen, geen andere dingen Lachen
Ik ga ze nu indd alleen op hooi zetten, en kijken hoe het dan verbetert.
Ik denk dat ze toch gewoon teveel droogvoer hebben gekregen, waar ze dan niet tegen konden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:25

lisantjuhh schreef:
wat is daar mis mee. mijn konijn krijgt het weleens maar niet iedere dag en hij is nog nooit ziek geweest en mijn andere konijn ook niet. zomers staan ze altijd een middagje op het gras en swinters gewoon in het hok maar krijgen ze geen hooi.
Mijn konijnen zijn ook nog nooit ingeënt en ze leven nog zonder ziek te zijn geweest..

Iemand die rookt kan ook 95 worden, dat wil nog niet zeggen dat het gezond is.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:30

lisantjuhh schreef:

Volgens mij moeten konijnen (net als cavia's) onbeperkt hooi krijgen. Zonder hooi hebben ze een erg grote kans op haakjes op de kiezen, waardoor er wondjes in de mond ontstaan en het konijn minder gaat eten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:42

loveyoutoo schreef:
lisantjuhh schreef:

Volgens mij moeten konijnen (net als cavia's) onbeperkt hooi krijgen. Zonder hooi hebben ze een erg grote kans op haakjes op de kiezen, waardoor er wondjes in de mond ontstaan en het konijn minder gaat eten.

Konijnen hebben hooi vooral nodig voor hun spijsvertering. Als ze geen hooi krijgen kan de spijsvertering minder goed worden of zelfs helemaal stoppen. Ik heb 1 keer een konijn gehad die daardoor gestorven is, ik kan je vertellen, dat was geen fijne dood. Hij maakte geluiden waarvan ik niet wist dat een konijn die kon produceren. Verdrietig Mij is toen verteld (door een dierenarts) dat konijnen geen 'krachtvoer' nodig hebben. Sterker nog, dat voer is ooit bedacht voor slachtkonijnen en niet voor konijnen waarvan men graag wil dat ze oud worden. Een konijn kan prima oud worden op alleen hooi en af en toe wat groente of fruit. Als je ze alleen krachtvoer geeft worden ze gauw te dik en loop je een groter risico dat je konijn vroegtijdig een pijnlijke dood sterft. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

edit: Oeps, even on-topic: ik denk dat het inderdaad verstandig is om alleen hooi te geven, in elk geval totdat de ontlasting weer normaal is. Het is sowieso een goed teken dat ze nog ontlasting hebben, waarschijnlijk heb je mazzel gehad. Lachen

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:57

van de dierenarts zelf gehoord, een konijn haalt zijn levensbehoefte 95% uit hooi... dus onbeperkt geven!

balen dat ze zo lang zonder zaten, dus gewoon onbeperkt hooi geven en wta minder droog..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:03

Goed in de gaten houden, als de diarree niet gauw overgaat zou ik op zijn minst de da even bellen om te vragen wat je het beste kan doen. Verder inderdaag het krachtvoer en groenvoer maar even weglaten en alleen hooi geven. Succes met ze (balen dan als je thuiskomt hè?) Lachen

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 16:29

Bedankt voor de reacties Lachen
Ja ik dacht dat ze zowieso wel zouden weten dat ze hooi nodig hadden.. Maar dat was dus niet het geval Tong uitsteken Ze hebben zelf ook geen konijnen.
Ik ben eigenlijk al blij dat ze nog gewoon verder goed zijn en nog wel actief enzo, en nog wel eten.
Toen ik ze vanochtend hooi gaf begonnen ze meteen ervan te eten. Lachen Tong uitsteken dus dat is wel een goed teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:03

lisantjuhh schreef:

Nors opkijken Waarom geef jij je konijn geen hooi???? Rolleyes

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:17

goeroe schreef:
Konijnen hebben hooi vooral nodig voor hun spijsvertering. Als ze geen hooi krijgen kan de spijsvertering minder goed worden of zelfs helemaal stoppen. Ik heb 1 keer een konijn gehad die daardoor gestorven is, ik kan je vertellen, dat was geen fijne dood. Hij maakte geluiden waarvan ik niet wist dat een konijn die kon produceren. Verdrietig Mij is toen verteld (door een dierenarts) dat konijnen geen 'krachtvoer' nodig hebben. Sterker nog, dat voer is ooit bedacht voor slachtkonijnen en niet voor konijnen waarvan men graag wil dat ze oud worden. Een konijn kan prima oud worden op alleen hooi en af en toe wat groente of fruit. Als je ze alleen krachtvoer geeft worden ze gauw te dik en loop je een groter risico dat je konijn vroegtijdig een pijnlijke dood sterft. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

edit: Oeps, even on-topic: ik denk dat het inderdaad verstandig is om alleen hooi te geven, in elk geval totdat de ontlasting weer normaal is. Het is sowieso een goed teken dat ze nog ontlasting hebben, waarschijnlijk heb je mazzel gehad. Lachen

Bij welke dierenarts zit jij? Want ik heb zelf nog nooit zoiets van een dierenarts zelf gehoord, maar jou dierenarts heeft absoluut gelijk! Dus dat vind ik best wel bijzonder!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:26

Hmm..
Mijn konijnen hebben nOoit hooi gehad en zijn 6 en 7 jaar geworden.
Het kan wel beter voor ze zijn maar noodzakelijk is het niet, het kan nooit kwaad.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:32

Het is dus wel noodzakelijk Knipoog die brokjes zijn dus nergens goed voor!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 22:26

We hebben vandaag ook het hele hok meteen schoon gemaakt, zodat er geen poepresten meer inliggen die aan hun kontjes kunnen plakken. Ik ben benieuwd of het hooi-dieet helpt om de diarree te stoppen Lachen
1 van mijn 3 konijnen wilde vanochtend ook niet meteen het droogvoer eten, dat vond ik al zo raar Clown maar toen ik zag dat ze geen hooi hadden gekregen in deze 2 weken, en ik wat hooi gaf, at ie het meteen Lachen dus dat had ie blijkbaar wel gemist Nagelbijten / Gniffelen :p

We moeten zowieso over ongeveer 2 weken weer naar de dierenarts met 1 konijn, om te tanden weer te laten slijpen, en dan ga ik ook meteen dingen vragen als er nog iets niet helemaal zo is als ik het zou verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:29

Idd alleen maar hooi geven tot ze geen diarree meer hebben. Als ze het blijven hebben misschien even langs de DA ? En voor diegene die z'n nijn nooit hooi geeft: Een konijn moet áltijd hooi kunnen eten, anders is hij echt niet zo gezond als hij lijkt. En eerlijk gezegt vraag ik me dan ook af hoe hij nog leeft Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:24

MiSs_vOsj schreef:
Hmm..
Het kan wel beter voor ze zijn maar noodzakelijk is het niet, het kan nooit kwaad.

Het kan wel zeker kwaad...dus jij vind 7 jaar een normale leeftijd dat een konijn sterft?
Helaas...De meeste konijnen die in Nederland gehouden worden door mensen die er
eigenlijk helemaal geen verstand van hebben, worden ook maar 3 tot 7 jaar! Verdrietig
Terwijl als je ze goed verzorgd (Daar hoort ook hooi bij) kunnen ze wel een leeftijd van 13 tot 15 jaar halen.

Mijn konijnen zijn allemaal ruim 13 geworden, die ik nu heb zitten is ook al weer 10..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:26

MiSs_vOsj schreef:
Hmm..

En 6 en 7 jaar is nog helemaal niet oud voor een konijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:27

Chiqa schreef:
MiSs_vOsj schreef:
Hmm..

Het kan wel zeker kwaad...dus jij vind 7 jaar een normale leeftijd dat een konijn sterft?
Helaas...De meeste konijnen die in Nederland gehouden worden door mensen die er
eigenlijk helemaal geen verstand van hebben, worden ook maar 3 tot 7 jaar! Verdrietig
Terwijl als je ze goed verzorgd (Daar hoort ook hooi bij) kunnen ze wel een leeftijd van 13 tot 15 jaar halen.

Mijn konijnen zijn allemaal ruim 13 geworden, die ik nu heb zitten is ook al weer 10..

Wat is jou geheim ? Haha!
Ik wil m'n nijn ook nog lang niet kwijt.. ( PM mag ook Clown )

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:32

Mijn nijn is ookal 10 hoor Knipoog Heeft zijn hok vol met hooi en krijgt speciaal niet dikmakend voer van hopefarms Lachen

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:33

Konijnen hebben idd onbeperkt hooi nodig. Als ze voldoende vers hooi hebben eten ze ook minder brokken. Voor hun is dit een aanvullig maar geen basisbehoefte. Je konijn zal veel gezonder zijn als ie veel hooi eet 'en niet zoveel brokken. En veel beweging is ook uitermate belangrijk en een vriendje erbij. Ik vind het dierenbeulerij als je geen hooi geeft aan je konijn