Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
roxiie schreef:Hoe oud een cavia wordt kun je geen pijl op trekken. Ik heb er een gehad die werd 13. Maar ook een die haalde de 3 nog niet eens. Het is dus niet dat een cavia per definitie .... jaar oud wordt.
MonicaG schreef:In een boekje staat: De gemiddelde leeftijd van een cavia is 6jaar. De oudste, hij heette Snowball, werd gehouden door meneer Wall in Nottingshamshire, Engeland. Het diertje stierf op 14 februari 1979 als een bejaarde van 14 en 10 maanden.
Maar volgens mij worden ze gemiddeld 8
Cameee schreef:OKé. Ik hoor idd ook wel eens dat mensen cavia's van een jaar hebben die al sterven. Misschien heeft het oko te maken met fokken, voeding, alleen of met meerdere, ruimte, beweging?
assie schreef:Cameee schreef:OKé. Ik hoor idd ook wel eens dat mensen cavia's van een jaar hebben die al sterven. Misschien heeft het oko te maken met fokken, voeding, alleen of met meerdere, ruimte, beweging?
Vooral de sociale contacten zorgen er voor dat een cavia langer leeft.
Sociaal contact = leuk = lol in het leven = langer leven![]()
Dan heb ik het dus over cavia-cavia-contact.
Beweging en voer spelen ook mee natuurlijk. Een moddervette cavia wordt niet oud, eentje die geen vitamine C krijgt ook niet.
En dan natuurlijk ook de lijn waar de cavia uit komt. Bij een dierenwinkel cavia weet je daar niets van af. Bij een goede fokker kun je selecteren op kleur, maar ook op levensverwachting.
Een combinatie van meerdere factoren dus.