Hoe oud worden Cavia's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Hoe oud worden Cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:46

Hallo,

Ik heb 1 hamster van ongeveer 2 jaar. Ik weet dat het niet lang meer duurt voor deze dood is.
Na 2 hamsters wil ik beginnen met cavia's, met de hoop dat deze het iets langer vol houden.
Wie weet hoe oud cavia's worden?

Groetjes Camee.

Of vermeld hoe oud die van jou nu is.

Anoniem

Re: Hoe oud worden Cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:50

Die van mij werden allebei 8

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:52

verschillend... eentje is er 9 jaar geworden en de mijn eerste cavia nog geen 5 die werd ziek en kon niet meer zelf poepen(moesten we er altijd uit drukken) die van 9 jaar een mannetje heeft heel veel jonkies van hem overleefd. en het vrouwtje waarmee hij tegelijk kwam is denk ik 6 geworden

6 caafs in totaal gehad denk ik.. 9 jaar dat is lang verzorgen hou daar goed rekening mee..
Laatst bijgewerkt door yyy op 23-08-07 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:53

die van mij is nu 4 jaar oud. maar vorige cavia's gingen rond 1.5/ 2 jaar al dood. geen flauw idee waarom eigenlijk Verward
Meestal worden ze wel een jaar of 5 geloof ik, dus je zit er wel een tijdje aan vast Ja maar goed, dat wil je ook natuurlijk Haha!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:56

je kunt ze beter particulier kopen.. die 2 die ik in een winkel heb gekocht gingen veel sneller dood dan die wie ik van kennisen heb gekregen. die waren veel harder...

en ik merk hier in de omgeving dat kortegladharigen langer mee gaan dan lang harigen. dat kan natuurlijk omgeving zijn, maar ik heb het idee dat die langharigen eerder dood gaan omdat het meer doorgefokt is...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:56

Cavia's worden gemiddeld zo'n 5/6 jaar, mits ze goed verzorgd worden natuurlijk Haha!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:04

Oke bedankt. Dat is een goede tip om ze niet in dierenwinkel te kopen. Bedankt. 9 jaar is inderdaad lang. Maar dat wil ook juist. Tong uitsteken

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:57

Haal ze bij een (Goede!) caviafokker. Die fokken als het goed is behalve op kleur OOK op leeftijdsduur en gedrag. Dan heb je het over een goede fokker, geen broodfokker.

Een cavia wordt tussen de 6 en 8 jaar oud. Maar ik ken er die de leeftijd van 13 hebben gehaald. Deze werden dan ook wel uitstekend verzorgd, kregen geen jonkies en hadden wel genoeg sociale contacten.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:33

de meeste worden tussen de 5 en 8 jaar..
ik zelf zou snel voor een oudere gaan uit een opvang.. die verdienen bij mij ook nog hun laatste dag Lachen maar ja dat wil iedereen anders.. ik denk gewoon jongkies wil bijna iedereen en die lijken zo schattig maar worden ook snel groot Tong uitsteken maar de meeste worden tussen de 5 en 8 jaar.. natuurlijk zijn er uitzonderingen die eerder gaan of die en niet genoeg van hebben (gelukkig) die ouder worden Haha!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:48

Die van mij is nu nog een jonge godin! Ze is pas 2. Mijn vorige cavia werd 8 en was echt een opa, die was helemaal grijs aan zijn kop en kont hhihi!!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:53

ik had er eentje van 10 jaar en van 9 jaar, de rest leeft nog allemaal Haha!

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:05

Mijn cavia is 14 jaar geworden, maar dat is wel uitzonderlijk.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:07

Hoe oud een cavia wordt kun je geen pijl op trekken. Ik heb er een gehad die werd 13. Maar ook een die haalde de 3 nog niet eens. Het is dus niet dat een cavia per definitie .... jaar oud wordt.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:14

roxiie schreef:
Hoe oud een cavia wordt kun je geen pijl op trekken. Ik heb er een gehad die werd 13. Maar ook een die haalde de 3 nog niet eens. Het is dus niet dat een cavia per definitie .... jaar oud wordt.

maar dat word er ook niet gezegd Tong uitsteken meestal worden ze tussen de 5 en 8 jaar maar dat is soms ook niet het geval.. de mijne is 7 geworden en de andere 4 maar jong.. 1 te laat nestje andere verkeerd nestje gekomen en de andere had heimwee mijn 4e is 5 geworden dus dat val opzich nog mee Haha!
maar laatste tijd worden ze lang zo oud niet meer.. tenminste hier in omgeving + opvang er komen gedumpte diertjes binnen en die of slecht gefokt zijn of kapot gefokt zijn helaas.. maar leeftijd is idd niet makkelijk om te zeggen Knipoog in iedergeval ouder dan algemeen een hamster Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:15

Die van mij werd 12 jaar oud, kreeg daarna een tumor en we hebben hem toen in laten slapen...

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:16

In een boekje staat: De gemiddelde leeftijd van een cavia is 6jaar. De oudste, hij heette Snowball, werd gehouden door meneer Wall in Nottingshamshire, Engeland. Het diertje stierf op 14 februari 1979 als een bejaarde van 14 en 10 maanden.

Maar volgens mij worden ze gemiddeld 8 Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:18

MonicaG schreef:
In een boekje staat: De gemiddelde leeftijd van een cavia is 6jaar. De oudste, hij heette Snowball, werd gehouden door meneer Wall in Nottingshamshire, Engeland. Het diertje stierf op 14 februari 1979 als een bejaarde van 14 en 10 maanden.

Maar volgens mij worden ze gemiddeld 8 Lachen

meestal wel Tong uitsteken hier een kennis uit de opvang had een cavia die werd 17 jaar Haha! lijkt me geweldig zo'n oudje haha

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:27

OKé. Ik hoor idd ook wel eens dat mensen cavia's van een jaar hebben die al sterven. Misschien heeft het oko te maken met fokken, voeding, alleen of met meerdere, ruimte, beweging?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:54

Ik dacht dat ze rond de 8 jaar worden, maar goed. Het ligt ook vaak aan de voeding, beweging en bij welke fokker ze vandaan komen, zoals Cameee al zegt

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:57

De mijne is nu 2 jaar, die begint nu pas echt op te leven.
Maar cavia's kunnen zo een jaar of 8 worden. Ja
Maar zoals roxiie ook al zegt, het is ook verschillend.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:11

Cameee schreef:
OKé. Ik hoor idd ook wel eens dat mensen cavia's van een jaar hebben die al sterven. Misschien heeft het oko te maken met fokken, voeding, alleen of met meerdere, ruimte, beweging?

Vooral de sociale contacten zorgen er voor dat een cavia langer leeft.
Sociaal contact = leuk = lol in het leven = langer leven Knipoog
Dan heb ik het dus over cavia-cavia-contact.
Beweging en voer spelen ook mee natuurlijk. Een moddervette cavia wordt niet oud, eentje die geen vitamine C krijgt ook niet.

En dan natuurlijk ook de lijn waar de cavia uit komt. Bij een dierenwinkel cavia weet je daar niets van af. Bij een goede fokker kun je selecteren op kleur, maar ook op levensverwachting.
Een combinatie van meerdere factoren dus.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:06

assie schreef:
Cameee schreef:

Vooral de sociale contacten zorgen er voor dat een cavia langer leeft.
Sociaal contact = leuk = lol in het leven = langer leven Knipoog
Dan heb ik het dus over cavia-cavia-contact.
Beweging en voer spelen ook mee natuurlijk. Een moddervette cavia wordt niet oud, eentje die geen vitamine C krijgt ook niet.

En dan natuurlijk ook de lijn waar de cavia uit komt. Bij een dierenwinkel cavia weet je daar niets van af. Bij een goede fokker kun je selecteren op kleur, maar ook op levensverwachting.
Een combinatie van meerdere factoren dus.

helemaal mee eens Haha! mijn aaf was wel bijna 2 kilo (dik dus haha) maar die heeft wel leeftijd van 7 gekregen Haha! (ruim 7) maar het is ook net waar hij weg komt.. ik heb nu 1 van de 4 die was nog maar 1 week toen hij bij me kwam en die red ook de 3 niet.. (nu net 2) en is al aardig aan het afvallen.. hij krijgt van mij ook paardenmuesli Haha!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 17:25

Weet iemand dan een goede cavia fokker in Utrecht? Haha!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:51

Mijn mannetje is volgens mij oud geworden door veel werken Clown we hadden zelf vrouwtjes waar hij snachts wel eens heen glipte en hij werd regelmatig uitgeleend als dekhengst Nagelbijten / Gniffelen

en hier hadden ze veel ruimte binnen minimaal 1/2 bij 0,50/1 m en buiten een hok zonder gaas op de bodem 2,5 bij 1,5 gok ik (waar we ook kuikens in deden als ze niet meer onder de lamp hoefden)

succes met het kopen. En controleer altijd als je een mannetje of een vrouwtje wil..

mn tante heeft al eens een konijn bij de kinderboerderij gekocht. die zitten daar apart mannetjes en vrouwtjes, ze wou een vrouwtje komt ze thuis met een mannetje dus er lopen nu denk ik 100 konijntjes erbij Clown

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:52

sorry weet niet veel van fokkers.. ben er ook niet echt mee bezig hihi meer met een opvang (A) maar succes Lachen