Konijn > diarree ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn > diarree ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:40

De laatste tijd heeft Fluffy steeds maar een vieze kont.. ik heb 1 keer gezien dat er diarree in haar hok lag, maar verder niet. Wel liggen er heel vaak van die eetbare keutels in haar hok. Ze krijgt elke dag 's ochtends en 's avonds een klein beetje konijnenbix en verder hooi, niks anders. Ik heb wel eens gehoord dat je ze dan in een bak met warm water moet zetten zodat die plak van dr kont af gaat, maar dat werkt niet want ze springt meteen weer bang uit die bak Nagelbijten / Gniffelen Ze heeft het vroeger wel eens vaker gehad maar dan viel die plak er na een tijdje vanzelf af, maar nu loopt ze echt al een paar weken met een vieze kont rond Clown What to do ?

( DA zijn we met ons vorige konijntje vaak heengeweest omdat die vaak diarree had en toen zei de DA een paar dagen geen bix voeren, maar omdat ik bij Fluf dus niet zeker weet of het wel diarree is wil ik dat liever niet doen )

nowornever

Re: Konijn > diarree ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:36

Ik zou het toch maar proberen een paar dagen geen brokken alshet dier maar genoeg hooi krijgt dan kunnen de darmen effe tot rust komen.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:40

Je kunt het best je konijn yogurt en het lieft moet je daar dan nog goed drogen konijnen keutel door mengen.
Maar ook alleen yogurt is ook prima.
Dat heeft mijn dierenarts me ooit eens vertelt.
Werkte bij mij konijn erg goed.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:01

Of toch gewoon even wassen. Goed vasthouden en even doorzetten, want ze vinden het inderdaad niet bepaald leuk. Dat heb ik zelf ook eens bij een konijntje van ons gedaan, moest wel want die plak zat helemaal vast en daar kunnen natuurlijk ook van die vieze vliegen op afkomen (gevaar voor maden).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:05

hup, met de kont in de wasbak en dan maar wat strijd. trek desnoods handschoenen aan zodat je nijn bij het bijten in je handschoen hangt en niet in je vel.
hoeveel drinkt ze? als de de plakpoep van 's ochtends niet opeet, geef je haar toch te veel voer. ik zou dus even de brok weglaten (desnoods van 2 naar 1x per dag) en alleen maar hooi voeren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:05

krijgt ze verder niks?

mijn konijnen die ik vroeger had, hadden het ook, ik plukte het er gewoon af Lachen uiteraard met handschoentjes aan Knipoog

succes!
en zorg dat ze genoeg kan drinken heel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:37

Bedankt allemaal. Ze drinkt ong een half flesje per dag ( zo'n middelgrote konijnenfles ). Die plak eraf halen ? Beschadig je dan niks, want volgens mij zit het best wel vast enzo Nagelbijten / Gniffelen.. Minder voeren kan ik ook eens proberen ja. Heeft het zin als ik haar elke ochtend en avond de helft geef wat ze normaal krijgt ? En krijgt ze dan nog wel genoeg vitamines enzo binnen ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:39

er staat mij iets bij dat als een konijn diarree heeft er toch wel wat mis is... ik zou er niet zelf mee gaan prutsen maar toch even naar de DA (of je belt even, dan weet je het zeker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:46

Er zijn ook konijnen met chronische diarree heb ik ooit ergens gelezen, dat hoeft niet ernstig te zijn. Maar bij Fluf weet ik dus niet zeker of het diarree is..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:49

Juul schreef:
Bedankt allemaal. Ze drinkt ong een half flesje per dag ( zo'n middelgrote konijnenfles ). Die plak eraf halen ? Beschadig je dan niks, want volgens mij zit het best wel vast enzo Nagelbijten / Gniffelen.. Minder voeren kan ik ook eens proberen ja. Heeft het zin als ik haar elke ochtend en avond de helft geef wat ze normaal krijgt ? En krijgt ze dan nog wel genoeg vitamines enzo binnen ?

wat wil je beschadigen?
als het goed is is het 1 grote 'plak' ??

groetjesss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:51

Dat je allemaal haren ermee uit trekt ofzo.. ik weet niet Nagelbijten / Gniffelen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:40

hmm... schaartje? wel voorzichtig natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:42

Dat gaat niet lukken joh Nagelbijten / Gniffelen Ze is al amper op te tillen..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:59

niet knippen, maar gewoon met haar kont in een teiltje met soda of biotex. lekker laten weken en eventueel morgen herhalen.
ik zou de bix even helemaal weglaten.

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:07

Heb ik van de week ook gehad met mijn konijn, ik heb de wasbak in de keuken gevuld met een laagje handwarm water, het konijn op een handoek op het aanrecht gezet. Haar kontje richting de wasbak, mijn hand nat gemaakt en haar kontje schoongemaakt, niets trekken of knippen, als het poep is weekt het wel los. Dus telkens hand nat maken en kont wassen. Als je klaar bent wel goed je handen wassen.
Een konijn houd niet van zwemmen, dus op deze manier blijft hij/zij, op de kont na, droog.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:11

Waarschijnlijk krijgt je konijn teveel/ te laat brokken en wil daarom de ochtendpoep niet opeten. Even de brokken helemaal weglaten en dan bijvoorbeeld 's middags gaan voeren (klein beetje, kwalitatief goed voer!!)

Nu even wassen zoals al aangegeven is!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:15

Ik ga dr straks even proberen te wassen. Verder ga ik de helft van de bix die ze normaal krijgt voeren en als het daarmee niet weggaat laat ik het een tijdje helemaal weg tot het over is Lachen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:16

Geen Yoghurt! Dat laxeert. Beter is een stukje beschuit te geven en de kont schoonmaken. Mijn zus is DA Knipoog Geef ze maar een heeeeel klein beetje eten 's morgens en 's avonds en ook niet teveel hooi. De diarree ontstaat als ze teveel voer krijgen meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:19

Hooi is de bodembedekking in dr hok dus weinig hooi word moeilijk. Waar zou beschuit dan precies goed voor zijn ? Lachen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:22

Dan proberen om zo min mogelijk hooi, ze moet wel lekker kunnen liggen natuurlijk Knipoog
Beschuit werkt stoppend. Daarom een klein stukje om de dag bijvoorbeeld en niet teveel, want dan heb je dalijk het probleem dat er helemaal niks meer uitkomt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:22

Inderdaad gewoon eventjes wassen en even aankijken desnoods van voor in een handdoek wikkelen.
Absoluut geen yoghurt geven, dat een DA dat zegt daar zit lactose in dat mag een konijn helemaal niet hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:25

Okee bedankt. Beschuit wacht ik denk ik nog even mee. Eerst maar kijken hoe ze op minder bix reageert.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:26

Goed idee Ja Kan zijn dat ze daar al goed op reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:28

Ik zal dr straks even binnenhalen en kijken of ik dr kan wassen.. ik zet denk ik gewoon een teiltje in de ren en daar zet ik dr dan maar in en hopen dat ze blijft zitten *LOL*

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:24

Een DA die zegt dat een konijn zo min mogelijk hooi moet eten Nors opkijken Volgens het darmstelsel van het konijn niet Als je de vezels weg laat heb je kans dat het hele darmstelsel stil komt te liggen en als dat gebeurt is het ernstig gesteld met je konijn!! NOOIT het hooi weglaten!!