Sheltie-oortjes laten "flappen"?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Sheltie-oortjes laten "flappen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:29

Ja echt waar ja. Tong uitsteken

Er zullen vast wel wat mensen op Bokt zijn met een Sheltie, of die mensen kennen met een Sheltie.
Wij hebben nu een pup, en haar oortjes beginnen nu rechtop te gaan staan. Nu heeft de Sheltievereniging hier dingetjes voor, maar wij hebben hier meer negatieve dan positieve dingen over gelezen, dus besloten dat we deze niet gaan gebruiken.
Iemand hier met ervaring van de oortjes van een Sheltie? Wat gebruiken jullie om ze te laten "flappen"? Of laten jullie ze gewoon recht groeien?

Antheman

Re: Sheltie-oortjes laten "flappen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:36

Waarom ingrijpen in de natuur?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:47

Ik zou het niet zien als ingrijpen in de natuur, bij sommige honden blijft het automatisch zo, en dat hoopte ik bij die van mij ook, maar dat ging dus niet door. Knipoog De hond heeft er in elk geval geen enkel last van. Enkel de oorpuntjes moeten verzwaard worden zodat ze blijven hangen.
En tsja, eerlijk is eerlijk, mijn hond moet minimaal twee shows gelopen hebben en daar zien ze toch graag die flappende oortjes.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:51

Ilzjuh schreef:
Ik zou het niet zien als ingrijpen in de natuur, bij sommige honden blijft het automatisch zo, en dat hoopte ik bij die van mij ook, maar dat ging dus niet door. Knipoog De hond heeft er in elk geval geen enkel last van. Enkel de oorpuntjes moeten verzwaard worden zodat ze blijven hangen.
En tsja, eerlijk is eerlijk, mijn hond moet minimaal twee shows gelopen hebben en daar zien ze toch graag die flappende oortjes.

En waarom moet jouw hond een show lopen?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:53

Ik zal het maar niet zo aanvallend opvatten als dat het overkomt. Lachen
Omdat als je met een hond wilt fokken, de hond een show gelopen moet hebben voor de Sheltievereniging. En op die voorwaarde hebben wij onze hond gekocht. En voorlopig is het nog niet zo ver, maar dit is wel de periode dat de oortjes van de hond omhoog gaan staan. En als het niet anders is, is het niet anders (ik vind die flappende oortjes wel wat, maar ze wordt er niet minder lief van als ze omhoog blijven staan Haha! ), maar daarom vraag ik hier aan de mensen met ervaring of er nog wel een andere manier is. Want die oordingetjes begin ik dus niet aan.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:17

Mijn buren hadden met hun schotse collie pup, kauwgom in de puntjes van de oren gedaan.
Zo zouden ze gaan hangen werd hun verteld, het is ook gebeurd maar of het verstandig is geweest is een tweede.

Ik zou het iniedergeval nooit gedaan hebben...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:19

Kauwgom doe ik niet in de oren van m'n hond. Nagelbijten / Gniffelen Punt één vind ik dat gewoon een vies plakzooitje, en punt twee hebben wij hier nog een hond en ik wil het niet hebben dat die de kauwgom uit de oren van die pup gaat zitten vreten, lijkt me niet goed voor haar (voor de andere hond dus). Lachen
Het is trouwens geen zeldzaamheid dat dit met kauwgom wordt gedaan hoor, verstandig? Tsja, de hond heeft er geen last van.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:22

Maar kan hij met recht opstaande oren geen shows lopen dan??
Ik snap het probleem niet echt

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:23

tja ik vind het n beetje maf om je dier anders te "maken" als hij is Lachen dus lekker gewoon laten Lachen

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:27

Helemaal met roylinde eens! Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:29

Citaat:
Oren: Klein, matig breed bij de aanzet, mooi dicht bij elkaar geplaatst boven op de schedel. In rust naar achter gelegd; bij aandacht naar voren gebracht en half opgericht gedragen met de tip naar voren vallend.

Mensen, ik respecteer jullie mening, maar ik vroeg niet of jullie het normaal vonden dat dit gedaan wordt of dat ik graag iets wil vinden om die oren zo te houden. Ik vroeg of iemand misschien een manier weet. Het is niet bepaald een zeldzaamheid dat dit gebeurt, en ja, mijn hond kan ook shows lopen met rechtopstaande oren. Maar ze zien het liever anders. Knipoog
En als er geen manier is om het te doen op een manier die voor de hond geen last is, dan houden we het inderdaad zo. Het welzijn van mijn dieren is uiteraard belangrijker dan een flappend uiteinde van een oor. Lachen

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:32

Mijn oom en tante hebben ook Sheltie's. Bij eentje hadden ze hetzelfde "probleem". Zij hebben Leugoplast er op geplakt en de oortjes zijn netjes geknikt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:35

Bij nakers en andere honden waar de oren juist moeten stáán plakken ze ze met speciaal tape.

Hoe je ze wilt laten hangen... Geen idee. Je zou even kunnen kijken op het hondenforum, daar hebben ze vast wel tips.
Om eerlijk te zijn zie ik het een beetje als 'valsspelen', dat plakken en verzwaren.
Ik bedoel, als je ermee wilt gaan fokken he, dan wil je toch fokken volgens het ideaalbeeld. Je loopt 2 shows, je haalt minimaal twee keer een ZG, je doet alle benodigde tests, je kijkt naar het karakter van de hond enz enz. Toch?

Zo wil je dus een hond fokken met hangende 'tipjes', want dat is het ideaalbeeld. Verdoezel je het feit dat jouw hond eigenlijk staande tipjes heeft door ze (bijvoorbeeld) te verzwaren, dan ga je later geen honden fokken met hangende tipjes.
Sterker nog, je gaat hondjes fokken met staande tipjes, waardoor de middelen om ze te laten hangen steeds 'erger' moeten worden.

Lijkt mij dus handiger om gewoon met de 'gewone' tipjes naar keuring te gaan, dan krijgt ze daar misschien een of 2 minpunten op, maar als ze verder totaal goed is, dan behaalt ze heus die ZG wel. Vervolgens ga jij dan op zoek naar een dekreu die die hangende tipjes wél heel sterk vererft (+ andere goede aanvullingen heeft op de minpunten van jouw teef), zodat je uiteindelijk de ideale Sheltie fokt.
Net als met paarden toch? Een merrie met een mindere achterhand, maar geweldige voorhand, paar je met een hengst met een geweldige achterhand (en een evt iets mindere voorhand).

Zou je dat niet doen, dan krijg je volgens mij gewoon straks Shelties zonder hangende tipjes.
Net zoals bijvoorbeeld de staarten bij honden waarvan de staarten heel lang gecoupeerd zijn er totaal niet uit zien. Daar werd namelijk niet opgelet (ze werden er tenslotte afgehaald). Hmm, dit laatste voorbeeld is wat krom, maar je snapt het idee wel gok ik Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:39

Ik wil er zelf niet mee fokken. Niks voor mij, al die hummels in huis. Twee honden is genoeg. *LOL* We hebben haar op voorwaarde gekocht dat de fokster een nestje met haar zou mogen fokken tegen de tijd dat ze oud genoeg is. En de fokster heeft gezegd dat ze haar het liefste met hangende oortipjes zou zien tenzij dat natuurlijk echt niet ging.
Maar over het fokken, ik heb daar voor de rest absolúút niet veel verstand van. Dus hond met hangende tipjes bij één met staande tipjes zoeken, oké, maar dat is dus allemaal niet mijn keuze. Lachen
Ik zal wel eens op het hondenforum kijken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:56

Heeft die fokster dan geen diervriendelijke tips?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:56

http://www.shelties.nl/ras-sheltie/oorproblemen.htm

lees het allemaal ook even, opzich heb ik er weinig op tegen, om een oor iets te helpen, maar vergeet niet dat prikoren genetisch bepaald zijn, dus dat je met fokken, jezelf wel voor de gek kan houden, en alsssss je een oor geholpen hebt, je er dan zeker een reu ( in dit geval dan) tegenover moet zetten, met natuurlijke, genetisch goede oordracht.

als je iets met kauwgom (oid) doet, zou je er wat schelpenzand op kunnen wrijven ( dan plakt het niet meer)

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:57

Haar tips waren of die klemmetjes, waar wij dus niet aan beginnen. Of kauwgom, daar doen wij ook niet aan. Of één of ander zalfje dat geen kwaad kon als de andere hond eraan zou komen, die hebben we dus. Maar zodra de pup dan gaat spelen en één keer met haar koppie schud ligt alles er weer uit en flap... Daar gaat het oortje weer omhoog. Vork

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:57

Of de sheltievereniging zelf als het gebruikelijk is om wat te knutselen aan de oren van de honden?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 13:00

baroen schreef:
http://www.shelties.nl/ras-sheltie/oorproblemen.htm

lees het allemaal ook even, opzich heb ik er weinig op tegen, om een oor iets te helpen, maar vergeet niet dat prikoren genetisch bepaald zijn, dus dat je met fokken, jezelf wel voor de gek kan houden, en alsssss je een oor geholpen hebt, je er dan zeker een reu ( in dit geval dan) tegenover moet zetten, met natuurlijke, genetisch goede oordracht.

als je iets met kauwgom (oid) doet, zou je er wat schelpenzand op kunnen wrijven ( dan plakt het niet meer)

Hartstikke bedankt!

Ja ik snap dat het dus voor het fokken wel met "voor de gek houden" te maken heeft, daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht totdat jullie erover begonnen. We zullen het dus (over twee jaar pas hoor) als ze dan geen prikoortjes meer zou hebben wel even tegen de fokster zeggen, dan kan ze er rekening mee houden.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:37

Ik heb ook een Sheltie, haar oortjes 'tippen' ook (alleen is haar ene oortje wat meer gaan hangen dan de andere Clown).

baroen geeft inderdaad al een bruikbare link!

Succes ermee!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:41

Kennissen van ons hadden een collie (grote sheltie dus Knipoog ) en deden er altijd een soort zalf op. (dacht zinkzalf, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)
Zo gingen de puntjes van de oren wel flappen, maar de hond zelf vond die zalf echt vreselijk. Ze hebben het misschien een jaar volgehouden en daarna zijn ze er maar mee gestopt. Of de hond nu rechtopstaande of flappende oren heeft, het blijft toch dezelfde hond Knipoog

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:06

Wij hebben 2 collies en vroeger ook al twee collies gehad. Van de eerste collie gingen ook de oren staan en er wat zwaars ingeplakt en de oortjes zijn netjes gaan tippen. De volgende collie had hangoortjes en die zijn nooit gaan staan, maar tipte te veel. De reu die we nu hebben kregen we toen hij 3 was met grote rechtopstaande oren. Niet mooi hoor. De collieteef van nu had ook lastige oortjes die gingen staan. Dus maar weer pleisters aan de puntjes geplakt en de oren tippen weer netjes! bij collies en shelties horen van die tipoortjes en als je dan moedernatuur een handje moet helpen, dan moet dat maar. ik geloof dat ze bij de collievereniging speciale oorpasta verkopen om de oortjes te laten tippen. De hond wordt er niet minder om met rechtopstaande oren, maar ik vind het niet mooi staan. Dus doe ik er wel wat aan.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:40

Ik dacht dat collies juist geen hangende tipjes moesten hebben Nagelbijten / Gniffelen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:41

een collega van mn moeder heeft ook een sheltie, het ene oortje ging ook omhoog staan, toen had ze gewoon zon plakdingetje van pritt ofzo het flapje aan het andere stukje vastgeplakt, dat valt er na eene paar dagen weer af, en de sheltie heeft nu flapperende oren Lachen

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:42

wat maakt het uit?? Laat het lekker rechtop.. Ik vind het onzin om die dingen te gebruiken zodat ze niet rechtop gaan staan... Als de meeste collies die oren hangend hebben.. Dan heb jij alleen maar een speciale hond toch?? Haha!:D