Uilen verboden in Nederland??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misz_J

Uilen verboden in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 09:26

Ik had een discussie met mijn moeder..
Ik wil een uiltje, een kleine, niet zo'n lomp grote.. Maar volgens haar is het verboden in Nederland om uilen te houden.
Wie weet hier meer van??

Anoniem

Re: Uilen verboden in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:30

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-07 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:31

Ik hoop het eigenlijk wel ja Lachen

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 09:34

heb je er zelf 1 dan?

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:37

Het is niet verboden, maar je moet er allemaal papieren voor aan vragen. Een vriend van mij heeft een tamme kerkuil, maar deze jongen werkt in een vogelopvang en word begeleid door mensen die vogelshows geven. Een uiltje kopen is dus niet zomaar iets wat je moet doen.

Hij had hem namelijk mee genomen naar mij en ik vond hem dus helemaal hip, maar als ik hem "gooide" om te gaan vliegen bleek ik het dus helemaal verkeerd te doen.. En zo nog veel meer dingen...
Het is echt zoveel verzorging en je moet echt weten waar je het over hebt..

En je moet de ballen hebben om konijnen en kuikens te kunnen vermoorden... En je moet ze vervolgens kapot kunnen snijden.

Ik hoop dat je er heel erg over nadenkt... Want een uil je moet er echt verstand van hebben...

Ik weet dus niet of je wat met vogels hebt, maar zoniet dan hoop ik dat je het niet doet, en dat bedoel ik niet vervelend maar uit bescherming voor de uiltjes...

En de uil waar ik het over heb nu is ook een kerkuiltje van drie maand... en die eten nu al konijnen en kuikens...

Denk na...

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:38

Ik ken er iemand die heeft er 2.
Volgens mij heeft ze die gewoon gekocht.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:40

Als die jongen terug is vraag ik hem hier zijn reactie wel even neer te zetten...

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 09:42

ik weet dat ze dieren eten Lachen En dan mag ik wel een echt dierenmens zijn en er niet tegenkunnen als dieren pijn gedaan worden. Dan heb ik het over het mishandelen en vermoorden zonder enige reden, met een dier als een uil heb je het over de kringloop van het leven. Dat krijg ik dan wel over mijn hart heen.

Wat voor papieren moet je er dan voor aanvragen??

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:48

Dat zijn papieren voor inentes voor ziekte enzo, waar hij of zei vandaankomt. Maar die jongen heeft een kerkuiltje en die eet een heel konijn per week, en 5 van die kleine kuikentjes, hij schiet ze zelf af omdat hij anders ze moet kopen en dat is niet te doen!

Thijs:
En denk maar niet dat het makkelijk beestje is, je moet er echt iets van af weten, aangezien ik heb kunnen zien dat het wel heel erg leuk is maar het kost je heel veel tijd, en geld. En het is echt sneu als je het beestje verwaarloost, het is echt sterk af te raden!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:49

Ik zou het niet doen, volgens mijn zijn ze wel verkrijgbaar zonder papieren. Maar voor mij horen ze bij een gediplomeerde roofvogelhouder. En niet bij een particulier in een kooitje.

Je doet zo een beest veel meer plezier om bv bij een groep aan te sluiten die zich inzet voor het uilenbeleid in nederland, en zo helpt die weer uit de zetten, zo kom je in contact en leer je. Dan hem zelf te houden

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:51

Wat er ook nog bij komt, ze moeten iedere dag vliegen, je moet dus zorgen dat ze rustig en tam worden, dat ze bij je terug komen en hem gaan staan lokken met een stukje vlees, ze moeten eigenlijk iedere dag wel even met je gevlogen hebben, en dat vergt een hoop geduld, ik dacht dat het bij sommige paarden allemaal lang duurde maar bij uilen net zo goed hoor!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:19

Waarom wil je een uiltje? Wat is de meerwaarde van het hebben van een uil t.o.v het hebben van een grasparkiet, of als je iets groters wilt, een bergparkiet? Die laatste 2 zijn al veel verder gedomesticeerd en daar is dus veel meer lol uit te halen imo.

Inheemse dieren mag je niet houden. Die zijn namelijk allemaal beschermd. Het kerkuiltje bijvoorbeeld mag je dus niet houden, ténzij ze een vaste voetring hebben (dus geen knijpringetje, maar echt zo'n stalen ding!). Én je moet de hele rataplan aan papieren erbij hebben. Dit geldt overigens ook voor kraaien, roeken enz, maar in mindere mate.

Hoe het met uitheemse uilensoorten zit, weet ik niet zeker.

Ook ik vind uilen geen huisdieren (voor onbekwame mensen). Het is niet leuk voor de uil om bij een onbekwaam iemand te zitten en daarbij komt dat de krengen hard kunnen pikken en flinke klauwen hebben. Het is en blijft een roofdier. Eentje die naar mijn mening in de vrije natuur hoort rond te vliegen.
Wel eens een kerkuil zien vliegen 's nachts? Echt schitterend!

Als je persee je zin wilt doordrijven; ga dan eens bij een gediplomeerd roofdierhouder kijken. En niet een keer, nee meerdere keren, bij verschillende mensen. Iedereen heeft een andere visie, ze doen het allemaal anders, maar dan leer je wel écht met de uilen omgaan. Sowieso lijkt het me verstandig om met zo iemand in contact te komen voor de aanschaf van een uil. Dan weet je tenminste iets zekerder dat je een gefokt uiltje aanschaft en geen (illegale) wildvang.
Vaak is er de mogelijkheid van mentorschap; dat je begeleid wordt door iemand die écht weet waar hij het over heeft. Je zou het bijna kunnen vergelijken met een verzorgpony hebben Knipoog

Ga eerst eens daar kijken, dan leer je veel en weet je nog zekerder dat je écht een uil wilt.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 11:47

Over dat mentorschap, dat lijkt me inderdaad een goed idee. En dan kan mijn moeder ook altijd nee zeggen, die kans wil ik haar wel geven.

Ik snap best dat mensen hier een beetje opstandig zijn tegenover mij als tiener die een uil wil. Maar ik vind het echt machtige dieren en heb het beste met elk levend wezen voor. En ik weet dat het roofdieren zijn, ik ben niet dom Knipoog

Anders had ik hier niet om meer info gevraagd. Ik wil graag ervaringen van mensen horen, en ook tips! En dat mentorschap ga ik zeker eens bespreken met mijn moeder ..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:14

Maar waarom wil je een uil dan? Wat denk jij het beestje te kunnen bieden, waardoor het beter af is bij jou, dan in het wild Knipoog ?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:56

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:05

There we go again...

Meid je weet dr niks van af! Koop dan niet zomaar een beest waarvan je nog geeneens weet wat die eet etc.

Weet je, op je vraag of het verboden is ga ik nog geen eens in... Laten we het er maar op houden dat het verboden is dan.. dat is het beste lijkt me..

Denk eens even goed na voordat je iets wilt. Je wil een uiltje omdat het voor jou LIJKT alsof ze een hoog knuffel gehalte hebben en omdat het lekker intressant is en je weer wat heb om over te vertellen want zo gaat dat tegenwoordig...

Maar denk eens aan het welzijn van het beestje.. die zou er niet beter van worden he... Trouwens er komt een nieuwe wetswijziging rond november dus heeft het weinig zin voor je denk ik..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:43

Amen, Sony!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:46

Ik zeg hetzelfde als ik in het topic van de link al zei:

Uilen zijn geen geschikte huisdieren.
NEE, ze zijn NIET verboden, JA, je moet er WEL papieren voor hebben, NEE het is NIET aan te raden ze als huisdier te houden.

Het zijn vreselijk moeilijke huisdieren, heel bewerkelijk, 9 van de 10 keer draait de aanschaf op een dikke teleurstelling uit, en 9 van de 10 keer hebben mensen geen flauw benul hoe je zo'n dier nu echt verzorgt...

Als je gek bent op uilen, bezoek ze dan in roofvogelopvangen, of bezoek een roofvogelshow. Op die manier kan je deze prachtige dieren zien, en hoef je niet zelf één aan te schaffen.

Ik begrijp je liefde voor de uil prima, maar ik raad het je echt enorm af... Zelfs al heb je echt het beste met dit dier voor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:15

Misz_J schreef:
Over dat mentorschap, dat lijkt me inderdaad een goed idee. En dan kan mijn moeder ook altijd nee zeggen, die kans wil ik haar wel geven.

Dus de redenen die mensen hier geven het niet te doen, interesseren je niets?

Misz_J schreef:
Ik snap best dat mensen hier een beetje opstandig zijn tegenover mij als tiener die een uil wil. Maar ik vind het echt machtige dieren en heb het beste met elk levend wezen voor.
Als dat zo zou zijn, dan dacht je er niet eens over. Het beste voor zo'n dier is namelijk NIET als huisdier leven bij een opstandige tiener.
Omdat jij ze zo "machtig" vind, heeft het arme dier wat de klos is door jou gekocht te worden, gewoon maar pech gehad?

Misz_J schreef:
En ik weet dat het roofdieren zijn, ik ben niet dom Knipoog
Na zoveel redenen om het niet te doen, ben je dat wel als je het toch door wilt zetten.

Misz_J schreef:
Anders had ik hier niet om meer info gevraagd. Ik wil graag ervaringen van mensen horen, en ook tips! En dat mentorschap ga ik zeker eens bespreken met mijn moeder ..

Niemand geeft tips, iedereen raadt het je af omdat het geen huisdieren zijn. Er is zelf een link geplaatst met nog meer nadelen en redenen dat een uil niet als huisdier gehouden moet worden. Dus mijn grote tip: wees niet eigenwijs omdat je wat aparts wilt hebben, je weet dat het zielig is voor zo'n dier. Gewoon niet doen.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:05

Ik zou het niet doen ..
Koop dan gewoon een ander vogeltje, die wel makkelijk te houden is Knipoog.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:18

Koop een ander dier dat wat 'tammer' is dan de uil, een leuke vogel ofzo.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:24

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:54

Ik kan zó woest worden om dit soort meiden... ze weten dondersgoed dat het zielig is voor zo'n dier, dat het geen huisdieren zijn en hebben geen idee wat ze zich op de hals halen. Ze willen gewoon iets hebben om lekker stoer mee te doen tegenover anderen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat zo'n dier weer weggedaan wordt (en wie weet waar ie dan terecht komt) óf ze worden compleet verkeerd gehouden/behandeld. Onnodige dierkwellerij. Ik hoop echt dat zo`n gril van een tienertje niet zomaar doorgang kan vinden en dat moeders verstandig is en het gewoon verbiedt. Boos!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:59

Ja hoor, een uil in een kooi.. Beesten staan zowat op uitsterven en wat wil mevrouw? Nee geen parkietje maar een uil. Ik heb er maar 1 woord voor: ziek!

Ik vind alles in een kooi zielig, maar een uiltje slaat toch echt alles..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:05

Ik zou juist zeggen als je echt een liefhebber bent, je het juist niet in gevangenis houd, ik vind apen super gaaf, maar geen haar op men hoofd die daaraan denkt om er eentje te nemen. Daarvoor zie ik ze te graag Lachen