Nagels van een konijn..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BabsieJana

Nagels van een konijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 11:52

Hoi,

Ik heb nu ongeveer 3 weken een nieuw konijn, en zijn nagels groeien echt heel snel.

Ik ben al een aantal keer met m'n andere konijnen naar de dierenarts geweest om ze te laten knippen. Maar aangezien de nagels van dit konijn wel heel snel groeien, moet ik er nog vaker naartoe.

Knippen jullie zelf de nagels van een konijn of gaan jullie elke keer naar de dierenarts om ze te laten knippen?

Bedankt alvast. Lachen

laura1987

Re: Nagels van een konijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:54

Ik knip zelf de nagels van mijn konijn.
Doe zelf mbo dierenverzorging dus heb het wel geleerd Knipoog

Misschien dat iemand jou het goed uit kan leggen want zo moeilijk is het niet...... In de dierenwinkel verkopen ze er ook speciale schaartjes voor...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:55

Je kan bij een dierenspeciaalzaak van die speciale schaartjes kopen waar je de nagel als het ware tussen doen.
Als je goed kijkt die je in de doorzichtige nagels het "leven' zitten. Met zwarte nagels moet je helemaal oppassen. Ik vind het een beetje nutteloos om naar de DA te gaan want het is een klusje van niks. Ik zou altijd maar een klein stukje afknippen, beter 2 x in de week dan 1 keer in het leven knippen.

Succes

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 11:56

Okee Bedankt! Lachen
Ik zal even bij de dierenwinkel gaan kijken voor een schaartje. Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:57

Ik had mijn konijn 9 jaar en we hebben ze altijd zelf geknipt.
je kan het met een speciaal schaartje doen (dat veel makeklijker gaat) of met een gewonen schaar. kijk goed uit waar je knipt.. je hebt aders in de nagels zitten. bij witte nageltjes kan je het goed zien. ander moet je het op de gok doen. kijk dan heel uit! mijn konkijn had achter zwart nageltjes en dat heeft best wel eens gebloed. kan verder nite heel veel kwaad maar is naturllijk heel vervelend voor konijn!!

vel suc6 er mee!

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 12:09

Lottehorse, Dankjewel. Lachen
Mijn konijnen hebben allemaal witte nagels. Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:28

Als het een normaalharig konijn is kun je eigenlijk niet fout knippen.
Heel makkelijk trucje; als je konijn gewoon zit, dan mogen de nagels nét niet tussen de haren uitkomen. Met het afknippen, knip je dus tot de haren. Dan zit je in principe nooit fout. Dit trucje werkt niet bij Rex- en Angorakonijnen, omdat bij hen de haardracht anders is.

Ik knip de nagels altijd zelf en het gaat eigenlijk nooit fout.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:30

Mijn moeder knipt ze, dat moet ze ook vaak doen voor kennissen ect... Veel mensen durfen het niet omdat ze bang zijn dat ze in het leven knippen (ikzelf ook Bloos ).

Je moet ook altijd oppassen met het leven. Het kan doorgroeien zodat het op een niet normale hoogte zit. Vooral als het bruine nagels zijn kun je dat niet goed zien.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:10

ik knipte ze altijd zelf met een gewoon ne nagelknipper die je zelf ook gebruikt:P
nu doe ik het ook zelf bij me cavia's Haha!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:13

1x door de DA laten doen, weet je precies hoe ver ze moeten en dan zelf bij houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:15

Ikw eet niet of je je konijn makkelijk kan behandelen, anders kan je hem in een kratje oid zetten zodat ze niet ervan door kan glippen.
Ik heb zo'n wildebras, en het is een keertje een beetje mis gegaan omdat ze wegschoot, ik had dr gewoon aan de oren vast en met het andere knipte ik de nagels...Tot ze zich lostrok toen knipte ik in het leven, en ja dat gaat bloeden.
Er was gelukkig niets aan de hand maar je kan dit beter voorkomen, en ja ik knip ze ook altijd zelf.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:18

Knip ze gewoon zelf..
Nagels zijn erg donker, maar toch.
Gewoon goed opletten.
Liever iets te lang laten dan in 't leven knippen Ja

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:22

Misschien kun je de bodem (of een gedeelte daarvan)bedekken met iets ruws, zoals een straattegel o.i.d.
Daarop leg je gewoon stro of zaagsel en de te lange nagels steken daar dooheen en slijten op de ruwe ondergrond..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:21

als je in het leven knipt moet je het voetje in meel doen of in bloem Tong uitsteken dit stopt het bloeden Haha!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:11

salsaentango schreef:
als je in het leven knipt moet je het voetje in meel doen of in bloem Tong uitsteken dit stopt het bloeden Haha!

AAuuwww!! Huilen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:23

katchina schreef:
salsaentango schreef:

AAuuwww!! Huilen

in het leven knippen? ja maar in bloem of meel doen niet Haha!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:42

maar als je in het leven knipt he.. dat gebeurde bij on 1x in het jaar.. wat is daar zo erg aan dan? doet even zeer ja.. konijntje kreeg een boterham met sla zetten wein ene schoon hokje en dan was het zo weer over.. maar kan het dan zo veel kwaad??

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:37

Ik doe het altijd zelf, nouja samen met mn vader.
Ik heb nogal een groot/sterk konijn dus dan hou ik m in de houtgreep en dan knipt mn vader zn nagels. Weet je zeker dat hij stil zit en kun je rustig kijken hoever je kunt knippen Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:46

wij knippen nooit de nagels. ze komen altijd buiten in de bestraatte tuin en ook de ren staat op tegels.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:34

lottehorse schreef:
maar als je in het leven knipt he.. dat gebeurde bij on 1x in het jaar.. wat is daar zo erg aan dan? doet even zeer ja.. konijntje kreeg een boterham met sla zetten wein ene schoon hokje en dan was het zo weer over.. maar kan het dan zo veel kwaad??

Nouja, kwaad kan het niet echt. Maar het is niet prettig voor het konijn.
Nagels zijn nu eenmaal heel gevoelig als je in het leven knipt. Heb je het zelf wel eens meegemaakt?

Er is ook altijd de kans dat het gaat ontsteken, als je de pech hebt dat er verkeerde bacterien in het wondje komen. En dat kan wel link zijn.

Dus nee, echt kwaad kan het niet, maar het is natuurlijk aan te raden het niet te doen. Als je mijn tip opvolgt kún je eigenlijk niet misknippen, tenzij konijntje vreselijk begint te spartelen net op het moment dat jij knipt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:38

Ik knip nooit de nagels van m'n konijnen opdat ze de hele dag op beton lopen en dit dus niet nodig is.
Ik zou gewoon een schaartje bij de Dierenwinkel halen en zelf knippen, is geen kunst aan.
En in het leven knippen is echt niet zo'n ramp, ik duw het nageltje altijd even in de betadine en het is over. Ziet er altijd erger uit dan dat het is.
ALs je een konijn maar op de juiste manier vast houd gaat het niet spartelen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:07

Urko schreef:
En in het leven knippen is echt niet zo'n ramp, ik duw het nageltje altijd even in de betadine en het is over. Ziet er altijd erger uit dan dat het is.

Nu wordt er net gedaan alsof het niet erg is. En nee, ze gaan er niet dood aan, maar het is imo toch wel het doel om niet in het leven te knippen. Ik neem aan dat je dat bij jezelf ook liever niet doet Knipoog
Dus houd het diertje gewoon góed vast en kijk uit bij het knippen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:10

Sorry hoor maar een konijn heeft er wel pijn aan als je in zijn leven knipt. Ik snap niet waarom sommige mensen daar zo gemakkelijk over doen Het valt wel mee. Tuurlijk joh.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:11

Ik knipte destijds de nagels van mijn konijnen zelf. De eerste keer heeft een dierenarts me geholpen, maar later ging ik het toch zelf doen.

Ik had een klein konijnenfokkerijtje en dus ook heel wat nageltjes, om dan elke keer naar de dierenarts te gaan...

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:19

nog een tip voor als je konijn donkere nagels heeft: als je met een zaklamp 'in' de nagel schijnt kan je meestal precies zien waar het leven zit.

Zelf heb ik nog nooit de nagels van ons konijn geknipt. Ik heb het wel eens geprobeert met een oud nagelschaartje maar dat was te bot dus het lukt voor geen meter. Ik ga toch maar zo'n dingetje bij de dierenwinkel kopen..