huisdieren en allergie/luchtwegproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

huisdieren en allergie/luchtwegproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 21:05

Ik heb al een tijdje, sinds een ziekte, last van mijn longen/luchtwegen. Tot dusver is er nog niet uitgekomen waar het aan ligt, behalve dat ik allergisch ben voor huisstofmijt.
De klacten nemen de laatste tijd echter alleen maar toe, ik kan slect tegen stof, rook, parfum etc.

Vandaag heb ik een longfunctietest gehad en een soort 'persoonlijk consult'. De huisarts zei mij dat mijn klachten onder anderen verergerd werden door mijn hond, omdat zij veel huisstofmijt bij zich draagt. Zij raad mij af om zometeen, als we gaan samenwonen, huisdieren te nemen.
Nou zijn mijn vriend en ik al langer van plan om twee katten te nemen, dus ik baalde hier erg van.

Heeft iemand ervaring met luchtwegklachten en huisdieren? Mensen met allergie en/of astma bijvoorbeeld?
Het zal toch niet zo zijn dat we inderdaad geen katten in huis kunnen nemen?

Babsiej

Re: huisdieren en allergie/luchtwegproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:18

Dan kan je wel uitwijken naar raskatten, Devon rexen staan bekent als allergie katten zeg maar mensen met allergie kunnen hier vaak tegen. Van Noorse Boskatten hoor je dit ook vaak. En misschien een sphynx proberen. Bel/ mail eens wat fokkers, die laten je graag langskomen Knipoog

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:17

Ik heb zelfde erge Astma en allergie maar we hebben zelf 2 katten thuis en daar kan ik wel tegen.

Ik ben nog steeds heel erg allergisch voor vreemde katten en soms ook vreemde honden. Maar mijn eigen beesten kan ik wel tegen (al ben ik wel een weekje flink benauwd en snotterig als ik weer terug thuis ben).

Onze katten zijn niet eens echte raskatten.. Een is kruising Bengaal x HTK en ander gewoon medium harige HTK (dus daar zit lekker vachtje op)

Ook hebben wij bij ons in de familie thuis honden gehad en daar kon ik wel tegen (weliswaar kortharige honden, langhaar kan ik nog steeds niet tegen) maar ik ben daar speciaal voor getest door een Touch For Health dokter toen ik nog klein was.

Dus het kan wel, misschien dat je kan regelen dat je van iemand een keer weekendje op een kat kan passen en eens zien hoe dat gaat ofzo?

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:03

mn moeder en ik zijn allebei hardstikke allergisch voor huisdieren (althans de haren dan he Knipoog , en ik ben verder nog allergisch voor wat je maar kan bedenken..(huisstofmijt, wasmiddel, pollen, kerstboom etc), en we hebben daardoor in het verleden wel eens een konijn afgestaan... maar t ging toch weer kriebelen op een bepaald moment..

nu woon ik inmiddels al jaren niet meer thuis (maar logeer er wel errug vaak)..en we hebben na een aantal jaar 'huisdierloos' te zijn geweest op gegeven moment gewoon weer een hond genomen..
we stofzuigen vaaak Bloos , en niezen soms wel (vooral als de hond in de rui was), maar ik heb er in de loop der jaren steeds minder last van gekregen..
die hond ging dood en we hebben er nu 2 (langharig zelfs) + een pony (al zit die laatste natuurlijk niet dagelijks in de huiskamer he Knipoog )!
vreemd genoeg lijken wij 'immuun' te zijn geworden voor onze eigen beesten > ik heb t inderdaad ook wel als ik op een ander kom dat ik me suf nies en 'jeuk' maar onze eigen beesten heb ik echt niet overdreven veel last van...

ze zeggen ook wel eens dat je er overheen kan groeien en dat je dus minder last van je allergieen kan krijgen als je wel huisdieren neemt en bijvoorbeeld niet overdreven te werk gaat met hoezen om je bed..meubels en weet ik t wat..> hoe meer je je eraan blootstelt hoe beter je er tegen kan.
Bij mij wekt dit dus redelijk..maar het is zeker niet wetenschappelijk bewezen haha.

wij hebben thuis de gok genomen en hebben toen wel gezegd..ookal hebben we er last van; de hond gaat er niet zomaar weer uit..we bedenken er wel wat op. we wilden liever een maatje in huis dan dat we opzagen tegen het niezen Knipoog

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:19

Ik heb al sinds mijn vijfde zware astma en sinds kort hebben wij een HTK kat, en ik ben hier niet allergisch voor, terwijl ik voor andere katten altijd allergisch ben geweest, al mijn hele leven. De eerste week heb ik pilletjes er voor geslikt maar toen was ik ze vergeten en bleek dat ik ze helemaal niet nodig heb, af en toe snotter ik nog wel eens maar het word steeds minder dus het hoeft geen probleem te zijn. Ik las laatst trouwens ergens dat het heel normaal is dat je resistent word voor je eigen huisdieren.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:21

ja lijkt me ook wel eigenlijk..

was ik toch de hele tijd dat woord kwijt> grrr..ik ben te moe merk ik al Bloos
black-out denk ik Bloos

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 08:38

Ik ben niet allergisch voor de dieren zelf maar voor de huisstofmijt die ze bij zich dragen. Laatste tijd wordt ik benauwd, mijn keel lijkt dicht te zitten en ik hoest heel veel. Of dit nu aan bijv. mijn hond ligt of mijn huis (wordt gerookt) weet ik niet.

Een avondje bij mijn schoonmoeder (4 katten) had ik tot dusver geen last, sinds de achteruitgang moet ik wel bekennen dat ik er nog niet ben geweest dus dat weet ik niet.
In t asiel ging ik bijna van mijn stokje dus dat vrijwilligerswerk kon ik ook niet meer doen.

Ik hoop dat ik er in de toekomst wel tegen kan want we hebben ons zo verheugd op die katten

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:45

Ik ben zelf al heel lang astma patient en er word 14 jaar geleden door mijn longarts gezegd dat ik afstand moest gaan doen van mijn katten.Nu 14 jaar later heb ik nog steeds 5 katten,3 honden en 2 paarden.Het gaat veel beter met me als 14 jaar geleden.Natuurlijk heb ik het best benauwd gehad de laatste jaren maar ik merk wel dat ik steeds sterker geworden ben.Ik denk dat ik op een gegeven moment echt begon te wennen aan de dieren.Tegenwoordig heb ik er bijna geen last meer van.
In mijn huis word echter niet gerookt want ik merk op feestjes etc dat ik daar absoluut niet tegen kan.
Natuurlijk moet ik wel iedere dag mijn hele huis stofzuigen ,zodat er zo min mogelijk stofdeeltjes in huis zijn.
Ik heb meer last van mijn astma met lang droog weer,en mist.
Mijn moeder kon vroeger niet bij mij binnen komen zonder te niezen,maar zelfs dat is in de loop der jaren veranderd.Als ze nu op visite komt dan heeft ze nergens meer last van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:50

Zoals je al weet heb ik zware bronchitis. Tegen mijn cavia's kan ik dus niet meer. Niet tegen de haren, maar ook het zaagsel en hooi spelen mee.
De katten daarentegen heb ik totaal geen last. Het zijn 3 kort harige katten. 1 kruising brits korthaar, 1 kruising siamees en 1 huis tuin en keuken kat. De enige keer dat ik daar last van heb is wanneer ik nieuw grit in de bak strooi. Daar komt veel stof bij vrij. Maar van de katten zelf heb ik totaal geen last.
Honden hebben wij ook gehad, ook daar geen problemen mee.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 08:53

Dus eigenlijk samengevat:
Het is niet onmogelijk, mogelijk krijg ik in het bgin last maar dit trekt langzaam bij?

Het zou dus gaan om main coon/birmaan/htk (Geen kruising, maar mijn vriend wil een mc, ik een birmaan, en een htk is ook een optie, maar gezien t feit dat mijn vriend meestal zijn zin krijgt in zulke gevallen wordt t sowieso een mc)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:55

@ Amanda; voor knaagdieren kan je dat (enigzins/grotendeels) oplossen, je hebt erg veel stofvrije bodembedekkers Knipoog

Maar een leuke sphinx zal weinig mijten meedragen toch? Aangezien hij geen vacht heeft Nagelbijten / Gniffelen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:00

BrittKitt schreef:
@ Amanda; voor knaagdieren kan je dat (enigzins/grotendeels) oplossen, je hebt erg veel stofvrije bodembedekkers Knipoog

Als je mijn bericht goed leest, dan zie je dat ik allergisch ben voor de cavia's zelf. Voor de haren van de caafs in dit geval. Het zaagsel en hooi versterkt.
Stofvrije bodembedekker (Sizzle en van dat stoffen-achtige spul, ben even de naam kwijt) die helpen iets, maar niet genoeg helaas.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 09:20

op de kattenshow hebben we sphinxen gezien, die vond mn vriend maar eng Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:23

Trek je ze maar een jurkje aan Vork

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 09:27

at zullen ze leuk vinden Clown

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:18

Pam schreef:
Ik ben niet allergisch voor de dieren zelf maar voor de huisstofmijt die ze bij zich dragen. Laatste tijd wordt ik benauwd, mijn keel lijkt dicht te zitten en ik hoest heel veel. Of dit nu aan bijv. mijn hond ligt of mijn huis (wordt gerookt) weet ik niet.

Een avondje bij mijn schoonmoeder (4 katten) had ik tot dusver geen last, sinds de achteruitgang moet ik wel bekennen dat ik er nog niet ben geweest dus dat weet ik niet.
In t asiel ging ik bijna van mijn stokje dus dat vrijwilligerswerk kon ik ook niet meer doen.

Ik hoop dat ik er in de toekomst wel tegen kan want we hebben ons zo verheugd op die katten

Ik ben ook allergisch voor huisstofmijt en er word hier ook gerookt, maar van het roken heb ik meer last dan van de kat Nagelbijten / Gniffelen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 11:19

Mijn vriend gaat stoppen en als dat niet lukt op t balkon roken, zodra ik bij hem intrek.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:24

ik heb ook altijd meer last van rook dan van haren en stof haha (althans zo lijkt t dan toch Knipoog )

het is natuurlijk geen garantie dat jij er na verloop van tijd beter tegen kan..maar meestal is het zo dat je op gegeven moment mekrt dat je er minder last van hebt..het kriebelen/ niezen etc> das wat ik uit ervaring weet en heb gehoord..

maar das geen garantie natuurlijk Knipoog

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:25

Oke dan ben je daar alvast van af Vork , wat ook wel handig is als de katten veel naar buiten kunnen en weinig vloerbedekking/vloerkleden enz ipv een bank van stof een leren bank waar je het stof zo afveegt, en veel stofzuigen.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:30

ook dat..

tis inderdaad wel zo dat je vaker moet stofzuigen als de gemiddelde mens en de rest zo stofvrij houden ja..

zo min mogelijk kussens en frutsels waar stof 'in kan gaan zitten' ..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 11:48

ehm even denken.. We hebben zeil en laminaat in de flat, en een leren bank dus dat scheelt. Nu ga ik van de kerst wel een make-over geven maar dan kan ik daar rekening mee houden.

Enige wat we hebben zijn dan de kussens en dekens, nu raadde de arts mij aan van synthetisch materiaal.
Ja en de pluche hangmand en de krabpaal van de katten natuurlijk.

De mand elke dag uitkloppen buiten? En verder elke dag stofzuigen. Nu is t grootste probleem rook, maar aangezien mijn klachten steeds erger worden, wordt hier rekening mee gehouden. Omdat we buiten de slaapkamer weinig stoffen enz. hebben valt t stofgehalte volgens mij wel mee.

Mag wel een huishoudster nemen Clown Blij dat we een 3 kamer flat hebben, en ik wilde nog wel een eensgezinswoning Clown

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:09

ach even met een vochtig doekje er over of zo'n statisch doekje en het is zo klaar hoor Vork ook regelmatig de ramen open zetten enz

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:36

Je kan t mandje ook stofzuigen toch? Met zo'n opzetstukje, dat is makkelijker dan buiten uitkloppen, weet je hoe stoffig dat is Clown

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:15

Nou ja.. Ik ben zoetjes aan aan het kijken bij mc fokkers die dit najaar een nestje verwachten.

Stofzuigen is wel een betere optie ja Clown

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:19

Ik heb ook atsma en best erg, toch heb ik gewoon 2 honden en 4 katten, ik heb in het hele huis zeil op de vloer en stofzuig elke dag en eigenlijk altijd wel een raam open voor de frisse lucht, gaat prima zo