In laten slapen, wat komt daarbij kijken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

holly

In laten slapen, wat komt daarbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:32

Je wilt het er liever niet of nooit over hebben, maar je weet dat er een dag komt dat je afscheid zult moeten nemen van je lieve maatje.
Mijn lieve hondje is inmiddels alweer 11 (of is ze 13?) en niet helemaal gezond meer.
Je vraagt je dan toch stiekem steeds vaker af hoelang we nog samen zullen mogen zijn.

Ik wil er eigenlijk helemaal niet aan denken, maar toch zal ik mezelf af moeten vragen hoe het allemaal moet gaan als we moeten besluiten dat genoeg genoeg is.

Kan ik er voor kiezen om mijn hondje thuis in te laten slapen ipv bij de dierenarts?
Wat gebeurt er daarna met mijn hondje?
Wat zijn de kosten voor het in laten slapen en de mogelijkheden daarna?

Marigold

Re: In laten slapen, wat komt daarbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:34

wij hebben onze hond toen bij de dierenarts laten inslapen,
en hij is daar gebleven,
ik ben bij hem gebleven tot hij (al lang Bloos ) dood was,
en de DA doet hem dan geloof ik in een vriezer, en om de zoveel tijd worden alle stoffelijke overschotten dan opgehaald.
maar volgens mij mag je hem ook wel mee naar huis nemen om te begraven.
of hij thuis kan ingeslapen weet ik niet, maar lijkt mij op zich toch wel mogelijk.
er komt niet veel bij kijken, alleen prikjes.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:38

Hey, ik weet van iemand dat het mogelijk is je dier thuis te laten inslapen. Ik zou dat ook met mijn beesten doen. Omdat ze thuis meer op dr gemak zijn dan in een dierenartskliniek.

Jouw dierenarts kan er ook vast voor langskomen.
Als je je dier daar laat gaan ze naar een destructiebedrijf.

Je kan ook je dier laten cremeren of begraven thuis of op een dierenbegraafplaats.

De prijzen hiervoor zullen allemaal verschillend zijn. Cremeren zal op gewicht gaan.

Bij cremeren weet ik dat je er voor kunt kiezen je dier apart te laten cremeren. Anders wordt hij/zij met meerdere dieren te gelijk gecremeerd. Je kunt nog rustig afscheid nemen voor het cremeren begint, je dier wordt dan in een aparte ruimte mooi in een mandje gelegd.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:39

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:39

Officieel mag je geloof ik geen dier in je tuin begraven, of 1 ofzo, maar ja, wie komt daar ooit achter?
Wat Marigold schrijft klopt, over vriezer en ophaling (heb in kliniek gewerkt). Je kunt er ook voor kiezen je hond individueel te laten cremeren, en dan kun je zelfs zijn as terugkrijgen in een urne, kost wel iets...
Inslapen zelf gebeurt meestal heel rustig. Eerst wordt de hond in slaap gedaan en dan krijgt hij pas het "definitieve" spuitje, en dan duurt het niet meer zo lang. Soms krijgen ze wel even stuipen, dat is wel naar om te zien soms.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:40

cile205 schreef:
Je kan ook je dier laten cremeren of begraven thuis of op een dierenbegraafplaats.

Thuis begraven mag in Nederland niet.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:43

nee thuis begraven mag inderdaad niet. Als je je huisdier alsnog bij je wilt houden is je enige keuze aparte crematie (of op laten zetten maar dat vind ik ook al weer zoiets Vork )
Onze huisdieren zijn altijd ingeslapen bij de kliniek en we lieten ze daar ook altijd achter. We hoeven geen as ofzo want je houdt de herinneringen ook zonder zoiets wel bij je Lachen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:45

Uhm bij mijn ex schoonouders liggen er een stuk of 5 honden begraven in de tuin................ Wij laten ze cremeren, inslapen bij DA en dan uitstrooien over zee.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:51

Zelf hebben wij ons hondje ook laten inslapen toen het voor haar genoeg was geweest. Ze was gewoon op, en wij wilden haar niet langer laten lijden.
Wat het kostte, weet ik niet meer. Wij konden voor het spreekuur terecht, zodat we niet hoefden te wachten in de wachtkamer (Ja, heel fijne DA!).
Nicky kreeg eerst een spuitje, wat haar in "slaap" bracht en daarna nog een spuit (volgens mij rechtstreeks in haar hartje???). Toch reageerde ze na de eerste spuit al nauwelijks. Ik vond het niet echt akelig om te zien, wel heel verdrietig natuurlijk.
Wij hebben haar daarna weer mee naar huis mogen nemen en hebben haar in de tuin begraven. DA heeft het er niet over gehad, dat dat eigenlijk niet zou mogen, dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zelf dacht ik dat het er aan lag hoe groot het huisdier is. Maar ook dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Sterkte!

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:12

Ik ben dierenartsassistente, kan weleens nakijken wat het ongeveer kost. Onze dierenarts doet ook thuis inslapen, als je het bij ons laat doen dan kun je kiezen of hij gecremeerd word,je laat je dier dan bij ons achter en het crematorium haalt m dan bij ons op. Of je laat hem bij ons achter, dan gaat ie in de vriezer en word opgehaald door de Rendac ( destructiebedrijf).
Hopen dat het nog lang niet zo ver is voor jullie, altijd weer erg vervelend moment, als mensen met hun dier komen voor euthanasie

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:15

Gjilke schreef:
cile205 schreef:

Heb ik wel gedaan Lachen Mijn kat was aangereden en in het weekend pas gevonden na een hoop briefjes te hebben gehangen. Ik kon er niet meer te lang mee wachten om hem nog te laten cremeren, daarom heb ik mijn super Spike toch in onze tuin begraven...

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:19

In Nederland mag je alleen kleine huisdieren begraven in de tuin (konijnen enzo) De grote dieren mogen officeel niet begraven worden.
Maar ja wat niet weet wat niet deert... Ik persoonlijk zou mijn hond niet in de tuin willen brageven (vind ik een akelig idee) maar er zijn er genoeg dit dit wel prettig zouden vinden..

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:22

ja bij ons is het ook net een kerkhof maar het mag niet!
inslapen gebeurd meestal heel rustig wij hebben onze hond ook net weggebracht hij was 17 jaar oud!
wij hebben hem in de tuin begraven en er een mooie boom opgezet.
sterkte!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:24

De meeste van mijn paarden zijn geslacht, liepen rustig de ruimte in en zijn vredig gegaan (voor hun dan, voor ons is het een minder leuk gezicht). Eén paard heb ik moeten laten inslapen, omdat vervoer niet mee mogelijk was en ik toentertijd niet op de hoogte was van de alternatieven. Dit paard heeft een doodsstrijd van 2,5 uur geleverd.
Trek je eigen conclusie...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:18

BGGBWM schreef:
De meeste van mijn paarden zijn geslacht, liepen rustig de ruimte in en zijn vredig gegaan (voor hun dan, voor ons is het een minder leuk gezicht). Eén paard heb ik moeten laten inslapen, omdat vervoer niet mee mogelijk was en ik toentertijd niet op de hoogte was van de alternatieven. Dit paard heeft een doodsstrijd van 2,5 uur geleverd.
Trek je eigen conclusie...

De conclusie die ik hieruit trek is dat jij op dat moment een waardeloze dierenarts had. ze gaan de strijd aan als de dierenarts te weinig medicatie toedient. hier krijgen ze eerst een kalmeringsmiddel, dan een narcosemiddel en als ze hiervan onder zeil zijn pas "de spuit".

Maar ik geloof dat dit topic niet over het inslapen van een paard gaat maar dat van een hond. Knipoog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:30

Ik heb mijn hond thuis in laten slapen. Rustig op de bank met z'n hoofd op mijn schoot. mooier kan niet. bij de dierenarts in laten slapen wilde ik echt niet aan denken. het was echt m'n maatje en om hem dan in zo'n koele kamer in te laten slapen en daar achter te laten, nee.
dus thuis met de hele familie en de andere 2 honden erbij. hierna hebben we hem zelf naar het dieren crematorium gebracht waar hij de volgende dag is gecremeerd.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:28

-> BB

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:30

* foute post, ik dacht dat het over paarden ging.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:32

Gjilke schreef:
cile205 schreef:

mag wel als je een koophuis hebt
heb je een huurhuis dan mag het niet

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:34

Wij hebben onze ene hond bij dierenarts laten inslapen. En daarna mee naar huis genomen en thuis begraven. De andere hond is de DA thuis gekomen, ivm dat die niet meer kon lopen, en thuis begraven.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:36

gaapje schreef:
Gjilke schreef:

mag wel als je een koophuis hebt
heb je een huurhuis dan mag het niet

Ook met een koophuis mag je je dieren niet in de tuin begraven.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:37

Rambo, onze oudste hond wordt nog begraven bij ons thuis maar dat is ook de laatste.. Het veldje zit vol met allemaal katten/honden ect.. Nu laten we ze gewoon inslapen bij ons thuis, of bij de da, dat ligt eraan waar ze zijn en we brengen of laten ze dan daar waar ze worden gecremeerd..

Het boeit me stiekem niet zoveel wat er met het beestje ná zijn dood gebeurt, het gaat mij erom hoe hij is gegaan Lachen .

De dierenarts komt hier trouwens gewoon thuis. We hebben 9 katten, 3 honden en de paarden ect. die geent moeten worden én als er dieren zijn van het pension die nog gecontroleerd moeten worden komt hij toch dus wel is het wel makkelijk Lachen .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:39

bij onze hond is de dierenarts thuis gekomen,gewoon savonds rond een uur of 7
koste 20 euro extra, dus viel op zich nog mee Knipoog

eerst een spuitje voor het slapen en toen de "echte" spuit...
ging allemaal heel vredig,hond lag gewoon in haar eigen mand.

daarna heeft de dierenarts haar meegenomen en hebben ze haar bij de dierenarts opgehaald voor het dierencrematorium.
ze is dus gecremeerd, vond ik wel zo waardig na 17 jaar Knipoog

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:54

Eén van mijn honden in thuis ingeslapen. Ik vond dat erg prettig. Daarna heb ik haar zelf naar het crematorium gebracht. Je kunt kiezen om te wachten terwijl ze worden gecremeerd of je laat ze daar achter. Ik heb voor het laatste gekozen. Je kunt kiezen voor individueel of gezamelijk cremeren. Als je voor gezamelijk kiest wordt de as door het crematorium uitgestrooid in de Noordzee, anders kun je de as ook terug krijgen. Ik heb de as hier nog staan en weet nog niet wat ik ermee wil...

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:58

ik zou hem bij de da laten inslapen.

Ons hondje hebben we 3 maanden terug ook in moeten laten slapen.

Het ging heel rustig, hij kreeg eerst een spuit met een verdovend middel waardoor hij langzaam in slaap viel. Toen hij helemaal weg was kreeg hij de fatale spuit en stopte zijn hartje.

Wij hebben hem achtergelaten en laten cremeren.