hond te mager

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 21:41

mijn hond is nu 2 jaar en het is een kruising border colliex friese stabij. ze is erg fijn gebouwd.

veel mensen uit mijn familie vinden dat ze te mager is. de meeste hebben geen verstand van honden maar oke. ik ben vrij actief met me hond. zit op behendigheid, fietst met haar, gaat mee naar de paarden op bosrit.

ik studeer voor dierenartsassisente en ik weet echt wel dat mijn hond niet mager is. heb het zelf bij de DA gevraagt. ze is gewoon fijn gebouwd. je voelt haar ribben maar je ziet ze niet.

ze krijg gewoon 2x per dag haar eigen brokken en kluiven en meer niet.

begin me nu wel te erger dat veel mensen zeggen dat me hond te mager is. net of ze het super slecht heeft bij mij.

potverdikkie

Re: hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:42

Soms is de bouw van een hond gewoon zo. Als de dierarts je al zegt dat ie niet te mager is zou ik me er ook niet druk om maken toch?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:43

Persoonlijk vind ik dat de meeste da's een hond veel te schraal willen zien. Bij een hond moet je niet vasthouden aan de kg, maar op het oog voeren. Verder kan je als regel aanhouden dat je de ribben net aan moet kunnen voelen maar beslist niet duidelijk of ze kunnen zien.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 21:48

ze krijgt niet het aantal voer wat op de voerzak staat maar minder. op een zak staat dat een hond van 15 kg 300/400 gr moet hebben. mijn hond krijgt 150/200gr. met tussendoor wat koekjes en kluiven. als ik meer met haar heb gedaan(behendigheid,fietsen,enz krijgt ze wat meer voer. maar als ik eigenlijk heel de dag niks bijzonders doe dan alleen uitlaten krijgt ze 150/200 gr

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:49

Plaats eens een foto?
Kijken wat de bokkers er misschien van vinden...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 21:53

zal morgen recente foto;s platsen. want nu is het te donker voor foto;s

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:58

ik heb een schapendoes x friese stabij en ook ik krijg met regelmaat te horen dat ie te mager is. Als je hem voelt of wast blijft er maar weinig over ja. Hij is nu 1,5 jaar en is eigenlijk heel de dag met mij mee. Moet wel zeggen dat er altijd een bak met brokken staat en als ik weg ben zorg ik altijd dat ik voer mee heb. Hij kan dus eten wanneer hij wil. In de winter krijgt ie er s'avonds ook diner bij met vlees. Zelf vind ik hem prima zo en hij voelt zich happy, maar heb ook een fijn gevoel erover omdat hij kan eten wanneer hij wil.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:01

Ik werd ook altijd voor dierenbeul uitgemaakt omdat onze hond zo dun was. Ondertussen is ze wat ouder en niet meer op wedstrijdconditie, dus mag ze een paar kilo meer hebben.

Maar ik ben van mening dat je vooral zo door moet gaan. Jouw hond krijgt gewoon veel beweging en dan is iedere kilo alleen maar extra gewicht dat ie mee moet zeulen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:10

ja daarom ik heb liever mijn hond actief en op dit gewicht. i.p.v een dikke deurmat die niet naar buiten wil.

eten doet ze erg graag binnen 2min is haar bak al leeg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:10

Het ergste is dan nog als je bezoek krijgt die de hond met smaak de brokjes op ziet schrokken en dan zegt: zie je wel dat ie honger heeft?!!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:11

Wie zegt dat de hond geen honger heeft... Nagelbijten / Gniffelen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:14

Ylana schreef:
Wie zegt dat de hond geen honger heeft... Nagelbijten / Gniffelen

Clown Honger mag ie best hebben...
Geen problemen mee. Hahah, ik schrijf het ook een beetje knullig op.
Ik bedoelde... dat ze de hond zo zagen schrokken en dat een extra bevestiging was dat ie 'te lijden had' onder mijn voedingsschema.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:16

Tsja, het is gewoon bijna een feit dat het gemiddelde huisdier (en paard) te dik is. En dat wordt nu als normaalbeeld gezien (helaas). Dus wellicht dat ze je hond daarom wat dun vinden?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:16

nadeel is dat de hond mij als baasje heeft en ze de kans niet krijgt om dik te worden. net als de andere dieren,katten,konijnen. hoe zielig ze ook kunnen kijken. het schrokken heeft ze al vanaf pup gedaan. er liggen nu ook keien in haar voerbak. ook krijgt ze schapenvet over haar voer. ze likt de bak net zo lang tot dat die blinkt

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:36

de foto's buiten is het donker om foto;s te maken. ze is 48cm en weegt 14.3 kg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:44

Ik vind haar inderdaad te mager. Misschien is mager niet het woord maar wel erg schraal.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:51

Is ze gesterriliseerd?
Die van mij is een zeer actieve border collie doet veel en ook best mager eet slecht!
Heb eindelijk brokken wat ze een beetje eet.
Ze is gesterriliseerd en is ze wat breder geworden nog niet veel.
Ze weegt nu 16 kilo en is 50cm hoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:55

nee ze is nog niet gesteriliseert maar ben er voor aan het sparen. binnenkort krijgt ze de entingen kijken wat de DA er van zegt. het is net een vuilnisbak het eet alles wat ze tegen komt

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:51

Misschien toch de voeding wat omhoog gooien aangezien ze wel heel veel beweging krijgt als ik het zo lees...
Daardoor zal ze allicht meer verbranden...

Ik weet verder wel hoe je je voelt, krijg ook wel eens te horen dat mijn hond te mager is... en ik maar blijven uitleggen dat ie nog vollop in de groei is en zijn ledematen absoluut geen overwicht kunnen hebben...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:58

Ik vindt haar niet te dun. Ik werk bij een dierenarts en zie meestal veel te dikke honden. Onze honden zien er ook zo uit en geloof me dat is een stuk gezonder voor de hond. Zou me er lekker niks van aan trekken wat een ander zegt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:59

Ik vind haar eerlijk gezegd wel erg schraal. Ze heeft ook vrij weinig bone, maar ik vind haar buiklijn wel erg opgetrokken en haar achter haar ribben toch wel redelijk smal. Moet wat smaller zijn dan de ribben, maar m.i. niet zoveel. En zeker een hond die heel actief is en veel beweegt kan wel wat extra hebben.

Over d.a.'s die te veel dikke honden zien, sorry maar zoals ik al eerder zei vindt de gemiddelde d.a. een hond al snel te dik. En ik denk dat als ik de gewichten geef wat onze Goldens in hun goede jaren wogen mensen schrkken. Maar die honden liepen wel minimaal 2,5 uur per dag.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:30

Ik moet zeggen dat ik haar op het oog ook wat aan de magere kant vind. Je voert haar brok? Misschien een brok voeren speciaal voor werk/showhonden? Mijn reutje moest voor de shows ook wat aankomen, ik voerde hem Naturediet optima gold. Speciaal voor werk en showhonden. Dit is kant en klaar vers dat (ongeopend) buiten koeling/vriezer houdbaar is.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:39

ik vind haar ook iets aan de dunnen kant. die van ons is ook niet zo heel dik maar die heeft gewoon altijd zijn bak vol staan. miss (hij is ook een supper slechte eter) verder als je hond veel verbruikt heeft die ook meer brok nodig. verder geven ze ook rodi als goed voer voor er doorheen te doen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:43

ging proglelijk wat fout maar onze hond is 45cm hoog en weegt ook rond de 14 kilo maar die heeft ook haar om het te verbergen. dus dan is het ook gelijk heel anders. dus tja kwa gewicht is die dus gelijk maar dat oogt wel heel anders. wij proberen gewoon dat je de ribben kan voelen maar dan wel een dun vetlaagje voelt. die van ons is kooiker met waarschijnlijk een klein beetje border collie

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 00:47

Zoals ik het op de foto's zie mag er idd wel wat aan. Maar denk dat jij zelf dat het beste weet. Leuke hond Lachen