Cavia's altijd buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Cavia's altijd buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 23:09

Mijn cavia's wonen in de tuin. In zo'n houten konijnenhok met een zelfgemaakte ren erom heen. Omdat het hok op pootjes staat heb ik met stenen een trapje gemaakt. Verder hebben ze in de ren een buis en plankjes waar ze overheen en onderdoor kunnen. Ze vinden het heerlijk buiten, toen ik ze pas had gekocht had ik ze wel binnen in huis maar toen waren ze erg schuw en verstopten zich de hele dag in het hooi, sinds ze in de tuin wonen zijn ze erg bijdehand geworden en vrolijk en komen ze uit zichzelf naar me toe!
Ook in de winter zitten ze buiten, hun hok isoleer ik dan met schuimmatjes en veel hooi. Ze spelen zelfs in de sneeuw, echt grappig om te zien. In de zomer zitten ze meestal onder het hok in de schaduw te puffen van de hitte tot het 'savonds afkoelt dan wordt het rennen!
Zijn er meer mensen die ze in de tuin hebben wonen?? Ik krijg namelijk vaak van caviahouders te horen dat ze absoluut niet buiten kunnen, maar ze hebben het hartstikke goed daar! Ze zijn nog nooit ziek geweest en zien er supergezond uit. En ze zijn niet te dik ofzo want ze hebben voldoende beweging en hebben een mooie glanzende vacht.

Happinez

Re: Cavia's altijd buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:10

ik heb mijn cavia's zomers helemaal buiten met hok , en swinters in de schuur waar het ongeveer kwa temperatuur hetzelfde is als buiten.
Bij mij gaat het al de tijd goed Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:18

Cavia's komen oorspronkelijk uit de Andes...
Daar is het in de winter nog een stukje kouder dan hier. Het lijkt mij dus dat ze goed tegen de kou kunnen, maar alle dieren moeten wel beschutting kunnen vinden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:33

Ik heb ze eigenlijk zo'n beetje op dezefde manier als jij. In de winter als het erg koud mocht worden doe ik ze in een bak in de schuur, maar dan moet het toch echt wel erg bar weer worden. Ze hebben ook nog twee warme konijnen tot hun beschikking om tussen of zelfs bovenop te zitten Tong uitsteken .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:41

ik denk dat je dan niet de echte cavia liefhebbers en die er ook verstand van hebben hebt gesproken Bloos

Cavia's kunnen nml erg goed buiten zijn, en vaak vinden ze dat prettiger dan binnen. het is dat ik op een flat woon, anders waren ze ook bij mij buiten geweest!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:54

Als ze een goed hok hebben waar ze in kunnen schuilen, en die goed geisoleerd is tegen kou en hitte, is het een hele goede manier om cavia's te houden. Ja

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:04

Cavia's kunnen altijd buiten, mits het hok goed bestemd is tegen kou (een dikke laag stro in de winter is wel vereist)
In zomer moet het hok niet op de volle zon staan en zeker niet de hele dag!
Ook moet het hok niet op de tocht staan.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 21:09

Oooo, dus jullie zijn het er allemaal wel mee eens! Haha!
Trouwens Linda1986 je kan beter hooi gebruiken als isolatie dan stro. Hooi is compacter en warmer en ze hebben gelijk iets goeds te knabbelen. Vingers aflikken
Nou bedankt voor jullie reacties! Knipoog

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:18

ik kweek cavia's, die zitten in een buitenhok en ze mogen buiten in een ren. Ernaast heb ik nog mijn cavia's die ik niet meer gebruik om te kweken en die lopen op 2 grote stukken (20m op 4 en 15m op 3) ik wissel af als het gras op is. Ze hebben een hok op poten en lopen in de zomer en winter buiten. Ook zitten er altijd 2 geitjes bij. Ze lopen dus eigenlijk altijd samen met de geitjes en die komen goed overeen. Het heeft wel een bedoeling, de geiten jagen de katten weg, we hebben hier een paar echte jagers in de buurt. In de winter lopen ze ook in de sneeuw en vinden dat geweldig. Ze krijgen dan ook veel hooi. In de zomer leven ze juist van gras en groentjes en fruit, en ze staan echt nog te dik dan!

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:39

Is het voor de beestjes dan niet slecht om op een koude grond te zitten?
Als het bijvoorbeeld heeft gesneeuwd of heeft geregend?
Krijgen ze dan geen longonsteking ofzo?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:56

ik heb ze al jaren zo en nog nooit problemen gehad, ze bepalen trouwens zelf wanneer ze naar buiten gaan en voor hoe lang want ze hebben in hun ren een hok (van de grond) met lekker veel hooi waar het warm is

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:58

In de zomer zitten er een aantal hier buiten maar in de winter neem ik ze toch allemaal binnen.
Ik kan niet alle caafs van de grond houden en bij vriestemperaturen is dat toch niet aan te raden.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:00

cavia van mijn vriendin zit zomers in een buitenhok.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:35

cavia's kunnen heel makkelijk buiten.. als het hok idd goed geisoleerd is en er genoeg hooi in ligt om warmer te zitten dan kan het wel..

wet je wat je kan doen in de zomer als het heel warm is.: vul een lege fles met koud water en leg die er maar in Tong uitsteken
sommige caafs gaan er dan tegen aan liggen of er bij zodat het koeler is Tong uitsteken

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:37

Mijn knaafjes zitten ook het hele jaar buiten, idd met goed veel hooi en stro en zaagsel, hebben nergens last van Lachen
Bij mijn vzorgknollies hebben ze ook een stuk of 30 cavia's gewoon buiten lopen, die hebben ook nergens last van Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:39

[quote="mstrubbe"]ik kweek cavia's, [quote]
wat doe je dan met de baby caafs ?
sorry en niet raar bedoeld hoor. komt ook mischien omdat ik veel bezig ben met de opvang.
maar er komen heel vaak cavia's binnen en er zijn heel erg veel die nog een baasje zoeken en toch zijn er nog mensen die steeds jonkies nemen.
heb eigenlijk een beetje hekel gekregen aan mensen die alleen maar met cavia's lopen te fokken..
sorry voor de mensen die dit doen.

daarom hoop ik ook dat je het nit verkeerd op vat.. bedoel het niet raar ofzo Lachen

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:27

Dit jaar heb ik vijf nestjes gefokt, dus het is geen grote fokkerij, het is elk jaar zoiets. Ik kweek us teddies in speciale kleuren. Hier in België zijn ze nog niet zo bekend en ik probeer ze te fokken in zilveragouti, wat heel moeilijk te vinden is, zeker hier. De jonkies zijn meestal al verkocht als ze nog geen dag oud zijn, er is hier enorm veel vraag naar. Maar ik kweek niet omdat er zoveel vraag naar is, maar omdat ik bepaalde kleuren en lijnen wel verkrijgen om het ras te verbeteren. Als ik heb kunnen bereiken wat ik wou dan stop ik ermee...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:33

oooh zo haha ja kan ook Tong uitsteken valt idd nog mee Haha!
heb je er foto's van.?
ik heb namelijk een zwak hart voor ziler agouti's Tong uitsteken haha

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:40

ik hou het liever klein, ook voor mijn dieren. Ik ben ook niet zo voor de mensen die maar fokken om te kleintjes te hebben en te verkopen, hoe meer hoe liever, daar kan ik ook niet zo goed tegen, dus ik begrijp je reactie wel.
hier is je gevraagde foto: mijn dekbeer:

Afbeelding

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:45

Mijn cavia liep vroeger het hele jaar door buiten in de tuin, maar had wel een ren met een hok lekker uit de wind vol met hooi en stro. Deze cavia is ruim 8 jaar geworden. Lijkt me dus geen probleem om je cavia's buiten te houden. Haha!

Mijn konijnen lopen trouwens ook het hele jaar door los in de tuin, en als mensen op bezoek komen, krijg ik verbaasd te horen dat mn konijnen ontsnapt zijn. "Nee hoor, das de bedoeling" "Uh, kan dat dan?"

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:51

een collega van mij heeft ze zelfs los in de tuin lopen!!!
beestjes houden netjes het gras bij en eten beetje van de struikjes en verder krijgen ze groente fruit en brood Haha!
en ze zijn echt al super oud...
beter lekker buiten zodat ze lekker kunnen rennen dan dat ze een hokje hebben van zeg 20 bij 50 cm ofzo...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:02

mstrubbe schreef:
ik hou het liever klein, ook voor mijn dieren. Ik ben ook niet zo voor de mensen die maar fokken om te kleintjes te hebben en te verkopen, hoe meer hoe liever, daar kan ik ook niet zo goed tegen, dus ik begrijp je reactie wel.
hier is je gevraagde foto: mijn dekbeer:

Afbeelding

aaah die is echt heel mooi Haha! Lovers helaas woon je te ver voor mij om later eentje te halen Tong uitsteken want de afstand van groningen naar belgië is best ver voor een caafje Tong uitsteken

ik heb een gladhaar zilveragouti en die hadden we uit duitsland Tong uitsteken alleen is deze overleden (7 jaar) Haha!

1 keer heb ik ook een nestje gehad en de moeder is er later door dood gegaan ook vandaar mijn reactie Lachen. de moeder had haar 1e nestje na 1 jaar en dat was dus veel te laat Huilen maar ja kan er niets aan doen

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:10

ik heb een gladhaar zilveragouti gehad die 10 jaar is geworden, vorig jaar was ze dood Huilen
ik heb nog 2 gladhaar zilver als knuffels en 2 us teddy zeugjes zilveragouti bont, ik ben er ook weg van Bloos ik heb trouwens 4 u gereden voor mijn eerste zilver teddy zeugje, dus hoe gek kan je zijn Clown
jammer van je zeugje, na 1 jaar is het inderdaad niet meer ideaal...

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:12

Wij hebben ook 4 caafjes. Twee gladhaar, een langhaar en een borstel. Ze zitten het hele jaar buiten met een binnenhok van hout die niet geïsoleerd is maar ik zorg ervoor dat ze in de winter genoeg houtkrullen en hooi hebben om lekker in weg te kruipen. Bij strenge vorst gaan ze in de garage. Zij zijn ook supergezond en bijna nooit ziek. Ze spelen, 'praten' en dollen de hele dag door hun ren dus ik neem aan dat het makkelijk kan. Belangrijk is denk ik wel om niet een cavia die zn hele leven binnen heeft gezeten opeens in de winter buiten te doen. Die kun je er dan het beste in de zomer bij zetten zodat ie geleidelijk aan, aan de temperaturen went.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:17

mstrubbe schreef:
ik heb een gladhaar zilveragouti gehad die 10 jaar is geworden, vorig jaar was ze dood Huilen
ik heb nog 2 gladhaar zilver als knuffels en 2 us teddy zeugjes zilveragouti bont, ik ben er ook weg van Bloos ik heb trouwens 4 u gereden voor mijn eerste zilver teddy zeugje, dus hoe gek kan je zijn Clown
jammer van je zeugje, na 1 jaar is het inderdaad niet meer ideaal...

dat was een oud beestje Haha! dan heeft ie het ook goed gehad haha.
de mijne moesten we later met een spuitje voeren en dat zelfs dwingen en dat wou ik niet meer dus heb hem laten gaan hij heeft een week zonder drinken gedaan.. meestal kunnen ze er nog niet een 24 uur zonder en 3 week erna ging zijn dochter ook dood.
want die beertje hebben we bij elkaar gedaan met dat vrouwtje dat na 1 jaar is overleden en daar kwam de dochter uit met nog eentje maar die wat maar 3 maand die ging toen al dood.

ja je kan soms ver gaan wat dieren betreft haha.
maar een straat verder zit de opvang en daar ben ik altijd dus dat is ook lekker dicht bij Haha!
ze hebben er laatst een teddy zwart wit (grijs) gekoppeld aan eentje Haha! dus die is nu herplaatst Haha!