Beginnershond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:48

Mijn tante en oom en 4 nichtjes gaan verhuizen. Ze hebben besloten een hond te nemen, als het huis af is, immers ze gaan buitenaf wonen dus er is ruimte genoeg. Het wordt hun eerste hond. Ze willen graag een pup. Ze weten dat er veel tijd en energie in gaat zitten maar hebben dit er graag voor over. Ze willen er graag puppy cursus mee gaan lopen. Nu zijn ze zich aan het orrienteren wat voor ras voor hen een goede keus zal zijn.

Eisen:
Goede gezinshond
Makkelijk trainbaar
Geen dominant karakter
Geen hele kleine hond (lees westie of shi shu), ongeveer middenslag
Geen terrier
Niet overmatig kwijlen of haren
Erf vast (dus geen overmatige jachtdrift)
Liever geen standaard hond die iedereen al heeft Haha! (golden of labrador)

Toen kwam ik met de middenslag of koninspoedel. Ze moesten even aan het idee wennen Haha!, maar als je het imago (irrtante neurotische keffertjes die alleen oma's hebben) weg denkt, is dit denk ik toch een leuke hond voor hen?
Ze hadden zelf al een Hollandse smous gezien die ze leuk vonden. Maar toen ik ze vertelde dat de wachttijd voor een pup 1,5 jaar is, en dat ze door de opbouw van het ras met bepaalde regels van doen hebben, twijfelden ze toch een beetje.

Hebben jullie nog ideeen?

Albert

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:51

Een Kelpie. Dat vind ik nou superleuke dieren. Zelf hebben we Mechelse herders, dat zijn niet echt "beginnershonden".

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:52

tja, ik wou eigenlijk zeggen een labrador maar dat willen ze dus niet. Maar willen ze het ook niet in een ander kleurtje (bruin ofzo) of met lange haren?

edit: en een spaniel? Dat zijn lieve, makkelijk trainbare hondjes. Ik zou persoonlijk niet voor een herdershond gaan maar ik denk dat het komt omdat we hier in de buurt een paar gemene hebben zitten door een slechte opvoeding.
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 07-08-07 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:52

een kelpie zijn toch van die mini collies (minnie lassie Clown ) zijn die niet zenuwachtig?

@ reininglover: ehm nouja liever niet, maar mocht dit de allerbeste keus zijn dan sluiten ze hem natuurlijk niet uit. Maar als er een ander, niet standaard ras, is dat aan deze eisen voldoet dan verdient dat de voorkeur.
Laatst bijgewerkt door marquez1 op 07-08-07 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:54

Duitse herder?
Ik heb zelf een Mechelse herder (ik heb al mijn hele leven honden), maar dat kan ik zeker niet aanraden, die zijn behoorlijk nerveus, heel erg slim en hebben veel werk nodig. Ook hebben we een rotweiler, zou ik ook niet aanraden als eerste hond.
Onze eerste hond was een labrador, maar die was nogal koppig. De beste hond die we ooit hadden qua karakter voor een eerste hond was een kruising labrador en duitse herder, een heel mooi en lief beest.
Laatst bijgewerkt door marieke84 op 07-08-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:56

Ik zou zeggen een schotse collie, voldoet aan alles. en de lange vacht valt heel erg mee met verharen hoor , van onze jack hebben we meer last met verharen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:56

Ik zou toch ook zeggen een Labrador. Dat zijn vaak wel de makkelijkste honden. Misschien anders een kruising? Kleine Münsterlander zijn vaak ook fijne en makkelijke honden.

We hebben zelf Duitse herders maar die zou ik ook niet aanraden als beginnershond. We hebben er twee en één daarvan is net een mechelaar. Vreselijk fanatiek. De ander is qua karakter een lieve en eerlijke hond maarabsoluut niet makkelijk met andere honden en vreemden. Ook kunnen ze behoorlijk haren.
Ook moeten deze honden echt werken anders slopen ze je huis. Dat hebben ze gewoon nodig.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 07-08-07 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:57

marquez1 schreef:
een kelpie zijn toch van die mini collies (minnie lassie Clown ) zijn die niet zenuwachtig?

Nee. Het zijn echt supersociale herders, zonder dat dominante van een Mechelaar. Wel erg slim, leergierig en hebben veel beweging nodig; het zijn tenslotte wèl echte werkhonden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:57

We hebben vroeger een schapendoes gehad, was ook de eerste hond van mijn ouders. Niet echt standaard hond, niet dominant wel beetje eigenwijs.www.schapendoes.nl Ik heb als kind er altijd veel plezier mee gehad. De hond was er al voordat ik geboren was en is uiteindelijk 18 jaar geworden.

Ik vind duitse, mechelse en dergelijke herders ook niet echt een beginners/familie hond. Daar moet je toch erg consequent tegen zijn. Andere vriendjes en vriendinnetjes over de vloer die niet honden gewend zijn, kan ook lastig worden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:59

@ mstrubble: Onze oudste hond is ook een kruising tussen labrador en duitse herder en het is de beste hond die we ooit gehad hebben. Hij was getraind voor blindgeleidehond maar afgekeurd omdat hij teveel schrik had.
De jongste hond is een kruising tussen een labrador en een weimaraner. Het geeft iets heel speciaals en het is een lieve hond maar wel heel druk en je moet er consequent tegen zijn dus als beginnershond is dat niet aan te raden

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:01

Herder, mmja ik ken hele lieve leuk duitse herders, maar een echte beginners hond? Mijn nichtjes zijn in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Voor de kleintjes is een herder misschien net iets te veel "hond" zeg maar.

Schapendoes had ik nog niet aan gedacht is misschien ook een optie.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:02

Tja...de keuze voor een hond is natuurlijk erg persoonlijk.

Mijn eerste hond was een Alaskan Malamute, een hond die niet echt bekend staat als "beginnershond". Toch hebben we een fantastische tijd gehad! Haha!
Ik heb nu een Pyrenese Herder en een Border Collie. De Border kan ik echt aanraden, past precies in het plaatje wat ze zoeken, alleen....hij heeft (zeer) veel beweging en aandacht nodig. Maar met 4 kinderen zal dat wel lukken, denk ik. Clown En standaard...tjsa...de Border is er in vele kleuren en types. Die van mij (zie profiel) is wel standaard, maar daarom niet minder leuk. (Alhoewel ik liever een driekleur had Clown )
De Pyrenese Herder is minder geschikt, denk ik. Heeft ook een kl#te vacht, zit altijd in de klit... Tong uitsteken

Sjeetje zeg...ik was de eerste met reageren, maar kennelijk type ik erg langzaam.... Clown Haha!

Oja....ik hoor hier veel het woord "herder" en dan wordt er bijna altijd de Duitse Herder mee bedoelt. Mensen, er zijn zoveel herdershonden!!!! Ook de Border is een herder, de Bobtail, de Kuvasz, de Schapendoes en ga zo maar door...
Een herder is een type hond die -zoals de naam al zegt- de herder helpt en dus echt niet alleen de Duitse herder.....
Als men vraagt wat voor honden ik heb, zeg ik altijd "twee herdershonden". En dan zeggen ze ook nog van "nee toch, die ene is toch een Border?" Gestoord
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 07-08-07 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:03

Ik zou een poedel nemen. Niet meteen een toy maat, maar een maatje groter. Het zijn echt hele leuke honden, en je hoeft ze echt geen nuffig kapsel te geven als je dat niet wilt.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:07

Cassidy schreef:
Ik zou een poedel nemen. Niet meteen een toy maat, maar een maatje groter. Het zijn echt hele leuke honden, en je hoeft ze echt geen nuffig kapsel te geven als je dat niet wilt.

Nou precies het is vaak het imago waarom mensen geen poedel nemen (wat zal de buurman wel niet zeggen Clown ). Maar als je ze 2 keer per jaar naar de trimsalon doet en ze lekker kaal laat scheren zie je er niks van Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:10

Of je geeft ze een boomer look...en niemand ziet dat je met een poedel loopt.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:11

Victory-Boy schreef:
Tja...de keuze voor een hond is natuurlijk erg persoonlijk.

Mijn eerste hond was een Alaskan Malamute, een hond die niet echt bekend staat als "beginnershond". Toch hebben we een fantastische tijd gehad! Haha!
Ik heb nu een Pyrenese Herder en een Border Collie. De Border kan ik echt aanraden, past precies in het plaatje wat ze zoeken, alleen....hij heeft (zeer) veel beweging en aandacht nodig. Maar met 4 kinderen zal dat wel lukken, denk ik. Clown En standaard...tjsa...de Border is er in vele kleuren en types. Die van mij (zie profiel) is wel standaard, maar daarom niet minder leuk. (Alhoewel ik liever een driekleur had Clown )
De Pyrenese Herder is minder geschikt, denk ik. Heeft ook een kl#te vacht, zit altijd in de klit... Tong uitsteken

Sjeetje zeg...ik was de eerste met reageren, maar kennelijk type ik erg langzaam.... Clown Haha!

Border collies zijn volgens mij in opkomst als huishonden. Ik persoonlijk vind dat het geen echte beginners honden zijn, omdat ze niet alleeen heeeel veeeeel beweging nodig hebben, maar ook geestelijk veel te doen moeten hebben. Met 4 kinderen zal er wel veel mee gespeeld worden, maar of hij ook elke dag aan zijn trekken komt om echt te werken is een tweede.
Heb zelf een border collie meegemaakt die ging drijven op alles wat los en vast zit, moet er niet aan denken dat het op 4 kleine meisjes gaat drijven Clown

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:11

Wij hebben een drentsche patrijs hond
Dat zijn hele goede gezinshonden en niet al te eigenwijs

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:12

Cassidy schreef:
Of je geeft ze een boomer look...en niemand ziet dat je met een poedel loopt.

haha ja je moet ze gewoon vermommen Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:13

@x_lieze: hebben die niet veel jacht drift? De hond komt straks gewoon buiten of het erf. Het is wel fijn als hij niet zelfstandig op jacht gaat Knipoog .

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:13

Een duitse herder.. Ja Als die trouwe ouders heeft, komt het helemaal goed...

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:15

marquez1 schreef:
@x_lieze: hebben die niet veel jacht drift? De hond komt straks gewoon buiten of het erf. Het is wel fijn als hij niet zelfstandig op jacht gaat Knipoog .

Onze hond is meer show gefokt, bij een konijn of een eend reageert hij niet eens.
Hij is wel erg trouw en zal nooit een kind kwaad doen.

Maar bij elk ras is het ook welke hond je treft en hoe je hem opvoed.
Ik vind het iig goed van ze dat ze cursussen willen gaan volgen, in tegenstelling van veel andere mensen.

Edit: Mijn vader heeft er wel wedstrijden mee gelopen (jacht) maar het jachtinstinct zit er niet echt goed in

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:16

Heb ook al mijn ganse leven honden. De ideale beginnershond is echt wel een spaniel. Momenteel hebben we o.a. een Cavalier King Charles. Dit zijn echt superlieve, makkelijke, slimme en aanhankelijke hondjes. Leren snel, geen overmatige jachtdrift, en ideaal voor de kids. Kindvriendelijk en handelbaar, en met een enorme "Will to please". Een Retriever in kleiner formaat zeg maar. Vind je een King Charles te klein, kun je nog altijd voor een Engelse Cocker gaan. Een spaniel past zich ook makkelijk aan, aan ieder gezin. Aktief ? Geen probleem, hij doet met plezier mee. Rustig gezinnetje ? Geen probleem, lig ik wel lekker de halve dag op je schoot ! Het enige dat ze echt haten is alleen gelaten worden : dus neem er dan direkt twee ! Haha!
Een Border vind ik persoonlijk niet zo geschikt als eerste hond. Heeft erg veel beweging nodig, en liefst nog "werk". Ik zeg altijd : eerst schapen, dan een border collie ! (al zijn er wel leuke alternatieven, he : agility, flyball, canicross...)
En een poedel heeft ook niet altijd zo'n makkelijk karakter, hoor. Ondanks hun wat nuffige imago, hebben ze nogal een sterk en dominant karakter. Niet te onderschatten.
Ook nog een leuke makkelijke hond vind ik een bearded collie (een 'samson'), maar die heeft wel héél véél haar !
succes met je zoektocht.
O ja, nog een tip : koop altijd een hond bij een degelijk fokker van één enkel ras, en kies een pup met stamboom. Anders weet je echt niet wat voor karakter je zult krijgen...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:17

Ze denken er inderdaad wel goed over na. Heb ze ook al geadviseerd om eens naar een hondenshow te gaan. Daar kunnen ze dan kijken welk ras hen aanspreekt en met fokkers praten en info verzamelen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:18

marquez1 schreef:
Border collies zijn volgens mij in opkomst als huishonden. Ik persoonlijk vind dat het geen echte beginners honden zijn, omdat ze niet alleeen heeeel veeeeel beweging nodig hebben, maar ook geestelijk veel te doen moeten hebben. Met 4 kinderen zal er wel veel mee gespeeld worden, maar of hij ook elke dag aan zijn trekken komt om echt te werken is een tweede.
Heb zelf een border collie meegemaakt die ging drijven op alles wat los en vast zit, moet er niet aan denken dat het op 4 kleine meisjes gaat drijven Clown

Dat ligt heel erg aan de afstamming. Mijn vriendin heeft duidelijk een "werkBorder", maar die van mij komt meer van de showhonden. Hij is dus ook niet zo neurotisch. Een echte werkhond zou ik idd niet aanraden, maar dat verschilt natuurlijk per hond. Ook de Pyrenese Herder wordt als neurotisch aangeduidt, die moeten werken om gelukkig te zijn, maar Ninja haar hobby is....slapen. (Maar eerlijk is eerlijk....ballen vindt ze ook errug leuk).

Edit...we hebben idd schapen. Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:21

@sevke: via pm werd ik ook al getipt voor een spaniel. Ik persoonlijk heb niet zulke goede ervaringen met met name cockers. Ik heb in een trimsalon gewerkt en ik vond ze onder stress omstandigheden niet zo leuk. Maargoed dat is natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld. Zijn verder volgens mij wel leuke hondjes, maar komen er niet veel gezondheidsproblemen voor?