Vieze kat....wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Vieze kat....wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 17:03

Man man man wat is onze Mozes K. toch een ongelooflijke smeerlap!!!! Ik heb de allergrootste maat kattenbak gekocht, want hij heeft schijnbaar niet het benul dat ie verder door moet lopen in de bak om er ook echt IN te zitten....Hij is inderdaad wat aan de maat, Mozes is een Brit en een forse ook.

Heb nu een kattenbak op zolder staan én één beneden omdat meneer te lui is om 's nachts naar boven te lopen en daarom dus maar op het aanrecht ging zitten piesen....dus nu ook, geheel tegen mijn principes in, één in de keuken. Maar, daar kan ik niet zo'n joekel kwijt dus één maatje kleiner genomen die overigens nog steeds vrij groot is!

Gister al het halve huis schoon kunnen maken vanwege zijn spoorvorming maar zojuist zat ie in de bak met zijn kont eruit en jahoor is hij nog een soort aan de dunne ook! Ik al kokhalzend de boel weer schoongemaakt maar ik begin er zo langzamerhand schoon genoeg van te krijgen!!! Hij houdt zichzelf dus ook niet schoon, ik kon weer het halve huis door om de sporen weg te krijgen.

Bah! Wie heeft er tips, en niet roepen wegdoen ,want dieren gaan bij mij niet weg.....

CM_

Re: Vieze kat....wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:05

oei wat een lastige situatie

ik zou nooit zeggen weg doen, ben zelf ook een enorme kattenvrind

er schijnen wel truukjes voor te zijn,
zilverpapier voor de bak leggen zou ervoor moeten zorgen dat ze niet ernaast schijten

vaak is het een aangeleerd gedrag, moeilijk af te leren

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:11

Ik zou wel kranten voor de bak leggen, dat is makkelijker met schoonmaken.
Soms hebben katten een hekel aan het soort kattengrit (die van mij poept bv alleen op geel zand, of anders op bed Extreme duivel). Als hij echt niet in de bak past, zou je nog een grote curverbak kunnen proberen.
Maar het is heel moeilijk om dit gedrag af te leren als het een kwestie van gewenning is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:54

Sjemig, daar ben je mooi klaar mee zeg.
Mozes K. is trouwens wel een gigantisch mooie kat, ik spiekte net in je profiel en zag een foto..... wat een lekker ding Knipoog *LOL*
Ik ben bang dat er niet echt een oplossing is voor het probleem, katten zijn nu eenmaal moeilijk te beinvloeden.
Wij hebben vroeger ook een kat gehad die niet zindelijk te krijgen was, en die deden we 's nachts altijd in de bijkeuken. Kon ie hooguit de tegelvloer bevuilen en bleef in elk geval de rest van het huis schoon.
Je zou Mozes eens in bad kunnen doen. Zal ie niet leuk vinden, maar dan is ie in elk geval schoon.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:15

IK ken dit.. Moortje heeft dat ook een tijd gedaan.
Ik heb toen weer helemaal zinderlijkheidstraining gedaan. hem op de bak zetten en belonen.
toen de bak laten staan zonder klep.. en nu gaat het al een jaar goed.

Moor wast zich zelf alleen niet. hij vindt het duidelijk onzin. zit Joey aan te kijken of ie zeggen wil; wat dóe je?
hijstinkt ook echt soms . ..

Tips? Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 07:34

Mozes is inderdaad reuzeknap, hij ligt er ook regelmatig bij dat je helemaal smelt....totdat ik een blik werp op zijn achterste en denk gadverdamme! Dan worstel ik hem naar het aanrecht, krijsen als een speenvarken om zijn achterste maar even te cleanen!

Ik probeer de bakken al zo schoon mogelijk te houden maar heb niet de indruk dat het daaraan ligt, gister was alles namelijk brandschoon, daar zit ook geen patroon in!

We hebben wel geprobeerd om toen hij zo vies op het aanrecht bezig was, de deur naar de woonkamer dicht te houden en de bak in de gang te zetten, toen ging hij er daar gewoon halfnaast zitten!

Typisch he dat er katten zijn die zichzelf niet goed schoon houden, die andere twee die ik heb zijn alletwee langharig en brand- maar dan ook brandschoon!!!!! Hoef ik echt nooit naar te kijken.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:33

Misschien heeft ie iets tegen de bodembedekking van de kattenbak? De kat van mijn moeder heeft dit ook gehad. Ze ging wel op de bak zitten, maar dan continu met haar kont eruit. Toen zijn we van bedekking veranderd en toen was het over.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:15

idd wat cayenne zegt kan ook

heeft hij het al van jongs af aan?
of wellicht door ander voer dat hij wat plakpoep/dunne poep heeft?

geef je nat voer? dat is namelijk funest voor de spijsvertering.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:42

Kun je er niet voor zorgen dat hij een soort 'prive' kattenbak heeft? Een van mijn katten weigerde nl ook een tijdje gewoon de bak te delen met de ander. Toen deze een eigen bak kreeg was t al wel beter. Aluminiumfolie op plekken waar hij niet mag komen helpt ook goed, evt. samen met citronella spray.
Hoe je m kan leren zichzelf beter te wassen...geen id Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:47

ben ik weer, beter leren wassen is goed te leren !!
als ik een moederpoes heb die de kittens niet goed wast, dan smeer ik wat roomboter op de poepertjes van de kleintjes, en hoppa de mams weet wat de bedoeling is .

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:08

crossmonster schreef:
ben ik weer, beter leren wassen is goed te leren !!
als ik een moederpoes heb die de kittens niet goed wast, dan smeer ik wat roomboter op de poepertjes van de kleintjes, en hoppa de mams weet wat de bedoeling is .

Werkt dat ook bij een volwassen kater??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:44

die houd ook vast wel van roomboter Ja

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 17:44

Ik ga het proberen maar ben een beetje huiverig voor Mozes met zijn roomboterachterste op mijn bank.....dus ik sluit m wel op de gang op als ik m ingesmeerd heb!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:52

En anders zo'n lekbak voor de wasmacihine halen en daar je kattenbak in zetten, ben ik ook van plan met de bij mij aanwezige pleegkittens uit asiel, want nu ligt er overal kattenbakvulling......................

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:56

oei das een goeie, raket !
is misschien ook wat voor hier, hier lopen de kittens ook altijd alles de bak uit.

je kunt het allicht proberen idd met de boter, hihi en zet m maar in de gang ja , haha !
het nestje dat ik nu heb, heb ik geen boter moeten smeren, maar soms snapt moeder het niet helemaal, komt vaker voor,vooral de eerste worp. gewoon even een likje boter aan de poepertjes en mams eet de poepjes en plasjes netjes op.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:18

Mozes met een roomboterachterste. Nagelbijten / Gniffelen
benieuwd of het gaat lukken.

ik zou ook papier rond zijn bak leggen, maar of dat voldoende gaat zijn ?
buiten steken ? Nagelbijten / Gniffelen

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:26

Mijn katten gaan het liefste alleen op de bak als ik grit van Catsan gebruik. Dat stinkt het minste en geeft de minste troep.

Heb je ook een kap op je bak zitten? Misschien de kap eraf halen?

Verder vond ik de wasmachine-bak-onder-je-kattenbak-tip wel een goeie! Nu maar hopen dat je kat niet te lui is om door 2 bakken te lopen,.... Mozeskriebels zeg,... wat een probleem.

Ben benieuwd of de tips je kunnen helpen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:01

Misschien eens ander voer proberen als het aan zijn achterste blijft plakken.
Onze kat heeft het nog gewoon schoon als hij op de kattenbak geweest is.
Die van ons krijgt Prins, voorheen Iams of Hill's.

Hij lijkt op de foto in je profiel wel aan de dikke kant. Misschien is hij daarom wel lui en wil hij niet veel lopen. Wel mooi beest trouwens!
Zijn dieetbrokken van een goed merk geen optie?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:22

Het voer blijft toch niet aan zijn achterste plakken?
De kat is toch gewoon te lui om zijn hol te wassen en hangt met zijn billen buiten de bak omdat hij niet ver genoeg de bak inloopt.

Ik heb overigens een schoonloopmatje voor de kattenbak liggen.
Dan blijven de korrels die ze onder hun pootjes hebben op de mat achter ipv door heel het huis.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:27

bij mijn kater hielp het als hij ergens buiten de kattenbak zijn behoefte deed om daar ff peper te strooien......
Hij had het zo snel afgeleerd om buiten de bak alles te doen
en idd het aluminiumfolie werkt meestal ook

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:28

Ach hij is van achter inderdaad niet al te schoon maar het is niet zo dat er hele toestanden aan blijven hangen, dus ik geloof niet dat t t voer is. En te dik ,ja zeer zeker maar hij is al een stuk afgevallen. Bij zijn vorige eigenaren liep hij hooguit van de bak naar de deur en dat was t. Ik heb m vanaf t begin gedwongen om naar zolder (!) te lopen voor zijn eten....dat werkt hoor.....

Ik ga zo'n matje ervoor leggen, van spul wat makkelijk schoon te maken is, anders kan ik elke week een nieuwe kopen vrees ik. Hij gaat niet bewust buiten de bak zitten, maar denkt gewoon dat ie ver genoeg naar binnen is om iets te doen en dan komt de helft er dus buiten uit....

Het stomme is dat ik nog twee katten heb, die allebei langharig zijn en daar zou je soms wat toestanden van verwachten ,maar die zijn me een partij schoon!!! Het is alleen die dikke Brit die er een zootje van maakt....

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:32

ik zou toch ook eens andere bodembedekking proberen. Mijn twee dames zijn pro-hygiëne en gaan alleen op de bak als hij: elke dag wordt leeggeschepd en 1x per week geheel verschoond en dan ook nog eens 'biocats fresh' erin. Dit is klontvormende grit met een lekker geurtje. Als ik mij niet aan dit 'schema' houd dan is het feest en wordt er buiten de bak geplast.

Oja een kat douchen is ook best te doen als hij zich zo vies maakt. Mijn (halflangharige) katten was ik ongeveer elke 3-6 maanden.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:36

hij is echt prachtig ! en idd wij hadden vroeger een pers die regelmatig met z'n achterste onder de kraan moest Knipoog

de wasmachinelekbak vind ik wel een goeie, alleen in mijn keukentje zou het niet passen...
die biocats fresh hebben wij ook in de kattenbak, voor de katten lekker maar ook voor mezelf vind ik het super!

het is wel een lastig probleem ! wat ik eigenlijk alleen nog even kwijt wilde is dat ik het super vind da je er niet over nadenkt om hem weg te doen! menig ander had hem al weggedaan....top !

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:39

Welnee, alles mag altijd bij ons komen wonen maar er gaat niets weg hoor....heb een stenen vloer en zeil in de keuken dus ach je maakt een keer extra schoon....het is vervelend maar das alles!

Heb jaren bij een dierenarts gewerkt waar wel eens mensen kwamen om een spuitje te laten geven omdat de kat tegen de bank geplast had.......ik zit gelukkig iets anders in elkaar!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:40

en heeft de boter al geholpen??